Nymans

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Nymans

Post by Mossa » 14 Sep 2008 14:02

I Uppsala finns ett årligt kulturevenemang som kallas Kulturnatten (ganska missvisande titel eftersom det mesta sker på eftermiddagen - få saker håller igång på natten). Överallt i Uppsala anordnas kulturella aktiviteter, visningar, konserter, workshops osv.

Jag passade på att gå på en guidad visning hos Nymansbolagen. De tillverkade bl.a. massvis av cyklar (i början av 50-talet pumpades det ut nästan en cykel i minuten). Mer om historien kan ni läsa på nätet, framförallt hos föreningen Nymans vänner: http://www.nymansuppsala.se/hemsidan/nymanbolagen.html

Visningen var indelad i två delar, cyklar och motorer (båtar, motorcyklar, mopeder). Jag gick bara på första delen eftersom resten inte intresserar mig. Inne i en byggnad finns en hel del cyklar uppställda som privata samlare och föreningen Nymans vänner samlat på sig. Nästan uteslutande cyklar som har koppling till Nymans, d.v.s. Hermes, Crescent, Nordstjernan, m.fl.

Förutom höghjulingar, småhjulingar och en drös "vanliga" cyklar fanns det givetvis ett antal racercyklar och en del kuriosa. Det var lite roande att höra guiden beskriva, till publikens fascination, att på en gammal velodromhoj med clips satt man minsann fast och var tvungen att trampa hela tiden och utan växlar "jämfört med dagens moderna SPD-pedaler och växelsystem". Om de bara visste att vi är en stor bunt cyklister som fortfarande uppskattar dessa "förlegade" konstruktioner. :D

Godbitar var några 30-talsracers med träfälgar, fastnav och underbara detaljer. Ett bockstyre i trä från sekelskiftet dreglade jag mycket över. Samt givetvis en hel del fina gamla nav och tillbehör. Jag kan rekommendera att besöka Nymans café (där cyklarna står uppställda) och beskåda samlingen. Vet inte hur det är med besöksmöjlighet till vardags, men det är nog lätt utrett för den som är intresserad.

Tyvärr glömde jag kameran så det här blev bara lite textpladder. Är det för övrigt någon här som själv har/använder en rejält gammal racercykel? Nu tänker jag typ sekelskifte fram till 50-tal. Lär väl inte vara lätt att hitta så gamla racercyklar (förutom från samlare) nuförtiden, men vackra är de. Ibland fulsnygga. Men alla har en romantisk aura omkring sig ...

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 14 Sep 2008 15:05

Där missade jag någonting. Jag hade glömt bort att det var kulturnatten totalt, men gav mig ut på stan och fick lite blandad kultur i mig ändå till slut. Travade nöjd hem kl 3.

Lustigt att de tog upp velodromcykeln. Ska se om det kan vara möjligt att få titta på samlingarna någon gång. Annars blir det på kulturnatten nästa år, det är ändå samma program för natten år efter år.

Tack för tipset!
Image Image Image Image

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 14 Sep 2008 17:25

pean wrote:Ska se om det kan vara möjligt att få titta på samlingarna någon gång. Annars blir det på kulturnatten nästa år, det är ändå samma program för natten år efter år.

Tack för tipset!
Ja, jag såg att de körde det här förra året också men då kom jag aldrig iväg. Så nästa år lär det ju bli igen. Precis som du säger verkar ju mycket av utbudet vara detsamma varje år ...

User avatar
freddie
Posts: 141
Joined: 28 May 2008 15:04
Location: Öland

Post by freddie » 14 Sep 2008 17:25

Trevlig läsning Mossa! Jag kanske kan bidra med lite bild. Här är en bild jag ramlade över nyligen som är ett bevis på hur fint det var att ha cykel på 20-talet. De ville gärna få med sin dyrgrip på bild och det är jag tacksam för idag:

Image

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 15 Sep 2008 09:09

Mossa wrote:
pean wrote:Ska se om det kan vara möjligt att få titta på samlingarna någon gång. Annars blir det på kulturnatten nästa år, det är ändå samma program för natten år efter år.
Tack för tipset!
Ja, jag såg att de körde det här förra året också men då kom jag aldrig iväg. Så nästa år lär det ju bli igen. Precis som du säger verkar ju mycket av utbudet vara detsamma varje år ...
Det visade sig till och med att jag i år gick efter 2007 års progra, men det gjorde visst ingen skillnad.
Image Image Image Image

Post Reply