VISA DIN CYKEL !

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by viktor » 08 Apr 2011 19:53

^Mr Bubblan
/Viktor

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Streamliner » 08 Apr 2011 20:38

Ronny wrote:
rickart wrote:
Ronny wrote:Den cykeln blir kanonsnabb med korrekt hjulstorlek i fram och jag såg att du söker 650C gaffel vilket är bra. Behåll den växlad och släng på snabbare hjul. Sen har du i alla fall en cykel som är lika snabb som moderna tempocyklar.
Takk!
Jeg er usikker på om den ble levert med 650 eller om den kom med 700.
Noen som vet?
Den är för 650C. Var vanligt att det byttes till 700C när det blev förbjudet att tävla med olika hjulstorlekar bak och fram. Det var väl den enda fördelen med att byta hjulstorlek att man kunde fortsätta tävla för köregenskapsmässigt m.m. så förlorade man mycket av det positiva som dessa ramar var tänka för. Senare var även böjda ramrör förbjudna och då var det kört.
Har länge känt mig tveksam till designen på cyklar med böjda rör, har tyckt att de ser ut som rören smält i solen. Men nu har jag börjat vänja mig, den på bilden var ju läcker.

Men nu till frågan, vad är fördelen med böjda rör på ramen? Det borde väl vara mycket stabilare med raka?
Loch Ness is Deep.

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Streamliner » 08 Apr 2011 20:41

pean wrote:Image
Cinelli Vigorelli 2011 by wa.pean, on Flickr

Våren är här och får nya cykeln komma ut och leka!
Blir mer och mer förtjust i Vigorellin men den kräver helt rätt hjul för att komma till sin rätt. Snyggt!
Loch Ness is Deep.

User avatar
TJ Mackey
Posts: 750
Joined: 20 Apr 2010 17:39
Location: Gbg

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by TJ Mackey » 08 Apr 2011 22:20

viggowimnell wrote:Vilka säljer damp-ramarna, har de någon hemsida?
Ledtråden finner du i bubblans signatur.

User avatar
viggowimnell
Posts: 260
Joined: 20 Mar 2009 15:54
Location: Göteborg

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by viggowimnell » 08 Apr 2011 22:25

Shiet, märkligt att jag missat det. Blir väldigt intresserad, får slänga iväg ett PM till bubblan.

dimman
Posts: 82
Joined: 16 Aug 2009 19:05

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by dimman » 10 Apr 2011 18:42

Image

fick en gammal cykel från jobbet så jag tog lite delar hemifrån och köpte lite nya grejor och byggde ihop en extracykel, en trevlig söndags/bakis-cykel :D

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by boon » 10 Apr 2011 18:46

Gaffeln ser krockad ut :?
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

dimman
Posts: 82
Joined: 16 Aug 2009 19:05

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by dimman » 10 Apr 2011 23:12

boon wrote:Gaffeln ser krockad ut :?
tyckte också de, men efter att ha kollat på andra peugeot cyklar så ser många av dom lite krockade ut :) så det verkar som om dom är gjorda med lite mysko gaffel

nervevfx
Posts: 8
Joined: 11 Aug 2009 22:20
Location: Stockholm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by nervevfx » 11 Apr 2011 08:31

Image

Kände att det äntligen var dags för lite vårstädning av cyklen.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Viggen » 11 Apr 2011 09:17

Trevlig konversion men den där sadeln måste du åtgärda om du nu städar hojen.. :roll:
Samt skaffa tillräckligt med linda åt ditt styre, men det är bara i min bok det..

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by pean » 11 Apr 2011 09:19

Streamliner wrote:
pean wrote:Vigorelli
Blir mer och mer förtjust i Vigorellin men den kräver helt rätt hjul för att komma till sin rätt. Snyggt!
Hur menar du, vad är rätt hjul? De där hjulen ska bytas ut.. men jag vet inte riktigt mot vad..
Image Image Image Image

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by ana » 11 Apr 2011 09:30

Bara du byter de mot rätt hjul så blir det ju bra! :D

Snygg den där Vigorellin faktiskt.

lastpeople
Posts: 147
Joined: 03 Jun 2009 05:35
Location: stockholm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by lastpeople » 11 Apr 2011 09:36

"Rätt" hjul vet jag inte om det är men jag kör på ett par mavic ellipse på min Vigorelli och är sjukt nöjd. Lagom lätta, lagom dyra, satans styva och rätt snygga om man plockar bort loggorna.

nervevfx
Posts: 8
Joined: 11 Aug 2009 22:20
Location: Stockholm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by nervevfx » 11 Apr 2011 10:05

Viggen wrote:Trevlig konversion men den där sadeln måste du åtgärda om du nu städar hojen.. :roll:
Samt skaffa tillräckligt med linda åt ditt styre, men det är bara i min bok det..
Ha ha ja båda dom sakerna är på "att göra listan" :D

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Ronny » 11 Apr 2011 19:27

Streamliner wrote:
Ronny wrote:
rickart wrote:
Ronny wrote:Den cykeln blir kanonsnabb med korrekt hjulstorlek i fram och jag såg att du söker 650C gaffel vilket är bra. Behåll den växlad och släng på snabbare hjul. Sen har du i alla fall en cykel som är lika snabb som moderna tempocyklar.
Takk!
Jeg er usikker på om den ble levert med 650 eller om den kom med 700.
Noen som vet?
Den är för 650C. Var vanligt att det byttes till 700C när det blev förbjudet att tävla med olika hjulstorlekar bak och fram. Det var väl den enda fördelen med att byta hjulstorlek att man kunde fortsätta tävla för köregenskapsmässigt m.m. så förlorade man mycket av det positiva som dessa ramar var tänka för. Senare var även böjda ramrör förbjudna och då var det kört.
Har länge känt mig tveksam till designen på cyklar med böjda rör, har tyckt att de ser ut som rören smält i solen. Men nu har jag börjat vänja mig, den på bilden var ju läcker.

Men nu till frågan, vad är fördelen med böjda rör på ramen? Det borde väl vara mycket stabilare med raka?
Det var främst att för att korta hjulbasen baktill. Man fick fram hjulet att ligga närmre sadelstolpsröret med den positiva följden att mer vikt kom över baknavet som skjuter på bra framåt. Moser var den som började med en extrem kort bakre hjulbas på sin ban samt tempocykel 84. Sadelstolpsröret är vertikalt för att få fram hjulet. Fast sen gick han ifrån detta för en extrem kort bakre hjulbas ger också andra problem. Han bibehöll dock det vertikala sadelstolpsröret och fick en rejäl glipa mellan däck och rör vilket inte var bra aerodynamiskt. Sen även toppröret svängt för 80-talets tankevärld var det nog snabbt och aero.
Raka rör är mycket starkare. Redan en ny (nos) oanvändd temporam från 80-talet med svängda rör är mer mjuk än en med raka rör av samma fabrikat.
Мясо это убийство

User avatar
bizzarro
Posts: 188
Joined: 08 Mar 2011 21:55
Location: Malmö

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by bizzarro » 11 Apr 2011 19:31

lastpeople wrote:"Rätt" hjul vet jag inte om det är men jag kör på ett par mavic ellipse på min Vigorelli och är sjukt nöjd. Lagom lätta, lagom dyra, satans styva och rätt snygga om man plockar bort loggorna.

Jag har varit sugen på att köpa dom ett tag nu och snart tillåter också ekonomin de, men hur djupa är fälgarna? är inte så sugen på något för djupt och hitta ingen info om det!

Carl pedal
Posts: 42
Joined: 27 Aug 2010 10:19
Location: Lkpg

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Carl pedal » 11 Apr 2011 21:00

Slänger upp en bild på mitt nyaste åk...

Image


Sadeln läcker vatten och fälgarna ska bytas till ett par svarta H plus son Eero.

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Carl » 11 Apr 2011 21:10

@Carl Pedal: Snygg men varför Eero? dom är väll onödigt tunga om man jämnför med SL42? typ 200 gram... Kommer bli snyggt hur som

Carl pedal
Posts: 42
Joined: 27 Aug 2010 10:19
Location: Lkpg

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Carl pedal » 11 Apr 2011 21:26

Carl wrote:@Carl Pedal: Snygg men varför Eero? dom är väll onödigt tunga om man jämnför med SL42? typ 200 gram... Kommer bli snyggt hur som
Tack!

Ja, det var en bra fråga... nej men jag har faktiskt inte jämfört dessa två men ska ta en titt på de andra.

Sönke
Posts: 1330
Joined: 07 Nov 2007 20:19

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Sönke » 11 Apr 2011 21:27

Vårskrud på Vivalon
Image
Image

Post Reply