VISA: Din/a växelcyklar.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Vilken tjusig cykel! Blir lite nyfiken på konstruktionen av de där moserramarna. behöver sadelstolpen gå nedanför toppröret enligt den "min insert" som finns på stolpen, eller sitter den bara ovanför?
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Ja den behöver gå nedanför ca:3-4cm och på en del senare Moser ramar från 90-talet finns det markering på sadelstolpsröret. Alvinstraights ram var egentligen tänk för en sk. quill stolpe som fastsätts som en styrstam med expander. Det är min gamla ram och eftersom jag inte hade någon korrekt stolpe och ej heller lust att punga ut 1000:- så snittade jag ramen och monterade ett fäste. Nackdelen med original stolpen är att den inte sluter tätt ovanför expandern och vatten ställer sig gärna där.hagard wrote:Vilken tjusig cykel! Blir lite nyfiken på konstruktionen av de där moserramarna. behöver sadelstolpen gå nedanför toppröret enligt den "min insert" som finns på stolpen, eller sitter den bara ovanför?
F.ö. mycket snyggt bygge alvinstraight!
Även Kristians rosa är väl min gamla som jag sålde till olebole. Även den en ram som proffstallen körde på slutet av 80-talet. Snyggt bygge!
Мясо это убийство
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Nu måste jag ju krypa till korset och erkänna att min i övrigt väldigt välmatchade cross sportar en Pro-stolpe mitt i all WCS-matchymatch (styre, sadel och stam)... Jag borde skämmas, fast du kanske vill köpa den för att "övermatcha" Ridley:n?Bompet wrote: Jo, WCS grafiken är snygg, men på rätt cykel och med rätt styre. Flera av Ritcheys kolfiberstyren har inte WCS grafiken, t.ex. mitt.
Och styrbyte blir det inget med! Är nöjd med mitt Ritchey SuperLogic Logic II Carbon UD. Faktum är att en av anledningarna till att jag kom igång med Damocles bygget var att jag provkörde en Willier Cento 1 Di2 med ovan nämda styre, och tyckte det var väldigt bekvämt. Jag lyckades nypa ett billigt på bukten och hux flux var bygg-bollen var i rullning...
Alltså ytterligare en anledning till stambytet. (Har svårt att tro att jag just skrev detta. Det här är fel, så fel...)
Älskar för övrigt att du byggt en cykel kring ett skönt styre med ett galet namn. Själv är en inte sämre än att jag inte ens provcyklade mitt Ritchey WCS Classic utan bara såg det på Anton:s Colnago och det såg så skönt ut att jag köpte ett rakt av.
Man har gått ner sig ganska hårt i det här med att matcha saker/serier.
- alvinstraight
- Posts: 224
- Joined: 13 Aug 2010 07:38
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Ronny wrote:Ja den behöver gå nedanför ca:3-4cm och på en del senare Moser ramar från 90-talet finns det markering på sadelstolpsröret. Alvinstraights ram var egentligen tänk för en sk. quill stolpe som fastsätts som en styrstam med expander. Det är min gamla ram och eftersom jag inte hade någon korrekt stolpe och ej heller lust att punga ut 1000:- så snittade jag ramen och monterade ett fäste. Nackdelen med original stolpen är att den inte sluter tätt ovanför expandern och vatten ställer sig gärna där.hagard wrote:Vilken tjusig cykel! Blir lite nyfiken på konstruktionen av de där moserramarna. behöver sadelstolpen gå nedanför toppröret enligt den "min insert" som finns på stolpen, eller sitter den bara ovanför?
F.ö. mycket snyggt bygge alvinstraight!
Även Kristians rosa är väl min gamla som jag sålde till olebole. Även den en ram som proffstallen körde på slutet av 80-talet. Snyggt bygge!
Tack! Skönt att den blev klar. Jag är faktiskt på jakt efter en annan stolpe för aero-stolpen låter sig inte sänkas ner längre i sadelröret utan att man riskerar att deformera det. Så en DA7410 skulle sitta perfekt om det är någon som har en sådan i gömmorna.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Det stämmer bra det, köpte den av Olebole för ett år sedan ungefär och äntligen blev den klar. Mycket nöjd med bygget så tack för det.Ronny wrote:Även Kristians rosa är väl min gamla som jag sålde till olebole. Även den en ram som proffstallen körde på slutet av 80-talet. Snyggt bygge!
TB-14 fälgarna är ljuvliga och tillsammans med ramen blir det en rolig kombination, kvick & lite nervös
Last edited by Kristian on 24 Apr 2012 22:38, edited 1 time in total.
- alvinstraight
- Posts: 224
- Joined: 13 Aug 2010 07:38
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Sker det någon Moser-import till Sverige som inte går genom dig Ronny ?Ronny wrote: Alvinstraights ram var egentligen tänk för en sk. quill stolpe som fastsätts som en styrstam med expander. Det är min gamla ram...
Även Kristians rosa är väl min gamla som jag sålde till olebole. Även den en ram som proffstallen körde på slutet av 80-talet. Snyggt bygge!
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Tror inte det sen har vi kjellsnells också. Tyvärr sålde jag en tidig rosa dröm till en idiot i USA som sedan ljög om ramrören och sålde den vidare.alvinstraight wrote:Sker det någon Moser-import till Sverige som inte går genom dig Ronny ?Ronny wrote: Alvinstraights ram var egentligen tänk för en sk. quill stolpe som fastsätts som en styrstam med expander. Det är min gamla ram...
Även Kristians rosa är väl min gamla som jag sålde till olebole. Även den en ram som proffstallen körde på slutet av 80-talet. Snyggt bygge!
Har en ny AX leader på g...
Мясо это убийство
- alvinstraight
- Posts: 224
- Joined: 13 Aug 2010 07:38
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Lite OT men angående AX Leader så hittade jag denna bild från 1993:
Verkar som att Jolly teamet körde på AX Leader 1993-94.
Verkar som att Jolly teamet körde på AX Leader 1993-94.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Mitt källarlödningsprojekt är tillbaka från lackeraren. Med dekalerna uppochner, men man kan ju alltid säga att det ska vara så, pretentiös som man är:) Ska bli spännande att få på lite komponenter och testköra!
Last edited by hagard on 09 Mar 2012 10:40, edited 1 time in total.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Va bra det blev, synd på dekalerna. Skall som sagt bli kul att se den med komponenter. (Det går inte att länka från Happy MTB)hagard wrote:Mitt källarlödningsprojekt är tillbaka från lackeraren. Med dekalerna uppochner, men man kan ju alltid säga att det ska vara så, pretentiös som man är:) Ska bli spännande att få på lite komponenter och testköra!
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Hågård, du måste ju visa sadelstagen bakifrån!
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Äntligen färdig med min retro racer från 82. Gruppen är bytt mot en chorus 9speed ,som är ombyggd till 10speed. Hjulen har mavic open pro fälgar och chorus nav med en shimano body (gjort den själv:). Kör med en ultegra kassette och 105 kedja, funkar hur bra som helst! Vevparti och vevlager är nuevo record orginal. Tight och skön geometri med schyssta reynolds 531 sl rör, den går som ett spjut.
Så här såg den ut orginal.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Jag är inte nödbedd:) Som bonus blir det också en bild på rostfri polerad styrhuvudbesmyckning!Elmer wrote:Hågård, du måste ju visa sadelstagen bakifrån!
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Fantastiskt snyggt!
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Härligt hantverk! Ingen du slängt ihop på kafferasten kan man ana. Vore såklart kul att se byggbilder.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Tack för komplimangerna! Nu är den i princip färdig. Nu har den skärmar, och ska få en frampakethållare plus väska så småningom. Men kan också få vara en renodlad räser om det känns så efter ett tag. Den har mer av en komforträsergeo än en randonneurdito.
Komponenterna är huvudsakligen ett hopplock från källaren, med inslag av shimano 600AX, Campa chorus, Record, Ultegra och Araya gold. Hyfsat lättviktig utan skärmar tyckte jag den blev, på 8,7 kg.
Komponenterna är huvudsakligen ett hopplock från källaren, med inslag av shimano 600AX, Campa chorus, Record, Ultegra och Araya gold. Hyfsat lättviktig utan skärmar tyckte jag den blev, på 8,7 kg.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Riktigt fin!
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
+1 Mycket fint hantverkpse wrote:Riktigt fin!
--------->>><<<<--------------
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Tjusig!