Bilder på snygga hojjar!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Bilder på snygga hojjar!

Post by Naugas » 07 Jul 2015 20:59

Slog mig just att de där eebrakes (på cykeln ovan) är en kopia på en design av Charlie Cunningham från 90-talet. Sök på lever link och hans namn och kolla. Tror han kanske glömde bort landsvägscyklar, då han inte brydde sig om att utveckla/patentera bromsarna eftersom skivbromsar började slå igenom till MTB:s, vilket var vad han höll på med. Lite kul i stort att centerpullbromsar med integrerade fästen verkar komma mer och mer, efter att ha fört en tynande tillvaro sedan de franska constructeurerna kastade in handduken på femtiotalet.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Bilder på snygga hojjar!

Post by ravelax » 08 Jul 2015 01:46

^Den verkliga centerpull-döden kom nog egentligen inte förrän nån gång på 70-talet, då den franska cykelindustrin började gå under... Innan campa introducerade sin broms -68 körde ju alla Mafac, eller Universal 61 (som förvisso var italiensk..).

Har inte förresten Trek:en en bit upp också nån sorts centerpullkonstruktion, i alla fall bak? Kombinerat med en klurig kabeldragning genom sadelröret i bästa franska constructeur-anda!

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Bilder på snygga hojjar!

Post by viktor » 08 Jul 2015 08:41

ravelax wrote:^Den verkliga centerpull-döden kom nog egentligen inte förrän nån gång på 70-talet, då den franska cykelindustrin började gå under... Innan campa introducerade sin broms -68 körde ju alla Mafac, eller Universal 61 (som förvisso var italiensk..).

Har inte förresten Trek:en en bit upp också nån sorts centerpullkonstruktion, i alla fall bak? Kombinerat med en klurig kabeldragning genom sadelröret i bästa franska constructeur-anda!
Jo, det är centerpull både fram och bak på nya Madonen. Riktigt fina bromsar som levererar rejält med bromskraft. Känns dock både tyngre (bara spekulation, har inte vägt dom) och krångligare att meka med än dualpivot bromsar.
/Viktor

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Bilder på snygga hojjar!

Post by Naugas » 08 Jul 2015 09:05

Jo, nog användes centerpullbromsar under längre tid, men inte med integrerade fästen. Lägre vikt, men också stabilare och mindre flex.

Fast fransmännen gjorde det på en del masstillverkade cyklar även in på sjuttiotalet, tror jag:

Image

Image

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Bilder på snygga hojjar!

Post by ravelax » 08 Jul 2015 12:45

Ok, det var så du menade! Jo, det stämmer väl. Bilden ser ut som en Peugeot PY10 från sent 70-tal, dvs Peugeots bästa modell som kunde måttbeställas av kunden från en specialverkstad som också byggde proffsstallets ramar, så semi-massproducerad. Fast på rena fabrikshojar har nog lödda fästen för centerpullbromsar aldrig varit vanligt.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Bilder på snygga hojjar!

Post by Naugas » 08 Jul 2015 15:07

Tack för infot!

Hittade
Image
http://bulgier.net/pics/bike/ - mycket intressant här, jag återkommer ständigt.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Bilder på snygga hojjar!

Post by ravelax » 08 Jul 2015 17:19

Kul sida, tack för länken!

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Bilder på snygga hojjar!

Post by Ronny » 08 Jul 2015 21:31

Trek har en del intressanta bromsar och deras Bontrager Speed Stop som har jag testat rejält nu är av dual-pivot design.
Var jag värdesätter mest är att man kan justera bromsstyrkan. I korthet kan man då få bort problemet med att bak och frambroms känns olika pga flex och kompression. Det kan även vara en fördel med att ha ¨lägre¨ kraft i bakbroms för att undvika att låsa bromsen och ge handen en större kraft spektrum. De olika fabrikat av handtag har olika ledpunkter som påverkar kraften (drar även olika längd av kabel) så man kan finjustera oavsett handtag med dessa bromsar.
Image
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Bilder på snygga hojjar!

Post by Ronny » 08 Jul 2015 21:42

Image
Image
Мясо это убийство

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Bilder på snygga hojjar!

Post by Naugas » 08 Jul 2015 22:35

Charlie Cunninghams Lever Link:

Image
Lever link brake by Black Mountain Cycles, on Flickr


Slänger in en bild på en snygg hoj också...:

Image
Bröderna Wright, 1898 - http://bishopscycles.blogspot.se/2010/0 ... -1898.html

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Bilder på snygga hojjar!

Post by Alex » 10 Aug 2015 21:09

Image
Övervägde om den hör hemma i fula cyklar tråden men kände ett för stort ha-begär för att motivera det...

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Bilder på snygga hojjar!

Post by ravelax » 11 Aug 2015 12:31

Ball ju! Men den ser ju lite amputerad ut med Lefty-gaffeln. Vad är grejen med dem förresten, finns det någon fördel eller är det bara en gimmick?

User avatar
Slowie
Posts: 1044
Joined: 05 Dec 2011 02:15
Location: Sthlm
Contact:

Re: Bilder på snygga hojjar!

Post by Slowie » 11 Aug 2015 13:38

Vad exakt är cykeln byggd för? :|

User avatar
lugosi
Posts: 300
Joined: 27 Sep 2011 06:56
Location: Sthlm

Re: Bilder på snygga hojjar!

Post by lugosi » 11 Aug 2015 14:00

ravelax wrote:Ball ju! Men den ser ju lite amputerad ut med Lefty-gaffeln. Vad är grejen med dem förresten, finns det någon fördel eller är det bara en gimmick?
Det sägs att den ska ge bäst weight-to-stiffness ratio bland alla dämpade gafflar men det känns mer som en krånglig gimmick (iom att man behöver ett specialnav fram).

Spontant kände jag först att det var en Paris-Roubaix-specifik cykel ovan, men singelklinga... komfortpendlare kanske? :D Skumt hur som helst!


Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Bilder på snygga hojjar!

Post by Alex » 11 Aug 2015 14:26

Slowie wrote:Vad exakt är cykeln byggd för? :|
"It’s not a race bike, but rather an “all-road” bike, meant for long, multi-surface rides. That doesn’t mean it’ll ride like a turd though. The wheelbase and chain stay length maintain Cannondale’s regarded handling characteristics. Because Cannondale stepped down to the 650b / 27.5 platform, they could fit a 42mm tire in the frame, without removing a lively ride quality."

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Bilder på snygga hojjar!

Post by peteholmberg » 11 Aug 2015 14:46

Alex wrote:
Slowie wrote:Vad exakt är cykeln byggd för? :|
"It’s not a race bike, but rather an “all-road” bike, meant for long, multi-surface rides. That doesn’t mean it’ll ride like a turd though. The wheelbase and chain stay length maintain Cannondale’s regarded handling characteristics. Because Cannondale stepped down to the 650b / 27.5 platform, they could fit a 42mm tire in the frame, without removing a lively ride quality."
Dålig på allt med andra ord ;)

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Bilder på snygga hojjar!

Post by ravelax » 11 Aug 2015 14:48

Naugas wrote:Det är en cykel för allt! Allt!
Dvs. komfortpendlare... :D

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Bilder på snygga hojjar!

Post by Naugas » 11 Aug 2015 16:34

En enorm miss att inte kunna ha ordentliga stänkskärmar bara. Både leftyn och dåligt om utrymme ställer till det.

User avatar
Slowie
Posts: 1044
Joined: 05 Dec 2011 02:15
Location: Sthlm
Contact:

Re: Bilder på snygga hojjar!

Post by Slowie » 11 Aug 2015 18:30

En cykel som inte är grym på något men kan allt, okay. Men tänkt målgrupp då?
Rika bekväma pendlare? Cdale fanbois? CX åkare med klena handleder? Cykelvasan?

Post Reply