Nytt bakhjul till gammal Crescent

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Rubiks
Posts: 12
Joined: 08 Jun 2014 21:50
Contact:

Nytt bakhjul till gammal Crescent

Post by Rubiks » 06 Aug 2017 16:09

Behöver lite tips och råd kring en världsmästarcykel. Det är ingen supervariant och jag är ganska säker på att det är en lätt modifierad Crescent 92308. Den har en smidd vev fram (Fauber-typ av något slag) med bara en klinga. När det köptes var det troligen 5 eller 6 växlar. Den har blivit modifierad och har idag en hög/låg växel i baknavet + en krans med 5 klingor. Detta har börjat strula och fungerar inte vettigt idag för min far som cyklar på cykeln.

Vad är möjliga alternativ för att få den att fungera bättre?

1. Nytt bakhjul med sju växlar i navet och fotbroms. Ca 25k00kr, finns på biltema och många andra ställen.

2. Nytt bakhjul och en ny krans med 6-9 klingor. Mer än halva priset till alternativ 1.
Men... finns det någon möjlighet att detta fungera med den växel som sitter där idag? SACHS-HURET Commander är det jag lyckas hitta av det som sitter på cykeln. Jag är skeptiskt till kompabiliteten och tror det måste till en ny växel + växelreglage och om det ska vara något användbart mer än att ställa in en fast växel gissar jag att varianterna för 99kr inte är de optimala och mer till besvär än vad det kostar. Är det troligt att det i slutänden blir dyrare än alternativ 1?

Ramen är i gott skick och ägaren tycker troligen cykeln är bekväm att cykla på. Är det värt att kosta på lite på cykeln? Det är inte många kr att byta ut grejer på en "tämligen tråkig" cykel (skärmar och pakethållare och hela mellevippen) i skillnad mot en komplett biltemacykel.

Fiffy
Posts: 31
Joined: 16 Apr 2015 21:26
Location: Stockholm

Re: Nytt bakhjul till gammal Crescent

Post by Fiffy » 06 Aug 2017 16:38

Det du beskriver påminner om nåt jag såg på tradera:
http://www.tradera.com/item/287193575

Vet inte om det är värt att köpa och ekra upp, men projekt kan ju vara kul ibland.

Men är det bara bakväxeln som behöver bytas så finns det mängder med folk här som kan skänka/sälja något som passar.

Rubiks
Posts: 12
Joined: 08 Jun 2014 21:50
Contact:

Re: Nytt bakhjul till gammal Crescent

Post by Rubiks » 06 Aug 2017 18:29

Det som är största problemet med cykeln är att en av kransara är sprucken och att navet verkar vara påväg att ge upp pga damm och skit.
Den i auktionen skulle vara kul att sätta dit men den som sitter där nu är 6x2 så just den i auktionen måste växelväljaren också bytas.

Själv har jag en Campagnolo bakväxel liggandes som är steglös från min Crescent som finns att läsa om en tråd längre ner. Ganska säker på att den kommer från en 10växlad cykel. Tror ni den är användbar till navet i auktionen. Auktionen kan hämtas 2 mil från mig så den är lockande att få till något med.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Nytt bakhjul till gammal Crescent

Post by ravelax » 06 Aug 2017 21:50

Sachs Commander var ett tidigt (och rätt misslyckat, vad jag förstått) experiment med indexerade växlar. Det blir nog bäst att skrota det systemet om det börjat strula och byta mot något annat. Växelnav känns som det bästa alternativet, men utanpåliggande växlar borde också vara görbart, tror Biltema har enkla men fungerande växlar att köpa. Din Campagnoloväxel borde också gå bra att använda, men det är inte säkert att den når alla växlar på t.ex. en niodelat kassett. Sju borde funka, däremot. Tycker inte du ska köpa navet i auktionen.

Rubiks
Posts: 12
Joined: 08 Jun 2014 21:50
Contact:

Re: Nytt bakhjul till gammal Crescent

Post by Rubiks » 07 Aug 2017 07:45

Grävde vidare och hittade ett till alternativ till ett rimligt pris.

Nytt hjul med frikrans https://www.cykelgear.se/hjul/citybike- ... l-frikrans

Kassett att sätta på hjulet som motsvarar den 6-delade spruckna som sitter på cykeln idag. https://www.cykelgear.se/reservdelar/ka ... ans-14-28t

Avståndsbricka i någon form pga att jag tror det är lämpligast med bara sex kransar eftersom det är det som sitter där idag https://www.cykelgear.se/reservdelar/ka ... or-3445-mm

Tot: 596kr för just dessa delar, säkert inte någon superkvalité på delarna men gissningsvis bättre och smidigare än vad som sitter på cykeln idag och för denna cykel tycker jag det låter rimligt om någon annan här ger tummen upp på att det kan fungera och ge cykeln några mil till under hösten.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Nytt bakhjul till gammal Crescent

Post by ravelax » 07 Aug 2017 09:56

Det kommer nog att funka utmärkt det där! Inte ens säkert att du behöver sätta dit några distanser, faktiskt. Men för 50 spänn kan du ju lika gärna köpa dem.

Post Reply