Clipless pedaler

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Jonnic666
Posts: 44
Joined: 16 Apr 2019 15:31

Clipless pedaler

Post by Jonnic666 » 25 Jun 2019 12:11

Tjena, jag har planer på att byta ut min vanliga pedaler med straps mot clipless.

Har ni några tips på bra skor och pedaler för ett rimligt pris?

Det är till en fixed gear. Har aldrig kört med clipless förut men är sugen på det, för att göra min cykel något mer ’critig’.

Med vänlig hälsning, Nicklas Jonsson

User avatar
Barklund
Posts: 111
Joined: 19 Dec 2013 12:58
Location: Stockholm

Re: Clipless pedaler

Post by Barklund » 26 Jun 2019 08:18

Många bud och fixieåkare använder sig av Time-pedaler. Bra kvalité och chansen att råka klicka ur är extremt minimal. Man sitter dock inte supertajt i pedalerna utan man kan röra fötterna lite grann, men jag gillar det.

Till dessa pedaler är det enklast med mtb-skor (Wiggle) eller street-skor (Urban Bike Wear). Dessa har skydd under som gör att man inte går direkt på klossen.

Time Atac (Finns flera modeller men de funkar likadant)

På min crit-hoj har jag Look Kéo 2 Max-pedaler. Bra pedaler som man sitter tajt i och användbara om man tävlar eller vill cykla extra snabbt, men inte så sköna om man ska pendla eller casual-cykla. Dessutom slits klossarna ganska snabbt om man går mycket på dem.

Du behöver racerskor om du ska cykla på dessa pedaler, och de kostar oftast lite mer och är inte lika sköna att gå i. Kolla Wiggle eller Cykelcity för priser.

Look Kéo 2 Max

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Clipless pedaler

Post by rilleh » 26 Jun 2019 10:08

Barklund kommer med lysande råd! Jag kan bara lägga till att jag använder vanliga SPD-pedaler. Tror den heter typ M520 från Shimano samt ett par oerhört sköna pjuck från Giro.

Jag har aldrig klickat ur av misstag än så länge, det går bra att gå runt i skorna samt att pedalen har lite "float". Dvs att man kan vrida den ett par grader åt varje håll för bekvämlighet. Värt att notera: Om du ska cykla med SPD så se till att använda den svarta klossen som heter SH-51. Det är den som är single-release. SH-56 har multi-release och det är farligt om man cyklar fixed utan bromsar då det är lätt att man klickar ur av misstag.

Lycka till!

Inzah
Posts: 44
Joined: 09 Sep 2018 18:45

Re: Clipless pedaler

Post by Inzah » 26 Jun 2019 10:28

Five Ten
https://www.wiggle.se/cykling/cykelskor/?ea=4294789480

Shimano har också ett gäng skor som är mer casual och funkar att gå i, tror cykloteket har dem om du vill prova. I min mening är de fula som stryk dock.

Chrome Industries
https://www.urbanbikewear.com/klader/sk ... ndustries/

Detta förutsatt att du också tänkt att du vill kunna gå runt i skorna, annars finns ju en uppsjö av skor som är stela och effektiva för tramp fast med den egenskapen att de är helt livsfarliga att gå i. Förbered dig för att misstänkliggöra alla trappor dock, speciellt stentrappor, de kan vara luriga även med nedsänkta klossar..

Timepedalerna har jag ingen erfarenhet av, clipless och fixed är inte min grej, men vad jag hört är det de som du ska ha för fixed. Shimanos är alldeles för lätta att klicka ur, även om du kan ställa in spänningen i dem. MTB-pedaler alltså.

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Clipless pedaler

Post by xshzu » 26 Jun 2019 11:30

Inzah wrote:
26 Jun 2019 10:28
Shimanos är alldeles för lätta att klicka ur, även om du kan ställa in spänningen i dem. MTB-pedaler alltså.
Jag kör de billigaste Shimanopedalerna (520) breakless och det funkar utmärkt :)

Inzah
Posts: 44
Joined: 09 Sep 2018 18:45

Re: Clipless pedaler

Post by Inzah » 26 Jun 2019 20:05

xshzu wrote:
26 Jun 2019 11:30
Inzah wrote:
26 Jun 2019 10:28
Shimanos är alldeles för lätta att klicka ur, även om du kan ställa in spänningen i dem. MTB-pedaler alltså.
Jag kör de billigaste Shimanopedalerna (520) breakless och det funkar utmärkt :)
För mig känns de alltid lite halvlabila även fast jag bara kört såna med Cx/mtb, klickat ur i tid och otid. Ska sägas att de är sköna för att man måste verkligen försöka om man ska misslyckas att klicka i dock. Fast jag kanske ska skylla det på min Atlas-styrka i benen 8)

User avatar
Krok
Posts: 413
Joined: 17 May 2013 00:02
Location: Göteborg

Re: Clipless pedaler

Post by Krok » 27 Jun 2019 11:56

Kört Five Ten skor med crankbrothers eggbeater pedaler, en riktigt nice combo för pendling mm, eggbeater är designad på ett helt annat sätt än tex SPD, vilket gör att den inte går att klippa ur uppåt. Men råkar man vrida foten för mycket kan man klicka ur, speciellt med slitna cleats.

nr 2 jag kör är Dura-ace SPD-SL med ett par road skor, denna lösningen sitter betydligt säkrare då man kan dra upp pedalen ordentligt i release, har inte testat andra pedaler ur SL-serien men med DA kommer du inte lossna, har mina knappt på hälften i spänning och den går bara inte klicka ur med normal kraft varken i sprint eller broms, dock mycket känsligare att ställa in då floaten bara är 2° och det ej är rekommenderat att köra mer på just dura-ace pga slitaget som blir på pedalen. (kolfiberbody) även notera att SPD-SL cleats är bland dom enklaste att gå på och hållbaraste :)

Jonnic666
Posts: 44
Joined: 16 Apr 2019 15:31

Re: Clipless pedaler

Post by Jonnic666 » 29 Jun 2019 21:09

Tack för alla svar!

Post Reply