Cross-/vinterdäck, tips och idéer

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
carlm
Posts: 360
Joined: 13 Aug 2008 22:51
Location: Göteborg

Cross-/vinterdäck, tips och idéer

Post by carlm » 26 Oct 2008 23:21

Det måste finnas fler än jag här som vill slaska sönder sommarhojen hela vintern också, "slask"cykeln är för stor och eftersom jag inte hittar någonting annat billigt (i det närmaste gratis, student som man är) så undrar jag vad det finns för vettiga vinterdäck?

Vi har "berätta om din höst/vinter-hoj-tråden", vi har en tråd som heter "Vinter cykling" men ingen tar upp tips på vad som gäller ifall man inte har plats för 35or utan söker något smalt och lågt som ändå klarar vintern.

Vilka däck finns om man, som jag, vill ha något i 25mm-krokarna som klarar slask? Hittar inte mindre än 32 och det länns mycket tveksamt huruvida de går in när det är ett par mm till övers nu med 23mm.

Ja, vad gäller egentligen? Det är väl dags nu, vad finns och var finns dom?
Vilka är bra, vilka är dåliga och varför? Inte dubb utan bara grövre mönster.

Hjälp!
/C

T.K
Posts: 74
Joined: 19 Apr 2008 10:44
Location: I buskarna utanför Göteborg

Re: Cross-/vinterdäck, tips och idéer

Post by T.K » 27 Oct 2008 09:59

Är du student och inte vill lägga pengar på prylar så tycker jag att du kör på dina vanliga däck.
Själv har jag åretruntpendlat på mina 23mm däck och det är ytterst sällan det blir problem.
Och vill du verkligen köpa mönstrade däck så får du nog prova dig fram då det angivna måttet inte nödvändigtvis måste stämma överens med verkligheten. Lyckades exempelvis klämma i ett par panaracer-crossdäck till retaarden fast det till synes inte är mycket utrymme kvar när jag har mina 23mm däck på.
Last edited by T.K on 27 Oct 2008 11:44, edited 1 time in total.

Finkelfantomen
Posts: 20
Joined: 11 Dec 2007 16:40
Location: STHLM

Post by Finkelfantomen » 27 Oct 2008 11:33

Jag gjorde en beställning på cyclecomponents.
Köpte dom här som enligt omdömena ska vara mycket bra. Finns i strl 25-28-32 mm.

http://www.cyclecomponents.com/1/sv/art ... 00x25.html

User avatar
carlm
Posts: 360
Joined: 13 Aug 2008 22:51
Location: Göteborg

Post by carlm » 27 Oct 2008 13:32

T.K: Jag uttryckte mig nog lite oklart, Det är det att jag har slicks nu och dom är jag inte helt sugen på att köra hela vintern så jag tänkte att om jag ändå skulle införskaffa nytt så kanske jag skulle satsa på ett par som fungerar oavsett snöblask.

Finkelfantomen: dom ser ju trevliga ut men det är väldigt lite mönster, klarar dom vinterväglag?

/C

Finkelfantomen
Posts: 20
Joined: 11 Dec 2007 16:40
Location: STHLM

Post by Finkelfantomen » 27 Oct 2008 13:35

Ingen aning faktiskt. Men enligt några kommentarer så verkar dom väldigt bra.
Jag tänker på att vissa bilar (dessa onda ting!) har ju vinterdäck istället för du dubbdäck.

User avatar
carlm
Posts: 360
Joined: 13 Aug 2008 22:51
Location: Göteborg

Post by carlm » 27 Oct 2008 13:38

Så sant, dessutom finns de ju i 25mm. Blir att beställa så får det bära eller brista, tack för hjälpen!

/C

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 27 Oct 2008 18:59

Schwalbe Scout tycker jag funkar rätt bra när det blir lite mer snö på gatorna. Ett 28 mm crossdäck. Finns på Reservdelshuset för 165 kr: http://www.reservdelshuset.se/?artnr=18 ... at_id=6612
Jag köpte mina på Cykel City här i sthlm och dom borde väl gå att få hem till alla affärer som säljer Schwalbe.

Image

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 27 Oct 2008 19:51

Jag fick en tokig ide när jag läste tråden idag.
Skulle det vara möjligt att själv bygga om ett däck till dubbat?
Typ sätta lite dubb i ett 28 mm däck?

Ola
Posts: 11
Joined: 18 Aug 2008 16:37
Location: Aspudden

Post by Ola » 27 Oct 2008 22:49

Bra fråga för en tråd. För några månader sedan gick jag in till lokale cykelhandlaren och bad om de mest tåliga 23mm däcken han hade. Han hade typ, en sort eller två och den ena såg litet grövre ut, så den blev det. Det gick alldeles utmärkt ett bra tag, men sedan kom det punktering efter punktering. Jag hade en vecka när det gíck fyra slangar och jag var beredd att kasta cykeln i Mälaren.

Men skam den som ger sig tänkte jag och beställde Continental Grand Prix 4-season. Hittills beter de sig som förväntat och punkteringarna är nu historia. Mönstringen är grövre än de tidigare däcken och planen nu är att köra så länge det går med de däcken. Förmodligen får jag inte plats med bredare däck än 23, så utan en ny hoj, blir det vad jag får nöja mig med. Greppet i snöförhållanden törs jag alltså inte säga något om, men de däcken botar i alla fall punkteringssjukan.

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 27 Oct 2008 22:57

sancho wrote:Jag fick en tokig ide när jag läste tråden idag.
Skulle det vara möjligt att själv bygga om ett däck till dubbat?
Typ sätta lite dubb i ett 28 mm däck?
Inte alls omöjligt. Finns ett klipp nånstans där man bygger dubbdäck till bmx för att antingen spela cykelpolo på is eller för nånting annat som jag inte minns. Har bara hört av folk som gjort sina egna dubbdäck att det är sjukt jobbigt.

User avatar
carlm
Posts: 360
Joined: 13 Aug 2008 22:51
Location: Göteborg

Post by carlm » 27 Oct 2008 23:39

sancho wrote:Jag fick en tokig ide när jag läste tråden idag.
Skulle det vara möjligt att själv bygga om ett däck till dubbat?
Typ sätta lite dubb i ett 28 mm däck?
Finns ju alltid en här varianten :D
Image[/quote]

Dom där scouterna ser ju ruggigt bra ut calavera, borde verkligen gå att klämma in. Ett par mm. finns det ju kvar. Får ta och knalla ner till cykelcity imorgon, tack!

/C

Post Reply