Är budcyklister muppar?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Är budcyklister muppar?

Post by svennelainen » 10 Nov 2009 09:53

Jag har frågat flera budisar om de ska köra katten på lördag, senast i morse frågade jag en från Ryska med svaret "Näe fan".
Min empiriska undersökning av budcyklisters inställning till en alley cat som ska samla pengar till DERAS organisation ger mig två slutsatser:
1) Majoriteten av svenska budcyklister är rätt puckade och har problem med prestigen.
2) Majoriteten av svenska budcyklister skiter i allt som inte gagnar dem och har problem med prestigen.

Jag har skapat en bild av budcyklister utifrån de som jag känner och det är verkligen en positiv bild, men jag börjar tyvärr tro att jag av ren tur känner den lilla klick som är riktigt bra killar och tjejer.

Jag blir också förvånad att så få budcyklister visar intresse för ett rejs som skänker pengar till något inom deras egen värld! Jag hoppas att jag har jääääää**igt fel, ni får gärna övertyga mig om min åsikts motsats...

User avatar
Tommypistolen
Posts: 129
Joined: 04 Feb 2008 19:45
Location: Hisingen
Contact:

Re: Är budcyklister muppar?

Post by Tommypistolen » 10 Nov 2009 11:30

Jag tror inte de flesta bud är muppar, men den här muppen är nog bud!
Image

eller så kör han fixie för att det är ballt!
...Damn the man, save the empire...

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Är budcyklister muppar?

Post by olebole » 10 Nov 2009 11:43

Är budmuppar cyklister?

Kermit är en äkta hipster, enpetare och supremetröja!

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Är budcyklister muppar?

Post by boon » 10 Nov 2009 12:52

Kan tänka mig att det är många som har det som vilket jobb som helst.
Jag skulle inte bry mig om folk ville samla in pengar till folk som jobbade i sl spärren om jag jobbade där. Nu säger jag inte att det är samma sak att jobba i sl spärren som att jobba som bud, men jag hoppas att du/ni förstår vad jag menar.
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

torparn
Posts: 71
Joined: 08 Apr 2008 06:48

Re: Är budcyklister muppar?

Post by torparn » 10 Nov 2009 14:50

Hmmm, satt o funderade lite över det här. Vet inte så mycket om den svenska sidan av det här men att skälla på nån som jobbar hela dagen på en cykel och sen inte vill "rejsa" när personen äntligen kan få vila sina trötta ben efter en lång veckas arbete/cykling känns lite konstigt. Även om det är till ett evenemang som gått back. Skulle det vara så att pengarna gick till en "Emergency Fund" för nån som råkat illa ut, typ olycka, så är min erfarenhet att de flesta ställer upp med en slant men kanske inte deltar i "rejsandet".

Vill gärna tro att samma gäller här i Sverige men man får väl också komma ihåg att det är Frivilliga Bidrag :?:

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Är budcyklister muppar?

Post by svennelainen » 10 Nov 2009 15:15

torparn wrote:Hmmm, satt o funderade lite över det här. Vet inte så mycket om den svenska sidan av det här men att skälla på nån som jobbar hela dagen på en cykel och sen inte vill "rejsa" när personen äntligen kan få vila sina trötta ben efter en lång veckas arbete/cykling känns lite konstigt. Även om det är till ett evenemang som gått back. Skulle det vara så att pengarna gick till en "Emergency Fund" för nån som råkat illa ut, typ olycka, så är min erfarenhet att de flesta ställer upp med en slant men kanske inte deltar i "rejsandet".

Vill gärna tro att samma gäller här i Sverige men man får väl också komma ihåg att det är Frivilliga Bidrag :?:
Visst, jag har full förståelse för att man vill göra annat när man kliver av dagens arbete. Men det handlar faktiskt inte om att delta eller inte, utan inställningen. Hur svårt kan det vara att byta ut "skiter i sånt" eller "Näe fan" eller "Fuck no, jag tävlar inte" till ett vanligt hederligt OCH trevligt "Nej tack, jag hoppar över det". Även om man inte vill tävla eller komma dit så är jag fortfarande överraskad över att man inte visar mer intresse för något som kan gagna en själv.

Jag börjar ana ett mönster, det kanske inte är så konstigt att exempelvis taxichaffisar hyser agg för budcyklister.

Med tanke på bemötandet på gatan av vissa företags anställda, så är det inte så svårt för mig att gå till receptionen med en lista nya telefonnummer att använda för transporter, och då till ställen där jag vet att buden kan vara trevliga även utanför entrédörren.

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Re: Är budcyklister muppar?

Post by kaffeaffe » 10 Nov 2009 16:02

Jag förstår inte poängen med ditt inlägg. Cykelbuden i Stockholm blir väl knappast mer motiverade bara för att du ifrågasätter om de är muppar eller inte och tycker att de har taskig attityd?

Det kan ju finnas tusen anledningar till att man inte vill cykla på en lördag när man har arbetat på en cykel hela veckan.
http://affesmiddag.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

torparn
Posts: 71
Joined: 08 Apr 2008 06:48

Re: Är budcyklister muppar?

Post by torparn » 10 Nov 2009 16:08

Du har helt rätt när du efterfrågar lite vanligt folkvett med ett trevligt svar tilbaks på en fråga. Jag vet ju inte fullt ut vad som hänt i din situation men det låter som att du reagerar ganska hårt. Puckobud finns det helt klart men dra inte alla över en kam. Likaså finns det ju en och annan trevlig taxichaffis, busschaufför och snut. Dock har jag oftast inte sett deras bästa sidor kanske... :wink:

Jag tycker i alla fall att man ska få bestämma själv vad man vill göra av sin fritid och vad man vill lägga sina pengar på utan att dömas allt för hårt för detta även om det vore trevligare om intresset för katter och solidaritet var större.

Juuuhaan
Posts: 19
Joined: 05 Jan 2008 22:48

Re: Är budcyklister muppar?

Post by Juuuhaan » 10 Nov 2009 17:05

Du verkar ju vara en sjukt skön dude svennelainen!

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Är budcyklister muppar?

Post by Indurain » 10 Nov 2009 17:19

Image
Rule #242 - More is good ... all is better.

dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Re: Är budcyklister muppar?

Post by dtb » 10 Nov 2009 17:53

börjar med att säga; gillar dig svenne - du är en trevlig kille och skön dude. det menar jag verkligen.

försöker alltid att få med de jag pratar med, på alleycats och andra evenemang, typ retarden. försöker med argumentet att det inte nödvändigtvis behöver handla om tävling (yeahright). men de flesta vet att då de ger sig in i leken så blire rajtantajtan med det.
jag tycker det är roligt men det blir lite väl mycket tävlingsinstinkt ibland, svårt att njuta lixom men det är ju lite det jag njuter av. vet andra som det nästan blir jobbigt för och ytterligare andra som skiter i hela grejjen men är trevliga killar och tjejer ändå, dem brukar jag inte ens försöka locka med.

om nu japanarna har gått back på att leverera en hejdundrande cykelfest i sin huvudstad och gått back på det så tycker jag det är självklart att hjälpa dem, särskillt om man gillar och brukar delta i den typen av evenemang. långt ifrån alla budcyklister i sverige brukar dock delta i den typen av evenemang och många känner nog inte ens till att det är ett race på lördag.

personligen så tycker jag det är roligt om det dyker upp mycket folk och deltar, bud såväl som ickebud. för en del handlar det om ett jobb och enbart ett jobb och då är det inte något man ägnar sig åt på fritiden. att meka, dra ut på långturer, cykla i skogen och tävla är för somliga helt ointressant, de flesta gillar sitt jobb men låter det stanna vid det.

jag skall köra på lördag och det skall bli kul som vanligt.

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Är budcyklister muppar?

Post by Batman » 10 Nov 2009 19:08

Jag vet inte vem du e svenne men verkar vara rätt "hemma" här. Vi kanske även träffats vid nåt evenemang.... Men nu tyckte jag att du gjorde lite fel i att formulera dig som du gjort...

Jag kan säga som såhär.. Dom som inte cyklar fixie på mitt jobb har ingen aning om vad FG.se är eller än mindre hänger här. Gäller även några av dom som oxå kör fixie.
Och gör man då inte det, är det inte världens lättaste att ha fått med sig om att det är ett "race", än mindre om vad "race et" går ut på mer än att tävla...
Annars tänkte jag stämma in med att köra en alleycat på fritiden kanske inte lockar en som jobbar 8h om dagen måndag - fredag "på sadeln".

Inte säker på om jag kommer vara där, men jag kan ju lugna dig med att e jag hemma så kommer jag och att är jag inte hemma så ringer jag in bud på auktionen...

Puss och kram god kväll allihopa...
Last edited by Batman on 10 Nov 2009 21:27, edited 1 time in total.
WarHeadCouriers

Jont
Posts: 136
Joined: 09 Aug 2009 10:27
Location: Charlstown

Re: Är budcyklister muppar?

Post by Jont » 10 Nov 2009 21:23

Image

(jag var tvungen)
Jont
SOLAFIX

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Är budcyklister muppar?

Post by Batman » 10 Nov 2009 21:26

Haha ja där har vi svaret... dock står det väl inte om han budar eller inte...
WarHeadCouriers

torparn
Posts: 71
Joined: 08 Apr 2008 06:48

Re: Är budcyklister muppar?

Post by torparn » 10 Nov 2009 21:46

Jont wrote:Image

(jag var tvungen)
Jont
E inte han från Sesame street eller möjligtvis Avenue Q :?: No Muppet

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Är budcyklister muppar?

Post by carlhenrik » 10 Nov 2009 22:58

torparn wrote:E inte han från Sesame street eller möjligtvis Avenue Q :?: No Muppet
Elmo är mupp, en av de bästa faktiskt.

User avatar
slint
Posts: 89
Joined: 12 Jun 2008 20:14
Location: GBG-regn

Re: Är budcyklister muppar?

Post by slint » 10 Nov 2009 23:07

Här nere på framsidan har vi bara goa gubbar som hojar 8-5.
Detta gäller dock inte mig längre. Vilket är skönt.
Kör hårt på lördag. Det tänker vi göra!

http://www.kometbicycles.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Är budcyklister muppar?

Post by Busken » 10 Nov 2009 23:36

Tjabba Svenne!

Jag vill också börja med att säg att jag gillar dig, även om vi inte känner varandra. Men du verkar vara en skön snubbe, och sånt gillar jag! Jag har nu budat i 3 månader och känner att jag vågar uttala mig i detta ämne. Det är helt rätt och riktigt att det faktiskt är många bud som inte alls är intreserade av "budkultur" och många som inte alls cyklar katter eller känner till deras existens. Vidare så får man utstå en del spott och spe när man cyklar med uniform, radio och väska. Idag fick jag höra ett mycket högt och ironiskt "WOW! Du kan ju stanna den där cykeln!" och jag vet inte hur många sura blickar från receptionister och tutor från bilister jag har fått utstå idag. Vidare så kan det jobbet vi försätta en i olika mer eller mindre hemska kroppsliga tillstånd. Tex, idag stod jag kallsvettig och darrig med famnen full av chokladmjölk och bröd inne på konsum, stank svett och blicken var minst sagt psykotisk. Hade någon talat till mig hade jag förmodligen bara svarat med en kort väsning, alternativt hade jag svimmat av ansträngningen av att försöka tala. Det jag i många ord försöker att säga är att ibland så är man för trött, hungrig, stressad och utsjasad för att orka vara trevlig.

Jag vill dock ge dig rätt på alla sätt och vis i det att man bör behandla sina medmänniskor med respekt och värme. Jag försöker i största möjliga mån vara trevlig mot fotgängare, receptionister och andra cyklister som jag möter under en arbetsdag. Men i vissa stunder så är det svårt, med 8.5h på cykeln, 6h ösregn och tre turer i väskan så är allt vad som heter folkvett bortprioriterat. Pakten ska fram och jag ska hem.

Sen är det ju så att alla inte åkte till Tokyo och det är inte alla som är en del av den internationella budmiljön, personligen så tycker jag det är jobbigt att resa med flyg och försöker i största möjliga mån hålla mig till markbunden färdsel (båt är inte heller en favvis) och sen har jag inte riktigt förstått konceptet med sparkonto så att jag ska åka till Guatemala 2010 finns inte ens på kartan. Bara tanken på att ta ledigt ett par dagar och åka hela vägen till Budapest för ECMC skapar en liten men molande ångest i min kropp. De bud du snackade med hade kanske inte topp-koll på att det ens VAR ett bud-vm i tokyo? Vidare så kanske de, som jag, inte känner några japaner och inte tycker att det är särskillt högprioriterat att stödja några dudes & dudettes i fjärran östern som inte kunde styra upp sin egen budget.

Väl värt att tänka på är att varje cykelflotta hos de olika budfirmorna består ju av olika individer och även om du tvingar den stackars receptionisten på ditt jobb att ringa en annan firma nästa gång så riskerar du att råka ut för ännu ett bud som inte har 5:a i konversation...

Bara några tankar som flög igenom skallen så här klockan 23.26 en tisdagskväll!

Mvh
THEBUSK
Last edited by Busken on 11 Nov 2009 00:04, edited 1 time in total.

Juuuhaan
Posts: 19
Joined: 05 Jan 2008 22:48

Re: Är budcyklister muppar?

Post by Juuuhaan » 10 Nov 2009 23:48

Bra skrivet Batman och Busk!

Post Reply