Fixed gear + knäproblem = sant?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Fixed gear + knäproblem = sant?

Post by AndreasVH » 09 Jun 2009 09:31

Efter att jag förra året under en längre period känt att mitt knä gjorde mer och mer ont sökte jag för det och blev opererad i mitten av december. Det var en liten meniskskada som togs bort och i övrigt såg allt bra ut när läkaren var inne och kollade (inget konstigt på röntgen heller).

Nu har det gått ett halvår av träning med sjukgymnast och naprapat, kortisonsprutor, inflammationsdämpande medicin samt sedan två månader tillbaka jobbpendling 1,2 mil på cykel med fast nav. Knät är fortfarande inte bättre än innan operationen och på sista tiden har det gått åt fel håll och jag har känt "nya" typer av smärtor som läkaren inte tror har med menisken att göra.

Läkaren har tillsammans med naprapaten kommit fram till att det enda "annorlunda" jag gör som skulle kunna vara anledning är just att cykla med fast nav.
Är det någon mer som har erfarenhet av detta?
Jag vet att man kan få ont av att sitta fel, men det känns som att jag trampar ur ordentligt och sitter bra.
Observera att den enda cykling jag gjort efter operationen (förutom lite polo) är just fram och tillbaka till jobbet där nästan halva sträckan är inne i stan. Någon gång kanske det blivit två mil istället, men inga långa turer alls.

// Andreas
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Post by boon » 09 Jun 2009 10:10

Mitt knä opererades 97 och det har krånglat ända sen dess.
Var korsband som var av, krossade meniskar vilket resulterade att 2/3 togs bort på vardera sida, även ett ledband drogs, samt bland dom värsta broskskaderna dom sett på st:görans artroklinik.
Knät har sen jag börjat cykla blivit mycket bättre, förut "gled" knät ur led ett par gånger per dag. Nu har jag inte varit med om det på läänge (knock on wood!)
Ibland blir knän inte bra efter operationer, och från vad jag har förstått så kan meniskskador krångla mer än korsbandsskador.

Cykla tror jag iaf inte är problemet, så länge du kör med broms och inte smäller på skids hela tiden.

Mina 2 cent bara.
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 09 Jun 2009 10:35

Man kan få ont i knät om foten har fel läge på pedalen. Om du kör med SPD eller liknande kan det vara läge att labba med lite mera float, flytta klotsen i sidled, etc. Har en polare som hade exakt samma problem som du och han hade för lite float i sin SPD, bytte till något annat och problemet försvann.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 09 Jun 2009 10:41

Evigt problem det där, finns en mängd idéer...Skidda o/e fartjustera är klassiska knäpajjare. Man använder muskler som "aldrig" användas annars.(ex bära tunga grejor nerför en trappa...knäböj etc) i kombination med muskler som är förhållandevis starka (ex bära grejjor/gå uppför en trappa..).

Att man har normalhojjat m frihjul och sedan hoppar till FG, med 53/15 utväxling samt kör mkt hårdare och längre är en klassisk knäknakarkombo. - vad som händer i alla tre fallen är att man belastar knät på ett sätt man kanske inte är van vid. Att på det vara opererad med ev muskelförtvining...

Lättare utväxling, bromsar, lättare körning. I några månader (kanske mer ?) Samt återhämtningskörning (sviiinlätt utväxling, i frustrerande lugnt tempo) kan hjälpa. Stretching av höft/hamstring/ korsrygg (!!) oxo.

...sedan finns det lite bonus issues oxo. Det har med sittställning att göra. [Källa citat: Kadens #3 2009 ]

"Ont på ...

Framsida knä - höj sadeln o/e sitt längre bak.
Baksida knä - sänk sadeln o/e sitt längre fram.

Insida knä (mot ramen) - ev ha tårna mer inåt, mot ramen.
Baksida knä - tårna mer utåt ev reducera rörlighet i foten."

--

Fotens rörlighet samt placering har betydelse. Lösare-fastare?

Vill inte dissa ditt val av läkare men det kan kanske vara läge att gå till en idrottsläkare?

---

Jag får titt som tätt lite små ont i knäna, liksom känner att ngt är på gång, och botar det med stretch samt att jag, snart, har lyckats dra i ordning en bättre sittställning. Jag hade ont i ena knävecket (ilar och krampar) och insåg att den foten satt längre bak i pedalen än i mitt friska ben. Justerade e voila....

(OBS - endast egna erfarenheter jag har ingen nappratbakgrund)

Finns lite info här oxo

http://www.sheldonbrown.com/
The Blood I bleed is Black indeed!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 09 Jun 2009 11:34

Inte svar på din fråga men jag tror stenhårt på att hålla knäna varma och inte utsätta dem för fartvind (knickers) och värma upp dem riktigt innan man köttar på.

Kör du med spd så kanske det är läge att testa en vecka eller två utan med bara plattisar (och frambroms) bara för att se om det blir skillnad.

/Fredde

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Post by AndreasVH » 09 Jun 2009 11:49

boon wrote:Cykla tror jag iaf inte är problemet, så länge du kör med broms och inte smäller på skids hela tiden.
Håller med där, speciellt eftersom jag inte har cyklat så mycket och skiddar lite lagom blandat med handbroms.
ArvidSvensson wrote:Har en polare som hade exakt samma problem som du och han hade för lite float i sin SPD, bytte till något annat och problemet försvann.
Hur menar du att han bytte till annat? Gav han upp SPD helt och hållet? "Sitter" floaten i pedalerna eller skorna eller båda? Jag kör både SPD (med mtb skor) och clips med remmar.
Hiwatt wrote:Att man har normalhojjat m frihjul och sedan hoppar till FG, med 53/15 utväxling samt kör mkt hårdare och längre är en klassisk knäknakarkombo...
Började med FG förra våren och hade inte hojat mycket under ett par år innan då jag bodde på "landet". Kör dock med 48x17 eller 46x17 och det är ju inte så farligt. Däremot erkänner jag mig skyldig till att köra hårdare än tidigare... Man kan ju inte låta bli! :)
Hiwatt wrote:Vill inte dissa ditt val av läkare men det kan kanske vara läge att gå till en idrottsläkare?
Fick läkaren genom försäkringen jag har på jobbet, men han har pratat mycket om alla fotbollspelare och annat han opererat genom åren... Naprapaten är definitivt kunnig på idrott för han har en bild på väggen när han håller armen runt Börje Salming! :)
fredde.se wrote: Kör du med spd så kanske det är läge att testa en vecka eller två utan med bara plattisar (och frambroms) bara för att se om det blir skillnad.
/Fredde
Men fortfarande fast nav menar du? Kanske kan vara en variant, men jag tror jag kör SS över sommaren och ser hur det funkar. Synd att låta min fina IRO stå och samla damm bara... :cry:
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
julle
Posts: 352
Joined: 24 May 2008 23:22
Location: Sthlm

Post by julle » 09 Jun 2009 12:07

När jag plockade fram cykeln i våras fick jag såå j*vla ont i knät att jag trodde det var kört med fg för min del. Jag kunde inte cykla i överhuvudtaget, jag tog viloprioder men hade lika ont varje gång jag satte igång och cyklade igen.
Jag lyfte lite skrot, cyklade ett par km om dan, men var väldigt noga med att värma upp innan. Och, framförallt, jag använde knävärmare, vilka jag tror hjälpte otroligt mycket.
Jag cyklade mig frisk mao, dessutom är mina ryggproblem som bortblåsta. Nu kanske belastning av knät inte är rätt väg att gå för någon med en operation bakom sig, men jag tänkte ge MINA två cent till tråden...
Onykter cyklist

User avatar
Todd
Posts: 204
Joined: 12 Nov 2008 18:00
Location: Stockholm

Post by Todd » 09 Jun 2009 13:29

Enligt många läkare så ska tydligen fastnav vara bra för knäna. Personligen så känns mina knän bättre än någonsin trots att jag skiddar.

Problemet är att om du skiddar och/eller bromsar med benen så belastar du knäna enormt. Så för att det ska hjälpa med fixerat nav så måste du använda bromsar och ta det lugnt i backar.
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 09 Jun 2009 13:58

AndreasVH wrote:...
ArvidSvensson wrote:Har en polare som hade exakt samma problem som du och han hade för lite float i sin SPD, bytte till något annat och problemet försvann.
Hur menar du att han bytte till annat? Gav han upp SPD helt och hållet? "Sitter" floaten i pedalerna eller skorna eller båda? Jag kör både SPD (med mtb skor) och clips med remmar.
Har för mig att han bytte till någon richey-variant. Olika märken/modeller har olika float. Time Attack och CB EggBeaters är kända för mycket float, medans SPD har lite.

User avatar
freddie
Posts: 141
Joined: 28 May 2008 15:04
Location: Öland

Post by freddie » 09 Jun 2009 14:01

Hiwatt wrote:Att man har normalhojjat m frihjul och sedan hoppar till FG, med 53/15 utväxling samt kör mkt hårdare och längre är en klassisk knäknakarkombo...
AndreasVH wrote: Började med FG förra våren och hade inte hojat mycket under ett par år innan då jag bodde på "landet". Kör dock med 48x17 eller 46x17 och det är ju inte så farligt. Däremot erkänner jag mig skyldig till att köra hårdare än tidigare... Man kan ju inte låta bli! :)
Hojen du köpte av mig förra våren gav mig ont i knänan efter två veckor intensiv stadscykling. 42x16 var utväxlingen och det var för tungt tyckte jag. Har inte fått ont i knäna av fastnav annars och när jag gick tillbaka till min vanliga hoj med 47x18 så sjöng knäna av glädje! Hiwatt har rätt och enligt min erfarenhet så kan för tung utväxling vara boven i dramat. Prova med frambroms och (ännu) lättare utväxling så går det förhoppningsvis över.

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Post by AndreasVH » 09 Jun 2009 14:23

freddie wrote: Hojen du köpte av mig förra våren gav mig ont i knänan efter två veckor intensiv stadscykling. 42x16 var utväxlingen och det var för tungt tyckte jag. Har inte fått ont i knäna av fastnav annars och när jag gick tillbaka till min vanliga hoj med 47x18 så sjöng knäna av glädje! Hiwatt har rätt och enligt min erfarenhet så kan för tung utväxling vara boven i dramat. Prova med frambroms och (ännu) lättare utväxling så går det förhoppningsvis över.
Det var 48x16 till och med! Byttes snarast till 17 bak och förra året hade jag egentligen inga större problem. Det kom nu i vår efter operationen.

Blir nog som så att jag kittar min gamla Chesini med fram o bakbroms och kör den SS med sisådär 2,6 i utväxling över sommaren. Om jag inte blir bättre får jag väl ta nya tag... Tack för råd och tips, knävärmare ska jag nog införskaffa iaf!
Fyll på om det finns mer att komma med! :)
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 09 Jun 2009 19:07

Inget mer att komma med förutom att bekräfta det som redan är skrivet. Vilket också borde ha ett värde :)

Fick själv väldigt ont i knäna vid för tung uväxling på brakeless FG
52/15 FG = AJ AJ AJ
bytte till:
48/16 SS = Nästan inga problem
Bytte till:
42/16 FG = Inga problem alls.

Nu kör jag 49/18 FG utan knäproblem

Enligt min erfarenhet borde dina knäproblem försvinna Helt med SS 42/16.
När du SS-vilat dig i form så kan du ju börja med lättare FG igen.

User avatar
julle
Posts: 352
Joined: 24 May 2008 23:22
Location: Sthlm

Post by julle » 09 Jun 2009 19:21

Vad innebär "float"?
Onykter cyklist

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 09 Jun 2009 19:39

julle wrote:Vad innebär "float"?
Hur mycket du kan röra/vrida på foten innan pedalen löser ut.

/Fredde

T.K
Posts: 74
Joined: 19 Apr 2008 10:44
Location: I buskarna utanför Göteborg

Post by T.K » 09 Jun 2009 20:32

Naturligtvis finns det antagligen lika många svar som personer...

... men, mina knän har strulat ända tills jag började cykla fastnav, var dock lite "sliten" i knäna till en början, men nu känns det som om området kring knäna är stabilare än förr.
Det jag försöker tänka på är att se till att hålla kroppen med fokus på benen varma och att se till att bli genomvarm innan jag tar i.

Lycka till!

Hägg
Posts: 77
Joined: 30 Oct 2008 10:45
Location: Västerås
Contact:

Post by Hägg » 09 Jun 2009 21:48

Själv skadade jag menisken ganska rejält i en trafikorlycka för snart 9 år sedan. Har haft problem med smärta i det knät varje gång jag cyklat för hårt. Nu sedan jag börjat med fastnav har jag inte haft problem med knät även fast jag cyklar längre och hårdare nu.

Det dök dock upp igen efter att jag bytt cleats på mina SPD-skor då jag hade monterat den lite snett så vinkeln var fel. Justerade några grader och så var det bra igen.

Hoppas det löser sig för dig, aldrig roligt med oönskad smärta.

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Post by 48/16 magnus » 09 Jun 2009 21:51

Jag har ingen egen erfarenhet av knäproblen, Men lvg typer pratar ju alltid om att man ska vara försiktig med att träna på för tunga växlar med tanke på knäna. Men om man bara har en växel så tvingar man ju välja Tung=bryta i backar Lätt= trampa ut på platten. Knäna gillar nog det senare lite mer.

/M

Har du läst den här?
Fixed Gears and Knee Health
By Charles Renner
http://sheldonbrown.com/fixed-knees.html

User avatar
Hallisar
Posts: 130
Joined: 16 Aug 2009 15:14
Location: Göteborg 413
Contact:

Re: Fixed gear + knäproblem = sant?

Post by Hallisar » 22 Aug 2010 12:30

Tänkte följa upp med en "vad hände sen?" för denna tråden. Hur gick det med era knän? Hur har rehabet funkat?

Jag har själv börjat få ont i mitt ena knä, lite värre allt efter varje gång jag cyklat och börjar bli lite smått orolig. Jag cyklar ca 8-10 mil i veckan, fixed breakless. För ca 6 veckor sedan bytte jag till en tight alutrackis som skall vara "min storlek" (54/54) enligt Competitive Cycling's "gör-det-själv-test", och har dessförinnan kört ett alldeles underbart conversion-bojsänke som jag aldrig har haft problem i knäna med. Den var 57/58 stor. Jag är 176 cm. Har känts rätt ovant, men o andra sidan är det ju två heelt olika cyklar på många sätt. Men ändå så gött.

Första gången jag kände av något i knät cyklade jag en 15-milarunda i ganska bra tempo, sista gången med min stålis, MEN första gången med SPD-pedaler. Det var bara "känningar" och inget som gjorde ont i efterhand eller så. Sedan dess har jag bara kört min alutrackis + SPD och har börjat få lite ondare för varje gång. Det gör sällan ont när jag cyklar utan börjar några timmar efteråt, kan dock kännas lite ansträngt medans jag cyklar om jag kör längre än 5 mil.

Det finns sedemera några iaktagelser:
1) Det har blivit ondare varje gång sedan jag började med SPD. (som jag numera är sjukt förtjust i!)
2) Det har blivit ondare varje gång sedan jag började köra min alusnärta.
3) Jag tror faktiskt att mitt onda knä är mitt starka knä, när jag tänker efter så lägger jag alltid skid på det knät, jag drar alltid i uppförsbackar med det knät och... när jag bränner på så är det nog även det knät som jag tar i med också. Det skulle kunna tyda på att jag överansträngt och behöver synka upp mitt "svaga" knä.

Vad tror ni om följande?
1) Byta tillbaka till korgar ett tag och testa
2) Höja och flytta bak sadlen
3) Skidda/sakta/bromsa med andra knät och fördela bördan lite mer åt 50/50 åt knäna.

Oj, nu blev det en hel jävla uppsats vilket inte var meningen men. Summa summarum är att jag är lite orolig och skulle kännas lite bra med tröst, tips och synpunkter.

mvh

/ en orolig förälder
Svart Katt
R.I.P.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fixed gear + knäproblem = sant?

Post by ArvidSvensson » 22 Aug 2010 12:42

Prova något annat clipless-system med mera float, t.ex. EggBeaters eller Time Attack. Prova även att flytta klossen i skon. Man får inte ont i knäna av SPD eller aluminium. Man får ont av fel position på cykeln/pedalerna.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Fixed gear + knäproblem = sant?

Post by Busken » 22 Aug 2010 12:59

Hur får du ont i dina knän och vart? Får du en huggande smärta som kommer vid en speciell rörelse/belastning? Eller får du en molande smärta som uppkommer efter en stunds cyklande? Edit: Men hur ont gör det? Gör det så ont att du vill kräkas och det svartnar för ögonen eller är det mer som en irriterande smärta?

Om du kör med rymliga korgar så har ju foten ganska mycket utrymme för att röra sig, den kan glida åt höger/vänster samt fram och tillbaks, speciellt om du inte har haft remmarna väldigt hårt åtdragna. Även om du har float i ditt pedalsystem så är fotens möjliga rörlighet mycket mindre, du känner även ett visst motstånd när du väl rör foten med klickpedaler. Personligen så hade jag lite småproblem med att gå från korgar till klickpedaler, det kom både en huggande smärta i knäna som är en rest från min tid som brevbärare. Jag har små kulor av brosk på knäskålarna som hugger tag vid felbelastning. Jag fick även en del molande smärtor, jag löste problemet genom att finjustera min sadelhöjd.

Nu är ju inte jag någon läkare eller expert på området, men visst låter det lite som att du har överansträngt ditt onda knä. Jag hade justerat sadelpositionen samt bytt till lättare utväxling om jag var du. När knäproblemen är borta och du känner att den lättare utväxlingen är löjlig (alltså du trampar ut på platten i motvind) byt då till tyngre igen. Men ja, kolla din sittställning, helt ny hoj kräver ju helt ny inställning av din sittpositon. I pricip så ville jag väl säga precis samma sak som Arvid, jag bredde bara ut mig lite väl mycket...

Post Reply