Frihjulsavdragare till Regina i Lund?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
KNA
Posts: 30
Joined: 21 Jul 2011 15:25

Frihjulsavdragare till Regina i Lund?

Post by KNA » 13 Nov 2011 17:02

Hallå!

Som titeln lyder; finns det någon i Lund som har en sådan att låna ut? Det är alltså den här prylen jag är ute efter: http://www.cyclecomponents.com/2/sv/art ... gnolo.html

Jag undrar också om denna typ av frihjul går att plocka isär? Det yttersta drevet går att gänga av med två kedjepiskor, men resten sitter stenhårt. Vågar inte bända hur mycket som helst heller. Har tidigare skruvat med ett liknande frihjul från Shimano där jag efter att ha tagit bort det yttersta drevet kunde blocka bort drev och distanser utan problem.

All hjälp mottages tacksamt!

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Frihjulsavdragare till Regina i Lund?

Post by Bratt » 14 Nov 2011 09:58

Du sitter på en frikrans. Så de övriga dreven sitter där dom sitter. Vad är det du försöker åstadkomma? Ska du bygga singel speed eller bara underhålla din växlade hoj?

KNA
Posts: 30
Joined: 21 Jul 2011 15:25

Re: Frihjulsavdragare till Regina i Lund?

Post by KNA » 14 Nov 2011 10:40

Underhålla min växlade. Dreven är relativt friska men har lätt ytrost och det skulle underlätta rengöring avsevärt om jag kunde ta isär grejerna. Samma sak om jag tar bort hela frihjulet, då kommer jag åt att göra rent navet betydligt lättare.

Men om dreven sitter där de sitter, vad är då syftet med att kunna skruva av det yttersta drevet? Kan det vara för avdragaren inte går i annars?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Frihjulsavdragare till Regina i Lund?

Post by Ronny » 14 Nov 2011 23:26

Jo visst är man seriös så måste frikransen av för rengöring men även för att kunna jobba med navet. Du säger den har ytrost vilket antyder att
den inte har använts under lång tid. Då är det inte konstigt dreven sitter fast när det kan finnas korossion även vid distanser och mot bodyn. Ta och kolla ifall det inte är för mycket spel i bodyn. Då kanske det inget alt. är att dränka den i något som sonax som effektivt löser upp rosten och stelnade oljerester.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.339409,13.843867
Мясо это убийство

KNA
Posts: 30
Joined: 21 Jul 2011 15:25

Re: Frihjulsavdragare till Regina i Lund?

Post by KNA » 15 Nov 2011 08:16

Den har stått still ganska länge, men det yttersta drevet gick att gänga av relativt lätt så jag tror inte att ytrosten är något problem mer än rent estetiskt. Funderade mest på hur mycket jag skulle våga ta i, men så hittade jag den här bilden:
Image
Det verkar helt klart som att jag kan skruva av det andra drevet också.
Tack för hjälpen!

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Frihjulsavdragare till Regina i Lund?

Post by Ronny » 15 Nov 2011 09:37

Är bilden på din model av frikrans? Annars finns det alt. antingen blott första drevet som är gängad alt. första och andra är en sektion som är gängad (låsring).
Мясо это убийство

KNA
Posts: 30
Joined: 21 Jul 2011 15:25

Re: Frihjulsavdragare till Regina i Lund?

Post by KNA » 15 Nov 2011 10:20

Efter vad jag förstår är det min modell. Det står Regina BX instansat på den och den har sex växlar vilket stämmer överrens med bilden.

Post Reply