Inköpslista inför höstprojekt (ss-konvertering, 2vxl)

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
irafaz

Inköpslista inför höstprojekt (ss-konvertering, 2vxl)

Post by irafaz » 19 Oct 2015 13:31

Hallöj! Entusiastisk cyklist och framtida singlespeed-ägare här.

Försökte posta detta i nybörjartråden förra veckan, men den posten verkar ha försvunnit i tomma intet.

Hur som haver. Undertecknad har en gammal racer (Mustang, 80-tal tror jag) som putsats upp, men som nu ska få sig en liten makeover. Den används främst till transport till och från universitet, men även för att köpa en låda Pripps lite titt som tätt. Således vill jag ha en enkel, lättskött, snabb och allmänt bra all-round cykel.

Jag tänkte först och främst konvertera den till en tvåväxlad singlespeed. Sedan, när själva funktionen finns där, lägga lite tid på utseendet (styre, styrlinds, front rack) först till våren någon gång. Tanken var först att enbart byta navet bak till ett SRAM Automatix, men adderade en kostnaderna för verktyg, nya ekrar och tidsåtgången så kändes det inte riktigt värt det (eller?). Så jag har här valt att köpa ett nytt bakhjul.

Min inköpslista ser för tillfället ut såhär:
Image

Vad tycker ni om den? Har jag fått med det mest väsentliga? Något mått/modellnr. som ska dubbellollas innan jag beställer?

Något verktyg utöver det gemene man har hemma som kommer behövas?

Jag tänkte återanvända mitt mindre framdrev. Tror det var på 40-ish tänder eller liknande. Tänker att det är en bra utgångspunkt, så får jag skaffa nytt när jag fått klämma och känna på’t lite.

Bild på (vad jag tror är) min modell:
Image

Post Reply