Synpunkter på Visp-ram

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Oskar.A
Posts: 39
Joined: 02 Oct 2009 19:00

Synpunkter på Visp-ram

Post by Oskar.A » 23 Apr 2010 12:57

Tjena, funderar starkt på att köpa en Visp-ram från eBay, undrar bara hur den är, om den är värd pengarna, om ni som inhandlat en är nöjda och andra synpunkter!?

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Synpunkter på Visp-ram

Post by pjocke » 23 Apr 2010 14:44

Jag köpte en till min flickvän, och bortsett från att lacken var lite sisådär i finishen och att jag fick fila bort lite gjutskägg från ena gaffeldropouten med rundfil tycker jag helt klart den är värd sina pengar. Vet inte hur den är att cykla på, men den känns rigid och lätt. Ska köpa en till mig själv också när jag sålt Pakén (eller åtminstone hjulen och ramen) och ha som fylle/pendlar/polohoj tänkte jag.

Budboys-Micke har en, och han är nöjd med sin.

User avatar
jensrasmus
Posts: 144
Joined: 20 Sep 2008 17:59
Location: malmö
Contact:

Re: Synpunkter på Visp-ram

Post by jensrasmus » 23 Apr 2010 15:18

@ plocke. va fan, du har väl en vigorelli, eller? när får vi se den förresten?

Mickem02
Posts: 7
Joined: 23 Mar 2010 15:07

Re: Synpunkter på Visp-ram

Post by Mickem02 » 23 Apr 2010 16:04

Jag har en som pendlar hoj, och den funkar klockrent. Känns styv och lätt...än så länge inga fadäser.

//Mvh Micke

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Synpunkter på Visp-ram

Post by pjocke » 23 Apr 2010 16:08

jensrasmus wrote:@ plocke. va fan, du har väl en vigorelli, eller? när får vi se den förresten?
Nästa vecka. Fick klinga och klingbultar idag, så nu är delsamlandet avslutat!

User avatar
roventskij
Posts: 4
Joined: 14 Sep 2009 21:42

Re: Synpunkter på Visp-ram

Post by roventskij » 23 Apr 2010 20:00

Köpte en för några dagar sen. Har inte fått den än, men för 1500 känns det som det skulle vara svårt att bli missnöjd. Men eftersom de flesta säger att lacken är dålig funderar jag på om man ska lackera om den. Nån som vet nåt ställe i Stockholm som är bra på det?

wressus
Posts: 400
Joined: 04 Mar 2010 22:44
Location: Malmö

Re: Synpunkter på Visp-ram

Post by wressus » 24 Apr 2010 00:23

De verkar inte finnas kvar längre? Hittar dem inte på ebay längre.

Slapp ni tull? Allt från Kina brukar ju skrivas ner och markeras med "gift" per automatik... :)

Sedan har jag bestämt för mig att jag sett de i alla färgutanförandena utan dekaler? Eller har jag bara drömt de?

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Synpunkter på Visp-ram

Post by pjocke » 24 Apr 2010 08:51

wressus wrote:De verkar inte finnas kvar längre? Hittar dem inte på ebay längre.
Jag köpte av mycycoole på eBay, men han har inte ramarna listade längre. Hoppas de dyker upp igen, för han var mycket bra att ha att göra med.
Slapp ni tull? Allt från Kina brukar ju skrivas ner och markeras med "gift" per automatik... :)
Jag fick brev från tullen på Arlanda där de bad om kvitto för att styrka varans värde, samt deklaration av innehållet. Jag mailade en PDF:ad utskrift av Paypal-kvittot och skrev att det innehöll cykeldelar. Väntade mig antidumpningstull och hela köret, men kom undan med typ 360 spänn moms.
Sedan har jag bestämt för mig att jag sett de i alla färgutanförandena utan dekaler? Eller har jag bara drömt de?
Jag vet att de finns i vitt utan dekaler. Tänkte satsa på en dylik och lacka den när den känns trött.

wressus
Posts: 400
Joined: 04 Mar 2010 22:44
Location: Malmö

Re: Synpunkter på Visp-ram

Post by wressus » 26 Apr 2010 20:33

pjocke wrote:
wressus wrote:De verkar inte finnas kvar längre? Hittar dem inte på ebay längre.
Jag köpte av mycycoole på eBay, men han har inte ramarna listade längre. Hoppas de dyker upp igen, för han var mycket bra att ha att göra med.
Slapp ni tull? Allt från Kina brukar ju skrivas ner och markeras med "gift" per automatik... :)
Jag fick brev från tullen på Arlanda där de bad om kvitto för att styrka varans värde, samt deklaration av innehållet. Jag mailade en PDF:ad utskrift av Paypal-kvittot och skrev att det innehöll cykeldelar. Väntade mig antidumpningstull och hela köret, men kom undan med typ 360 spänn moms.
Sedan har jag bestämt för mig att jag sett de i alla färgutanförandena utan dekaler? Eller har jag bara drömt de?


Jag vet att de finns i vitt utan dekaler. Tänkte satsa på en dylik och lacka den när den känns trött.
Bara 360kr i moms? Brukar inte moms plus tullens hittepåavgifter sluta på runt 30-33% av varans totala värde?

Finns fortfarande inte uppe på ebay än... :(

Finns det någon annan ny kina ram med trackends eller horisontala dropouts? För samma peng, runt 1500kr alltså...
Har letat och letat och de ända jag hittar e kolfiber ramarna från kina dealers på ebay, men då e man uppe på mer än de dubbla...

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Synpunkter på Visp-ram

Post by pjocke » 27 Apr 2010 07:20

wressus wrote:Finns fortfarande inte uppe på ebay än... :(
Jag mailade han som säljer VISP-ramarna på eBay, och tydligen har hans konto blivit begränsat på något vis. Han kommer att lista ramarna igen i mitten av maj.

wressus
Posts: 400
Joined: 04 Mar 2010 22:44
Location: Malmö

Re: Synpunkter på Visp-ram

Post by wressus » 27 Apr 2010 11:06

pjocke wrote:
wressus wrote:Finns fortfarande inte uppe på ebay än... :(
Jag mailade han som säljer VISP-ramarna på eBay, och tydligen har hans konto blivit begränsat på något vis. Han kommer att lista ramarna igen i mitten av maj.
Fick också svar från honom idag. Verkar konstigt? Varför blir kontot begränsat?


Hittade http://www.superfluoconcept.com/, som verkar vara samma ramar fast lackerade enligt något forum som snubblade in på via google. Men jag hittar inga prisuppgifter, säkert de dubbla.

User avatar
v_klav
Posts: 100
Joined: 15 May 2008 13:34
Location: stockholm

Re: Synpunkter på Visp-ram

Post by v_klav » 29 Apr 2010 13:01

Jag har också precis byggt ihop en TRX-791 (Finns 798 med aero sadelrör hela vägen upp också). Hade samma problem med svetsloppa i stålinserten på drop-outen. Beställde en vit utan dekaler och köpte lite färg + klarlack på highlights och målade lite. Har tyvärr ingen bild än men det kommer. Framgaffeln väger bly (800g) så den byttes mot en ebayad kolfiberhistoria som vägde in på 379g. Men ramen är ganska tung. Cykelmässigt märker man att den är betydligt styvare och mindre stötdämpande än min gamla fuji track (stålram) såklart. Men å andra sidan hör det ju alu-ramar till. I övrigt har jag inte riktigt fått till en komfortabel körställning. Men jag gillar den ändå. baakhjulet går att sätta riktigt tight mot sadelröret och fram kan jag har 172.5mm vevar utan att få tåöverlapp och geometrin känns aggressivare än min gamla fuji track (numera fuji feather). Tror (hm, gjorde lite research och kan bekräfta fuji feather 56: 73,5° rake 40mm, VISP TRX-791 56: 74,5° rake 45mm) VISPEN har brantare huvudrörsvinkel men större rake (fork offset) vilket ger kortare spårningsträcka vilket i sin tur gör styrningen mer nervös (positivt) och viktigast: när man står och spexar med en no hands trackstand vid sveavägen/kungsgatan finns det ingen/mindre risk att framhjulet ställer sig vinkelrätt så man tappar balansen och får skämmas.

Frågor på det?
Last edited by v_klav on 29 Apr 2010 13:09, edited 1 time in total.

User avatar
v_klav
Posts: 100
Joined: 15 May 2008 13:34
Location: stockholm

Re: Synpunkter på Visp-ram

Post by v_klav » 29 Apr 2010 13:05

wressus wrote:
pjocke wrote:
wressus wrote:Finns fortfarande inte uppe på ebay än... :(
Jag mailade han som säljer VISP-ramarna på eBay, och tydligen har hans konto blivit begränsat på något vis. Han kommer att lista ramarna igen i mitten av maj.
Fick också svar från honom idag. Verkar konstigt? Varför blir kontot begränsat?


Hittade http://www.superfluoconcept.com/, som verkar vara samma ramar fast lackerade enligt något forum som snubblade in på via google. Men jag hittar inga prisuppgifter, säkert de dubbla.
Verkar inte vara VISP-ramar; geometrin är inte samma, styrröret är inte samma, gaffeln är inte samma. och de hävdar att deras prylar är made in italy..

wressus
Posts: 400
Joined: 04 Mar 2010 22:44
Location: Malmö

Re: Synpunkter på Visp-ram

Post by wressus » 29 Apr 2010 14:14

v_klav wrote:Jag har också precis byggt ihop en TRX-791 (Finns 798 med aero sadelrör hela vägen upp också). Hade samma problem med svetsloppa i stålinserten på drop-outen. Beställde en vit utan dekaler och köpte lite färg + klarlack på highlights och målade lite. Har tyvärr ingen bild än men det kommer. Framgaffeln väger bly (800g) så den byttes mot en ebayad kolfiberhistoria som vägde in på 379g. Men ramen är ganska tung. Cykelmässigt märker man att den är betydligt styvare och mindre stötdämpande än min gamla fuji track (stålram) såklart. Men å andra sidan hör det ju alu-ramar till. I övrigt har jag inte riktigt fått till en komfortabel körställning. Men jag gillar den ändå. baakhjulet går att sätta riktigt tight mot sadelröret och fram kan jag har 172.5mm vevar utan att få tåöverlapp och geometrin känns aggressivare än min gamla fuji track (numera fuji feather). Tror (hm, gjorde lite research och kan bekräfta fuji feather 56: 73,5° rake 40mm, VISP TRX-791 56: 74,5° rake 45mm) VISPEN har brantare huvudrörsvinkel men större rake (fork offset) vilket ger kortare spårningsträcka vilket i sin tur gör styrningen mer nervös (positivt) och viktigast: när man står och spexar med en no hands trackstand vid sveavägen/kungsgatan finns det ingen/mindre risk att framhjulet ställer sig vinkelrätt så man tappar balansen och får skämmas.

Frågor på det?
Hur är storleken på dem? Kör du samma storlek på Fujin?

Om man köper en visp vad behövs för att göra den komplett? Vevlager, styrstam, veparti, styre och hjulset? Ingår styrlager?

User avatar
v_klav
Posts: 100
Joined: 15 May 2008 13:34
Location: stockholm

Re: Synpunkter på Visp-ram

Post by v_klav » 29 Apr 2010 15:06

Ja, jag har 56 på bägge men skulle spontant säga att vispen är lite större. (just nu har jag olika styren och styrstam så skillnaden kan vara marginell).

De säljs, så vitt jag vet, i två varianter. I ena ingår det ram, framgaffel, integrerat styrlager och sadelstolpsklämma. I andra ingår samma som första + sadelstolpe och styrstam. Det du behöver då är hjul, vevlager, vevparti, styrstam, styre och - eftersom det börjar bli kutym - frambroms, bromswire, och bromshandtag(?). Ja precis som du skrev. Styrlager ingår. Finns fästen för både fram- och bakbroms.

wressus
Posts: 400
Joined: 04 Mar 2010 22:44
Location: Malmö

Re: Synpunkter på Visp-ram

Post by wressus » 29 Apr 2010 15:21

v_klav wrote:Ja, jag har 56 på bägge men skulle spontant säga att vispen är lite större. (just nu har jag olika styren och styrstam så skillnaden kan vara marginell).

De säljs, så vitt jag vet, i två varianter. I ena ingår det ram, framgaffel, integrerat styrlager och sadelstolpsklämma. I andra ingår samma som första + sadelstolpe och styrstam. Det du behöver då är hjul, vevlager, vevparti, styrstam, styre och - eftersom det börjar bli kutym - frambroms, bromswire, och bromshandtag(?). Ja precis som du skrev. Styrlager ingår. Finns fästen för både fram- och bakbroms.

Men då är det vevlager jag behöver, tror jag köper de som cycool säljer.

Hur gick det med tullbiten för din del?

User avatar
v_klav
Posts: 100
Joined: 15 May 2008 13:34
Location: stockholm

Re: Synpunkter på Visp-ram

Post by v_klav » 30 Apr 2010 08:46

jag åkte på tull/moms. ringde och pratade med tullverket och de skiter fullständigt i gift-tags osv från kina. du kommer förmodligen att måsta styrka värdet på hojjen och då är det bara att maila kvitto från paypal. jag bad om ett kvitto från säljaren (och fick ett där värdet var satt till 50USD) men då svarade tullverket med att påstå att 99% av alla kvitton från kina är fejk, så de har inget värde i sig. Med paypalkvittor blir avgiften ungefär 350SEK om tullverket agerar konsekvent. egentligen finns det nån slags antidumpningstull på cyklar från kina (48,5%) men har inte hört om någon som åkt på den.

Mickem02
Posts: 7
Joined: 23 Mar 2010 15:07

Re: Synpunkter på Visp-ram

Post by Mickem02 » 30 Apr 2010 11:15

Jag slapp helt och hållet tull och moms, så för mig blev det billigt. Enligt tullens hemsida kan de väl inte begära tullavgift för "Gåvor" under ett värde av 500 SEK ? På min skrev han iallafall ner värdet till 65$ och skrev "Gift"....

Mvh Micke

snowsucker
Posts: 13
Joined: 11 Sep 2009 17:16

Re: Synpunkter på Visp-ram

Post by snowsucker » 30 Apr 2010 12:36

Även jag har precis tagit hem en helsvart visp utan dekaler, och även min fastnade i tullen. De verkar dock inte var så konsekventa, jag var ärligt och skickade mitt paypalkvitto ihop med en beskrivning av vad som fanns i paketet. Fick sedan betala 529 kr i tull/moms för "industrireservdelar" när jag hämtade ut ramen.

Har inte byggt ihop min ännu, men det kommer nog dyka upp en byggtråd i ett forum nära dig inom någon vecka eller så.

Första intryck av ramen är iaf att den precis som andra redan nämnt är ganska tung (särskilt gaffeln!), och det är inte speciellt snygga svetsar. För min del spelar detta ingen större roll då jag ska bygga någon sorts elak snabbhoj att ha till jobbet, men vill man glassa på stan med en skrythoj kanske man ska kolla någon annanstans.

wressus
Posts: 400
Joined: 04 Mar 2010 22:44
Location: Malmö

Re: Synpunkter på Visp-ram

Post by wressus » 04 May 2010 22:31

Nu är de uppe igen!! Det tycks ha kommit upp en ny modell, eller har jag bara missat den innan?
http://cgi.ebay.com/fixed-gear-track-Fr ... 809wt_1064

Post Reply