Bromshjälp

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Gus10
Posts: 12
Joined: 20 Aug 2014 08:42

Bromshjälp

Post by Gus10 » 28 Jul 2018 02:22

Tänkte införskaffa mig en frambroms till min stackars cykel. Hade tänkt mig en caliperbroms, men hur fan vet man vilka olika komponenter som kan kombineras? Måste allt vara från samma märke? Samma serie? Eller ingetdera? Har googlat som en dåre men hittar i ärlighetens namn inte särskilt mycket.

Jag behöver hela paketet. Bromshandtag, vajer, hölje, caliper, ändhylsa. Handtaget ska sitta till höger på mitt raka styre. Vad ska jag köpa? Hade uppskattat om någon kunde peka mig åt rätt håll, så att jag slipper beställa saker som inte är kompatibla med varandra.

User avatar
SåsenFrÅsen
Posts: 478
Joined: 09 Jun 2015 14:04
Location: Stockholm

Bromshjälp

Post by SåsenFrÅsen » 28 Jul 2018 08:40

Det man främst ska fundera på är att man har bromshandtag och broms som lirar med varandra dvs drar lika mycket kabel (cable pull på engelska) och som passar fästet på gaffeln. Bromsklossar kan också vara en djungel, men köper man nya får man iaf ett par som fungerar hyffsat. Spontant ska man inte köra vanliga klossar på kolfiber fälgar tex.
Vill du ha nytt eller begagnat?

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Gus10
Posts: 12
Joined: 20 Aug 2014 08:42

Re: Bromshjälp

Post by Gus10 » 28 Jul 2018 13:04

SåsenFrÅsen wrote:Det man främst ska fundera på är att man har bromshandtag och broms som lirar med varandra dvs drar lika mycket kabel (cable pull på engelska) och som passar fästet på gaffeln. Bromsklossar kan också vara en djungel, men köper man nya får man iaf ett par som fungerar hyffsat. Spontant ska man inte köra vanliga klossar på kolfiber fälgar tex.
Vill du ha nytt eller begagnat?

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Inga fancy kolfiberfälgar här, inte. Jag hade föredragit att köpa allt nytt. Känns säkrare så med tanke på att det är första gången.

Edit: Såg ditt pm nu. Tack, jag beställer!

Post Reply