Fråga Ronny

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fråga Ronny

Post by Ronny » 28 Jan 2013 19:39

vilden wrote:Vilken blå färg på en RAL-färgkartan skulle du säga är den som matchar Lasern bäst?
Ingen aning. Problemet med lasern är att kulören har varierat under dess produktion.
Är omkring fyra olika kulörer som har använts. Problemet sen svårigheten att identifiera kulörn med ett foto men har man sett laser i dagsljus ser man hur mycket det slår med alla studiofoton.
Min laser i i MAX rör har den kulören som samtliga MAX ramar lackades i. Oavsett kulören hos Lasern är det PPG Deltron som står för färgen. Ska man göra en korrekt färganalys kan man använda sig av spectrophotometer. Jag vet färgkoden som min laser är lackerad i och köpte själv lite färg ¨ just for fun¨. Vad ska du lackera för något?
Pm'a ifall du vill veta mera.
Мясо это убийство

FatsoButt
Posts: 41
Joined: 03 May 2012 21:35

Re: Fråga Ronny

Post by FatsoButt » 28 Jan 2013 20:24

Hej Ronny!

Jag har denna hemma:
Image

Min fråga är, vad är det för rör. Märket är borta så jag vet inte. http://img707.imageshack.us/img707/3100/img0244hq.jpg
Kan man uppskatta värdet på ramen och hjulen?

Med Vänliga Hälsningar
Gustav

PS. Jag älskar dina Gifs som ligger lite här och var. Makes my day.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Fråga Ronny

Post by Gustav » 28 Jan 2013 21:00

Image

FatsoButt
Posts: 41
Joined: 03 May 2012 21:35

Re: Fråga Ronny

Post by FatsoButt » 28 Jan 2013 21:06

Är det värt att bygga upp den. Nu har den ju lite random stuff som satt på den vid köp...

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Fråga Ronny

Post by ravelax » 28 Jan 2013 21:20

Columbus Zeta var ganska enkla rör, men ramen ser fin och välbevarad ut, snygg lack och geometri och så, så visst kan det vara värt att bygga upp den! Du har ett schysst hjulpar där till att börja med. Växelreglagen och bromshandtaget ser ut som Shimano 105 från sent 80-tal eller 600 Ultegra från samma tid. Lätta delar att hitta och bygga upp cykeln med, bra grejer som hållet för mycken användning också, och förstås inte lika dyra som snofsiga Dura Ace och Campa c-record osv.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fråga Ronny

Post by Ronny » 28 Jan 2013 21:23

Zeta rör som sagt men röret i sig användes till ramar i de lägre prisklasserna.
Att det sedan är specificerat lämpat åt ramar till cykelturism kan man ta med en nypa salt. Rambyggarna följde aldrig de direktiv som rörtillverkarna gav utan gjorde sina personliga tolkningar. Det finns massor av exempel av detta och sen inte minst följde de heller inte slaviskt varje enskilt rör specifika användingsområde (topprör,sadelstolpsrör m.m.).
Berömda rambyggare som ex. Colnago eller Ciöcc ramar i de lägre/billigare rören, kan gå för bra priser. Kan inte sätta något pris på den och tror inte heller att du kan räkna med mycket alls. Många gånger är det bättre att bygga ihop dessa cyklar och bruka dem istället för att sälja och vara missnöjd att man fått litet betalt.
Image
Мясо это убийство

FatsoButt
Posts: 41
Joined: 03 May 2012 21:35

Re: Fråga Ronny

Post by FatsoButt » 28 Jan 2013 21:48

Ok! Tack för svar (och Gif).

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Re: Fråga Ronny

Post by nicklas1210 » 14 Feb 2013 16:09

Saxat från "Spåra cykel, ramar etc...". Inte meningen att dubbelposta men i och med att Ronny frågade efter detaljbilder lägger jag in posten här också :) Skulle vara grymt om du har några ledtrådar Ronny!!
nicklas1210 wrote:
Ronny wrote:
nicklas1210 wrote:Någon som har tips på hur man tar reda på årsmodell och får fram info om nedanstående. Köpte av en tysk på ebay för drygt ett år sedan. Den enda informationen jag fick var "mid-nineties" om årsmodell. Kan tänka mig att vevpartiet är utbytt (sitter ett Miche på nu, borde nog vara Campa i original) men i övrigt tror jag det mesta är original. Tuberna är bytta också. All hjälp mottas tacksamt! :D

Image
Ta lite detaljfoton på vevlagerhylsan (under) sen muffarna och gaffeln inkl. gaffeländar .
Som sagt, vore kul om någon har idéer om årtal etc. Är sugen på att bygga upp den som den såg ut från början :)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Abolf
Posts: 390
Joined: 29 Jan 2008 17:05
Location: Malmö

Re: Fråga Ronny

Post by Abolf » 14 Feb 2013 23:34

Jag har lite problem med en gaffel, jag försöker reda ut vad det är för rör i den, Den sitter på vad jag förmodar vara en Gazelle från 70-talets första hälft. men gaffelkronan lyckas jag inte hitta någon annanstans. Ska ta bilder vid tillfälle, Just nu finns hojen hos föräldrarna, under mitt flyttkaos...

Tror du att du kanske vet vad det kan vara för rör i gaffeln eller om det bara är en avig gaffelkrona?

FatsoButt
Posts: 41
Joined: 03 May 2012 21:35

Re: Fråga Ronny

Post by FatsoButt » 16 Feb 2013 22:36

Hej Ronny och ni andra!

Jag har nyss köpt ett par Gipiemme Tecno 416. De ligger på någon postcentral på väg till mig. Det jag har reagerat på är att de jag köpte har en svart logga, som på denna bild Image. När man googlar på gipiemme tecno 416 så har de flesta en gul logga:Image

Jag undrar alltså vad det är för skillnad på dem och om det går att sätta något årtal?

Med Vänliga Hälsningar
Gustav

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fråga Ronny

Post by Ronny » 17 Feb 2013 14:53

Abolf wrote:Jag har lite problem med en gaffel, jag försöker reda ut vad det är för rör i den, Den sitter på vad jag förmodar vara en Gazelle från 70-talets första hälft. men gaffelkronan lyckas jag inte hitta någon annanstans. Ska ta bilder vid tillfälle, Just nu finns hojen hos föräldrarna, under mitt flyttkaos...

Tror du att du kanske vet vad det kan vara för rör i gaffeln eller om det bara är en avig gaffelkrona?
Den är inte 100% säkert att gaffelbladen är av samma rör som ramen men för att kunna identifiera behövs foton på såväl ram som gaffel. Gaffeln kan vara bytt men vi får kolla mer när du fotat.
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fråga Ronny

Post by Ronny » 17 Feb 2013 14:56

FatsoButt wrote:Hej Ronny och ni andra!

Jag har nyss köpt ett par Gipiemme Tecno 416. De ligger på någon postcentral på väg till mig. Det jag har reagerat på är att de jag köpte har en svart logga, som på denna bild Image. När man googlar på gipiemme tecno 416 så har de flesta en gul logga:Image

Jag undrar alltså vad det är för skillnad på dem och om det går att sätta något årtal?

Med Vänliga Hälsningar
Gustav
Vad jag vet är att Tecno416 (gul) kom 1992 men det med olika färger på loggan kan jag inte svara på. Tecno Pro416 hade nog svart eller blå logga. Ska kolla lite på Italienska sidor där det brukar finnas mycket info. om Gipiemme.
Мясо это убийство

Abolf
Posts: 390
Joined: 29 Jan 2008 17:05
Location: Malmö

Re: Fråga Ronny

Post by Abolf » 20 Feb 2013 16:49

Ronny wrote:
Abolf wrote:Jag har lite problem med en gaffel, jag försöker reda ut vad det är för rör i den, Den sitter på vad jag förmodar vara en Gazelle från 70-talets första hälft. men gaffelkronan lyckas jag inte hitta någon annanstans. Ska ta bilder vid tillfälle, Just nu finns hojen hos föräldrarna, under mitt flyttkaos...

Tror du att du kanske vet vad det kan vara för rör i gaffeln eller om det bara är en avig gaffelkrona?
Den är inte 100% säkert att gaffelbladen är av samma rör som ramen men för att kunna identifiera behövs foton på såväl ram som gaffel. Gaffeln kan vara bytt men vi får kolla mer när du fotat.
Nu har jag lite bilder. Lackjobbet är kasst, och var det när jag fick tag i ramen, men jag hoppas att du kan urskilja något ändå.

säg till om det är några särskilda delar som behöver fotas, så kan jag ordna på några dagar.

Image


Image

Image

Image
Last edited by Abolf on 20 Feb 2013 19:55, edited 1 time in total.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Fråga Ronny

Post by ravelax » 20 Feb 2013 17:58

Bilderna funkar inte FYI.

Abolf
Posts: 390
Joined: 29 Jan 2008 17:05
Location: Malmö

Re: Fråga Ronny

Post by Abolf » 20 Feb 2013 18:39

funkar för mig, men jag ska se om det går att lösa

Abolf
Posts: 390
Joined: 29 Jan 2008 17:05
Location: Malmö

Re: Fråga Ronny

Post by Abolf » 20 Feb 2013 19:56

ravelax wrote:Bilderna funkar inte FYI.
Nu hoppas jag att de funkar

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Fråga Ronny

Post by ravelax » 20 Feb 2013 20:00

Funkar utmärkt nu!

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fråga Ronny

Post by Ronny » 20 Feb 2013 21:36

Den enda som kommer nära gaffelkronan på din är denna:

Fota även gaffelkronan framifrån. Sen vad som är lite svårt att se är om sadelstagen vid infästningen är helt lindande och möts med dess ändar som dessa: eller ändan slutar vid muffen.
Att man gjorde så här var för att få ett starkare fäste.

Fota gärna undersidan av vevlagerhylsan.
Мясо это убийство

Abolf
Posts: 390
Joined: 29 Jan 2008 17:05
Location: Malmö

Re: Fråga Ronny

Post by Abolf » 20 Feb 2013 22:30

Jag ska göra vad jag kan, den är hos föräldrarna fortfarande, och måste tvättas före det går att se någon nämnvärd information under vevlagerhylsan, men vevlagerhylsan är stansad med GAZELLE och ett ramnummer, som enligt någon sida på nätet bör betyda att den är från ca 1973. I övrigt så påminner den väldigt mycket om den gazellen som du postade bilder på. och bakstagen möts precis sådär vid sadelröret!

Jag antar att om det är en Gazelle att den är byggd i 531, då det verkar vara det enda de byggde banramar i vid den tiden. det sitter 20mm däck på nu, vilket förmodligen bidrar till att den inte ser så tight ut vid diagonalröret/framhjulet.

om jag tar från minnet ser gaffelkronan ut så framifrån, men den är ju mycket tvärare runt om, utan några spetsar som på bilderna du länkade. Den är ju värd att ge en bättre lack! men jag vill inte sabba de kromade bakstagen, som kan vara kromade ännu längre upp än vad förre ägare maskerade vid lackering.

Jag ska fixa bättre bilder vid tillfälle!

Tack så länge

EDIT: Det är Campagnolo track-ends och framgaffeländarna är också Campag om jag inte minns fel.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fråga Ronny

Post by Ronny » 21 Feb 2013 08:17

Något foto behövs inte på vevlagerhylsan när du vet att det är en Gazelle. Gaffelkronan är korrekt för ramen när modellen användes vid den här tiden och modellen i sig användes även av andra rambyggare. Att den kan sakna en signatur typisk för vissa modeller av Gazelle, är inte konstigt när banramar kan ha byggs specifikt åt en klubb,en cyklist och kan skilja sig från någon produktionsmodell som det fanns en serie av.
Vad man får göra är att söka vidare och se om det fler ramar med en identisk krona m.m.
Мясо это убийство

Post Reply