Hur har ni det med cykelbelysning?
Hur har ni det med cykelbelysning?
Tjenna!
Skriver mitt examensarbete nu och det går ut på att jag ska klura ut och utveckla en ny fiffig cykelbelysning och undrar om ni kan hjälpa mig med vad som behövs?
Vänligen klicka vidare och fyll i formuläret nedan, så får vi se vad det kan bli av det hela.
Formulär
Hälsningar
André
Skriver mitt examensarbete nu och det går ut på att jag ska klura ut och utveckla en ny fiffig cykelbelysning och undrar om ni kan hjälpa mig med vad som behövs?
Vänligen klicka vidare och fyll i formuläret nedan, så får vi se vad det kan bli av det hela.
Formulär
Hälsningar
André
SOLAFIX
Re: Hur har ni det med cykelbelysning?
Du André, sorry om jag spammar din tråd men ämnet är för intressant för att låta bli.
Har svarat på ditt formulär men, som produktutvecklare inom cykling tänker jag att det ger dig mer om du låter medlemmarna fritt kräka ur sig alla sina tankar på idéer. Vet inte hur du tänker men jag hade inte haft så mycket användning av de svar du får ut av formuläret, mer än att skolan ser att du ytligt skrapat marknaden. Om du vill ha draghjälp till bra idéer tycker jag du ska ställa bredare frågor och utgå från det egentliga behovet, inte bara statistik, hos brukaren, och brukare har du 1000 st här.
Jag har spontant två idéer du kan spinna vidare på:
Att inte fler tillverkare utnyttjar det faktum att cykel i sin rörelse genererar en massa energi, är ett mysterium. En produkt som inte finns är ett superlätt landsvägs-dynamonav, med liten effekt, i kombination med ett bra Led-kit som insatsvarumärke till cykeltillverkare. Drar man Wire internt för alla nya e-växelsystem, kan man fixa samma grej med lampor. Jag hade gärna haft en integrerad led-lampmodul fram och bak som varsellampor på min racer om den hållit sig under en skälig vikt och att sälja insatsvarumärken till B2B kunder ger mer cash än att sälja till konsument.
En annan tanke är att utveckla hjälmbelysningen och verka för att denna bli så bra att det inte ska behövas lampor på cykeln. Jag har en hjälm och 12 cyklar och att hålla på med att byta dyra små klockbatteri som tar slut i ett nafs och flytta runt och glömma lampor, är jag så trött på. Dessutom kan det vara ett incitament att använda cykelhjälmen mer och samtidigt göra det skäligt att betala 2000 kronor för 140 gram skummad plast. När du kommer hem eller till jobbet plugar du in den i ett USB uttag.
Vill du inte spamma tråden och prata bra idéer öppet, kan du ta bort min kommentar och be folk köra PM eller maila istället, tror du har en guldgruva på detta forum!
Vad är det för utbildning?
Har svarat på ditt formulär men, som produktutvecklare inom cykling tänker jag att det ger dig mer om du låter medlemmarna fritt kräka ur sig alla sina tankar på idéer. Vet inte hur du tänker men jag hade inte haft så mycket användning av de svar du får ut av formuläret, mer än att skolan ser att du ytligt skrapat marknaden. Om du vill ha draghjälp till bra idéer tycker jag du ska ställa bredare frågor och utgå från det egentliga behovet, inte bara statistik, hos brukaren, och brukare har du 1000 st här.
Jag har spontant två idéer du kan spinna vidare på:
Att inte fler tillverkare utnyttjar det faktum att cykel i sin rörelse genererar en massa energi, är ett mysterium. En produkt som inte finns är ett superlätt landsvägs-dynamonav, med liten effekt, i kombination med ett bra Led-kit som insatsvarumärke till cykeltillverkare. Drar man Wire internt för alla nya e-växelsystem, kan man fixa samma grej med lampor. Jag hade gärna haft en integrerad led-lampmodul fram och bak som varsellampor på min racer om den hållit sig under en skälig vikt och att sälja insatsvarumärken till B2B kunder ger mer cash än att sälja till konsument.
En annan tanke är att utveckla hjälmbelysningen och verka för att denna bli så bra att det inte ska behövas lampor på cykeln. Jag har en hjälm och 12 cyklar och att hålla på med att byta dyra små klockbatteri som tar slut i ett nafs och flytta runt och glömma lampor, är jag så trött på. Dessutom kan det vara ett incitament att använda cykelhjälmen mer och samtidigt göra det skäligt att betala 2000 kronor för 140 gram skummad plast. När du kommer hem eller till jobbet plugar du in den i ett USB uttag.
Vill du inte spamma tråden och prata bra idéer öppet, kan du ta bort min kommentar och be folk köra PM eller maila istället, tror du har en guldgruva på detta forum!
Vad är det för utbildning?
Re: Hur har ni det med cykelbelysning?
Måste hålla med Hommus på det här.
Batterier är det absolut jobbigaste med belysning. En bra (billig) lösning för laddningsbara lysen vore guld värd.
Själv använder jag två "uppsättningar" lysen, en på vintern och en "övrigt". Övrigt så har jag enkla knoglysen som enkelt flyttas mellan cyklar. På vintern har jag (ännu) bara en gammal tantcykel till och från jobbet och kör därför på billiga clasohlson-lysen. Men batterierna tar ju slut stup i kvarten! Fy fan vad tjatigt.
Och lysena, som ligger i jackfickan eller i min messengerbag går ibland igång om jag tar mig till lunchrestaurangen där jag jobbar och batterierna är slut när jag väl ska hem igen.
Nog om mitt ilandsproblem här, men jag tror definitivt att batterier/elkällor är det du ska kolla på om du ska på den breda marknaden för svenssons.... ska du på folk som jagar backar i skogen eller cyklar mer, året om, däremot så är det ju en helt annan fråga.
Batterier är det absolut jobbigaste med belysning. En bra (billig) lösning för laddningsbara lysen vore guld värd.
Själv använder jag två "uppsättningar" lysen, en på vintern och en "övrigt". Övrigt så har jag enkla knoglysen som enkelt flyttas mellan cyklar. På vintern har jag (ännu) bara en gammal tantcykel till och från jobbet och kör därför på billiga clasohlson-lysen. Men batterierna tar ju slut stup i kvarten! Fy fan vad tjatigt.
Och lysena, som ligger i jackfickan eller i min messengerbag går ibland igång om jag tar mig till lunchrestaurangen där jag jobbar och batterierna är slut när jag väl ska hem igen.
Nog om mitt ilandsproblem här, men jag tror definitivt att batterier/elkällor är det du ska kolla på om du ska på den breda marknaden för svenssons.... ska du på folk som jagar backar i skogen eller cyklar mer, året om, däremot så är det ju en helt annan fråga.
Re: Hur har ni det med cykelbelysning?
Håller med Hommus navdynamo! Helst som aktiveras under inbromsning eller nerförsbackerullande, eller kanske över en viss hastighet.
Sen borde man kunna fylla endel av cykelns ihåligheter med uppladdningsbara batteier gaffelrör, styre, sadelstolpe eller liknande. En knapp på styret för på/av och intern kabeldragning. Framlyse integrerat i styrstammen och baklyse i diodform i sadelstolpen. USB-uttag till GPS + Telefon. Ska man vägg-ladda så en kabel att plugga in någonstans bara.
Solceller.
Sen borde man kunna fylla endel av cykelns ihåligheter med uppladdningsbara batteier gaffelrör, styre, sadelstolpe eller liknande. En knapp på styret för på/av och intern kabeldragning. Framlyse integrerat i styrstammen och baklyse i diodform i sadelstolpen. USB-uttag till GPS + Telefon. Ska man vägg-ladda så en kabel att plugga in någonstans bara.
Solceller.
Re: Hur har ni det med cykelbelysning?
En lampa där batterierna inte tar slut, lätt att flytta mellan cyklarna, inte massa dryga sladdar som hänger ivägen och så ska den gärna följa vart jag tittar. typ.
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Hur har ni det med cykelbelysning?
Kan kanske även vara värt att tänka på b-belysning tänker framförallt på framväxeln som vore fint att se ibland. Och ett system där en glömsk sate som jag ser om baklampan är tänd, så man slipper sätta sig baklänges på cykeln och stoppa ner handen framför lampan för att se...
Har man inget projekt har man inget liv
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: Hur har ni det med cykelbelysning?
F-n vad schyssta råd du fick här, måste vara guld värt
Jag har själv en Sigma Triled som man klämmer fast på styret, riktigt snygg lampa i en slags gummifinish. Galen blir man däremot på den när man glatt råkar köra över en kant eller ojämnhet, då vippar lampan ofelbart nedåt och belyser vevpartiet.
Klart I-landsproblem men hade gummit som ligger an mot styret varit en aning mjukare hade det aldrig hänt.
Jag har också en ny baklykta där samma sak händer ibland, det röda glaset lossnar och med det faller glas + batterier till marken. Sjukt irriterande. Kontentan av det är att glaset ska vara skruvat fast, inte bara klämt med klickfästen.
Jag har själv en Sigma Triled som man klämmer fast på styret, riktigt snygg lampa i en slags gummifinish. Galen blir man däremot på den när man glatt råkar köra över en kant eller ojämnhet, då vippar lampan ofelbart nedåt och belyser vevpartiet.
Klart I-landsproblem men hade gummit som ligger an mot styret varit en aning mjukare hade det aldrig hänt.
Jag har också en ny baklykta där samma sak händer ibland, det röda glaset lossnar och med det faller glas + batterier till marken. Sjukt irriterande. Kontentan av det är att glaset ska vara skruvat fast, inte bara klämt med klickfästen.
Loch Ness is Deep.
-
- Posts: 332
- Joined: 09 Mar 2009 18:28
- Location: tromsø
- Contact:
Re: Hur har ni det med cykelbelysning?
för oss som inte har 12 cyklar tycker jag SON navdynamo är helt fantastisk som året runt lampa, visst den kostar mycket pengar, men det sparar man igen på köpa batterier och biltema lampor som slutar funka efter andra milen.
http://containerlivet.blogspot.com
- Rädda torneträskdelfinen-
- Rädda torneträskdelfinen-
Re: Hur har ni det med cykelbelysning?
Tack för intressanta förslag, det uppskattas. Har en del idéer att bejaka men en av avgränsning är bla. det skall hållas inom lagkraven och andra önskemål som min handledare och uppdragsgivare vill se. Har utarbetat en enkät som jag kände kommer ge mig svar på det jag vill få reda på. Jag har postat den på flera forum och kommer vända mig till alla de som använder sig av cykel som inte har belysning.
Hommus: Jag läser till Innovation- och designingenjör 180HP i Karlstad.
Hommus: Jag läser till Innovation- och designingenjör 180HP i Karlstad.
SOLAFIX