Ett paket kom på posten idag.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Patch
Posts: 653
Joined: 25 Sep 2008 07:58
Location: Malmø
Contact:

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Patch » 30 Apr 2012 23:24

Image
Fick köpa ett par nya bibs.
Image

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Elmer » 01 May 2012 09:06

Viggen wrote:
patchedkid wrote: Du är galen! Ryggskott och plågor som bara kommer resultera i en lång dopningskarriär!
Äsch inte då, ramen är ju en "hel storlek" för liten alá modernt tänk så det här med lång stam är genomtänkt. Jag är ju trots allt 186 centilång, lagom ung och hyfsat smidig (icke helt fackmannamässigt utrett men halvt diagnostiserad överrörlig i lederna). Om vi skulle jämföra mot min Viner Pista med 585mm topprör och en Jaguar AAA 110mm och ingen setback på stolpen så landar vi på 695mm effektivt topprör, ja så kan man ju räkna in reach och drop från sadel ner i bocken om man vill men det ids jag inte just nu. På Ridley:n ovan har vi 565mm "i ramen" en 130mm stam och sen 25mm setback på stolpen som hamnar på. In alles 720mm. Då ska vi dessutom ta in i beräkningen att jag har problem med att få plats med knäna bakom armbågarna på Viner:n när jag är nere och gräver i bocken eftersom stammen är "för kort". Borde egentligen lasta på en 120/130mm stam på den för att komma fram en bit till men det används inte lika flitigt så just nu får det va.

Det blir nog inte så galet ska du se ;)
Att använda sig av setback och längre stam är ingen ersättning för rätt ram. Jag säger inte att resultatet inte kommer bli bra i detta fallet men det funkar inte riktigt att räkna som du gör här. Ska du kunna göra en rimlig jämförelse mellan två ramar så får du räkna med måtten reach och stack. Du ska sitta rätt i förhållande till vevpartiet och få en bra viktfördelning på hojen också. Sadelpositionen ska placera dig rätt i förhållande till vevarna, inte kompensera för en för liten ram med setback. Kompenserar du med istället med längre stam så blir viktfördelningen galen. Du bör inte heller bortse från drop och reach till styret när du jämför. Är det en brant stam du har på vinern så kan du inte jämföra den med en rak 110. En centimeter här och en där...
Du kanske inte heller ska bortse från att du inte är proffs.

Det blir säkert bra, lycka till med bygget.

Image

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Viggen » 01 May 2012 13:13

Elmer wrote:
Att använda sig av setback och längre stam är ingen ersättning för rätt ram. Jag säger inte att resultatet inte kommer bli bra i detta fallet men det funkar inte riktigt att räkna som du gör här. Ska du kunna göra en rimlig jämförelse mellan två ramar så får du räkna med måtten reach och stack. Du ska sitta rätt i förhållande till vevpartiet och få en bra viktfördelning på hojen också. Sadelpositionen ska placera dig rätt i förhållande till vevarna, inte kompensera för en för liten ram med setback. Kompenserar du med istället med längre stam så blir viktfördelningen galen. Du bör inte heller bortse från drop och reach till styret när du jämför. Är det en brant stam du har på vinern så kan du inte jämföra den med en rak 110. En centimeter här och en där...
Du kanske inte heller ska bortse från att du inte är proffs.

Det blir säkert bra, lycka till med bygget.

Image
Du har helt rätt, det är inte rätt att jämföra en oslopad klassisk banram med en kompakt kolfiber-dito för landsväg. Jag borde gått ut och mätt både reach och stack på min nuvarande cykel för att se hur pass mycket allt kommer avvika mot den här. Jag har kikat, klurat och frågat mig fram en hel del och fått reda på att en ram i "M" skulle kunna fungera lika väl som en i "L". Vet att det inte går att bygga sig ur en för liten ram med setback, längre stam och trix. Men fick som sagt rådet att gå ner en storlek från L till M och vi får helt enkelt se hur det slutar.

Sen försöker jag väl "kopiera" lite hur mina andra cyklar ser ut och hur jag sitter på dom för att få något att utgå från. Antingen så kommer det kännas okej eller helt och helvete och då får jag börja om från början helt enkelt!

Sen är jag verkligen så långt ifrån proffs man kan komma, du åker fortfarande ifrån mig baklänges på en crossslinga och lär göra ett bra tag till.

OscarHellström
Posts: 57
Joined: 01 Nov 2011 09:37
Location: København

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by OscarHellström » 01 May 2012 13:57

Jag menar inte att det är problematiskt att bygga en cykel "större". Kroppen vet ju inte om det är styrstammen är toppröret som är långt. Visst påverkar det cykelns uppförande en aning, men 130mm styrstam är inget extremt. Sen kan ju styre och reglage också ge extra längd om det behövs. T.ex. shimanos nyare serier (5700/6700/7900) är t.ex. ca. en centimeter längre än generationen innan (om man kör mycket uppe på greppen, vilket jag tror det flesta gör).

Sen ska man ju gilla ett lågt styre om man går ner i storlek då det typiskt medför ca 2cm mindre kronrör att gå från L till M (58 till 56) och sitter man med 130mm styrstam och 40mm spacers så kunde man lika gärna valt den större ramstorleken.

Setback på stolpen är däremot som sagt falsk matematik då man typiskt har en ganska klar preferens vad gäller kroppens position i förhållande till vevlagret så här är det svårt att "expandera" cykeln.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Ronny » 01 May 2012 14:45

Muffat Stål wrote:
bizzarro wrote:Rossin banram[/img][
Tror jag spanade själv på den ramen då den är sjukt snygg! Fick dock vibbar av att den var lite dekaltrimmad. Bl a satt en SLX-dekal men säljaren skrev att det var SL, Vintagedekalen på toppröret. Såg heller inga Rossin-inskriptioner i ramen utan bara ryttarens signatur? Mailade säljaren men han behagade inte svara på mina frågor. Ronny, har du sett många Rossin med unika stämplar men med Rossin-klibbor? Grym ram!


Edit: Klas, landskapskamp snart? Ghibli eller Khamsin?...
Jo den är autentisk och den var specifikt byggd åt Baronchelli som numera har en cykelbutik i Bergamo. Ska försöka besöka honom samtidigt med Pelizzoli när de håller till i samma stad.
Мясо это убийство

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Elmer » 01 May 2012 15:07

Viggen wrote:
Elmer wrote:
Text.
Ville inte måla fan på väggen här, det kan säkert gå alldeles utmärkt men ett varningens finger kan ändå vara på sin plats om man ska köpa en fin ram (vilket du ju har gjort). Jag har nämligen själv gjort misstaget med samma matematik med dåligt resultat.
Min nuvarande ram har topprör på 57 vilket är centimetern längre än jag kört tidigare (innan mitt misslyckade experiment) och då kör jag 120 stam mot 110 förr.
Då gick jag mycket på stack och reach (trots längre topprör har den något mindre reach än min gamla) så jag kan rekomendera att notera sådant för framtida köp om ramen passar.

Sen menade jag bara att man gör sig en björntjänst om man bygger sina cyklar prostyle även om det är lockande. Men nu: skogscykling.

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by hagard » 01 May 2012 15:25

OT men härligt att du är igång igen johannes!

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Ett paket kom på posten idag.

Post by Viggen » 01 May 2012 19:16

Elmer wrote: .
Jag tar inte illa upp! Det är bara bra, jag tackar för att du går igång och höjer fingrar. Det är nyttigt att få höra om fler som gått i samma tankar och att det inte alltid slutat som det ska och var tänkt.

Om jag ska jämföra mot dig så har jag precis gått ner 1cm i topprör och upp 1-2 på styrstam och behållit samma stolpe, sen har jag inte reach & stack-måtten på Janssen som är det nuvarande landsvägsåket att jämföra med.

Sen blir det inte allt för mycket pro-style, det är väl stammen som är lite längre än vad forumet är van vid. Det andra som ska på är inget spektakulärt direkt. Det är ju ingen custom 150 stam och andra vansinnigheter. Vi får helt enkelt se hur det artar sig :)

User avatar
Patch
Posts: 653
Joined: 25 Sep 2008 07:58
Location: Malmø
Contact:

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Patch » 01 May 2012 20:06

130 blir alldeles lagom, bäst styrning får man så, knäven rakt över navet.
Ingen skam i att börja med styrstammen uppvänt tills man har kommit in i ramen lite.
Image

johohoan
Posts: 140
Joined: 02 Oct 2009 21:19
Location: GBG

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by johohoan » 02 May 2012 14:11

Image

Med St Christopher runt sadelröret behöver man inte ha hjälm. Dessutom får man aldrig punktering.

kukanus
Posts: 344
Joined: 01 May 2011 06:59
Location: Södermalm, Stockholm

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by kukanus » 02 May 2012 15:58

Nya pedaler!

Image

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by ravelax » 02 May 2012 21:15

Image

Det kom tre paket idag! Bakhjul, bromshandtag, växelreglage. Hjulafton!

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Ett paket kom på posten idag.

Post by d'epoca » 02 May 2012 21:35

johohoan wrote:

Med St Christopher runt sadelröret behöver man inte ha hjälm. Dessutom får man aldrig punktering.
Fin. Var fick du tag på den? Jag trodde det nästan bara fanns Madonna del Ghisallo som cykelaccessoar.
Yesterday's Technology Today

johohoan
Posts: 140
Joined: 02 Oct 2009 21:19
Location: GBG

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by johohoan » 03 May 2012 07:19

d'epoca wrote:
johohoan wrote:

Med St Christopher runt sadelröret behöver man inte ha hjälm. Dessutom får man aldrig punktering.
Fin. Var fick du tag på den? Jag trodde det nästan bara fanns Madonna del Ghisallo som cykelaccessoar.
Jag hade också bara sett madonnan innan jag sprang på denna från en fransman på ebay av en slump (eller slump och slump... han hade gjort en sån där fuling när man nämner en massa cykelmärken som inte har ett dugg med prylen att göra). Hur som helst en kul grej som kostade mindre än en lunch.

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Ett paket kom på posten idag.

Post by atomlab » 04 May 2012 08:22

Image
Image

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by måns » 04 May 2012 08:29

^

Hahaha, klockrent!! :mrgreen: Nåt japanskt?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Fredde » 04 May 2012 15:59

Man ser ju inte vad det är när emballaget är kvar! ;)

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by RZ-1 » 04 May 2012 16:09

Rattmuff till lowriderhoj?

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Ett paket kom på posten idag.

Post by atomlab » 04 May 2012 16:21

Fan trodde aldrig någon skulle gissa rätt på denna ;-)

Japanskt från England innehåller det iaf.
Image

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Indurain » 04 May 2012 16:27

Araya super aero ?
johohoan wrote:Med St Christopher runt sadelröret behöver man inte ha hjälm. Dessutom får man aldrig punktering.
Image
Rule #242 - More is good ... all is better.

Post Reply