Nav med frihjul och drivning på axeln?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
martinfagerberg
Posts: 2
Joined: 13 Feb 2012 15:28

Nav med frihjul och drivning på axeln?

Post by martinfagerberg » 13 Feb 2012 15:38

Hej på er!
Nu är jag säkert ute och cyklar ( :lol: ) men jag försöker på lite olika forum.
Jag behöver ett nav med frihjul och med drivning på axeln, som på en enhjuling fast med frihjul. Är det någon som vet om det finns och i så fall var man skulle kunna tänkas hitta ett sådant?
Tack på förhand/ Martin

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Nav med frihjul och drivning på axeln?

Post by Fredde » 13 Feb 2012 20:47

martinfagerberg wrote:Hej på er!
Nu är jag säkert ute och cyklar ( :lol: ) men jag försöker på lite olika forum.
Jag behöver ett nav med frihjul och med drivning på axeln, som på en enhjuling fast med frihjul. Är det någon som vet om det finns och i så fall var man skulle kunna tänkas hitta ett sådant?
Tack på förhand/ Martin
Hur menar du att det ska funka, vad ska hända om man frihjular/coastar, ska axeln rotera då eller stå still? Ska du ha två drivkällor till samma nav eller vad är tanken? :)


User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Nav med frihjul och drivning på axeln?

Post by ArvidSvensson » 13 Feb 2012 21:23

Googlade "freewheel unicycle" och snubblade över intressanta ord som "one-way bearings" och "clutch bearings".

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Nav med frihjul och drivning på axeln?

Post by Streamliner » 13 Feb 2012 22:37

martinfagerberg wrote: Jag behöver ett nav med frihjul och med drivning på axeln, som på en enhjuling fast med frihjul.
Du menar att det inte finns någon kedja med i drivlinan då så att säga?
En intressant tanke är ju att köra en enhjuling med frihjul, det skulle väl knappast gå? Inte heller att bromsa... hm?
Loch Ness is Deep.

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Nav med frihjul och drivning på axeln?

Post by RZ-1 » 13 Feb 2012 23:27

Trial-style, fixed nav och frihjul på veven, kanske?

martinfagerberg
Posts: 2
Joined: 13 Feb 2012 15:28

Re: Nav med frihjul och drivning på axeln?

Post by martinfagerberg » 14 Feb 2012 09:06

Så här är det:
Min sambo sitter i rullstol, en specialbyggd rullstol med tre hjul.
Framhjulet är som på en trehjuling för barn eller enhjuling, alltså drivning direkt på navet.
Hon har väldiga problem med knäna och skulle vilja slippa trampa konstant, utan istället kunna trampa några tag och fortsätta rulla, utan att behöva fortsätta trampa.
Förstår ni hur jag menar?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Nav med frihjul och drivning på axeln?

Post by Fredde » 14 Feb 2012 10:41

martinfagerberg wrote:Så här är det:
Min sambo sitter i rullstol, en specialbyggd rullstol med tre hjul.
Framhjulet är som på en trehjuling för barn eller enhjuling, alltså drivning direkt på navet.
Hon har väldiga problem med knäna och skulle vilja slippa trampa konstant, utan istället kunna trampa några tag och fortsätta rulla, utan att behöva fortsätta trampa.
Förstår ni hur jag menar?
Ok då är bilden klarare, så kullagrna sitter alltså på gaffeln och inte navet?

I teorin borde du ta bort axeln från navet och göra hålet större och precis som Arvid är inne på montera ett "clutch"-lager vid varje sida. Vet inte svenska namnet på detta lager men det kan bara rulla åt ett håll och sitter tex i steglösa ringnycklar eller startmotorkopplingar på mc.

Med svets och fil och en bredare "gaffel" kan du säkert motera på ett par större lager på utsidan av befintligt nav. Ju större ju bättre.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Nav med frihjul och drivning på axeln?

Post by ArvidSvensson » 14 Feb 2012 11:23

Jag tänkte snarare vanliga lager i gaffeländarna (enhjulingsgafflar har 40 eller 42 mm lagersäten) och envägslager mellan navkroppen och den genomgående vevaxeln. Det finns DH-framnav med 20 (tom 24) millimeter ihålig axel. Kanske går det att få plats med några envägslager runt vevaxeln inuti den genomgående navaxeln.

Amerikanska trehjulingar, ni vet de där med stort framhjul, små bakhjul och en lågt placerad sadel, har ofta frihjulad drift direkt på framhjulet.

Edit: skrev lite fel, bättre nu.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Nav med frihjul och drivning på axeln?

Post by Fredde » 14 Feb 2012 14:08

ArvidSvensson wrote:Jag tänkte snarare vanliga lager i gaffeländarna (enhjulingsgafflar har 40 eller 42 mm lagersäten) och envägslager mellan navkroppen och den genomgående vevaxeln. Det finns DH-framnav med 20 (tom 24) millimeter ihålig axel. Kanske går det att få plats med några envägslager runt vevaxeln inuti den genomgående navaxeln.

Amerikanska trehjulingar, ni vet de där med stort framhjul, små bakhjul och en lågt placerad sadel, har ofta frihjulad drift direkt på framhjulet.

Edit: skrev lite fel, bättre nu.
Ja, precis så jag menade. Nuvarande lager i gaffeln är kvar och clutch-lager mellan axel och nav antingen inne i navet eller på utansidan av navet (typ externt vevlager).

Man skulle ju kunna prototypa genom att tar ett random XT-framnav och svetsar på två hylsor i ändarna på ca 50mm i diameter så kan man sätta clutch-lagerna där, i med en distans mellan lagerna och i med axel och sen splines/fyrkant på axeln till pedalerna sen är saken biff!

Kneecap
Posts: 727
Joined: 22 Aug 2008 12:38

Re: Nav med frihjul och drivning på axeln?

Post by Kneecap » 16 Feb 2012 22:21

Kolla med unicycle.se dom borde ha nått dylikt med tanke på att dom säljer moderna pennyfarthings, skulle vara läskigt med fixed på en sån.
http://unicycle.se/shop/shopdisplayprod ... alogid=159


Post Reply