Nav med frihjul och drivning på axeln?
-
- Posts: 2
- Joined: 13 Feb 2012 15:28
Nav med frihjul och drivning på axeln?
Hej på er!
Nu är jag säkert ute och cyklar ( ) men jag försöker på lite olika forum.
Jag behöver ett nav med frihjul och med drivning på axeln, som på en enhjuling fast med frihjul. Är det någon som vet om det finns och i så fall var man skulle kunna tänkas hitta ett sådant?
Tack på förhand/ Martin
Nu är jag säkert ute och cyklar ( ) men jag försöker på lite olika forum.
Jag behöver ett nav med frihjul och med drivning på axeln, som på en enhjuling fast med frihjul. Är det någon som vet om det finns och i så fall var man skulle kunna tänkas hitta ett sådant?
Tack på förhand/ Martin
Re: Nav med frihjul och drivning på axeln?
Hur menar du att det ska funka, vad ska hända om man frihjular/coastar, ska axeln rotera då eller stå still? Ska du ha två drivkällor till samma nav eller vad är tanken?martinfagerberg wrote:Hej på er!
Nu är jag säkert ute och cyklar ( ) men jag försöker på lite olika forum.
Jag behöver ett nav med frihjul och med drivning på axeln, som på en enhjuling fast med frihjul. Är det någon som vet om det finns och i så fall var man skulle kunna tänkas hitta ett sådant?
Tack på förhand/ Martin
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Nav med frihjul och drivning på axeln?
Googlade "freewheel unicycle" och snubblade över intressanta ord som "one-way bearings" och "clutch bearings".
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: Nav med frihjul och drivning på axeln?
Du menar att det inte finns någon kedja med i drivlinan då så att säga?martinfagerberg wrote: Jag behöver ett nav med frihjul och med drivning på axeln, som på en enhjuling fast med frihjul.
En intressant tanke är ju att köra en enhjuling med frihjul, det skulle väl knappast gå? Inte heller att bromsa... hm?
Loch Ness is Deep.
Re: Nav med frihjul och drivning på axeln?
Trial-style, fixed nav och frihjul på veven, kanske?
-
- Posts: 2
- Joined: 13 Feb 2012 15:28
Re: Nav med frihjul och drivning på axeln?
Så här är det:
Min sambo sitter i rullstol, en specialbyggd rullstol med tre hjul.
Framhjulet är som på en trehjuling för barn eller enhjuling, alltså drivning direkt på navet.
Hon har väldiga problem med knäna och skulle vilja slippa trampa konstant, utan istället kunna trampa några tag och fortsätta rulla, utan att behöva fortsätta trampa.
Förstår ni hur jag menar?
Min sambo sitter i rullstol, en specialbyggd rullstol med tre hjul.
Framhjulet är som på en trehjuling för barn eller enhjuling, alltså drivning direkt på navet.
Hon har väldiga problem med knäna och skulle vilja slippa trampa konstant, utan istället kunna trampa några tag och fortsätta rulla, utan att behöva fortsätta trampa.
Förstår ni hur jag menar?
Re: Nav med frihjul och drivning på axeln?
Ok då är bilden klarare, så kullagrna sitter alltså på gaffeln och inte navet?martinfagerberg wrote:Så här är det:
Min sambo sitter i rullstol, en specialbyggd rullstol med tre hjul.
Framhjulet är som på en trehjuling för barn eller enhjuling, alltså drivning direkt på navet.
Hon har väldiga problem med knäna och skulle vilja slippa trampa konstant, utan istället kunna trampa några tag och fortsätta rulla, utan att behöva fortsätta trampa.
Förstår ni hur jag menar?
I teorin borde du ta bort axeln från navet och göra hålet större och precis som Arvid är inne på montera ett "clutch"-lager vid varje sida. Vet inte svenska namnet på detta lager men det kan bara rulla åt ett håll och sitter tex i steglösa ringnycklar eller startmotorkopplingar på mc.
Med svets och fil och en bredare "gaffel" kan du säkert motera på ett par större lager på utsidan av befintligt nav. Ju större ju bättre.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Nav med frihjul och drivning på axeln?
Jag tänkte snarare vanliga lager i gaffeländarna (enhjulingsgafflar har 40 eller 42 mm lagersäten) och envägslager mellan navkroppen och den genomgående vevaxeln. Det finns DH-framnav med 20 (tom 24) millimeter ihålig axel. Kanske går det att få plats med några envägslager runt vevaxeln inuti den genomgående navaxeln.
Amerikanska trehjulingar, ni vet de där med stort framhjul, små bakhjul och en lågt placerad sadel, har ofta frihjulad drift direkt på framhjulet.
Edit: skrev lite fel, bättre nu.
Amerikanska trehjulingar, ni vet de där med stort framhjul, små bakhjul och en lågt placerad sadel, har ofta frihjulad drift direkt på framhjulet.
Edit: skrev lite fel, bättre nu.
Re: Nav med frihjul och drivning på axeln?
Ja, precis så jag menade. Nuvarande lager i gaffeln är kvar och clutch-lager mellan axel och nav antingen inne i navet eller på utansidan av navet (typ externt vevlager).ArvidSvensson wrote:Jag tänkte snarare vanliga lager i gaffeländarna (enhjulingsgafflar har 40 eller 42 mm lagersäten) och envägslager mellan navkroppen och den genomgående vevaxeln. Det finns DH-framnav med 20 (tom 24) millimeter ihålig axel. Kanske går det att få plats med några envägslager runt vevaxeln inuti den genomgående navaxeln.
Amerikanska trehjulingar, ni vet de där med stort framhjul, små bakhjul och en lågt placerad sadel, har ofta frihjulad drift direkt på framhjulet.
Edit: skrev lite fel, bättre nu.
Man skulle ju kunna prototypa genom att tar ett random XT-framnav och svetsar på två hylsor i ändarna på ca 50mm i diameter så kan man sätta clutch-lagerna där, i med en distans mellan lagerna och i med axel och sen splines/fyrkant på axeln till pedalerna sen är saken biff!
Re: Nav med frihjul och drivning på axeln?
Kolla med unicycle.se dom borde ha nått dylikt med tanke på att dom säljer moderna pennyfarthings, skulle vara läskigt med fixed på en sån.
http://unicycle.se/shop/shopdisplayprod ... alogid=159
http://unicycle.se/shop/shopdisplayprod ... alogid=159
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact: