VISA DIN CYKEL !
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: VISA DIN CYKEL !
Har länge känt mig tveksam till designen på cyklar med böjda rör, har tyckt att de ser ut som rören smält i solen. Men nu har jag börjat vänja mig, den på bilden var ju läcker.Ronny wrote:Den är för 650C. Var vanligt att det byttes till 700C när det blev förbjudet att tävla med olika hjulstorlekar bak och fram. Det var väl den enda fördelen med att byta hjulstorlek att man kunde fortsätta tävla för köregenskapsmässigt m.m. så förlorade man mycket av det positiva som dessa ramar var tänka för. Senare var även böjda ramrör förbjudna och då var det kört.rickart wrote:Takk!Ronny wrote:Den cykeln blir kanonsnabb med korrekt hjulstorlek i fram och jag såg att du söker 650C gaffel vilket är bra. Behåll den växlad och släng på snabbare hjul. Sen har du i alla fall en cykel som är lika snabb som moderna tempocyklar.
Jeg er usikker på om den ble levert med 650 eller om den kom med 700.
Noen som vet?
Men nu till frågan, vad är fördelen med böjda rör på ramen? Det borde väl vara mycket stabilare med raka?
Loch Ness is Deep.
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: VISA DIN CYKEL !
Blir mer och mer förtjust i Vigorellin men den kräver helt rätt hjul för att komma till sin rätt. Snyggt!pean wrote:
Cinelli Vigorelli 2011 by wa.pean, on Flickr
Våren är här och får nya cykeln komma ut och leka!
Loch Ness is Deep.
Re: VISA DIN CYKEL !
Ledtråden finner du i bubblans signatur.viggowimnell wrote:Vilka säljer damp-ramarna, har de någon hemsida?
- viggowimnell
- Posts: 260
- Joined: 20 Mar 2009 15:54
- Location: Göteborg
Re: VISA DIN CYKEL !
Shiet, märkligt att jag missat det. Blir väldigt intresserad, får slänga iväg ett PM till bubblan.
Re: VISA DIN CYKEL !
fick en gammal cykel från jobbet så jag tog lite delar hemifrån och köpte lite nya grejor och byggde ihop en extracykel, en trevlig söndags/bakis-cykel
Re: VISA DIN CYKEL !
Gaffeln ser krockad ut
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: VISA DIN CYKEL !
tyckte också de, men efter att ha kollat på andra peugeot cyklar så ser många av dom lite krockade ut så det verkar som om dom är gjorda med lite mysko gaffelboon wrote:Gaffeln ser krockad ut
Re: VISA DIN CYKEL !
Kände att det äntligen var dags för lite vårstädning av cyklen.
Re: VISA DIN CYKEL !
Trevlig konversion men den där sadeln måste du åtgärda om du nu städar hojen..
Samt skaffa tillräckligt med linda åt ditt styre, men det är bara i min bok det..
Samt skaffa tillräckligt med linda åt ditt styre, men det är bara i min bok det..
Re: VISA DIN CYKEL !
Hur menar du, vad är rätt hjul? De där hjulen ska bytas ut.. men jag vet inte riktigt mot vad..Streamliner wrote:Blir mer och mer förtjust i Vigorellin men den kräver helt rätt hjul för att komma till sin rätt. Snyggt!pean wrote:Vigorelli
Re: VISA DIN CYKEL !
Bara du byter de mot rätt hjul så blir det ju bra!
Snygg den där Vigorellin faktiskt.
Snygg den där Vigorellin faktiskt.
-
- Posts: 147
- Joined: 03 Jun 2009 05:35
- Location: stockholm
Re: VISA DIN CYKEL !
"Rätt" hjul vet jag inte om det är men jag kör på ett par mavic ellipse på min Vigorelli och är sjukt nöjd. Lagom lätta, lagom dyra, satans styva och rätt snygga om man plockar bort loggorna.
Re: VISA DIN CYKEL !
Ha ha ja båda dom sakerna är på "att göra listan"Viggen wrote:Trevlig konversion men den där sadeln måste du åtgärda om du nu städar hojen..
Samt skaffa tillräckligt med linda åt ditt styre, men det är bara i min bok det..
Re: VISA DIN CYKEL !
Det var främst att för att korta hjulbasen baktill. Man fick fram hjulet att ligga närmre sadelstolpsröret med den positiva följden att mer vikt kom över baknavet som skjuter på bra framåt. Moser var den som började med en extrem kort bakre hjulbas på sin ban samt tempocykel 84. Sadelstolpsröret är vertikalt för att få fram hjulet. Fast sen gick han ifrån detta för en extrem kort bakre hjulbas ger också andra problem. Han bibehöll dock det vertikala sadelstolpsröret och fick en rejäl glipa mellan däck och rör vilket inte var bra aerodynamiskt. Sen även toppröret svängt för 80-talets tankevärld var det nog snabbt och aero.Streamliner wrote:Har länge känt mig tveksam till designen på cyklar med böjda rör, har tyckt att de ser ut som rören smält i solen. Men nu har jag börjat vänja mig, den på bilden var ju läcker.Ronny wrote:Den är för 650C. Var vanligt att det byttes till 700C när det blev förbjudet att tävla med olika hjulstorlekar bak och fram. Det var väl den enda fördelen med att byta hjulstorlek att man kunde fortsätta tävla för köregenskapsmässigt m.m. så förlorade man mycket av det positiva som dessa ramar var tänka för. Senare var även böjda ramrör förbjudna och då var det kört.rickart wrote:Takk!Ronny wrote:Den cykeln blir kanonsnabb med korrekt hjulstorlek i fram och jag såg att du söker 650C gaffel vilket är bra. Behåll den växlad och släng på snabbare hjul. Sen har du i alla fall en cykel som är lika snabb som moderna tempocyklar.
Jeg er usikker på om den ble levert med 650 eller om den kom med 700.
Noen som vet?
Men nu till frågan, vad är fördelen med böjda rör på ramen? Det borde väl vara mycket stabilare med raka?
Raka rör är mycket starkare. Redan en ny (nos) oanvändd temporam från 80-talet med svängda rör är mer mjuk än en med raka rör av samma fabrikat.
Мясо это убийство
Re: VISA DIN CYKEL !
lastpeople wrote:"Rätt" hjul vet jag inte om det är men jag kör på ett par mavic ellipse på min Vigorelli och är sjukt nöjd. Lagom lätta, lagom dyra, satans styva och rätt snygga om man plockar bort loggorna.
Jag har varit sugen på att köpa dom ett tag nu och snart tillåter också ekonomin de, men hur djupa är fälgarna? är inte så sugen på något för djupt och hitta ingen info om det!
-
- Posts: 42
- Joined: 27 Aug 2010 10:19
- Location: Lkpg
Re: VISA DIN CYKEL !
Slänger upp en bild på mitt nyaste åk...
Sadeln läcker vatten och fälgarna ska bytas till ett par svarta H plus son Eero.
Sadeln läcker vatten och fälgarna ska bytas till ett par svarta H plus son Eero.
Re: VISA DIN CYKEL !
@Carl Pedal: Snygg men varför Eero? dom är väll onödigt tunga om man jämnför med SL42? typ 200 gram... Kommer bli snyggt hur som
-
- Posts: 42
- Joined: 27 Aug 2010 10:19
- Location: Lkpg
Re: VISA DIN CYKEL !
Tack!Carl wrote:@Carl Pedal: Snygg men varför Eero? dom är väll onödigt tunga om man jämnför med SL42? typ 200 gram... Kommer bli snyggt hur som
Ja, det var en bra fråga... nej men jag har faktiskt inte jämfört dessa två men ska ta en titt på de andra.