Däck tar i ram

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Däck tar i ram

Post by rallykalle » 23 Jul 2018 23:34

Som den sista personen i världen har jag nu tagit steget från att rulla 23:or till att rulla 25:or på min lvg. Eller det var vad jag trodde i alla fall. Det visar sig att däcken tar i ramen bak, men det konstiga är att det är bara lite, lite på ett ställe precis vid ventilen. Resten av varvet runt går fritt, t om med en liten felmarginal på vissa ställen. min fråga är om ni tror det blir någon skillnad om man limmar tuberna? De sitter bara på för töjning nu och känns som ventilen inte sitter helt tight då, och antar att det är vad som spökar. Cervlélo själva verkar tycka att S5:an går att kombinera med vissa, men inte alla 25:or utan att specificera vilka (tack för den hjälpen). Vad tror ni, blir det någon skillnad om jag limmar?
Här kan man se lite hur det ser ut: https://flic.kr/p/283ofpF
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Däck tar i ram

Post by matsa » 24 Jul 2018 10:13

Om jag var dig skulle jag köra vidare med 23:or. Även om du skulle få in 25:or så kommer du höra ett sjukt irriterande skrapljud varje gång när du kör över ett gruskorn, som dessutom kommer repa ramen.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Däck tar i ram

Post by ravelax » 25 Jul 2018 21:35

Gud vad trist! Förstår dock inte hur det skulle hjälpa att limma, faktiskt... Även om däcket nu är olimmat lär det ju, med det tryck jag gissar att du har i det för att töja det ordentligt, ändå sitta så digt intill fälgen som möjligt... Har svårt att se hur limning skulle hjälpa där. Kanske en idé att prova en annan fälg med lite djupare fäste för däcket? Fast det känns rimligare att bara köra vidare på 23:or då...

Jag kör fortfarande 23:or på fastnavet och tycker inte det är någon större skillnad i bekvämlighet eller upplevt rullmotstånd jämfört med 25:or. Större skillnad då mellan olika kvalitet på däcken (eller mellan tub och kanttråd). Tänker att ett Dugast (som det väl är i klippet du länkar till) borde vara mjukt och följsamt, och därmed rulla bra och kännas bekvämt, även som 23mm!

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Däck tar i ram

Post by rallykalle » 27 Jul 2018 18:01

Ni har så klart helt rätt, visste det väl innan men segt att gå däckslös ett tag. Fram gick det fint, inte så fint bak men likadana 23:or beställda nu. Förhoppningsvis rullar även de mjukt och fint. Tack för input, de nya är redan beställda och behöver någon av er ett par 25:or så ligger de nog snart i säljes. :lol:
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

Post Reply