Slitet däck?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Slitet däck?

Post by xshzu » 28 Jul 2017 13:08

Tjena forumet,
Vad säger ni om status på det här däcket? Det är ett Gatorskin som jag haft bak och bytt nu, men funderar på om det inte går att köra ett tag till ändå, alt köra som framdäck.

Hur hade ni gjort? Fortsätta köra med det bak/fram eller skrota det?

Image

User avatar
Steeper
Posts: 112
Joined: 25 Apr 2012 22:59
Location: Lund

Re: Slitet däck?

Post by Steeper » 28 Jul 2017 13:13

Det är dött...

Skulle verkligen inte riskera det om jag var du. Du har väl saker på din cykel som är dyrare att byta om du vurpar pga att du snålat lite med ett däck?
"If you ride like lightning you're gonna crash like thunder."

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Slitet däck?

Post by xshzu » 28 Jul 2017 13:18

Steeper wrote:Det är dött...

Skulle verkligen inte riskera det om jag var du. Du har väl saker på din cykel som är dyrare att byta om du vurpar pga att du snålat lite med ett däck?
Sant, men jag gissar att det inte är så nära som man kan tro?
jag kan ha fel men vissa skulle säkert rulla vidare på detta ? :)

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Slitet däck?

Post by rilleh » 28 Jul 2017 16:02

Det har säkert lite liv kvar i sig, men varför chansa? Mitt var slitet på ungefär samma sätt och jag bytte ut det direkt. Hur länge har du skiddat på det?

even
Posts: 174
Joined: 30 May 2012 20:57
Location: Stockholm

Re: Slitet däck?

Post by even » 28 Jul 2017 17:12

Är det slitet? Ja. (GP däcken har ju små hål som ska visa när det är dags att byta. Kan du inte hitta dem är det tillverkarens rekommendation att byta.)

Hade jag placerat det fram pga det innebär mindre slitage men där failure, antingen pga sämre grepp eller punka/blowout, kan innebära högre olycksrisk? Aldrig!

Det är säkrare att behålla däcket bak. Vill du laga enstaka hål i däckets gummiyta för att inte exponera corden funkar liquisole (efter noggrann rengöring; det blir inte snyggt och det blir antagligen inte utan viss bula). Att punkan sen kommer någon dag ingår i kalkylen när man fortsätter köra på slitna däck.

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Slitet däck?

Post by xshzu » 28 Jul 2017 18:50

rilleh wrote:Det har säkert lite liv kvar i sig, men varför chansa? Mitt var slitet på ungefär samma sätt och jag bytte ut det direkt. Hur länge har du skiddat på det?
Det är ingen stor grej egentligen, ville kanske snåla lite bara :) kanske kunde kört på det ett tag till tänkte jag efter jag tog av det. Har väl kört på det ett par månader kanske, vet inte exakt då jag satte på det förra säsongen. Bra hållbarhet ändå tycker jag, det blir en del skids.

Men då tänker vi ändå lika att det var dags att byta. Kan inte hitta det nu men jag såg nån bild på nätet (nån i Sthlm tror jag?) som satt ett toookslitet bakdäck fram. Antar att det var en nödlösning och inte riskfritt, men visar ändå att man kan kötta på tills däcket är stendött. Om man vågar chansa vill säga :D

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Slitet däck?

Post by ravelax » 28 Jul 2017 18:54

Det där håller nog ett tag till.

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Slitet däck?

Post by xshzu » 28 Jul 2017 20:35

ravelax wrote:Det där håller nog ett tag till.
Där satt den. Behåller nog däcket som reserv, om inte någon är peppad på att köpa det ;)

User avatar
omnium
Posts: 284
Joined: 22 Jan 2015 16:26
Location: Sthlm, söderort

Re: Slitet däck?

Post by omnium » 28 Jul 2017 20:41

Hoppas du har många skid patches! Jag kör 47 eller 49 framdrev av den anledningen.

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Slitet däck?

Post by xshzu » 28 Jul 2017 20:52

omnium wrote:Hoppas du har många skid patches! Jag kör 47 eller 49 framdrev av den anledningen.
Kör 17/48 så det är grönt (17 st).

Men bra där med 47 eller 49 därfram.. man får ju många patches nästan oavsett vad man väljer därbak!

User avatar
Krok
Posts: 413
Joined: 17 May 2013 00:02
Location: Göteborg

Re: Slitet däck?

Post by Krok » 28 Jul 2017 22:24

Gatorskin i det skicket håller 1000 mil till typ, hade verkligen inte bytt. Fortsätt skidda!

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Slitet däck?

Post by Håkan » 03 Aug 2017 15:23

xshzu wrote:
ravelax wrote:Det där håller nog ett tag till.
Där satt den. Behåller nog däcket som reserv, om inte någon är peppad på att köpa det ;)
Gör så. Eller varför inte montera ett en skid patch över hålet?*

Men seriöst. Släng däcket. Fast det har du säkert redan listat ut :)

*För oss som kommer ihåg den gamla fina tråden: http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?t=2581
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Slitet däck?

Post by xshzu » 04 Aug 2017 18:03

Håkan wrote:
xshzu wrote:
ravelax wrote:Det där håller nog ett tag till.
Där satt den. Behåller nog däcket som reserv, om inte någon är peppad på att köpa det ;)
Gör så. Eller varför inte montera ett en skid patch över hålet?*

Men seriöst. Släng däcket. Fast det har du säkert redan listat ut :)

*För oss som kommer ihåg den gamla fina tråden: http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?t=2581
Haha sjukt rolig tråd.. Men men, man kan inte veta allt ;)

Jag tror jag behåller däcket som backup ett tag iallafall men det slutar nog med att jag slänger det vid nästa rensning i förrådet.

Post Reply