Stjäla cykel? ok?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
jonko
Posts: 12
Joined: 21 Apr 2011 16:47

Stjäla cykel? ok?

Post by jonko » 21 Jul 2011 06:07

Det står en svart Nishiki racer utanför pumans uppgång, olåst punka med brun ked och även mycket grova rostangrepp på ramen, nästan så mycket att det är fråganom om man inte kan trycka fingret igenom på ett ställe...

Jag har klistrat upp STOOR lapp att jag vill köpa, men ingen respons på snart en månad! inte ens en granne som vill tjäna snabba pengar!

Får man ta den? det känns så fel, men jag är riktigt sugen på den! vill verkligen ha den ramen till mitt nya fixie bygge....

Okej, ja får inte ta den... hur gör jag då?

Wtec
Posts: 148
Joined: 20 Sep 2009 14:38
Location: Karlstad/Sthlm norr

Re: Stjäla cykel? ok?

Post by Wtec » 21 Jul 2011 06:50

Lämna den till Polisen så blir den ju din på laglig väg om ingen gör anspråk på den. Tar ju dock 2-3månader..

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Stjäla cykel? ok?

Post by Nomis » 21 Jul 2011 07:40

Det är aldrig ok att sno en cykel! Inte ens om den stått på samma plats i hundra år och ingen har brytt sig om den. Bara lämna in till polisen så allt blir korrekt.

jonko
Posts: 12
Joined: 21 Apr 2011 16:47

Re: Stjäla cykel? ok?

Post by jonko » 21 Jul 2011 08:44

De e lite d jag har tänkt...
Det är ju inget bekymmer att ta den då den både är olåst och ingen vill känna sig villa veta av den. Men det blir psykiskt fel att ha en stulen hoj sen...

Polisen... dom gillar jag inte så mycket... skall man verkligen måste gå och prata med dom frivilligt... ah!

jonko
Posts: 12
Joined: 21 Apr 2011 16:47

Re: Stjäla cykel? ok?

Post by jonko » 21 Jul 2011 08:52

Ringde sheriffen, iochmed att jag bor på Åland (Europas Hawaii) så är ju reglerna lita annorlunda.

Lämnar jag in den så är den där i hela 3 kalendermånader min tills nästa polisauktion hålls och sedan kommer den att auktioneras ut.

Jag får sedan efter det 1/3 av priset den går för.

Visst, kan bli billigt på auktion i normala fall då detta ex är extremt risigt! men, nu är det ju Åland och folk tror att allt är billigt på Auktion och bjuder gärna jätte mycket för inget! Agrhh!

User avatar
Pirre The Trucker
Posts: 618
Joined: 17 Oct 2010 20:26
Location: Sthlm

Re: Stjäla cykel? ok?

Post by Pirre The Trucker » 21 Jul 2011 09:01

Ähh ta den och se glad ut! :twisted:
Bicicletta ogni giorno toglie il medico di torno
------------------------------------------------------------

User avatar
Basso
Posts: 58
Joined: 24 Sep 2009 13:11
Location: Malmö

Re: Stjäla cykel? ok?

Post by Basso » 21 Jul 2011 10:18

Kom att tänka på denna!



Går det att bädda in?

<iframe width="560" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/wW6gGyfxn1U" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: Stjäla cykel? ok?

Post by K-dregg » 21 Jul 2011 12:28

Har själv släpat hem nåt dikes vrak utan några större betänkligheter.. Ägaren hade fått en ny cykel för dom pengar det kostat att byta ut hjul.drivlina, växlar etc..

Go for it, recycle!

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Stjäla cykel? ok?

Post by Jonatan F » 21 Jul 2011 15:29

Min polis sa "den är så risig att det finns inget värde kvar i den - ta den."

Den cykeln hade dock ingen sadel, böjt styre, döda kablar/höljen, trasigt bakhjul, inga växlar (borttagna ful-ss) trasiga skärmar och pakethållare, trasiga trampor. Men är den bara tillräckligt kass tycker jag man kan tänka så (iom. att den är olåst så är den säkert stulen sedan innan)
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Stjäla cykel? ok?

Post by boon » 21 Jul 2011 15:39

Ta skiten!
Hade inte funderat på annat under omständigheterna som du beskrev...
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Jonathan
Posts: 333
Joined: 29 Jan 2010 22:44
Location: Umeå

Re: Stjäla cykel? ok?

Post by Jonathan » 21 Jul 2011 18:52

Jonatan F wrote:Min polis sa "den är så risig att det finns inget värde kvar i den - ta den."

Den cykeln hade dock ingen sadel, böjt styre, döda kablar/höljen, trasigt bakhjul, inga växlar (borttagna ful-ss) trasiga skärmar och pakethållare, trasiga trampor. Men är den bara tillräckligt kass tycker jag man kan tänka så (iom. att den är olåst så är den säkert stulen sedan innan)
Precis samma sak gick jag igenom! Dom lär ändå inte kunna sälja något som är så trasigt som du beskriver det, vilket får mig att undra om det verkligen är en hållbar cykel

jonko
Posts: 12
Joined: 21 Apr 2011 16:47

Re: Stjäla cykel? ok?

Post by jonko » 22 Jul 2011 07:22

Den är risig, och definitivt rostig... hur den har blivit så illa bruncromad på vissa ställen ha ja inte riktigt greppat! men vissa bryr sig helt enkelt int om sina saker!

Skulle man pumpa hjulen så skulle den säkert gå att åka på, och just därför så tar det lite emot att ta den. det skulle inte funka bra, men det skulle gå...

skall avvakta en vecka så får ja se! sen kan nog vad som hända...

User avatar
bizzarro
Posts: 188
Joined: 08 Mar 2011 21:55
Location: Malmö

Re: Stjäla cykel? ok?

Post by bizzarro » 22 Jul 2011 08:03

ta den, ta den!!!

hade det varit min cykel hade jag inte klandrat dig.


snuten är inte ett alternativ när det gäller cyklar!

gjorde själv anspråk på min stulna cykel som jag hittat någon månad efter den blev stulen, och snuten kom fram till att det inte var min för jag inte hade ett kvitto på den? så han som köpt stöldgods fick tillbaka min cykel för han hade ett handskrivet kvitto från en hälare, helt sjukt. Jag gjorde den ända rätta och tog tillbaka min cykel när han hade fått tillbaka den från polisen.

så om det nu visar sig att någon saknar denna cykel och kommer fram till dig, ge han cyklen/ramen och se glad ut!

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Stjäla cykel? ok?

Post by Jonatan F » 22 Jul 2011 08:44

jonko wrote:Den är risig, och definitivt rostig... hur den har blivit så illa bruncromad på vissa ställen ha ja inte riktigt greppat! men vissa bryr sig helt enkelt int om sina saker!

Skulle man pumpa hjulen så skulle den säkert gå att åka på, och just därför så tar det lite emot att ta den. det skulle inte funka bra, men det skulle gå...

skall avvakta en vecka så får ja se! sen kan nog vad som hända...
Eller så ställer du den inne i trapphuset/cykelrummet och skriver en lapp var den finns så ingen annan tar den före dig? Lappen kan ju förresten sitta kvar så länge den håller så behöver du bara vara förvaltare tills ägaren ser lappen ;)
Har man inget projekt har man inget liv :)

jonko
Posts: 12
Joined: 21 Apr 2011 16:47

Re: Stjäla cykel? ok?

Post by jonko » 22 Jul 2011 09:10

Ja...

Det är lite mycket jobb på den egentligen, men ja är så sugen på den, den har så mycket fina detaljer i ramen!
Står så vackert "nishiki" i ändorna på ja va heter det nu? sadelstolpsförstyvningsrören? trevlig geometri, och ett rätt snyggt vevparti med skruvade klingor...

Eller skall jag ragga upp en alu full size stadsmtb hoj och stelopperera? det är ju min andra dröm...

En sån här är det exakt av vad bilden förtäljer
Image

jonko
Posts: 12
Joined: 21 Apr 2011 16:47

Re: Stjäla cykel? ok?

Post by jonko » 22 Jul 2011 10:08

Saken löst! killen ringde nyss, och ville sälja! 1 månad har lappen hängt, och när man nästan är på väg att stjäla så ringer nån och skall ha betalt! haha

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Stjäla cykel? ok?

Post by carlhenrik » 22 Jul 2011 10:22

jonko wrote:mycket grova rostangrepp på ramen, nästan så mycket att det är fråganom om man inte kan trycka fingret igenom på ett ställe...
Frågan är väl om du ska betala pengar för mycket grova rostangrepp och hål. Låter som skrot.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Stjäla cykel? ok?

Post by ArvidSvensson » 22 Jul 2011 19:21

jonko wrote:Saken löst! killen ringde nyss, och ville sälja! 1 månad har lappen hängt, och när man nästan är på väg att stjäla så ringer nån och skall ha betalt! haha
Någon tjyv som sett lappen och ringt? Du köper med gott samvete och tjyven får pengar. Win-win.

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: Stjäla cykel? ok?

Post by K-dregg » 22 Jul 2011 21:00

carlhenrik wrote:
jonko wrote:mycket grova rostangrepp på ramen, nästan så mycket att det är fråganom om man inte kan trycka fingret igenom på ett ställe...
Frågan är väl om du ska betala pengar för mycket grova rostangrepp och hål. Låter som skrot.
Jäpp! Väg ramen och erbjud honom skrot värdet på rostigt stål.. Typ sex och femtio.. :D

User avatar
bizzarro
Posts: 188
Joined: 08 Mar 2011 21:55
Location: Malmö

Re: Stjäla cykel? ok?

Post by bizzarro » 23 Jul 2011 16:08

K-dregg wrote:
carlhenrik wrote:
jonko wrote:mycket grova rostangrepp på ramen, nästan så mycket att det är fråganom om man inte kan trycka fingret igenom på ett ställe...
Frågan är väl om du ska betala pengar för mycket grova rostangrepp och hål. Låter som skrot.
Jäpp! Väg ramen och erbjud honom skrot värdet på rostigt stål.. Typ sex och femtio.. :D


det va högt stålpris så fall :)

Post Reply