Keirin-broms i sthlm?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Keirin-broms i sthlm?

Post by Bubblan » 23 Jun 2008 08:50

God dag,

Till helgen så går det ett lopp, modell längre, av stapeln. Min plan är att ställa upp i det bara jag får min käre doktor att godkänna min fot för lite långcykling.

Hur som helst så krävs det en frambroms för att få ställa upp i deras fixed klass. Då jag inte finner någon större sexuell njutning av att penetrera min titangaffel med en borr så är jag nu på jakt efter lite alternativ. Jag har kommit fram till följande tre alternativ:

1. En keirinbroms som inte kräver ett borrhål i gaffeln.
2. En ny/begagnad lvg- eller crossgaffel.
3. Sno min stela gaffel från min MTB.

Har ni några förslag?

Fred ut...
Cogs 'n Kegs

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 23 Jun 2008 09:02

fred in...du ska till GbG?

Måste bromsen sitta fram??

Annars är det enkelt (nåja) att slänga på en bakbroms på två metallplatter som man sätter över bakgaffeln.

Jag har en racer/touring ram hemma modell Trek - 90tal. Gaffeln på den borde vara bromstylad. Den kan du ju få låna om du vill...
The Blood I bleed is Black indeed!

makkan
Posts: 58
Joined: 27 May 2008 13:40
Location: Rödeby

Post by makkan » 24 Jun 2008 08:54


User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Keirin-broms i sthlm?

Post by 48/16 magnus » 24 Jun 2008 13:57

[quote="Bubblan"]God dag,

Till helgen så går det ett lopp, modell längre, av stapeln. Min plan är att ställa upp ....


Hoppas du pratar om "Stockholm-Göteborg non-stop" bubblan!
Då blir vi minst två på fixie.

/M

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 25 Jun 2008 16:00

Hiwatt wrote:fred in...du ska till GbG?

Måste bromsen sitta fram??

Annars är det enkelt (nåja) att slänga på en bakbroms på två metallplatter som man sätter över bakgaffeln.

Jag har en racer/touring ram hemma modell Trek - 90tal. Gaffeln på den borde vara bromstylad. Den kan du ju få låna om du vill...
Precis, det var Göteborg jag tänkte rulla till. Nu lutar det dock åt att det inte blir någon tripp. För drygt två veckor sedan sedan så drabbades jag, som enda kille under 40(?), av "portvinstå", även känt som gikt. Det känns som att skiten är bruten och har tvingat mig till att gå som ett mongo. Det i sin tur har gjort att nu känns foten helt retarderad och så har det börjat värka på ovansidan av foten.

Jag tog en tur idag på 3 mil bara för att testa hur det kändes att cykla lite "längre" sträckor. Det kändes ok första milen, men sen börjar det göra kraftigt ont. Så fort jag trycker ifrån med vänsterfoten under ett pedalvarv så gör det känns det som att kliva på benbehåringen hos en igelkott, och under en resa på 55 mil så blir det ju några pedalvarv. Förvisso så har jag ett gäng Tradolan liggandes i en låda, men jag vet inte hur smart det är att cykla ner till Göteborg hög på opioider.

Det suger pung, har varit ruskigt sugen på att ställa upp. Köpt ny sadel, sadelväska, BiBs och allt vad fan det nu är. Men men, det kommer ett lopp nästa år också hoppas jag.

Magnus, lycka till och hoppas att det förbannat bra!

Hiwatt och makkan, tack så väldigt mycket för erbjudandet om utlåning av gaffel och tips om broms!

Edit: Fan, jag gillar inte vårdguidens uppmaningar för att förebygga gikt
vardguiden.se wrote:För att förebygga gikt eller lindra dina besvär kan du:
* gå ner i vikt
* se över din alkoholkonsumtion
Jag trivs bra med att vara lite mysigt fet, och jag gillar mina öl. Ser inte bra ut det här...
Cogs 'n Kegs

User avatar
Christer
Posts: 44
Joined: 21 Jun 2008 15:53
Location: Sweden
Contact:

Post by Christer » 25 Jun 2008 16:27

Fan - gikt låter som en riktig "win-win" :-)

Tradigt att du får ställa in. Men loppet finns kvar nästa år då du kommer igen torrlagd och härliga kilon lättare :-)

User avatar
gaisan
Posts: 227
Joined: 11 Apr 2008 13:07
Location: GBG 413

Post by gaisan » 25 Jun 2008 16:42

Velonista wrote:Fan - gikt låter som en riktig "win-win" :-)
Göteborgsk ordvits?

User avatar
Christer
Posts: 44
Joined: 21 Jun 2008 15:53
Location: Sweden
Contact:

Post by Christer » 25 Jun 2008 20:50

gaisan wrote:
Velonista wrote:Fan - gikt låter som en riktig "win-win" :-)
Göteborgsk ordvits?
De vette tusan. Så här tänkte jag: Om man går ner, drar ner på spriten och dessutom blir av med gikten måste det ju bara vara win-win, inte sant?

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Post by 48/16 magnus » 26 Jun 2008 15:48

[quote="Bubblan"]

Magnus, lycka till och hoppas att det förbannat bra!


Tack! Det var tråkigt, hade varit kul med en till fixie.
Krya på dig/M

p.s På söndag är det nog jag som lider av sportdryckstå.

User avatar
ockie
Posts: 75
Joined: 04 Feb 2008 23:17
Location: Stockholm

Post by ockie » 13 Jun 2009 20:34

Är det någon här som har erfarenhet av en keirinbroms? Jag funderar på att skaffa både fram och bak till en cykel..

Post Reply