storlek på headset/head tube

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: storlek på headset/head tube

Post by Streamliner » 20 Feb 2012 19:30

Om det är Tange Levin så finns det både i ISO (30,2 mm / 26,4 mm)och JIS (30,0 mm / 27,0 mm.) Hehe...

Levin finns bara i stål tror jag. Men ägaren skriver ju tydligt att det är NJS så då borde det vara JIS, eller... Kanske inte... Fortsättning följer. 8)

Skön tråd det här!
Loch Ness is Deep.

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: storlek på headset/head tube

Post by Koyo » 20 Feb 2012 20:01

Streamliner wrote:Om det är Tange Levin så finns det både i ISO (30,2 mm / 26,4 mm)och JIS (30,0 mm / 27,0 mm.) Hehe...

Levin finns bara i stål tror jag. Men ägaren skriver ju tydligt att det är NJS så då borde det vara JIS, eller... Kanske inte... Fortsättning följer. 8)

Skön tråd det här!
Mitt är NJS och ISO, håller med om att det är märkligt men så är det. Hehe.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

storlek på headset/head tube

Post by ArvidSvensson » 20 Feb 2012 22:09

klasolsson wrote:
ArvidSvensson wrote:
franck wrote:har köpt lagret på annat håll, tror det är i stål. är ärligt talat stört okunnig när det kommer till lager, men det är rätt tungt så det borde va stål... ska traska till cykelaffären imorn å fråga gubben där.
Testa med en magnet. Fastnar=stål, annars alu.
Arvid>>du har väl en SOMA Rush, vet du om det är JIS eller ISO?
Jo men jag minns inte. Jag har ett Chris King-lager i Soman. Någon som har koll på CK?

franck
Posts: 208
Joined: 29 Jul 2010 22:04
Location: sødermalm,sthlm

Re: storlek på headset/head tube

Post by franck » 21 Feb 2012 11:51

Gav upp å gick till cykelaffären å fick det monterat för "bara" 150 spänn... Känns mesigt, men nu äre iaf i! Tack för alla råd!

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: storlek på headset/head tube

Post by klasolsson » 21 Feb 2012 12:05

franck wrote:Gav upp å gick till cykelaffären å fick det monterat för "bara" 150 spänn... Känns mesigt, men nu äre iaf i! Tack för alla råd!
Hade cykelaffären något skjutmått då? Du måste ju ha mätt för att en gång för alla få död på myten om JIS/ISO på SOMAn!!

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: storlek på headset/head tube

Post by Andye » 21 Feb 2012 12:25

ArvidSvensson wrote:
klasolsson wrote:
ArvidSvensson wrote:
franck wrote:har köpt lagret på annat håll, tror det är i stål. är ärligt talat stört okunnig när det kommer till lager, men det är rätt tungt så det borde va stål... ska traska till cykelaffären imorn å fråga gubben där.
Testa med en magnet. Fastnar=stål, annars alu.
Arvid>>du har väl en SOMA Rush, vet du om det är JIS eller ISO?
Jo men jag minns inte. Jag har ett Chris King-lager i Soman. Någon som har koll på CK?
Enligt CK´s hemsida så har dom bara ISO.
--------->>><<<<--------------

Post Reply