Fusk på Ebay-tråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Fusk på Ebay-tråden

Post by Gustav » 09 Aug 2009 20:01

Vill ha second opinion på några av ramarna från den här säljaren, jag tycker det är uppenbart att den blå Colnago-ramen och den röda Vicini-ramen inte alls är NOS. Kolla sjunde och elfte bilden på Colnagon samt Colnago-loggan på Vicinin, samt slarvigt påklistrat och därmed avklippt dekal på diagonalröret. Vidare saknar båda ramarna helt kromade partier.

Den här tycker jag t ex talar sitt tydliga språk: http://i145.photobucket.com/albums/r207 ... CN7954.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Misstänker ju såklart även de två svarta ramarna. Oseriöst!
Last edited by Gustav on 11 Apr 2012 17:51, edited 1 time in total.
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fusk på Ebay?

Post by Ronny » 09 Aug 2009 20:21

Samtliga ramar är omlackerade. Inga Colnago kommer med sådana skitlackeringar med färg på fel ställen m.m. Finns mycket skumt på ebay som de Fausto Coppi som dyker upp med jämna mellanrum med påsvetsade bangaffeländar samt dragning för bromsvajers. Sen är de kromade med dekaler.
Мясо это убийство

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Fusk på Ebay?

Post by Gustav » 09 Aug 2009 20:29

Exactamente.
Stör mig något otroligt på de där pappinlindningarna.
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fusk på Ebay?

Post by Ronny » 08 Sep 2009 20:25

Kan inte låta bli att väcka liv i den här tråden igen efter min egen Sherlock Holmes insatts. Letar litegrann efter en carbonram som slitlinjecykel och fann en Specialized på ebay.it som sades vara en prototyp. Tyckte den såg intressant ut och riktigt fin men efter lite studier av Specialized ramar sen prissättningen av ramen och en del andra detaljer fann jag mig tvungen att fråga Specialized om detta var verkligen en prototyp.
Svaret kom fort från Specialized:
Response (Andrew) 09/08/2009 07:12 AM
Ronny,

thanks for alerting us to this frame,

this is NOT A SPECIALIZED, What this is, is a generic carbon frame that someone slapped stickers on... I would not say it's a fake specialized, as it looks so different than our frames.

I am requesting that eBay take this auction down immediately..

again, deepest thanks for letting us know about this.

-Andrew

Auktionen är borttagen men jag har ett skärmdump av auktionen.
Image
Мясо это убийство

petterovski
Posts: 267
Joined: 26 Jul 2009 16:06

Re: Fusk på Ebay?

Post by petterovski » 08 Sep 2009 20:55

Sjukt... GJ Ronny!

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Fusk på Ebay?

Post by Gustav » 18 Sep 2009 18:23

Uppdatering: Hade korrespondens både med säljaren och Ebay. Säljaren var motvilligt medgörlig, har inte sett några lösa ramar från honom på ett tag nu.
Image

User avatar
Sur
Posts: 205
Joined: 25 Jun 2008 15:52

Re: Fusk på Ebay?

Post by Sur » 18 Sep 2009 18:28

Skäms inte för att väcka liv i tråden Gustav. Snarare hatten av till dig och din partner-against-crime, Ronny! Även om det än så länge är få upptäckter så hoppas jag på en både intressant och spännande tråd.

EDIT: Är en mod inne och fifflar med inlägg? Hursom, hatten av för dessa herrar!
Last edited by Sur on 18 Sep 2009 22:36, edited 1 time in total.
Hardy - Bruce and Walker

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fusk på Ebay?

Post by Ronny » 18 Sep 2009 20:44

Sur wrote:Skäms inte för att väcka liv i tråden Gustav. Snarare hatten av till dig och din partner-against-crime, Ronny! Även om det än så länge är få upptäckter så hoppas jag på en både intressant och spännande tråd.
Tackar! Det är en del skumt man träffar på och dels har jag klämt åt 3st Italienska säljare som trissat upp sina egna auktioner vilket är något som gör mig riktigt arg.
Det märkliga är att samtliga sålde Ghibli diskhjul.
Мясо это убийство

User avatar
Sur
Posts: 205
Joined: 25 Jun 2008 15:52

Re: Fusk på Ebay?

Post by Sur » 29 Sep 2009 15:54

Jag testar att bredda tråden en smula och hoppas det finns rum för det?

Fusk på Blocket?

Här är 2 annonser som skiljer sig en smula från mängden. Undra om inte något är i görningen. Någon som saknar sin racer?

Finn 5 fel!

http://www.blocket.se/stockholm/Bianchi ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.blocket.se/stockholm/Cannond ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Hardy - Bruce and Walker

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Fusk på Ebay?

Post by Jonis! » 29 Sep 2009 16:03

Eh? Väggen, namnen och platsen kan jag komma på skulle nog lätt gå att förklara med att de typ är polare eller ngt. Priset är väl rätt rimligt på båda?
sökes: nervex bangaffel.

User avatar
Sur
Posts: 205
Joined: 25 Jun 2008 15:52

Re: Fusk på Ebay?

Post by Sur » 29 Sep 2009 16:20

Mjo, möjligt...

Fick bara lite GW-vibbar. Eller ska man säga G&R-vibbar...

Jag får väl hoppas att jag har fel.

Men det verkar bara som detta uppenbara "par" har så bråttom i jämförelse med de flesta andra annonser i det prissegmentet. Bara en har oregistrerat nummer. En outlier.

Men man får väl hoppas att Mona och Zaat behöver snabba cash till tågbiljetten till Åre.
Hardy - Bruce and Walker

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Fusk på Ebay?

Post by Gustav » 30 Sep 2009 06:47

Sur wrote:Skäms inte för att väcka liv i tråden Gustav. Snarare hatten av till dig och din partner-against-crime, Ronny! Även om det än så länge är få upptäckter så hoppas jag på en både intressant och spännande tråd.

EDIT: Är en mod inne och fifflar med inlägg? Hursom, hatten av för dessa herrar!
Tack från mig också. Det är tråkigt att det finns människor som far omkring på falska cyklar, speciellt om de själva inte förstått det. Det blir lite som med Frank Gehry - under ytan är det inte så rackarns snyggt eller ärligt.
Image

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Fusk på Ebay?

Post by Batman » 17 Oct 2009 10:32

ytterligare en lair lair. Tydligen en alien ram...

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 500wt_1182
WarHeadCouriers

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Fusk på Ebay?

Post by viktor » 17 Oct 2009 10:45

Batman wrote:ytterligare en lair lair. Tydligen en alien ram...

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 500wt_1182
Usch ja.. ser verkligen ut som att det är det. Vilken jävla bluff!
/Viktor

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Fusk på Ebay?

Post by Gustav » 12 Dec 2009 06:21

Den här säljaren har tidigare haft fina uppbyggda ramar där man inte behövt tveka, men dessa skumma Olmo- och Coppi-ramarna verkar riktigt vanliga nu för tiden.

http://cgi.ebay.com/fantastic-OLMO-San- ... 5d273f7d90" onclick="window.open(this.href);return false;
Image

User avatar
Tommypistolen
Posts: 129
Joined: 04 Feb 2008 19:45
Location: Hisingen
Contact:

Re: Fusk på Ebay?

Post by Tommypistolen » 12 Dec 2009 09:22

WTF? är det inte lite underligt att har skickar den äver allt utom till europa? exports only! är det bara för att köparen inte ska kunna komma och "hälsa på" den fuskande säljaren lika lätt, eller finns det nån annan anledning som inte jag känner till?
...Damn the man, save the empire...

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Fusk på Ebay?

Post by måns » 16 Dec 2009 16:48

Fick precis hem min cinelli-stam, inköpt på en holländsk site. Den var inte jättebillig, men kanske billigare än vad en helt NOS borde kosta. Jag blev lite skeptisk då fräsningen/bulten till klämman var riktigt taffligt gjord, lite sne osv. samt att loggan på framsidan bestod av ett klistermärke och inte en nedsänkt plastbit som jag sett på tidigare modeller. Jag vet att det har cirkulerat fake-sadelstolpar på nätet, men styrstammar? Vem skulle tjäna på det?

Till saken hör att stammen i fråga är en senare XE, avsedd för 26mm styren. Kan det var så att man bara slappat till i produktionen, eller är konstruktionen med den nedsänkta loggan borttagen pga. hållbarhetsproblem eller liknande? I övrigt står min. insertion point, cinellilogga etc. stämplat på stammen. Återkommer med bilder om det skulle behövas.

Bara lite nyfiken! Kanske Ronny vet nåt..? :roll:

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fusk på Ebay?

Post by Ronny » 16 Dec 2009 18:27

XE är något ojämna i kvalité som sagt och ta och fixa par bilder så
får vi se vad vi kommer fram till.
Мясо это убийство

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Fusk på Ebay?

Post by Indurain » 16 Dec 2009 19:10

Kanske någon som har fått tag i ett parti stammar som inte var tänkt att komma ut på marknaden. reklamerade styrstammar.
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Fusk på Ebay?

Post by Gustav » 18 Dec 2009 02:26

Nu är samma snubbe som i första inlägget på gång med försäljning av tveksam ram igen. Tycker inte att någon av de här De Rosa-stämplarna ser övertygande ut:
http://cgi.ebay.com/DE-ROSA-VINTAGE-FRA ... 53deb6d2f0" onclick="window.open(this.href);return false;

Gaffelkronan ha förvisso ett hjärta, men avslutningen på texten luktar unket. Second opinion igen, tack.
Image

Post Reply