Ett paket kom på posten idag.
Re: Ett paket kom på posten idag.
Fick köpa ett par nya bibs.
Re: Ett paket kom på posten idag.
Att använda sig av setback och längre stam är ingen ersättning för rätt ram. Jag säger inte att resultatet inte kommer bli bra i detta fallet men det funkar inte riktigt att räkna som du gör här. Ska du kunna göra en rimlig jämförelse mellan två ramar så får du räkna med måtten reach och stack. Du ska sitta rätt i förhållande till vevpartiet och få en bra viktfördelning på hojen också. Sadelpositionen ska placera dig rätt i förhållande till vevarna, inte kompensera för en för liten ram med setback. Kompenserar du med istället med längre stam så blir viktfördelningen galen. Du bör inte heller bortse från drop och reach till styret när du jämför. Är det en brant stam du har på vinern så kan du inte jämföra den med en rak 110. En centimeter här och en där...Viggen wrote:Äsch inte då, ramen är ju en "hel storlek" för liten alá modernt tänk så det här med lång stam är genomtänkt. Jag är ju trots allt 186 centilång, lagom ung och hyfsat smidig (icke helt fackmannamässigt utrett men halvt diagnostiserad överrörlig i lederna). Om vi skulle jämföra mot min Viner Pista med 585mm topprör och en Jaguar AAA 110mm och ingen setback på stolpen så landar vi på 695mm effektivt topprör, ja så kan man ju räkna in reach och drop från sadel ner i bocken om man vill men det ids jag inte just nu. På Ridley:n ovan har vi 565mm "i ramen" en 130mm stam och sen 25mm setback på stolpen som hamnar på. In alles 720mm. Då ska vi dessutom ta in i beräkningen att jag har problem med att få plats med knäna bakom armbågarna på Viner:n när jag är nere och gräver i bocken eftersom stammen är "för kort". Borde egentligen lasta på en 120/130mm stam på den för att komma fram en bit till men det används inte lika flitigt så just nu får det va.patchedkid wrote: Du är galen! Ryggskott och plågor som bara kommer resultera i en lång dopningskarriär!
Det blir nog inte så galet ska du se
Du kanske inte heller ska bortse från att du inte är proffs.
Det blir säkert bra, lycka till med bygget.
Re: Ett paket kom på posten idag.
Du har helt rätt, det är inte rätt att jämföra en oslopad klassisk banram med en kompakt kolfiber-dito för landsväg. Jag borde gått ut och mätt både reach och stack på min nuvarande cykel för att se hur pass mycket allt kommer avvika mot den här. Jag har kikat, klurat och frågat mig fram en hel del och fått reda på att en ram i "M" skulle kunna fungera lika väl som en i "L". Vet att det inte går att bygga sig ur en för liten ram med setback, längre stam och trix. Men fick som sagt rådet att gå ner en storlek från L till M och vi får helt enkelt se hur det slutar.Elmer wrote:
Att använda sig av setback och längre stam är ingen ersättning för rätt ram. Jag säger inte att resultatet inte kommer bli bra i detta fallet men det funkar inte riktigt att räkna som du gör här. Ska du kunna göra en rimlig jämförelse mellan två ramar så får du räkna med måtten reach och stack. Du ska sitta rätt i förhållande till vevpartiet och få en bra viktfördelning på hojen också. Sadelpositionen ska placera dig rätt i förhållande till vevarna, inte kompensera för en för liten ram med setback. Kompenserar du med istället med längre stam så blir viktfördelningen galen. Du bör inte heller bortse från drop och reach till styret när du jämför. Är det en brant stam du har på vinern så kan du inte jämföra den med en rak 110. En centimeter här och en där...
Du kanske inte heller ska bortse från att du inte är proffs.
Det blir säkert bra, lycka till med bygget.
Sen försöker jag väl "kopiera" lite hur mina andra cyklar ser ut och hur jag sitter på dom för att få något att utgå från. Antingen så kommer det kännas okej eller helt och helvete och då får jag börja om från början helt enkelt!
Sen är jag verkligen så långt ifrån proffs man kan komma, du åker fortfarande ifrån mig baklänges på en crossslinga och lär göra ett bra tag till.
-
- Posts: 57
- Joined: 01 Nov 2011 09:37
- Location: København
Re: Ett paket kom på posten idag.
Jag menar inte att det är problematiskt att bygga en cykel "större". Kroppen vet ju inte om det är styrstammen är toppröret som är långt. Visst påverkar det cykelns uppförande en aning, men 130mm styrstam är inget extremt. Sen kan ju styre och reglage också ge extra längd om det behövs. T.ex. shimanos nyare serier (5700/6700/7900) är t.ex. ca. en centimeter längre än generationen innan (om man kör mycket uppe på greppen, vilket jag tror det flesta gör).
Sen ska man ju gilla ett lågt styre om man går ner i storlek då det typiskt medför ca 2cm mindre kronrör att gå från L till M (58 till 56) och sitter man med 130mm styrstam och 40mm spacers så kunde man lika gärna valt den större ramstorleken.
Setback på stolpen är däremot som sagt falsk matematik då man typiskt har en ganska klar preferens vad gäller kroppens position i förhållande till vevlagret så här är det svårt att "expandera" cykeln.
Sen ska man ju gilla ett lågt styre om man går ner i storlek då det typiskt medför ca 2cm mindre kronrör att gå från L till M (58 till 56) och sitter man med 130mm styrstam och 40mm spacers så kunde man lika gärna valt den större ramstorleken.
Setback på stolpen är däremot som sagt falsk matematik då man typiskt har en ganska klar preferens vad gäller kroppens position i förhållande till vevlagret så här är det svårt att "expandera" cykeln.
Re: Ett paket kom på posten idag.
Jo den är autentisk och den var specifikt byggd åt Baronchelli som numera har en cykelbutik i Bergamo. Ska försöka besöka honom samtidigt med Pelizzoli när de håller till i samma stad.Muffat Stål wrote:Tror jag spanade själv på den ramen då den är sjukt snygg! Fick dock vibbar av att den var lite dekaltrimmad. Bl a satt en SLX-dekal men säljaren skrev att det var SL, Vintagedekalen på toppröret. Såg heller inga Rossin-inskriptioner i ramen utan bara ryttarens signatur? Mailade säljaren men han behagade inte svara på mina frågor. Ronny, har du sett många Rossin med unika stämplar men med Rossin-klibbor? Grym ram!bizzarro wrote:Rossin banram[/img][
Edit: Klas, landskapskamp snart? Ghibli eller Khamsin?...
Мясо это убийство
Re: Ett paket kom på posten idag.
Ville inte måla fan på väggen här, det kan säkert gå alldeles utmärkt men ett varningens finger kan ändå vara på sin plats om man ska köpa en fin ram (vilket du ju har gjort). Jag har nämligen själv gjort misstaget med samma matematik med dåligt resultat.Viggen wrote:Elmer wrote:
Text.
Min nuvarande ram har topprör på 57 vilket är centimetern längre än jag kört tidigare (innan mitt misslyckade experiment) och då kör jag 120 stam mot 110 förr.
Då gick jag mycket på stack och reach (trots längre topprör har den något mindre reach än min gamla) så jag kan rekomendera att notera sådant för framtida köp om ramen passar.
Sen menade jag bara att man gör sig en björntjänst om man bygger sina cyklar prostyle även om det är lockande. Men nu: skogscykling.
Re: Ett paket kom på posten idag.
OT men härligt att du är igång igen johannes!
Ett paket kom på posten idag.
Jag tar inte illa upp! Det är bara bra, jag tackar för att du går igång och höjer fingrar. Det är nyttigt att få höra om fler som gått i samma tankar och att det inte alltid slutat som det ska och var tänkt.Elmer wrote: .
Om jag ska jämföra mot dig så har jag precis gått ner 1cm i topprör och upp 1-2 på styrstam och behållit samma stolpe, sen har jag inte reach & stack-måtten på Janssen som är det nuvarande landsvägsåket att jämföra med.
Sen blir det inte allt för mycket pro-style, det är väl stammen som är lite längre än vad forumet är van vid. Det andra som ska på är inget spektakulärt direkt. Det är ju ingen custom 150 stam och andra vansinnigheter. Vi får helt enkelt se hur det artar sig
Re: Ett paket kom på posten idag.
130 blir alldeles lagom, bäst styrning får man så, knäven rakt över navet.
Ingen skam i att börja med styrstammen uppvänt tills man har kommit in i ramen lite.
Ingen skam i att börja med styrstammen uppvänt tills man har kommit in i ramen lite.
Re: Ett paket kom på posten idag.
Nya pedaler!
Re: Ett paket kom på posten idag.
Det kom tre paket idag! Bakhjul, bromshandtag, växelreglage. Hjulafton!
Ett paket kom på posten idag.
Fin. Var fick du tag på den? Jag trodde det nästan bara fanns Madonna del Ghisallo som cykelaccessoar.johohoan wrote:
Med St Christopher runt sadelröret behöver man inte ha hjälm. Dessutom får man aldrig punktering.
Yesterday's Technology Today
Re: Ett paket kom på posten idag.
Jag hade också bara sett madonnan innan jag sprang på denna från en fransman på ebay av en slump (eller slump och slump... han hade gjort en sån där fuling när man nämner en massa cykelmärken som inte har ett dugg med prylen att göra). Hur som helst en kul grej som kostade mindre än en lunch.d'epoca wrote:Fin. Var fick du tag på den? Jag trodde det nästan bara fanns Madonna del Ghisallo som cykelaccessoar.johohoan wrote:
Med St Christopher runt sadelröret behöver man inte ha hjälm. Dessutom får man aldrig punktering.
Re: Ett paket kom på posten idag.
^
Hahaha, klockrent!! Nåt japanskt?
Hahaha, klockrent!! Nåt japanskt?
Re: Ett paket kom på posten idag.
Man ser ju inte vad det är när emballaget är kvar!
Re: Ett paket kom på posten idag.
Rattmuff till lowriderhoj?
Ett paket kom på posten idag.
Fan trodde aldrig någon skulle gissa rätt på denna
Japanskt från England innehåller det iaf.
Japanskt från England innehåller det iaf.
Re: Ett paket kom på posten idag.
Araya super aero ?
johohoan wrote:Med St Christopher runt sadelröret behöver man inte ha hjälm. Dessutom får man aldrig punktering.
Rule #242 - More is good ... all is better.