Time Atac

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Time Atac

Post by xshzu » 12 Sep 2017 19:50

Hallå forumet!

Jag kittade upp lite och skaffade ett par Time Atac XC4, från att tidigare kört med clips och straps. Känslan är bra helt klart, men inte helt förtroendeingivande när jag lyckas klicka ur ofrivilligt medan jag skiddade på första turen.

Marken var lite ojämn så det studsade till en aning och så lossnade foten rakt upp. Jag vred alltså inte foten åt sidan, eller det kändes inte som det iallafall.

Jag hade nybörjarcleatsen ('easy') som följde med, och höger cleat på höger fot osv. (Bytte sedan till vänster cleat på höger fot efter att jag klickat ur av misstag.)

Läste lite trådar på näter om att Timepedalerna blivit mer och mer opålitliga/ohållbara med åren, men de flesta som kör fixerat verkar ju fortfarande köra med dem.

Vad säger ni? Kan man lita på att man sitter fast eller?

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Time Atac

Post by Rokkoko » 12 Sep 2017 19:52

xshzu wrote:Hallå forumet!

Jag kittade upp lite och skaffade ett par Time Atac XC4, från att tidigare kört med clips och straps. Känslan är bra helt klart, men inte helt förtroendeingivande när jag lyckas klicka ur ofrivilligt medan jag skiddade på första turen.

Marken var lite ojämn så det studsade till en aning och så lossnade foten rakt upp. Jag vred alltså inte foten åt sidan, eller det kändes inte som det iallafall.

Jag hade nybörjarcleatsen ('easy') som följde med, och höger cleat på höger fot osv. (Bytte sedan till vänster cleat på höger fot efter att jag klickat ur av misstag.)

Läste lite trådar på näter om att Timepedalerna blivit mer och mer opålitliga/ohållbara med åren, men de flesta som kör fixerat verkar ju fortfarande köra med dem.

Vad säger ni? Kan man lita på att man sitter fast eller?
Jag skiddar inget, och kör inte easy-versionen, men jag har aldrig haft problem med att de klickar ur.

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Time Atac

Post by xshzu » 12 Sep 2017 21:31

OK, jag kände skillnad ändå när jag bytte sida på cleatsen så jag hoppas på det bästa inför kommande turer. Hade ändå varit schysst att kunna spänna åt lite extra för att sejfa. Verkar tyvärr som man behöver en fetare variant än XC4 för att kunna justera spänningen.

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Time Atac

Post by matsa » 12 Sep 2017 21:57

Jag har kört Time Atac brakeless i flera år utan klicka ur av misstag nån gång. Det sitter fortfarande XC4 på två av mina cyklar och XC8 på en. Jag har aldrig justerat spänningen på någon av dem vad jag minns.

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Time Atac

Post by xshzu » 13 Sep 2017 12:55

matsa wrote:Jag har kört Time Atac brakeless i flera år utan klicka ur av misstag nån gång. Det sitter fortfarande XC4 på två av mina cyklar och XC8 på en. Jag har aldrig justerat spänningen på någon av dem vad jag minns.
Låter lovande. Hoppas på att det inte inträffar igen..!

User avatar
almlof
Site Admin
Posts: 430
Joined: 03 Apr 2013 09:09
Location: Stockholm

Re: Time Atac

Post by almlof » 13 Sep 2017 16:15

Var det inte du som visade mig filmen på killen som klickar ur i en backe och nästan frontar en bil? Låter sjukt läskigt om du redan klickat ur..
Är pedaler och cleats nya?

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Time Atac

Post by xshzu » 13 Sep 2017 16:23

almlof wrote:Var det inte du som visade mig filmen på killen som klickar ur i en backe och nästan frontar en bil? Låter sjukt läskigt om du redan klickat ur..
Är pedaler och cleats nya?
Stämmer! Klippet med en snubbe som öser nerför en brant backe och klickar ur av misstag och får inte stopp på cykeln men har turen att inte smälla med en bil. Sjukt nära.

Pedaler, cleats och skor helt nya. Har dock fått en broms monterad så det ska vara lugnt, men klickar man ur vid fel tillfälle så kan det vara nog så otäckt ändå.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Time Atac

Post by ravelax » 13 Sep 2017 17:44

Jag har kört Time Atac i fyra år, aldrig haft några som helst problem... Dock kör jag pedaler som vad jag förstått är av lite äldre snitt (inte de gamla klassiska, dock) jämfört med XC-serien... Det kanske spelar in. Skiddar heller inte särskilt ofta, men det händer.

Vore ju tråkigt om de sabbat detta pedalsystem som genom åren fått så mycket lovord i jämförelse med SPD... Kan ju bli knepigt den dagen man behöver nya pedaler och det bara finns dåliga (de gamla är redan nu rätt eftertraktade har jag märkt).

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Time Atac

Post by rilleh » 13 Sep 2017 17:44

Använd inte easy cleats.

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Time Atac

Post by xshzu » 13 Sep 2017 18:46

OK, jag kom just in från testrunda #2 och har skiddat loss flera gånger. Behöver inte ens ha särskilt mycket fart/våld för att det ska hända. Kollade på fötterna och de är raka så det beror iaf inte på att jag vrider mig loss.

Kan bero på easy cleatsen, men som jag förstår är skillnaden hur många grader man behöver vrida foten för att lossa, och jag vrider alltså inte foten när det sker.

Det enda jag kommer på är att jag kan ha haft lite fett på fingrarna när jag monterade prylarna (smorde skruvarna), så ska testa att göra rent både cleats och pedalerna.

Någon som har erfarenhet av att just easy cleatsen lossar oavsiktligt?

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Time Atac

Post by matsa » 13 Sep 2017 21:35

Kolla att cleatsen går fria på sulan. Vissa skor har för lite plats för cleatsen vilket gör att man inte kan klicka i ordentligt. Då får man ta fram kniven och skära lite i sulan (om gummisula)

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 13 Sep 2017 21:40

^ eller lägg ett par brickor mellan cleat och skosulan.

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Time Atac

Post by xshzu » 13 Sep 2017 22:05

Bra tips, men alltså de går fria, jag kollade nu.

Skorna är Chrome Kursk Pro 2 och cleaten sitter mot något hårt material, troligen hårdplast. Inte gummi i vart fall.

OCH det klickar högt både när jag går i och ur..

Image

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Time Atac

Post by matsa » 14 Sep 2017 06:57

Jag har oxå Kursk, men en äldre modell:

Image

Bild på mina ^. Jag tycker det ser ut som att mina cleats har lite mer plats på sidorna. Testa att lägga på några brickor enligt förslaget ovan från russ.. så borde det lösa sig?

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Time Atac

Post by xshzu » 14 Sep 2017 08:24

Det är nog bara vinkeln, ser rätt identiskt ut i verkligheten tycker jag. Nackdelen med spacers är ju att cleaten inte fäster i skon med de piggar som finns, med risk att cleaten glider.

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Time Atac

Post by xshzu » 14 Sep 2017 09:00

rilleh wrote:Använd inte easy cleats.
Erfarenhet av att klicka ur med dessa?

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Time Atac

Post by matsa » 14 Sep 2017 09:32

xshzu wrote:Det är nog bara vinkeln, ser rätt identiskt ut i verkligheten tycker jag. Nackdelen med spacers är ju att cleaten inte fäster i skon med de piggar som finns, med risk att cleaten glider.
Ok, i värsta fall kan det då vara så att Time har fuckat upp systemet med de nyare pedalerna? Hoppas inte, då jag är helt osugen på att gå tillbaka till spd den dag det är dags att byta pedaler :-(

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Time Atac

Post by xshzu » 14 Sep 2017 09:52

matsa wrote:
xshzu wrote:Det är nog bara vinkeln, ser rätt identiskt ut i verkligheten tycker jag. Nackdelen med spacers är ju att cleaten inte fäster i skon med de piggar som finns, med risk att cleaten glider.
Ok, i värsta fall kan det då vara så att Time har fuckat upp systemet med de nyare pedalerna? Hoppas inte, då jag är helt osugen på att gå tillbaka till spd den dag det är dags att byta pedaler :-(
Om du pallar får du gärna testa mina, så kan iaf utesluta att det beror på skor eller cleats :)

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Time Atac

Post by rilleh » 14 Sep 2017 12:01

xshzu wrote:
rilleh wrote:Använd inte easy cleats.
Erfarenhet av att klicka ur med dessa?
Vad jag har läst på internet så ska det finnas två olika cleats, en av dem kallas för "release cleats" vilket jag antar är samma sak som easy cleats? Det är den sorten man inte skall använda sig av. Jag använder själv SPD, så jag har ingen egen erfarenhet av det här.

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Re: Time Atac

Post by matsa » 14 Sep 2017 12:07

[/quote]

Om du pallar får du gärna testa mina, så kan iaf utesluta att det beror på skor eller cleats :)[/quote]

Visst kan jag göra det, men då får du komma in till mig isf. Dra ett pm så får du adressen. Bor på Söder.

Post Reply