Cykla långt - allmänt

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Viggen » 02 Jul 2014 11:46

Det finns en anledning till att styrväskor sticker upp (och "ska" göra) en bit ovanför styret.

När du cyklar i snålblåst, regn, hagel, driv-is och allmänt vidriga svenska rando-förhållanden så kan du öppna locket (som självklart är vänt mot dig) och sticka ner dina sönderfrusna och totalt bortdomnade fingrar lite i väskan för att få lite skydd från kall vind/vatten och allt helvete dina händer utstått dom senaste 60 milen. Snodden som du fäster locket med ska/brukar vara tillräckligt lång för att räcka runt styrstammen så att du fäster locket platt över händerna/styret.
Samt att du kan gömma händerna lite för kall fartvind i långa utförslöpor eller om det blåser illa bakom själva väskan.
Som såhär:
Image

User avatar
saltstoder
Posts: 31
Joined: 12 Jun 2014 14:33
Location: Göteborg
Contact:

Re: Cykla långt - allmänt

Post by saltstoder » 02 Jul 2014 12:08

Viggen: Var har du köpt denna väskan? Vad heter den? Skulle behöva ha något liknande själv känner jag.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Viggen » 02 Jul 2014 13:16

Väskan är inte min, men jag har en liknande på min rando-hoj.

Finns måååånga som gör liknande väskor, brukar gå under:
"Randonneur handlebar bag"

Lite tillverkare:
Swift Industries
Gilles Berthoud
Acorn
Carradice
Velo Orange
Dill Pickle Gear
Ruth Works SF

EIDT: Eftersom att du bor i Göteborg ska du genast ta en vagn eller cykla dig bort till "Tjackmans torg" och bekanta dig med Anders på Veloform, där finns allt du behöver.

User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: Cykla långt - allmänt

Post by tsarpjotyr » 06 Jul 2014 10:12

Styrväska är något jag gärna skulle ha, men växelvajrarna är i vägen eftersom dom sticker ut åt från insidan av växelreglagen, fan.
Från Norrbotten till Göteborg

User avatar
fjohan
Posts: 262
Joined: 03 Jul 2012 20:58
Location: Göteborg

Re: Cykla långt - allmänt

Post by fjohan » 06 Jul 2014 10:15

Tiagra/Sora? Det går ju att trycka dem åt sidan. Det fungerar åtminstone för mig.

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Cykla långt - allmänt

Post by kjellsnell » 06 Jul 2014 12:38

Downtubeshifters! :D

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Viggen » 07 Jul 2014 07:14

tsarpjotyr wrote:Styrväska är något jag gärna skulle ha, men växelvajrarna är i vägen eftersom dom sticker ut åt från insidan av växelreglagen, fan.
Shimergo är svaret på den frågan, eller J-tek Shiftmate.
http://www.ctc.org.uk/cyclists-library/ ... s/shimergo
http://jtekengineering.com/shiftmate.php

pettermagnus
Posts: 205
Joined: 05 Oct 2009 09:24
Location: Stockholm

Cykla långt - allmänt

Post by pettermagnus » 07 Jul 2014 07:39

Nu rullar jag och ollek snart ifrån Paris på dessa jonnar:
Image
Image

Och detta är mer eller mindre vad vi kommer ha med oss, får se vad vi får slänga eller köpa på vägen:
Image
Image

Vi kommer köra ner till Orleans först sedan ut till kusten längs Loire till Nantes efter det tar vi kusten ner till typ Merignac innan vi sneddar in oss i Pyreneerna fram till Pau.

Någon som har något tips längs med vägen?

bror
Posts: 26
Joined: 28 Mar 2011 11:44
Location: Göteborg

Re: Cykla långt - allmänt

Post by bror » 09 Jul 2014 07:31

tsarpjotyr wrote:Styrväska är något jag gärna skulle ha, men växelvajrarna är i vägen eftersom dom sticker ut åt från insidan av växelreglagen, fan.
Beror väl på vilket styre och vilka växelhandtag man har, men jag kör en Carradice Super C styrväska ihop med Shimano Ultegra växelhandtag där växelvajrarna kommer ut in mot väskan. Vajrarna är ju lite mer böjda än de skulle vara annars, men det fungerar fint.

Anders på Veloform har kommit upp tidigare i tråden. Även jag köpte min väska där. Tar du med cykeln dit kan du måtta lite med de väskor han har och se hur det blir på din cykel.

User avatar
saltstoder
Posts: 31
Joined: 12 Jun 2014 14:33
Location: Göteborg
Contact:

Re: Cykla långt - allmänt

Post by saltstoder » 09 Jul 2014 08:47

bror wrote:Anders på Veloform har kommit upp tidigare i tråden. Även jag köpte min väska där. Tar du med cykeln dit kan du måtta lite med de väskor han har och se hur det blir på din cykel.
Så det var du som hade paxat den väskan som jag var intresserad av när jag var där i lördags? ;)

bror
Posts: 26
Joined: 28 Mar 2011 11:44
Location: Göteborg

Re: Cykla långt - allmänt

Post by bror » 09 Jul 2014 11:23

Haha, nej det var inte jag. Köpte min tidigt i våras.

(För övrigt är jag mycket nöjd med väskan.)

Tjejn
Posts: 95
Joined: 29 Mar 2011 14:29
Location: Nacka

Re: Cykla långt - allmänt

Post by Tjejn » 12 Jul 2014 10:19

Image
Så ser cykeln ut just nu! Ska köra in den nästa veckan är tanken och på fredagen vara färdigpackad och klar för 2veckors touring. Massa små fix kvar dock.
Byta topcap på styrlagret, råkade beställa fel lager så fick ta ett jag hade liggandes men måste verkligen ha svart topcap ser jag nu. Smälla på andra däck och skärmar och väskor, linda styret, byta pedaler, byta klinga fram, köpa nytt drev bak.

Är det någon som vet vart man kan få tag i en cantihängare i stockholm som man fäster i sadelstolpsbulten? Just nu har jag en ful jävel så det ser lite grötigt där.

En sån här.
Image

pettermagnus
Posts: 205
Joined: 05 Oct 2009 09:24
Location: Stockholm

Cykla långt - allmänt

Post by pettermagnus » 14 Jul 2014 10:51

Image

Halvvägs genom Frankrike och jag har än sålänge fått 4 punkor på framhjulet och igår pajade min ena pedal, lagade den med några straps och körde vidare får hoppas att det håller hela vägen.

Men fan vad kul det är att toura!

User avatar
zef
Posts: 248
Joined: 26 Mar 2013 12:28
Location: Malmö

Re: Cykla långt - allmänt

Post by zef » 14 Jul 2014 17:11

[quote="pettermagnus"[/quote]

4 punkor? :shock:
Image

pettermagnus
Posts: 205
Joined: 05 Oct 2009 09:24
Location: Stockholm

Cykla långt - allmänt

Post by pettermagnus » 14 Jul 2014 18:41

Yes, kombon bättre begagnade 23mm conti gp4000 + typ nästan tio kilo mer vikt på framhjulet och till och från ganska risiga grusvägar eller pavé-sträckor har gjort sitt

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 14 Jul 2014 21:12

Lägg i några kg mer luft bara? Det låter ju som om du får genomslag?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

ekdahl
Posts: 137
Joined: 11 Aug 2012 00:00
Location: Oslo

Re: Cykla långt - allmänt

Post by ekdahl » 15 Jul 2014 13:39

Image
allt för mycket skit med mig, men det har gått fint! ser redan fram emot nästa mission med betydligt mindre vikt:)

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Cykla långt - allmänt

Post by kjellsnell » 15 Jul 2014 14:56

Det där ser så jäkla gött ut! Du får mig att önska att jag inte var strandsatt på Grönland utan cykel... :(

User avatar
zef
Posts: 248
Joined: 26 Mar 2013 12:28
Location: Malmö

Re: Cykla långt - allmänt

Post by zef » 15 Jul 2014 17:45

pettermagnus wrote:Yes, kombon bättre begagnade 23mm conti gp4000 + typ nästan tio kilo mer vikt på framhjulet och till och från ganska risiga grusvägar eller pavé-sträckor har gjort sitt
Ah det är ni som är längre upp som kör merckx med panniers? Visste inte det fanns någon nackdel med vikt på framhjulet, men tydligen! Synd ändå. När vi cyklade gick bådas bakhjul, kassetter och ekrar sönder. Vi hade vikten där bak...
Image

ollek
Posts: 364
Joined: 19 Aug 2009 01:56
Location: GBG/STHLM
Contact:

Cykla långt - allmänt

Post by ollek » 15 Jul 2014 20:23

zef wrote:
pettermagnus wrote:Yes, kombon bättre begagnade 23mm conti gp4000 + typ nästan tio kilo mer vikt på framhjulet och till och från ganska risiga grusvägar eller pavé-sträckor har gjort sitt
Ah det är ni som är längre upp som kör merckx med panniers? Visste inte det fanns någon nackdel med vikt på framhjulet, men tydligen! Synd ändå. När vi cyklade gick bådas bakhjul, kassetter och ekrar sönder. Vi hade vikten där bak...
Ja precis! Alltså tror inte det är så mycket nackdel. Jag som har kört samma typ av packning och tyngd men med sprillans nya Grand Prix Classic 25mm med bra med luft i och nya slangar fick min första punka idag. Efter 1000km och det var när jag körde ner för en vass och hög kant.

Post Reply