Byta från fixed till knä-snällt.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Lideborg
Posts: 53
Joined: 03 May 2010 09:54
Location: 414, Göteborg
Contact:

Byta från fixed till knä-snällt.

Post by Lideborg » 13 Jun 2017 17:42

Hallåså!
Har kört runt på min vapendragare nu i snart 6 år och har väl egentligen inte något att klaga på men efter några vändor till sjukgymnasten och av erfarenhet så får jag så jävla ont i knäna. Började cykla landsväg för ca 2 år sedan och får inte ont alls när jag dratt några mil på den, medans det kan räcka jag drar till systemet med min Dolan så värker det efteråt.

Kort och gott, jag behöver köpa en single speed med bromsar...
Känns lite trist efter cyklat fixed så många år, är ju inget jättefan av estetiken med broms på styret men får lyssna på kroppen nu helt enkelt.

Gillar looken på min dolan, så hade gärna velat haft något liknande. Vill inte ha en krämvit BikeID med kråmdetaljer utan sätter hellre på mitt trispoke på framdäcket och får det se ut som en arg sportis.

Så hjälp mig hitta något gött, har dålig koll på delar men säljs det en komplett går det bra det med! Kommer antagligen sätta på korg där fram och mitt gamla trispoke så finns det plats för sådant är det ju alltid gött!

Här är väl så som min gubbe ser ut nu.
Image

User avatar
ANTR
Posts: 356
Joined: 13 May 2014 19:04
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byta från fixed till knä-snällt.

Post by ANTR » 13 Jun 2017 20:00

Kan du inte sätta broms fram på den du har? Och om inte det räcker så kör frihjul och broms bak oxå?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 13 Jun 2017 22:24

Att sluta med en aktivitet pga smärta är inte att lyssna på kroppen tycker jag. Rimligare är att se över sin bikefit (speciellt om du kan cykla landsväg utan problem) samt träna styrka och rörlighet där det behövs.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Byta från fixed till knä-snällt.

Post by ravelax » 14 Jun 2017 09:57

ANTR wrote:Kan du inte sätta broms fram på den du har? Och om inte det räcker så kör frihjul och broms bak oxå?
+1, börja med att prova broms fram, se om det hjälper när du slipper bromsa med benen. Singlespeed tycker jag känns lite meningslöst, då kan man lika gärna köra växlat...

Annars finns det ju ingen anledning att köpa ny cykel, en Dolan borde gå hur bra som helst att köra som singlespeed.

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Byta från fixed till knä-snällt.

Post by rilleh » 14 Jun 2017 14:36

Prova sadelstolpe utan setback.

Post Reply