Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by 48/16 magnus » 05 Jul 2012 11:58

Grymt projekt Muffat Stål, du verkar vara en superestet med den rätta inställningen, Tumme upp!
/M

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 05 Jul 2012 21:21

Tusen tack för den komplimangen, värmer gott när det kommer från en sådan cykeltitan som dig!
The thigh's the limit

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by hagard » 05 Jul 2012 21:48

Det var modigt gjort! Roligt med verktygsinnovationen också.

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by 48/16 magnus » 06 Jul 2012 09:34

Muffat Stål wrote:Tusen tack för den komplimangen, värmer gott när det kommer från en sådan cykeltitan som dig!
Ha ha! eller hur :wink:

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Fixen » 15 Jul 2012 12:45

Var kromar du dina delar? Har du en kontakt någonstans?

Funderar på att kroma en ram men vet inte om jag kommer ruinera mig på kuppen.

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 01 Oct 2012 19:41

Fy fan vad långsam han är tänker ni. Och ja, det stämmer.
Men jag har faktiskt fått lite gjort sen sist - alla lödarbeten närmare bestämt. Det gick bra men var inte helt lätt. Man behövde lägga på ganska mycket lod, även bredvid själva bucklan, för att få till en mjuk övergång mellan silver och stål. Således blir det mycket att fila och slipa innan man har en jämn yta. Några hundra kronor i silverdamm helt enkelt...

Har använt mig av den i Göteborgs rambyggarvärld standardiserade MAPgasbrännaren, ett speciallod till filletlödning som heter fillet pro (silver, säljs nu av Ceeway) samt ett flussmedel från samma tillverkare.

Det mesta är slipat och klart så nu har jag egentligen "bara" muffarna och bakgaffeländarna (som förövrigt benämns som "the envy of every lightweight framebuilder" i Ron Kitchings katalog från 1970) kvar att slipa och polera innan den kan gå på kromning. Fixen, min kontakt på krom heter Martin och driver Göteborgs förnickling men ryktet säger att han skulle sluta där så nu får jag se hur det går.

Image
Utrustning

Image
Kedjestaget under filning

Image
Kedjestaget efter vidare behandling

Image
Kedjestag klart

Image
"Stora" topprörsbucklan

Image
Lilla topprörsbucklan





CINELLI frames are not cheap, the reason for this is they are produced up to a standard and not down to a price,
each individually made to the order of the client or his agent


Sen slog jag till på en Ron Kitching's-katalog i somras. Den är från 1969-70 och bekräftar faktiskt teorierna kring åldersbestämningen. Min ram har har ganska extravaganta muffar vilka jag trodde slutade användas tidigare. Det visar sig dock att ramarna i denna katalog är identiska med min vilket gör att gissningen på andra halvan av 60-talet håller!
Grym katalog för övrigt. Här finns 250 sidor med alla högkvalitativa komponenter från tiden. Nedan lite kuriosa om Cinelli, vilket även adderar till diskussionen om varför just Cinelli står så högt i kurs än idag. Gillar speciellt att det var kraftöverföring och hållbarhet framför flugvikt som gällde.

Image


Image
The thigh's the limit

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Viggen » 01 Oct 2012 20:22

Det tuffar på i sakta mak, fin fint.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Jonatan F » 01 Oct 2012 20:31

Vackert! :)
Snyggt gjort att få med "randen" i lillatopprörsbucklan. Du slipade ut den ur silvret gissar jag?
Har man inget projekt har man inget liv :)

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 01 Oct 2012 20:35

Jonatan, jag hänger inte riktigt med? Är det reflektionen i röret du menar?
The thigh's the limit

DennisR
Posts: 157
Joined: 27 Sep 2011 21:04
Location: Göteborg,414.

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by DennisR » 01 Oct 2012 20:36

Att Martin har slutat på Gbg Förnickling är helt korrekt.

Numera är det Björn som driver det,fattade jag det rätt har dem drivit företaget tillsammans innan så kan inte tänka mig att det skett några större förändringar.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Jonatan F » 01 Oct 2012 21:35

Muffat Stål wrote:Jonatan, jag hänger inte riktigt med? Är det reflektionen i röret du menar?
:oops:
Såg precis ut som att det var någon form av upphöjd räfla! Sedan (när jag läst din kommentar) såg jag att den inte fortsatte upp hela vägen till muffen som jag trodde...
Har man inget projekt har man inget liv :)

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 01 Oct 2012 22:03

Bilder kan luras ibland..

Nej, Martin drev det ju inte själv men var den som stod för själva baden om jag förstod det rätt. Det var bara honom man fick prata krom med.. Man vet ju aldrig om hantverket hänger med när personer försvinner men vi kan väl hoppas!
The thigh's the limit

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Ronny » 02 Oct 2012 22:18

Intressanta foton och kul läsning. Har du någon susning om vem som kan ha lött din ram? Vad jag har förstått så rör det sig om blott en person i taget som tillverkat dessa ramar åt Cinelli men det har varit olika beroende på vilket år ramen är ifrån.
Мясо это убийство

User avatar
A G
Posts: 247
Joined: 09 Feb 2012 17:53
Location: Blekinge

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by A G » 02 Oct 2012 23:13

Mycket trevlig läsning!! :)

Efter vad jag har förstått så har en av dessa personer som lödde Cinelli ramar lämnat små metallpinnar inne i rören nära bl.a. vevlagerhusmuffen. Dessa metallpinnar användes för att spänna fast rören i någon form av fixtur under lödningen?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Ronny » 03 Oct 2012 07:18

^Stämmer. En ram som jag ägt satt en pinne kvar utanpå vevlagerhylsan lackad och allt..
Här ett annat exempel där hålen i gaffeländan är till för fixturen.
Image
Мясо это убийство

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by hagard » 03 Oct 2012 09:13

Vad fint det blir! Ska bli spännande att se slutresultatet. Jag tycker det som diskuteras ovan låter som pinnar som används för att fixera rören i muffarna för att ramen ska kunna lödas utanför jiggen utan att bli skev.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Naugas » 05 Oct 2012 16:57

Vill bara tillägga att tennspackling nog faktiskt är att föredra på alla sätt vid sådana där bucklor. Tennet blir som en tjock kräm som man smetar ut precis som spackel, fast man får vara försiktig så man inte värmer för mycket, speciellt om man använder gassvets för att värma. Resultatet blir utmärkt, och platsar definitivt i de fina salongerna!

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Muffat Stål » 07 Oct 2012 22:29

Naugas, har du spacklat cykelramar? Skulle va kul att se bilder i så fall! (Fortfarande tveksam till att man kan kroma tenn) Kan tänka mig att det kan funka bra men jag ville använda en hårdare metall än tenn. Inte så lätt att hitta mycket info om den här typen av jobb men det enda jag stött på, som räknats som som "ok" vid en riktig restaurering är silver eller mässing. Så varför chansa resonerade jag. Ramen ska vara så bra som möjligt under lacken är tanken.
The thigh's the limit

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Naugas » 08 Oct 2012 07:19

Aha, att ramen ska kromas hade jag missat helt... då borde det ju inte gå med tenn. Jag har bara tennspacklat bilplåt, egentligen bara prövat på en gång när min pappa breddade skärmarna på en bil, men ett par timmar blev det, och det var riktigt roligt och gick bra efter ett tag. Det som var svårast i början var att inte värma för mycket punktvis då vi hade en gassvets att värma med, men tydligen ska en gasolbrännare vara lättare att jobba med.

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Byggtråd: Cinelli SCP-restaurering

Post by Fixen » 26 Mar 2013 01:23

Update?

Post Reply