Feta killar behöver växlar

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 26 Oct 2017 11:09

Jag ger härmed officiellt upp.

Efter att maniskt ha letat runt efter NOS Mavic MA2-fälgar de senaste åren för att säkerställa mitt fortsatta bakåtsträvande ger jag nu upp. Det tar för mycket tid, kostar för mycket och ger för klent resultat.

Har bestämt mig för att köra H+Son TB14 på allt som kräver en polerad lågprofilfälg från och med nu. Jag har ett litet förråd av gamla kanttrådsfälgar och dessa kommer nu förbehållas de cyklar som passar i tidsperiod. Resten får bli TB14. Tar vi Bianchin ovan så är det tänkt att den skall användas - och det fanns inga kanttråd av hög kvalitet när den var ny. Ergo - inga NOS-fälgar kommer "slösas" på den.

Jag har letat efter någon i Sverige som tar in H+Son TB14 men inte hittat någon. Har ni?
Grön våg för grå man...

olof.s
Posts: 20
Joined: 25 Feb 2015 23:34

Re: Feta killar behöver växlar

Post by olof.s » 26 Oct 2017 13:21

Childstore i Göteborg tror jag har haft tb14?

Edit:
http://www.childstore.se/fixed-gear-i-s ... lished-msw

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 26 Oct 2017 18:03

Stort tack!

Nu måste jag bara räkna efter hur många jag behöver av 32 resp 36... Kan nog bli ett gäng.
Grön våg för grå man...

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Feta killar behöver växlar

Post by h.wallin » 26 Oct 2017 20:54

Bodde du i Sthlm? Kanske kan vara intresserad av sambeställning isf.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

blixtensixten
Posts: 121
Joined: 09 Feb 2011 01:01
Location: Hägersten

Re: Feta killar behöver växlar

Post by blixtensixten » 27 Oct 2017 00:28

norvelo vid vanadisplan har h+son
K : dura ace 7600 49t svart

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Feta killar behöver växlar

Post by bankiren » 27 Oct 2017 01:00

116 bikeshop, östgötagatan 16 kan ha på hylla, tar in på beställning annars 8)
@fistasthlm

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Feta killar behöver växlar

Post by h.wallin » 27 Oct 2017 08:42

116 it is, tack!

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 31 Oct 2017 18:37

Var i stan idag och gick in på Östgötagatan. Beställde 4x32 och 2x36. Vinterns ekrande är säkrat. Tack för råd.
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 14 Nov 2017 20:47

Today I got some vital parts home for a project I have been contemplating for a long time. I have bought parts here and there and as I have not been in a hurry I have got them cheap - taking opportunity of good deals that has been "thrown at me".

I am planning for a vintage/classic frame with Campag Record 10V. The vital parts that I got delivered today was the shifters. As down tube shifters is a must for my build I have been on the look out for a set of 10 speed bar end shifters to convert to down tube mounting. I do already have the right "backing plates" to get them working correctly when used on the down tube bosses.

Image

As can be seen in the picture there is a complete set of bar end 10V shifters and also an extra 10v index ring. I first found and bought the index ring and wanted to find out if it is possible to use it in an older 6 to 8V (two spring) shifter (yet to be tested). Just a day after I bought the ring I found a very good deal on the bar end shifters. The black rubber on the shifters came off easily. There are some sort of dried out glue residue left on the shifters in the picture.

Things I have gathered earlier (period of years):

Hubs - left pair are already built into wheels used on one of my other bikes but the pair to the right is a late version 9V that are compatible with 9 to 11V but still retaining the older more beautiful design of 8V. To these I have a pair of polished H+Son TB14 rims.

Image

Brakes, derailleurs 10V (sellers picture)

Image

Cranks, 10V UD (sellers picture)

Image

Frame = Bianchi with a lot of nickel plating and a little celeste paint.

Do not hold breath for updates in this thread. I am still not in a hurry...
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 27 Dec 2017 13:52

För första gången, mig veterligen, säger Gösta Pettersson officiellt att deras proffscyklar var Masi. Att det varit känt länge är en sak - men de har varit oerhört lojala med sina gamla sponsorer och inte sagt något "on the record".

I tidningen Classic Motor har Thomas Sjölund intervjuat och fotograferat.

Det som gör mig extra glad i sammanhanget är att Gösta säger att cyklarna lackerades i Italien och att dekalerna skickades från Sverige. Det har varit min teori hela tiden och det känns bra att han nu säger det.

Image
Image

Min "Monark"

Image
Grön våg för grå man...

unsuspected
Posts: 142
Joined: 12 May 2015 09:50
Location: Hufvudstaden

Re: Feta killar behöver växlar

Post by unsuspected » 27 Dec 2017 21:18

Masi ja... Som nu mera säljs av Djävulen(Cykelringen)
https://www.cykelringen.se/products.asp ... d&PID=2170
Bianchi Super Pista byggs

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 28 Dec 2017 00:18

Ja, visst är det fantastiskt! Och så lika de är. Ungefär som de Chrysler-bilar som idag heter Lancia...
Grön våg för grå man...

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Feta killar behöver växlar

Post by russ_meyer » 28 Dec 2017 00:24

cykelringen
"Denna cykel är både pålitlig och perfekt för snabba nedförsbackar"

:lol:

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 31 Jan 2018 12:01

Med risk för att ådra mig en förbannelse av fraktgudarna...

Äntligen! En tidig 3Rensho Super Record Export Aero (SRA) i rätt färg (rosa metallic) och i min storlek. Ren ram i fint originalskick. Runt 1982-3. Perfekt period för en sådan som mig - då jag kan välja att bygga med Superb Pro eller Dura Ace AX - eller Campagnolo Super Record - eller till och med tidig C-record. Gillar det.

Har varit sugen på en sådan ram i många år. Läst allt jag kommit över och samlat information (som vanligt...) Nu var allt "rätt" - till och med priset! Den hade legat ett bra tag med ett rätt högt "köp nu", med mängder som bevakade den - men jag chansade och gav ett erbjudande. Till min förvåning så accepterades det! Säljaren är storhandlare med bra referenser. Tror att den här var lite udda i sortimentet. Misstänker att han tröttnat på alla frågor han fått (av andra).

Återstår bara som vanligt att den skall komma hem i det skick som den skickas (från USA).

Säljarens bilder:
Image
Image
Image
Grön våg för grå man...

User avatar
SåsenFrÅsen
Posts: 478
Joined: 09 Jun 2015 14:04
Location: Stockholm

Feta killar behöver växlar

Post by SåsenFrÅsen » 31 Jan 2018 16:21

J2000E wrote:Med risk för att ådra mig en förbannelse av fraktgudarna...

Äntligen! En tidig 3Rensho Super Record Export Aero (SRA) i rätt färg (rosa metallic) och i min storlek. Ren ram i fint originalskick. Runt 1982-3. Perfekt period för en sådan som mig - då jag kan välja att bygga med Superb Pro eller Dura Ace AX - eller Campagnolo Super Record - eller till och med tidig C-record. Gillar det.

Har varit sugen på en sådan ram i många år. Läst allt jag kommit över och samlat information (som vanligt...) Nu var allt "rätt" - till och med priset! Den hade legat ett bra tag med ett rätt högt "köp nu", med mängder som bevakade den - men jag chansade och gav ett erbjudande. Till min förvåning så accepterades det! Säljaren är storhandlare med bra referenser. Tror att den här var lite udda i sortimentet. Misstänker att han tröttnat på alla frågor han fått (av andra).

Återstår bara som vanligt att den skall komma hem i det skick som den skickas (från USA).

Säljarens bilder:
Image
Image
Image
Placeringen av växelreglage var ganska fräscht, känns aero. Är det norm för 3Rensho?



Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
SåsenFrÅsen
Posts: 478
Joined: 09 Jun 2015 14:04
Location: Stockholm

Feta killar behöver växlar

Post by SåsenFrÅsen » 31 Jan 2018 16:22

J2000E wrote:Med risk för att ådra mig en förbannelse av fraktgudarna...

Äntligen! En tidig 3Rensho Super Record Export Aero (SRA) i rätt färg (rosa metallic) och i min storlek. Ren ram i fint originalskick. Runt 1982-3. Perfekt period för en sådan som mig - då jag kan välja att bygga med Superb Pro eller Dura Ace AX - eller Campagnolo Super Record - eller till och med tidig C-record. Gillar det.

Har varit sugen på en sådan ram i många år. Läst allt jag kommit över och samlat information (som vanligt...) Nu var allt "rätt" - till och med priset! Den hade legat ett bra tag med ett rätt högt "köp nu", med mängder som bevakade den - men jag chansade och gav ett erbjudande. Till min förvåning så accepterades det! Säljaren är storhandlare med bra referenser. Tror att den här var lite udda i sortimentet. Misstänker att han tröttnat på alla frågor han fått (av andra).

Återstår bara som vanligt att den skall komma hem i det skick som den skickas (från USA).

Säljarens bilder:
Image
Image
Image
Placeringen av växelreglage var ganska fräscht, känns aero. Är det norm för 3Rensho?



Skickat från min iPhone med Tapatalk

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 31 Jan 2018 19:24

Bara på SRA: n. Det som skiljer en Super Record Export Aero från en "vanlig" Super Record Export är växelreglageplaceringen, framgaffeln, de övre bakgaffelbenen, sadelmuffen samt vevhylsan och bryggan mellan kedjestagen vid vevhuset.

Senare årsmodeller fick andra gaffeländar men fortfarande med växelspakarna på ovansidan. Ytterligare senare kom modellen Katana och då satt de på sidorna som vanligt.

Kör en gång till så har jag svarat på båda inläggen :D

Bara på SRA: n. Det som skiljer en Super Record Export Aero från en "Super Record är växelreglageplaceringen, framgaffeln, de övre bakgaffelbenen, sadelmuffen samt vevhylsan och bryggan mellan kedjestagen vid vevhuset.

Senare årsmodeller fick andra gaffeländar men fortfarande med växelspakarna på ovansidan. Ytterligare senare kom modellen Katana och då satt de på sidorna som vanligt.

Här är ur den amerikanska återförsäljarens papper från 1984, dvs lite senare - men funkar på den här också.

Image
Grön våg för grå man...

User avatar
SåsenFrÅsen
Posts: 478
Joined: 09 Jun 2015 14:04
Location: Stockholm

Feta killar behöver växlar

Post by SåsenFrÅsen » 31 Jan 2018 21:50

J2000E wrote:Bara på SRA: n. Det som skiljer en Super Record Export Aero från en "vanlig" Super Record Export är växelreglageplaceringen, framgaffeln, de övre bakgaffelbenen, sadelmuffen samt vevhylsan och bryggan mellan kedjestagen vid vevhuset.

Senare årsmodeller fick andra gaffeländar men fortfarande med växelspakarna på ovansidan. Ytterligare senare kom modellen Katana och då satt de på sidorna som vanligt.

Kör en gång till så har jag svarat på båda inläggen :D

Bara på SRA: n. Det som skiljer en Super Record Export Aero från en "Super Record är växelreglageplaceringen, framgaffeln, de övre bakgaffelbenen, sadelmuffen samt vevhylsan och bryggan mellan kedjestagen vid vevhuset.

Senare årsmodeller fick andra gaffeländar men fortfarande med växelspakarna på ovansidan. Ytterligare senare kom modellen Katana och då satt de på sidorna som vanligt.

Här är ur den amerikanska återförsäljarens papper från 1984, dvs lite senare - men funkar på den här också.

Image
Tack tack!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Feta killar behöver växlar

Post by ravelax » 01 Feb 2018 20:58

Ojojoj fina grejer!

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Rokkoko » 02 Feb 2018 08:02

Slår ett slag för japansk grupp på den ramen.

Post Reply