Moderna stålracertråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Moderna stålracertråden

Post by matsa » 13 Nov 2016 15:58

^Körde fixed (en Kagero) på Girot & Ritchey'n ovan på Girot Pendel.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Moderna stålracertråden

Post by grangeyard » 13 Nov 2016 16:00

h.wallin wrote:Ritcheyn fanns inte på någon av sidorna i min strl. Verkade inte finnas ngn uppgift om när den skulle komma in igen. Vet någon om den utgått ur deras sortiment?
Vilken storlek har du, 53?

53 är slut här också: https://r2-bike.com/RITCHEY-Rahmen-Road-Logic-Rahmenset

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Moderna stålracertråden

Post by grangeyard » 13 Nov 2016 16:19


User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Moderna stålracertråden

Post by grangeyard » 13 Nov 2016 16:22


h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Moderna stålracertråden

Post by h.wallin » 13 Nov 2016 17:18

Wow, fler webbsidor än jag hittat hittills, förutom ubyk, men där ligger den ju ngn tusenlapp eller två över pga att den är i pund.. Men tack för det!

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Moderna stålracertråden

Post by herr_brun » 14 Nov 2016 10:41

Kan ju sålla mig till dom som tipsar om vintageramar, om du hittar en najs i din storlek dvs. Skulle dock rekommendera en från runt 90 och framåt så de fungerar lite bättre med moderna komponenter, 130mm spacing bak (jag vet man kan tänja en 126 men jag tycker att 130 är lite smidigare) osv.

Byggde en stålräser med moderna komponenter vintern 2014 och en NOS ram från 90-någongång, den blev sjukt najs men upptäckte att ramen var på tok för liten så jag obyggde den och sålde delarna. Håll dig borta från campa power torque från den tiden också om du inte vill ha huvudvärk. Min vägde in på drygt 9kg och då var det en relativt tung cromor ram och instegshjul.

Image

Hade jag haft obegränsad deg hade jag köpt en ritchey logic utan att ha provat den, pga snygg

GL med byggandet

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Moderna stålracertråden

Post by euskadi » 14 Nov 2016 16:11

fin vintage. riktigt intressant.
jag impulsköpte nämligen en NOS Olmo - Sanremo i söndags eBay. 130mm spacing som du nämner är ju helt klart skönt. Tror den kan blir sned eller få ökad stress på rören om man håller på och ska bända ut själv, men vad vet jag.

jag tänkte bygga min med white industries vevar, och sram red 10-delat. jag tror att jag har ett par carbonhjul också.

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Moderna stålracertråden

Post by h.wallin » 14 Nov 2016 18:45

Fett det låter! Kommer nog pressa ner priset så mkt jag kan.. såg att wiggle reade 105-gruppen för typ halva priset så kanske blir en sån och har lite is i magen tills en bra ram dyker upp.

Herr brun, din var ju sjukt grym den med. Men som sagt, blir nog inte campa för mig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Moderna stålracertråden

Post by russ_meyer » 14 Nov 2016 20:08

Här är rychtarskin jag nästan inte använder längre... Typ 850 € för ram + gaffel i columbus max enligt originalkvittot från dem, jag köpte den av el rey på fixie-king för 5500 sek. pse här på forumet har beställt flera ramar av dem om du vill veta mer.

Image

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Moderna stålracertråden

Post by grangeyard » 14 Nov 2016 20:55

russ_meyer wrote:Här är rychtarskin jag nästan inte använder längre...
Fin

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Moderna stålracertråden

Post by h.wallin » 14 Nov 2016 21:51

Den var ju helt grym även den! är rychtarski även de enbart custom eller har de ngn tillverkning?

både orlowski och rychtarski verkar ju grymma, men vet inte om jag har tillräckligt med koll/tålamod för custom detta år.. eller är det kanske värt det?

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 14 Nov 2016 22:28

Har du budget och tålamod, samt vet vad du vill ha, så tycker jag absolut att custom är värt väntan. Om du ändå kollar på lyxiga ramar som ritcheyn är väl nåt helt eget coolare?

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Moderna stålracertråden

Post by euskadi » 15 Nov 2016 09:32

jag har kollat lite på Troica. gillar geometrin väldigt mycket. priset är dyrt, men inte alls extremt anser jag som är van vid carbon etc. som blir omodern relativt fort..

http://www.troica-cycles.com

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Moderna stålracertråden

Post by AndreasVH » 15 Nov 2016 09:42

h.wallin wrote:De jag tittat på hittills främst är Ritchey Logic II, All-City Mr. Pink, Surly Pacer. Även letat runt lite men undrar om det finns någon här som har koll på liknande ramar från tex SOMA, Genesis eller liknande.
Håller själv på att kolla samma sak och har kommit fram till att "off the peg" är Ritchey enda alternativet om man vill ha en stålram i den prisklassen som är lätt och snabb. De andra från All City, Surly, Soma och Genesis är säkert bra, men inte alls samma typ av hojar. För det första är de flesta gjorda för 57 mm bromsar och fetare däck vilket gör dem till perfekta milslukare, men inte speciellt rejsiga. Om det är den typ av hoj du ändå vill ha tror jag All City Mr Pink är bäst...
http://www.tritoncycles.co.uk/frames-fo ... mes-c47#m9
...men att Genesis Equilibrium också är väldigt trevlig:
http://www.paulmilnescycles.com/genesis ... 3317-p.asp

Här är ett annat, snorbilligt alternativ av samma typ som många i UK rekommenderar:
http://www.spacycles.co.uk/m2b0s143p282 ... -and-Forks
Finns också som extremt prisvärd titanram. Tycker själv att det är lite konstig geo (låg och lång), så kolla måtten noga. Kolla också upp exakt vilken typ av bromsar som behövs. Det råder ordentlig begreppsförvirring på den punkten. "Standard reach" betyder olika beroende på vem du frågar...

Att få en custombyggd ram för 8000:- är ju förstås frestande, så det finns med som ett alternativ för mig också. Det är dock något som tar emot för min del, men jag kan inte sätta fingret på vad... Kan vara en rädsla för språkförbistring/missförstånd mixat med obefintliga eller asfula hemsidor, men jag vet inte... :)
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
Lars Grov
Posts: 495
Joined: 04 Apr 2011 18:23
Location: Stockholm

Re: Moderna stålracertråden

Post by Lars Grov » 15 Nov 2016 15:35

AndreasVH wrote:
h.wallin wrote: ...men att Genesis Equilibrium också är väldigt trevlig:
http://www.paulmilnescycles.com/genesis ... 3317-p.asp
Jag kör en Equilibrium och den pålitlig och ruff men lite trög...kanske för att jag envisas med att köra en p2 gaffel till iofs... sugen på att balansera upp den med en kolfibergaffel istället.
Lick my decals off, baby

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Moderna stålracertråden

Post by Alex » 15 Nov 2016 21:04

http://www.fagginbikes.com/bikes/
Jag kan hjälpa med kontakten om du är sugen på en italienare...

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Moderna stålracertråden

Post by h.wallin » 15 Nov 2016 21:43

AndreasVH wrote: Att få en custombyggd ram för 8000:- är ju förstås frestande, så det finns med som ett alternativ för mig också. Det är dock något som tar emot för min del, men jag kan inte sätta fingret på vad... Kan vara en rädsla för språkförbistring/missförstånd mixat med obefintliga eller asfula hemsidor, men jag vet inte... :)
Detta, är lite precis det jag känner med.. men man vill ändå ju ge the benefit of the doubt liksom :)

I övrigt tack för sjukt bra tips!

@LarsGrov, Skönt annars att höra att ngn kör på den genesis-hojen, ser ju jävligt fin ut. bra pris med...

@Alex, hur ligger Faggin i pris, pratar ju typ som ritchey eller är det snarare runt 20 tusen uppåt? de ser ju rätt premium ut.. men med det sagt är ju Dardo ruggigt fin..

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Moderna stålracertråden

Post by Alex » 20 Nov 2016 16:37

Ja, den är riktigt tjusig! Jag har inte koll på priserna exakt men jag skulle tippa på att den går på mindre.. skicka ett PM med mail eller nr om du vill så kan jag undersöka saken närmare..
Last edited by Alex on 24 Nov 2016 22:48, edited 1 time in total.

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Moderna stålracertråden

Post by h.wallin » 21 Nov 2016 06:48

PM:ar dig Alex.

Larsgrov, p2-gaffel? Som i kona project2? Då fattar jag om den är lite trögare. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Moderna stålracertråden

Post by h.wallin » 18 Jan 2017 17:14

Tänkte väcka lite liv i denna igen, fortfarande i val och kval och har hittat All-City Macho man. Den är sjukt bra prissatt nu och undrar därför lite om den.

Är det någon här som har ngn erfarenhet av den? Vad kan man rimligt betala för en grupp med skivbromsar, om man är ute efter budgetvariant och är mer ute efter att jaga bra deals än att få allt på plats fort?

Tänkte ju mest ha den som racer, men utesluter inte grus o dyl. Blir ju därför lite sugen på en stålcross att ha som alltiallo..

Denna ser ju inte för fläskig ut för att köra landsväg med känns det ju som..


Image

Post Reply