Äckligt kedjehopp

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
starfield71
Posts: 15
Joined: 12 Jun 2008 17:49
Location: Stockholm/Malmö

Äckligt kedjehopp

Post by starfield71 » 10 Sep 2008 13:35

Under gårdagens pendling råkade jag ut för ett ganska otäckt kedjehopp. En slapp kedja och ett ojämnt underlag gjorde att mina möjligheter att få stopp på cykeln sjönk ganska drastiskt inom loppet av en sekund. En borttagen länk senare sitter allt som det ska, men jag undrar ändå: Någon som har testat med kedjespännare på en conversion-hoj utan horisontella ends? Har läst någonstans att exempelvis surlys spännare främst fungerar med trackends. Ful är den också! Ngn som sett nåt snyggare?

Tacksam för svar!

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 10 Sep 2008 17:21

Posta gärna en bild på dina dropouts!

Bromsa så här annars (Breakless SS) Hi hi ;)

[youtube][/youtube]

hejdå

Re: Äckligt kedjehopp

Post by hejdå » 10 Sep 2008 17:55

starfield71 wrote:Under gårdagens pendling råkade jag ut för ett ganska otäckt kedjehopp. En slapp kedja och ett ojämnt underlag gjorde att mina möjligheter att få stopp på cykeln sjönk ganska drastiskt inom loppet av en sekund. En borttagen länk senare sitter allt som det ska, men jag undrar ändå: Någon som har testat med kedjespännare på en conversion-hoj utan horisontella ends? Har läst någonstans att exempelvis surlys spännare främst fungerar med trackends. Ful är den också! Ngn som sett nåt snyggare?

Tacksam för svar!
Det verkar råda en vissförvirring över vad för någon kedjespännare du skall använda, jag förstår det som att du har vertikala gaffeländar (ej ban-ändar och ej horisonetlla). Surly & Mks (och andra) kedjespännare håller ditt nav på plats. den spänner rent fysiskt inte kedjan men den förhindrar ditt baknav från att pajja kedjespänningen.

För vertikala gaffeländar så finns det olika manicker man kan slänga på som fysiskt spänner kedjan, det sitter ett litet drev som "trycker" kedjan neråt, samma princip som på en växlad hoj. Det är en sån du ska ha, men det kommer nog inte att fungera speciellt bra med ett fixerat bakhjul. Magic gearing är alternativet som återstår för dig... halvlänkskejda är väl något som jag skulle slänga in i kompotten också...

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Re: Äckligt kedjehopp

Post by calavera » 10 Sep 2008 18:15

starfield71 wrote:Under gårdagens pendling råkade jag ut för ett ganska otäckt kedjehopp. En slapp kedja och ett ojämnt underlag gjorde att mina möjligheter att få stopp på cykeln sjönk ganska drastiskt inom loppet av en sekund. En borttagen länk senare sitter allt som det ska, men jag undrar ändå: Någon som har testat med kedjespännare på en conversion-hoj utan horisontella ends? Har läst någonstans att exempelvis surlys spännare främst fungerar med trackends. Ful är den också! Ngn som sett nåt snyggare?

Tacksam för svar!
Kollade på den Surly spännare som jag har och jag skulle säga ja till att den funkar med "conversions-dropouts". Ful eller inte... tja... Jag vet att det finns några andra modeller som borde funka men jag hittar inga alls när jag letar.
Jag har råkat ut för kedjehopp där ett slutkört vevlager var största skurken. Hade tur att kedjan la sig i rotafixa-läge och cykeln bromsades in. Inge kul alls.

User avatar
starfield71
Posts: 15
Joined: 12 Jun 2008 17:49
Location: Stockholm/Malmö

Post by starfield71 » 10 Sep 2008 20:02

Hatten av för bra tips! Har läst på lite om magic gearing. Den lille ingenjören i mig är dock... hmm... jävligt liten. Blir snurrig i huvudet av det, humanist som man är. Halvlänk ska införskaffas + en ny kedja med mindre slack. Tills dess får jag köra växlat :(

User avatar
starfield71
Posts: 15
Joined: 12 Jun 2008 17:49
Location: Stockholm/Malmö

Post by starfield71 » 10 Sep 2008 20:04

... och Speedmans bromstrick får nog vänta. Man är ju lite stel, såhär på gamla dar...

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 10 Sep 2008 20:07

Mjo, det är ingen höjdare, har lyckats med det två gånger i fart. Ena gången på en tom cykelväg där var det bara att vänta 30m på en liten uppförsbacke - den gången hade jag glömt att dra åt hjulet hårt efter att jag spänt kedjan. Mycket dumt.
Andra gången var på campus med en massa folk, körde foten mellan sadelröret och bakhjulet då - typ som speedman gör i den filmen men knappast lika graciöst ;)
Gick fint men sulan blev lite nött, känns som det är ett billigt pris. Tror kedjan hade sträckt sig lite och det var knaggligt som satan, kan inte förstå hur man tänker när man stenlägger en cykelgata.
Handbromslös hoj med stänkor fram och bak känns som en dum idé :) Lite sinnesnärvaro är ju också ett plus

eugard
Posts: 9
Joined: 27 Aug 2008 18:01

Post by eugard » 10 Sep 2008 20:56

Jag har gjort en egen kedjespännare... (Fungerar perfekt)

http://data.fuskbugg.se/skalman01/super.JPG

pm;a mig om du vill veta mer. Hej hej




EDIT: Självklart går den att göra snyggare men det var inte det jag strävade efter ;)

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 11 Sep 2008 17:15

Saknar du bild på den egen drop out så finns det här (<- länk) bilder på de flesta. Surly som jag skrev om funkar väl på de horisontella men inte vertikala. Magic gearing som skrivits om eller White Industries ENO-nav är det du behöver i vertikala fall.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 11 Sep 2008 19:27

Det här är något av det smartaste jag sett på länge, alla kategorier. En sk. ghost drev eller ghost chain ring. Den spänner ut kedjan, går att köra fixed och ramlar inte av. Magiskt och irriterande enkelt...

[youtube][/youtube]

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Post by gerry » 11 Sep 2008 19:50

ArvidSvensson wrote:Det här är något av det smartaste jag sett på länge, alla kategorier. En sk. ghost drev eller ghost chain ring. Den spänner ut kedjan, går att köra fixed och ramlar inte av. Magiskt och irriterande enkelt...

[youtube][/youtube]
:shock:

Jag läste någonstans att det där var värdelöst?

Det ser inte så säkert ut iaf.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 11 Sep 2008 20:00

gerry wrote:
ArvidSvensson wrote:Det här är något av det smartaste jag sett på länge, alla kategorier. En sk. ghost drev eller ghost chain ring. Den spänner ut kedjan, går att köra fixed och ramlar inte av. Magiskt och irriterande enkelt...
...

:shock:

Jag läste någonstans att det där var värdelöst?

Det ser inte så säkert ut iaf.
Mer värdelöst än att tappa kedjan pga dålig kedjespänning? Drevet kan inte trilla ut om kedjan har tillräckligt spänning. Kan tänka mig att det blir en lätt svampig känsla när man trampar hårt och kedjan sviktar då spökdrevet pressad uppåt alt nedåt. Jag skulle prova i väntan på ett white ENO eller track ends.

eugard
Posts: 9
Joined: 27 Aug 2008 18:01

Post by eugard » 11 Sep 2008 22:31

Varför rör den sig ojämnt? Säkert simpelt men jag har ingen aning:S

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 12 Sep 2008 07:44

eugard wrote:Varför rör den sig ojämnt? Säkert simpelt men jag har ingen aning:S
Eftersom kedjan guppar upp och ner även när pedalerna står stilla måste det vara så att frihjulet inte sitter centrerat. Missat gängorna lite eller krokigt nav kanske. Det finns flera filmsnuttar visar att spökdrev kan stå blickstilla.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 12 Sep 2008 07:57

ArvidSvensson wrote:
eugard wrote:Varför rör den sig ojämnt? Säkert simpelt men jag har ingen aning:S
Eftersom kedjan guppar upp och ner även när pedalerna står stilla måste det vara så att frihjulet inte sitter centrerat. Missat gängorna lite eller krokigt nav kanske. Det finns flera filmsnuttar visar att spökdrev kan stå blickstilla.
I den här happy-tråden finns det folk som har provat. Sisådär verkar det som. Sitter kvar i terräng men lossnar på platt mark?!!

Kontenta: Det finns inga genvägar till den perfekta kedjespänningen. Byt till track ends, det gjorde jag. PM:a svennelainen om du har en stålram, han har track ends och svets.

User avatar
starfield71
Posts: 15
Joined: 12 Jun 2008 17:49
Location: Stockholm/Malmö

Post by starfield71 » 12 Sep 2008 08:34

Jag har övervägt byte av ändar, men det känns dystert att såga upp den fina gamla stålramen. Har tom ett par horisontella ändar liggande från Hubjub, men det bär emot. Får nog leva med risken, eller montera en frambroms. Ghostlösningen kan nog funka, men det ser on lite ostadigt ut på bilden. Under surfsessionen som följde, i jakt på en vettig lösning, hittade jag faktiskt ett billigt ENO-nav. Köpt, klappat och klart!

Så kan det gå!

Post Reply