Time Atac

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Time Atac

Post by xshzu » 14 Sep 2017 13:38

matsa wrote:
Om du pallar får du gärna testa mina, så kan iaf utesluta att det beror på skor eller cleats :)[/quote]

Visst kan jag göra det, men då får du komma in till mig isf. Dra ett pm så får du adressen. Bor på Söder.[/quote]

Topp! Skickat PM

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Time Atac

Post by xshzu » 14 Sep 2017 19:40

En uppdatering om det är någon som är nyfiken!

Mats hjälpte mig att konstatera det som alla misstänkte: att jag inte vet hur man använder prylarna :D Hehe.. Tror inte det är min grej detta, så vi får se hur lång tid det tar innan korgpedalerna sitter på igen 8)

Ps. Jag la upp en annons på Happy om det är någon här som är pepp på Gråa Kursk i US 9.5 + Time Atac XC4 pedaler.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Time Atac

Post by ravelax » 15 Sep 2017 09:35

Vågar du dela med dig av vad du gjorde fel? :) Kan ju vara bra att veta för de som eventuellt är sugna på att prova, och för en själv ifall pedalerna skulle börja bete sig skumt den dan man skaffar nya...

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Time Atac

Post by xshzu » 15 Sep 2017 12:58

ravelax wrote:Vågar du dela med dig av vad du gjorde fel? :) Kan ju vara bra att veta för de som eventuellt är sugna på att prova, och för en själv ifall pedalerna skulle börja bete sig skumt den dan man skaffar nya...
Absolut men tror att man bör testa själv för att veta vad som känns bäst för en själv.

Jag har ju kört länge med straps och är van att kunna röra foten fritt på pedalen, så troligen har jag dragit på mig nån ovana att ibland vrida foten en aning medan jag trampar/skiddar, som gör att jag klickar ur. När jag väl gjort det några gånger ofrivilligt så känner jag inte att jag kan lita på att jag sitter fast, och det är väl det viktigaste av allt när man kör fixed. Kort sagt, jag vill kunna ösa utan en tvekan att jag sitter fast ordentligt. Korgpedalerna är på igen :D

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Time Atac

Post by xshzu » 15 Sep 2017 20:19

Ingen annan som kommer från att ha kört med straps/clips och sedan bytt till klickpedaler? Jag kan ju inte vara ensam om att klicka ur av misstag till en början.. undrar hur länge det tar innan man vänjer sig så att man känner sig safe. Som det blev nu vågade jag inte ens skidda till slut för att jag var typ säker på att lossa...

Kanske finns det pedaler som man kan dra åt lite mer så man inte lossar så lätt..?

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Time Atac

Post by Rokkoko » 15 Sep 2017 20:21

xshzu wrote:Ingen annan som kommer från att ha kört med straps/clips och sedan bytt till klickpedaler? Jag kan ju inte vara ensam om att klicka ur av misstag till en början.. undrar hur länge det tar innan man vänjer sig så att man känner sig safe. Som det blev nu vågade jag inte ens skidda till slut för att jag var typ säker på att lossa...

Kanske finns det pedaler som man kan dra åt lite mer så man inte lossar så lätt..?
Till att börja med finns det ju andra klossar till de där pedalerna som du knappast kommer att dra ur av misstag.

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Time Atac

Post by xshzu » 15 Sep 2017 20:42

Rokkoko wrote:
xshzu wrote:Ingen annan som kommer från att ha kört med straps/clips och sedan bytt till klickpedaler? Jag kan ju inte vara ensam om att klicka ur av misstag till en början.. undrar hur länge det tar innan man vänjer sig så att man känner sig safe. Som det blev nu vågade jag inte ens skidda till slut för att jag var typ säker på att lossa...

Kanske finns det pedaler som man kan dra åt lite mer så man inte lossar så lätt..?
Till att börja med finns det ju andra klossar till de där pedalerna som du knappast kommer att dra ur av misstag.
Du tänker på dessa? : https://www.time-sport.com/tme_int_en/t ... edals.html

Här är de som följde med pedalerna: https://www.time-sport.com/tme_int_en/t ... edals.html

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Time Atac

Post by Rokkoko » 15 Sep 2017 20:55

Ja, det är rätt stor skillnad på 10° och 17°.

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Time Atac

Post by xshzu » 15 Sep 2017 21:10

Absolut, men det är 17° med 'easy'klossen med.

Easy har 10°/17° och de andra har 13°/17°, beroende på vilken fot man sätter vilken kloss.

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Time Atac

Post by Rokkoko » 16 Sep 2017 05:53

xshzu wrote:Absolut, men det är 17° med 'easy'klossen med.

Easy har 10°/17° och de andra har 13°/17°, beroende på vilken fot man sätter vilken kloss.
Så du kör på 17° nu och får ändå ofrivilliga urklickningar? Märkligt. Jag kör på 13° och tycker snarare att den är svår att klicka ur ibland vid rödlysen och dyl.

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Time Atac

Post by xshzu » 16 Sep 2017 06:08

Rokkoko wrote:
xshzu wrote:Absolut, men det är 17° med 'easy'klossen med.

Easy har 10°/17° och de andra har 13°/17°, beroende på vilken fot man sätter vilken kloss.
Så du kör på 17° nu och får ändå ofrivilliga urklickningar? Märkligt. Jag kör på 13° och tycker snarare att den är svår att klicka ur ibland vid rödlysen och dyl.
Jepp satte dem så att det ska till 17 grader.. tycker också det var märkligt eftersom alla hyllar dem

Post Reply