Erfarenheter av Kina kolfiber ram

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Bankmannen
Posts: 197
Joined: 05 Sep 2011 11:29
Location: Skåneland

Erfarenheter av Kina kolfiber ram

Post by Bankmannen » 05 Mar 2019 18:12

Är väldigt sugen på att köpa in en billig och lätt kina ram i kolfiber och försöka bygga ihop den med billiga kolfiber hjul samt blandade delar så den inte kostar för mycket och inte väger för mkt. Hade varit väldigt kul om det kunde landa runt 5-6 kg i vikt. Är det ngn här som har erfarenhet av liknande bygge och ramarna som finns på eBay? Hur mkt har ni lagt som budget osv? Ngn som testat med skivbromsar?

Tacksam för tips och era erfarenheter :)

User avatar
Randeas
Posts: 192
Joined: 06 Nov 2008 18:51
Location: Göteborg

Re: Erfarenheter av Kina kolfiber ram

Post by Randeas » 07 Mar 2019 23:35

Tycker det låter som ett roligt projekt, har dock aldrig testat en kina ram men många hjul och de har fungerat ypperligt. Har haft tanken många gånger på en kolfiber fixed men hittade ingen som jag gillade. Då jag tittade så var det bara de aeroramarna med lutande toprör som dök upp så jag slängde istället pengarna på en blb aeon med kina hjul, lite beggat och lite nytt från tyska sidor:
Image
Väger 7,9 kg på bilden

Innan dess ville jag prova å bygga en disc landsvägscykel på en begränsad budget, tänkte beställa en från kina men prisskillnaden var så liten så jag slog istället till på en planet X med kinahjul som jag visste var road (var orolig att jag skulle få hem en gravelbike då de flesta kina annonser har alla sorters cykeltyper i sin beskrivning):
Image
16k spenderade jag på det bygget.

Senaste projektet från kina blev iofs en kolfiberram, men inte hunnit testat den än. Känns som bra kvalite, men vad vet jag, extrem nybörjare på mtb.
Men gör ett annat utlåtande då jag testat ramen ett tag:
Image

Sammanfattningsvis så är min bedömning att iaf hjulen håller bra kvalite, frakten har gått relativt fort och priset har varit prisvärt så det är bara köra :). Hoppas att de hjälpte! Vilket sorts bygge har du i görningen?

Bankmannen
Posts: 197
Joined: 05 Sep 2011 11:29
Location: Skåneland

Re: Erfarenheter av Kina kolfiber ram

Post by Bankmannen » 10 Mar 2019 21:02

Kul att se dina byggen :) Jag siktar på att bygga en komplett racercykel med vikt kring 6 kg och helst under :D
Har suttit helt manisk framför skärmen i veckan nu och letat lätta men inte för dyra komponenter i kolfiber och titan!

Det kommer bli ram, hjul, styre, stam, sadelstolpe, klämma och ev vevar av kolfiber :) Sen lite titan på det också.

Det svåraste för mig är att hitta ett gruppset runt 2 kg typ Campa record eller super record. Det blir så ruskigt dyrt snabbt. Motar gärna tips här! Skulle inte vilja lägga mer än absolut max 4 tkr på en grupp.

Post Reply