Cykla långt - allmänt

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Re: Cykla långt - allmänt

Post by olletrens » 11 Jun 2014 20:32

Image

Image

Muttrande och skällande hittade Veloform-Anders till slut en fullösning så jag kan använda min campeur. "Det är ju rätt B alltså", gnällde han. Glad att han inte såg min fotbroms och mina spännband för då hade jag nog fått gå hem.

Hoppas den skall klara åtminstande 5-7 kg för det är allt som krävs under denna nätta tredagarstur.

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Nomis » 11 Jun 2014 20:39

Bild på ful-lösningen?

ekdahl
Posts: 137
Joined: 11 Aug 2012 00:00
Location: Oslo

Re: Cykla långt - allmänt

Post by ekdahl » 11 Jun 2014 21:17

ollek wrote:
ekdahl wrote:drar neråt i slutet av månaden och blir 27,28,29. ær det någon som ska hojja något runt østerrike,italien,frankrike som kanske vill møta upp och ta en øl/kaffe?
Vi börjar från Paris den 6 juli typ!
vard har ni før rutt?

ollek
Posts: 364
Joined: 19 Aug 2009 01:56
Location: GBG/STHLM
Contact:

Cykla långt - allmänt

Post by ollek » 12 Jun 2014 07:08

ekdahl wrote:
ollek wrote:
ekdahl wrote:drar neråt i slutet av månaden och blir 27,28,29. ær det någon som ska hojja något runt østerrike,italien,frankrike som kanske vill møta upp och ta en øl/kaffe?
Vi börjar från Paris den 6 juli typ!
vard har ni før rutt?
Preliminärt Paris - Orleans - Nantes - Biarritz - Pau

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 12 Jun 2014 08:02

Jag är i la rochelle 5-12 juli, sväng förbi. Har bott i biarritz btw om ni vill ha tips (mest surfrelaterat på gott och ont).
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Nomis » 12 Jun 2014 11:59

Slängde på en vinkelbar stam. Inställd på 30 grader tror jag.
Kändes väldigt bra förutom att den är någon cm längre än stammen innan och att jag inte fick till någon vettig linje på styret. Som jag förövrigt passade på att linda med en mjukare linda ovanpå den gamla. Allt för bekvämligheten!

ps. Jo jag vet att jag är sämst på att linda...

Image

User avatar
Lakritspipan
Posts: 13
Joined: 11 Sep 2013 14:26
Location: Göteborg

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Lakritspipan » 12 Jun 2014 12:51

Jag ska cykla Göteborg - Berlin under v.27 (start 28/6) och sedan Milano - Nice v.28 (start 7/7). Någon som kommer vara i närheten?

ekdahl
Posts: 137
Joined: 11 Aug 2012 00:00
Location: Oslo

Re: Cykla långt - allmänt

Post by ekdahl » 12 Jun 2014 19:48

jag drar också ner v27, ska køra race den 28 så blir nog avfærd den 29e.
Blir nog interrail ner till munchen. sen ner mot innsbruck och øver alperna och komma ner vid la garda sjøn i italien.

efter det har jag egentligen inget planerat, ær sugen på att dra mot swiss och øver i frankrike och få med stræcka 10 i touren (14 juli). men jag har faktiskt inte en blekaste aning om vad jag orkar och hur mycket man hinner med.

har ordnat cykel men saknar low ride racks.
Någon som har bra tips på var man kan få tag i det i norge evt swe?
samma med dæck, gatorskin 32c?

User avatar
zef
Posts: 248
Joined: 26 Mar 2013 12:28
Location: Malmö

Re: Cykla långt - allmänt

Post by zef » 17 Jun 2014 16:07

Tillbaka från frankrike! Det blev Malmö - Trelleborg - Travemunde - Hamburg - Bremen - Amsterdam - Caen! ~2000k inräknat omvägar. 2 veckor och 3 dagar inkl. flyg hem och annat skit! Det bästa jag gjort i hela mitt liv! :) Båda cyklarna gick helt åt skogen men lagades av b.la cykelbud i Bremen (som även erbjöd sovplats)!
Image

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Cykla långt - allmänt

Post by grangeyard » 17 Jun 2014 16:37

zef wrote:Tillbaka från frankrike! Det blev Malmö - Trelleborg - Travemunde - Hamburg - Bremen - Amsterdam - Caen! ~2000k inräknat omvägar. 2 veckor och 3 dagar inkl. flyg hem och annat skit! Det bästa jag gjort i hela mitt liv! :) Båda cyklarna gick helt åt skogen men lagades av b.la cykelbud i Bremen (som även erbjöd sovplats)!
supercoolt.

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Nomis » 19 Jun 2014 16:40

zef wrote:Tillbaka från frankrike! Det blev Malmö - Trelleborg - Travemunde - Hamburg - Bremen - Amsterdam - Caen! ~2000k inräknat omvägar. 2 veckor och 3 dagar inkl. flyg hem och annat skit! Det bästa jag gjort i hela mitt liv! :) Båda cyklarna gick helt åt skogen men lagades av b.la cykelbud i Bremen (som även erbjöd sovplats)!
Berätta mer!

User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: Cykla långt - allmänt

Post by tsarpjotyr » 20 Jun 2014 15:06

^ +1
Från Norrbotten till Göteborg

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Nomis » 20 Jun 2014 18:20

Min nyinköpta styrväska har redan blivit lite slapp och ser mest ut som en hängpung.

Tips? Idéer?

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Cykla långt - allmänt

Post by kjellsnell » 20 Jun 2014 23:19

Hur sitter den? är den fäst på styret med typ klickfix eller står den på ett litet rack med en decaleur?
Bild!!!

User avatar
zef
Posts: 248
Joined: 26 Mar 2013 12:28
Location: Malmö

Re: Cykla långt - allmänt

Post by zef » 21 Jun 2014 20:20

Nomis wrote:
zef wrote:
Berätta mer!
Ja, svårt att beskriva det hela. Men helt underbart både fysiskt och psykist att ge sig iväg med ett tält och en sovsäck, på en enkel cykel med ett mål. Får man chansen att tempo-toura i europa, ta den! Det som kännetecknade våran resa var väldigt hårda, långa dagspass och kyla och allmänt hårda, jobbiga miljöer. Det blandat med underbar cykling och fina miljöer!
Image

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Nomis » 22 Jun 2014 06:02

kjellsnell wrote:Hur sitter den? är den fäst på styret med typ klickfix eller står den på ett litet rack med en decaleur?
Bild!!!

Klickfix.

Följde med någon hårdare plast dom jag antar attan skulle sätta runt väggarna så att säga, men botten blir ju slapp..

ekdahl
Posts: 137
Joined: 11 Aug 2012 00:00
Location: Oslo

Re: Cykla långt - allmänt

Post by ekdahl » 22 Jun 2014 15:42

zef wrote:
Nomis wrote:
zef wrote:
Berätta mer!
Ja, svårt att beskriva det hela. Men helt underbart både fysiskt och psykist att ge sig iväg med ett tält och en sovsäck, på en enkel cykel med ett mål. Får man chansen att tempo-toura i europa, ta den! Det som kännetecknade våran resa var väldigt hårda, långa dagspass och kyla och allmänt hårda, jobbiga miljöer. Det blandat med underbar cykling och fina miljöer!
fett:) kyla, vad hade ni med før klæder då ni frøs en del?
//Ekdahl

User avatar
zef
Posts: 248
Joined: 26 Mar 2013 12:28
Location: Malmö

Re: Cykla långt - allmänt

Post by zef » 22 Jun 2014 18:17

Kläder: En kortärmad jersey, ett par bibs-shorts, ett craft-underställ (byxor, långärmad tröja), en dålig inte så vattentät jacka och yllestrumpor!
Image

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Naugas » 23 Jun 2014 17:08

olletrens wrote:Muttrande och skällande hittade Veloform-Anders till slut en fullösning så jag kan använda min campeur. "Det är ju rätt B alltså", gnällde han.
/.../
Vad var det han gnällde på? Att du försöker kalla den "campeur" utan att ha stänkskärmar...? :p

olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Re: Cykla långt - allmänt

Post by olletrens » 23 Jun 2014 23:27

Naugas wrote:
olletrens wrote:Muttrande och skällande hittade Veloform-Anders till slut en fullösning så jag kan använda min campeur. "Det är ju rätt B alltså", gnällde han.
/.../
Vad var det han gnällde på? Att du försöker kalla den "campeur" utan att ha stänkskärmar...? :p

Ja, jo. Typ sådana petitesser var det mycket liv om :) Med campeuren avsåg jag dock bara frontracket.

Semestern blev i alla fall hemskt lyckad. Inte mer än knappa 40 mil runt Gylland men nog så rik på upplevelser. Glad att jag tog färjan till danmark och inte tyskland då tre timmar färja var långt mer än tillräckligt och den absolut största nedsidan med resan.

Lärdomarna är väl att man skall vara ute längre då det är uppstarten, utrustning och sådant, som blir dyrt. Väl ute på vägen var det en väldigt billig semester, speciellt då gylland är väldigt turistigt och restaurang- och aktivitetsutbudet var tråkigt och i stora delar inriktat mot barn varför man hellre handlade mat i affär och lagade själv än åt ute. Annat jag kommer göra annorlunda nästa gång är att räkna med kortare sträckor per dag. Rundorna man cyklar hemma utan packning och med mål att bli svettig är inte jämförbara med den typ av nöjescykling i alla fall min semester utgjordes av. Tio mil tyckte jag var aningen för långt på en dag om man vill stanna på någon fin plats och ta en tupplur eller på annat sätt njuta. Detta kan också bero på att jag cyklade med sällskap. Då jag cyklat själv längre sträckor har jag inte direkt haft något annat att göra än att cykla varför sträckor en bra bit över tio mil känts rimliga. Nu kändes 8 mil som en perfekt dagsrutt.

Post Reply