Ett par snabba rookie frågor.

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Cassius
Posts: 88
Joined: 14 Sep 2013 18:10

Ett par snabba rookie frågor.

Post by Cassius » 17 Sep 2013 08:20

Lat, och upptagen med annat, gör jag en tråd istället för att gräva i forumet efter svar som jag normalt sett brukar. Ryt till om ni tycker jag är För lat ;)

Jag fick i våras/vintras ett ryck och en idé om att stöka upp den "skrot" cykel jag haft nu under studietiden, i höstas köpte jag nämligen en svinbillig, kambodja importerad Cruiser då denna började ha sett sina bästa dagar..

Jag har lite svårt för att kasta sånt som verkligen inte är bara rent skrot! Då renoverar jag mycket hellre! Kör t ex egenhändigt renoverad Opel Manta SR från 1971 sommartid, ett exemplar många andra skickat till pressen istället för att börja svetsa upp :)

Cykeln är en gammal 70-tals Puch 3-speed Torpedo ~27" (584mm däck) och såg i våras väldigt sorglig ut.. Styrstammen, sadelstolpen, skärmarna, pakethållaren och även styret hade rostskador... Ramen var Rejält solblekt och sprintarna som håller pedalarmarna var utnötta så det glappade när man trampade på. Fälgarna en aning vinda, växelsystemet delvis ihoprostat osv osv osv... Ingen vacker syn.

Idag är den omlackad, ny styrstam, nytt styre, nya grejer till växlingssystemet osv (kan lägga upp en bild ikväll). Det enda "måste" som är kvar är en bättre (Läs snyggare) sadel, annars funkar den nu. Men jag har en önskelista på saker att göra ändå... :)

Första jag vill göra är att byta fälgar.. Har spanat in Mavic EN 521. Det var nämligen så att jag var lite snabb när jag köpte däck.. Och däcken, Schwalbe Kojak 2", var 559mm, fälgarna krävde 584... Så jag fick stjäla fälgarna från kambodja Cruisern (som känns rätt kassa och mjuka.. Denna cykel har alltid gått spikrakt tidigare, även med småkrokigt framhjul, när man inte håller i styret, nu, precis som på cruisern, får man kompensera med höften för att inte dratta i backen..) Dessa tänkte jag ekra upp själv och dra in mitt Torpedo 3 baknav i. 3 växlar känns rätt lagom då cyklen kommer användas till allt möjligt! Fram använder jag ev. navet från 27"arna, om jag inte snubblar över något vettigare :)

Detta leder till fråga nr. 1:
Ekrar. Var kan man hitta dugliga ekrar till studentpris? Gärna svarta? kommer behöva 72st.. Längder har jag inte koll på nu, men hade en tanke om att ekra det "rakt", dvs med så lite korsning av ekrarna som möjligt, om det kan gå?

Tyvärr har en av mina nya, beggade, sprintar till pedalarmarna fått gängpaj vilket lett till att skiten glappar igen.... Kommer jag inte på en simpel lösning så kommer det nog bli byte där.. Vilket leder till nästa fråga, som säkert är självklar!

Fråga nr. 2:
Köper man ett -Vevparti- får man ett drev och två pedalarmar, inget mer.
Köper man ett -Vevlager- får man en lagrad axel som sitter i ramen som -Vevpartiet- fästs i.
Man behöver alltså båda delar, även om man köper ett "kit"? Kollade lite igår och lutar nog mot detta typ: http://www.bikester.se/8361.html

Annars måste jag säga att jag är väldigt nöjd med cykeln! Trots oväxlat och fetare däck än tidigare är den Mycket lättare och Mycket lättare att få fart på! Utväxlingen just nu skulle vara passande som första växel senare... Men det är väl något jag får räkna på sen, får leta upp utväxlings förhållandet på torpedo växlarna också :)

Post Reply