Råd Till Nybörjare

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
O'malley
Posts: 12
Joined: 25 Mar 2015 10:24
Location: Stockholm

Re: Råd Till Nybörjare

Post by O'malley » 10 Apr 2015 16:52

Otto wrote:
O'malley wrote:*djup suck* Jag drar den åt er så ni slipper efter ni läst min fråga :|

Funkar det att kombinera dessa två för att få en fixed? Har åtagit mig att bygga en fixie åt en kompis enbart för att ha någon att cykla med, så då tänkte jag hålla kostnaderna låga och kanske inte satsa på en dosnoventa ram och aerospoke hjul direkt.

http://www.cykelgear.se/reservdelar/dre ... ie-141618t

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/R ... ar-270029/

Jag är verkligen inte händig samt många års av osunt leverne har nog hämmat min inlärningsförmåga då jag läst kopiösa mängder artiklar, inlägg etc, tittat på videos men ändå inte greppar hur man bygger ett fulbygge.

Det bästa vore ju att bara köpa ett högflänsnav med fasta maskinkullager men känner att det är onödigt eftersom han inte ens är intresserad.
Så tips på bakhjul enlight klassiskt fulbygge maner uppskattas (ja jag har sökt men jag är dum i huvudet, låt bli mig) :roll:
Nej, dessa två kommer inte kunna bil ett fixedgear-hjul. Dels är hjulet för gängad frikrans, dvs alla kullager och lull-lull sitter i kassetten, samt att ombyggnadssatsen är för frihjulsbodys (kullager sitter i navet). Dessutom kommer inte ombyggnadssatsen göra hjulet fixed hur mycket det än står på sidan, det kommer inte kunna låsa frihjulsmekanismen.

Satsa hellre på ett nytt eller begagnat bakhjul med riktigt nav för fixed. Du kommer hitta många gör samma pris som ihopkoket ovan.
Fulbyggen är alltid dumt och om han nu inte är intresserad kommer han ju inte bli mer peppad på ett fulbygge som riskerar att fallera.

Tack för svaret, det hela slutade med att jag gick en hantverkarkurs på universitetet youtube och köpte ett nav och gjorde ett eget hjul medan han fick det jag bytte ut. Har även lyckats få honom till en inbiten nörd nu, så det var en givande process!
------__o
-----_\ <,_
----(_)/ (_)
O'malley The Alleycat

Mhassic
Posts: 6
Joined: 25 Apr 2015 20:39

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Mhassic » 25 Apr 2015 21:00

Hoj på er!

Nu har dragit på mig en Crescent världsmästarcykel 309 kompetition.
Den ska få singelspeed men är lite osäker på år på min.
Cykeln verkar vara original förutom att skärmarna är borttagna.
Färgen är rosa metallik, fanns den ens som det? Klibbor o allt finns men är nötta.
Har klarat sig bra annars.
Tänke fråga vilken utväxling jag ska satsa på som nybörjare?
Har bara haft mtb tidigare. :)
Sen var det där med franska nav, hur vet jag om det är det eller något annat?
Är det någon som byggt klart en 309 o kan ge mig mite tips.
Fälgarna är raka o fina men enrarna bör spännas, är dom värd att spara?
Tänkte köra med bara frambroms, är det dumt?

Mhassic
Posts: 6
Joined: 25 Apr 2015 20:39

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Mhassic » 26 Apr 2015 09:42

Hoj på er!

Blev med en Crescent 309 competition (rosa) här om dagen som jag tänkte köra singelspeed på.
Tips o trix tas gärna emot.
Fälgar är i ok skick det ända är att ekrarna måste spännas.
Är ute efter en pendlar cykel som ska ta mig till o från jobbet till att börja med.
Har bara cyklat mtb tidigare så dessa smalhjul är nytt för mig.
En sak jag funderar över innerslangen, fälgen har 6,5mm genomgång för ventilen o jag köpte nya innerslangar men dessa har 7.5mm ventil.(venlig ventil.)
Gamla slangen hade typ en smalare ventil var man skruvade ut en sak för att få i luft.(har samma ventil på min mtb (2013)
Märket på fälgarna är Weinmann.
(Bak mäter navet 123mm)
Ramen är i ok skick, knappt någon rost men repig o nästan alla dekaler är nötta.
Lager känns bra, ska ta upp allt o smörja in för kontroll o smörja upp.
Vevpartiet har jag fattat är en svår del att få tag på om jag fattat rätt.(om den skulle vara dålig.)

Är helt ny på detta så ni får ursäkta om jag frågar mycket.
Vad kan jag göra av denna velisoped?

rallykalleballe
Posts: 1
Joined: 08 Aug 2016 16:21

Re: Råd Till Nybörjare

Post by rallykalleballe » 08 Aug 2016 17:01

Tjena, fick tag i den här cykeln för ett tag sen, är den värd att lägga ner tid och pengar på att bygga fixie av eller ska jag leta vidare efter en annan hoj?

Image

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Otto » 09 Aug 2016 10:35

rallykalleballe wrote:Tjena, fick tag i den här cykeln för ett tag sen, är den värd att lägga ner tid och pengar på att bygga fixie av eller ska jag leta vidare efter en annan hoj?

[img]jättebild[/img]
Behåll den som den är. Det kommer kosta mer pengar och tid än va det är värt.
Satsa på en trackram eller landsvägsram.

koze
Posts: 19
Joined: 26 Aug 2010 17:30
Location: Stockholm

Re: Råd Till Nybörjare

Post by koze » 25 Aug 2016 14:04

Finns det någon chans att få ihop alla delar (exkl. ram) man behöver för en flip/flop för 3-4 tkr och fortfarande få en rimlig kvalitet?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 25 Aug 2016 18:18

Visst
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

CyklarCirklar
Posts: 4
Joined: 29 Jul 2016 05:42

Re: Råd Till Nybörjare

Post by CyklarCirklar » 12 Oct 2016 05:44

Lite väl stor bild där, rallykalleballe :D

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Råd Till Nybörjare

Post by grangeyard » 15 Mar 2017 18:37


Art Vandelay
Posts: 11
Joined: 13 Mar 2017 20:37

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Art Vandelay » 19 Mar 2017 15:25

Tjena!
Är det nån som vet ifall man kan installera ett nav med fotbroms
På Dolan pre cursa ramen ??
Kan vara bra att veta ;)

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Råd Till Nybörjare

Post by grangeyard » 19 Mar 2017 15:38

Art Vandelay wrote:Tjena!
Är det nån som vet ifall man kan installera ett nav med fotbroms
På Dolan pre cursa ramen ??
Kan vara bra att veta ;)
Behöver vara 120 mm, typ Sturmey Archer S2C, Velosteel eller kanske Shimano CB-E110 etc.

Annars om den är under 120 mm och det finns axel över så är det bara att sätta axelspacers mellan "låsmuttrarna".
Referens: "CNC Axle Spacers 110/120/126/130mm Anodized"
http://www.velosolo.co.uk/shoptrack.html

Image

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 19 Mar 2017 16:30

Finns axel så det räcker på alla jag testat inkl biltema.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Art Vandelay
Posts: 11
Joined: 13 Mar 2017 20:37

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Art Vandelay » 27 Mar 2017 11:28

Hej!
Vilken utväxling kör ni på ??
Och vad tycker ni man ska ha ?? Dvs storleken på dreven ??
Om jag uttrycker mig rätt...
Tack

Kulten
Posts: 14
Joined: 02 Apr 2015 18:52
Location: Stockholm/Malmø

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Kulten » 27 Mar 2017 11:52


knivmika
Posts: 1
Joined: 26 Jul 2017 08:20
Location: Uppsala

Re: Råd Till Nybörjare

Post by knivmika » 16 Mar 2018 21:41

Hej!
Här kommer ännu en nybörjare.

Jag har de flesta komponenter jag behöver för att bygga om min nuvarande cykel till en fixie, men ska byta ut mitt framdrev. Jag har ett standard vevparti på cykeln nu, d.v.s. 2 klingor fram, 5-punkts vevparti. Jag vill byta ut till 1 klinga med 51 tänder.
Mina frågor är:

- Räcker det med att jag köper en ny klinga, eller måste jag byta ut fler delar i vevpartiet?

- Jag har väldigt svårt att lista ut vilket BCD jag har. Hur mäter jag det på bästa sätt?

Tacksam för alla tips och svar!

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Råd Till Nybörjare

Post by RZ-1 » 21 Mar 2018 09:56


Kafviar
Posts: 1
Joined: 24 Apr 2018 08:02
Location: Nyköping

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Kafviar » 24 Apr 2018 08:15

Har efter åtskilliga veckors funderande insett att det kanske inte är värt att bygga om min Crescent till en fixie. Kostnaden skulle nog dra iväg upp emot 3-4k...

Så min nybörjarfråga är: Var köper jag en prisvärd fixie? Aldrig cyklat med fast nav tidigare så bromsar uppskattas. Ett vändbart bakhjul hade också uppskattats.

afa
Posts: 5
Joined: 15 Jun 2017 05:23

Re: Råd Till Nybörjare

Post by afa » 26 Apr 2018 02:55

Kafviar wrote:Har efter åtskilliga veckors funderande insett att det kanske inte är värt att bygga om min Crescent till en fixie. Kostnaden skulle nog dra iväg upp emot 3-4k...

Så min nybörjarfråga är: Var köper jag en prisvärd fixie? Aldrig cyklat med fast nav tidigare så bromsar uppskattas. Ett vändbart bakhjul hade också uppskattats.
Kolla blocket, hittade min där för lite drygt ett år sen, hade också en idé om att bygga om en gammal herrcykel till ss eller fixed, samma vevar som dina och har sett flertal av dessa gå av (kryllar av dom i stan).

Annars en dolan ram, eller planetx, on-one, ett par billiga hjul (kan rekomendera miche pistard wr, mycket hjul för pengarna!).

velodromeshop.net har bra priser på mycket men du kan säkert hitta bra deals lite överallt.

Låt landsvägscyklar förbli racers, många track-ramset har hål där fram för en broms, tar circa två veckor av dagligt shredd för att vänja dig vid fixed, ska du inte köra varje dag så är det bäst att köra singlespeed då knäna tar mycket stryk. Bygger du inte upp muskelaturen med daglig träning kan du få permanenta skador och tvingas sälja ditt nybygge.

Jag hade konstant smärta i knän och lår i lite drygt två månader efter att jag lärt mig skid-bromsa. Använder givetvis mildare inbromsningsteknik för det mesta men det är viktigt att kunna tvärnita när det behövs, och frambroms har räddat mig från flertal dödsögonblick, skonat en katt, tant, barnvagn, buss m.m.

Sen är det ju inte lagligt att köra utan broms i trafik (och i helvete så dumt om du gör det). New york kids och erfarna messengers där gör det, det dör också cirka 7 cyklister om året i NYC, till skillnad från sverige får du köra utan broms på gatorna i USA. Lycka till! Fixed är kul och grymt bra träning :twisted:

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Råd Till Nybörjare

Post by russ_meyer » 26 Apr 2018 23:31

Kafviar wrote:Så min nybörjarfråga är: Var köper jag en prisvärd fixie?
Hade du bott i gbg kunde du knallat ner till childstore och fått hjälp. Nyköping har jag ingen koll på alls tyvärr. På nätbutikerna finns ju mycket men du kanske inte vet vilken storlek på ram du ska ha osv och då är det väl bäst att gå nånstans där de kan ge dig råd. Eller så gör du som många andra, börjar shoppa loss på begagnade grejer och byter och bygger om in absurdum under många års tid tills du nästan är nöjd :)

Här och här är två konkreta exempel på fabriksfix.

User avatar
SåsenFrÅsen
Posts: 478
Joined: 09 Jun 2015 14:04
Location: Stockholm

Re: Råd Till Nybörjare

Post by SåsenFrÅsen » 27 Apr 2018 19:28

russ_meyer wrote:
Kafviar wrote:Så min nybörjarfråga är: Var köper jag en prisvärd fixie?
Hade du bott i gbg kunde du knallat ner till childstore och fått hjälp. Nyköping har jag ingen koll på alls tyvärr. På nätbutikerna finns ju mycket men du kanske inte vet vilken storlek på ram du ska ha osv och då är det väl bäst att gå nånstans där de kan ge dig råd. Eller så gör du som många andra, börjar shoppa loss på begagnade grejer och byter och bygger om in absurdum under många års tid tills du nästan är nöjd :)

Här och här är två konkreta exempel på fabriksfix.
LFGSS.com kan rekommenderas för utländskt och oftast ganska prisvärda cyklar/ramkit. Har också en tråd med Ebay-tips

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Last edited by SåsenFrÅsen on 27 Apr 2018 22:09, edited 2 times in total.

Post Reply