Liiiite för kort gaffelrör. Tips?

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Liiiite för kort gaffelrör. Tips?

Post by atomlab » 03 Jun 2012 21:11

Låt dig inte skrämmas att slipa nere på ramen. Det är inte på nano millimeter nivå vi pratar om. Bara att märka ut ett jämt sträck runt om och sedan tar du vinkelkapen med slip sten på och kör på runt om. Har slipat ner betydligt viktigare saker är en ram på det sättet utan problem.
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Liiiite för kort gaffelrör. Tips?

Post by Fredde » 03 Jun 2012 21:29

Nej fila/slipa inte.

Om du ändå ska hålla på och jonglera med vinkelslipen så kapa gaffeln en bit ned (så stammen får plats), köp en svarvad hylsa och få den svetsad och slipa ner fogen. Det hela kostar ett par hundringar.

oscarsoderberg
Posts: 91
Joined: 22 Jul 2011 14:05
Location: Stockholm

Re: Liiiite för kort gaffelrör. Tips?

Post by oscarsoderberg » 03 Jun 2012 22:00

Låter som ett vettigt förslag för att inte förstöra ramen. Antar att man måste svetsa på insidan då? Annars är det väl ingen svetsning kvar efter att man slipat ner fogen? Menar alltså att bara slipar bort allt om man svetsar på utsidan annars? Vet du var man kan göra det? Någon i Stockholm som kan sånt? Så det blir rakt och fint.

Annars verkar det som att det blir att fila ner ramen. Absolut ingen ram som jag är superrädd om.

Tackar som sagt hjärtligast för alla bra tips.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Liiiite för kort gaffelrör. Tips?

Post by Fredde » 04 Jun 2012 07:43

oscarsoderberg wrote:Låter som ett vettigt förslag för att inte förstöra ramen. Antar att man måste svetsa på insidan då? Annars är det väl ingen svetsning kvar efter att man slipat ner fogen? Menar alltså att bara slipar bort allt om man svetsar på utsidan annars? Vet du var man kan göra det? Någon i Stockholm som kan sånt? Så det blir rakt och fint.

Annars verkar det som att det blir att fila ner ramen. Absolut ingen ram som jag är superrädd om.

Tackar som sagt hjärtligast för alla bra tips.
Nejdå, man svetsar/löder på utsidan av gaffeln, distansen ska sticka ner en bit i gaffeln och sen lämnar man en liten glipa precis där man ska svetsa. Är du med, den ska ha lite mindre diameter i ändarna och helt enkelt fungera som förlängning.

I Nacka finns en trevlig herre som är bra på att svarva, 08-715 tolv 80. Han kan säkert sticka av gaffeln i svarven också så blir det rakt och fint.

oscarsoderberg
Posts: 91
Joined: 22 Jul 2011 14:05
Location: Stockholm

Re: Liiiite för kort gaffelrör. Tips?

Post by oscarsoderberg » 04 Jun 2012 20:02

Har jag förstått det rätt? Ett extra rör på insidan. Man kapar längre ner på gaffeln så röret på insidan inte hindrar styrstammen. Sen lämnar man en liten glipar och svetsar där igen innerröret med gaffelröret. Sen slipar man ner fogarna så att gaffelrören återigen linjerar upp med varandra? Låt min fina skiss tala.

Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Liiiite för kort gaffelrör. Tips?

Post by Fredde » 04 Jun 2012 20:09

oscarsoderberg wrote:Har jag förstått det rätt? Ett extra rör på insidan. Man kapar längre ner på gaffeln så röret på insidan inte hindrar styrstammen. Sen lämnar man en liten glipar och svetsar där igen innerröret med gaffelröret. Sen slipar man ner fogarna så att gaffelrören återigen linjerar upp med varandra? Låt min fina skiss tala.

Image
Precis. Men är det längre du vill förlänga så kan din spacer ha samma ytterdiameter som själva gaffelröret men ha mindre diameter i ändarna så du får en liten snygg öppning att svetsa i som i din skiss. Föredömlig skiss btw!
Är du med?? Typ denna formen:

__------___
--_______---

Inte lika snygg skiss men ändå! :)

Jag gjorde en liknande operation åt en polare på hans 29er gaffel och då fixade jag en spacer som hade tre diametrar så att den tog stopp när man bankat in den i gaffeln och lämnade en "spalt" på 2-3mm att svetsa i. Är det bra passning blir det hela löjligt rakt.

oscarsoderberg
Posts: 91
Joined: 22 Jul 2011 14:05
Location: Stockholm

Re: Liiiite för kort gaffelrör. Tips?

Post by oscarsoderberg » 04 Jun 2012 20:23

Skönt, då är jag med! Men eftersom det bara handlar om ett par gängor så kanske det funkar att bara köra ett innerrör. Stort tack för tipset! Känns ändå relativt "enkelt" även om jag inte kan göra det själv.. Om man ringer herren i Nacka, tror du han kan kapa, fixa en rörstump och svetsa? Vore rätt skönt efter allt krångel att bara åka till en snubbe som kan fixa allt.

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Liiiite för kort gaffelrör. Tips?

Post by boffe » 04 Jun 2012 20:32

Med mitt idiottips hade du cyklat i två dagar nu. Är det värt allt besvär? I värsta fall hade du slitit ut ett styrlager extra. Kostar vad? Några hundralappar? Snacks om att gå över bron för vatten. Ja ja.. Vad är en bal på slottet..

oscarsoderberg
Posts: 91
Joined: 22 Jul 2011 14:05
Location: Stockholm

Re: Liiiite för kort gaffelrör. Tips?

Post by oscarsoderberg » 04 Jun 2012 20:56

Må vara så. Men jag har varken verktygen eller erfarenheten för att göra det själv så i vilket fall som helst så måste jag hitta någon som gör det åt mig. Tänkte därför att jag lika gärna kan göra det snyggt. Men hade vinkelslipen legat i kökslådan så hade den förmodligen åkt fram för ett tag sen.

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Liiiite för kort gaffelrör. Tips?

Post by boffe » 04 Jun 2012 21:16

Skönt att höra. Då släpper jag det :D

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Liiiite för kort gaffelrör. Tips?

Post by Fredde » 04 Jun 2012 21:52

oscarsoderberg wrote:Må vara så. Men jag har varken verktygen eller erfarenheten för att göra det själv så i vilket fall som helst så måste jag hitta någon som gör det åt mig. Tänkte därför att jag lika gärna kan göra det snyggt. Men hade vinkelslipen legat i kökslådan så hade den förmodligen åkt fram för ett tag sen.
Nacka-herren (som är supertrevlig och jag tror han hette Roger) kan med stor säkerhet sticka av gaffeln och garanterat svarva förlängningen dock är jag osäker på om han har svets, jag tror inte det.

Men du kan testa att fråga Bankiren snällt här på forumet han är en fena på att svetsa.

kingbuxton
Posts: 71
Joined: 14 Dec 2011 20:53

Re: Liiiite för kort gaffelrör. Tips?

Post by kingbuxton » 05 Jun 2012 11:59

Återigen, eftersom det bara är ett par gängor som fattas så hade jag slipat ner översta skålen hellre än att slipa på ramen eller svetsa i gaffeln. Du har ju lite tillgodo där också, slipar du ner muttern på översta skålen har du lätt tillräckligt med gängor till låsringen, skålen kan du justera för hand eller om du vill med en polygrip (med en trasa runt den förstås så den inte blir skadad). Det blir nog mycket lättare att jobba med än en bulkig ram och som sagt, gör du fel så spelar det ingen roll, bara att köpa en ny skål för 15kr i cykelbutiken.

Var bara försiktig så att du lämnar lite kvar av muttern så att det finns ett par gängor på insidan, annars får du inte på skålen!

Fulmek som fulmek, bara det funkar och ser hyfsat snyggt ut så spelar det nog ingen roll på vilket sätt du väljer att göra det, men välj metoden som passar dig, dina verktyg, plånbok, skills och erfarenhet bäst, annars kan det gå åt helvete.

Lycka till hur du än gör :)

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Liiiite för kort gaffelrör. Tips?

Post by Kiliam » 07 Jun 2012 09:11

olle wrote:Den här lösningen postades i "sköna lösningar"-tråden, vet dock inte riktigt hur de har gjort men det kanske skulle funka för dig..
Viggen wrote:Konverterat 1" campalager till threadless, riktigt stiligt genomfört.
Image
Var finns denna konvertering att köpa?

vilden
Posts: 145
Joined: 07 Jun 2010 19:05

Re: Liiiite för kort gaffelrör. Tips?

Post by vilden » 07 Jun 2012 10:04

^Det är väl bara en vanlig 1" till A-head adapter? En sån borde du relativt lätt hitta hos cykelhandeln.

Patrik T
Posts: 60
Joined: 15 Aug 2008 19:23
Location: 414
Contact:

Re: Liiiite för kort gaffelrör. Tips?

Post by Patrik T » 10 Jun 2012 18:18

Så här kan man göra.
http://www.flickr.com/photos/57641994@N ... 033934037/
Att slipa på ramen är enligt mitt sätt att se det rätt knasigt, har man sedan även ambitionen att det ska vara klart på 5 minuter ...

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Re: Liiiite för kort gaffelrör. Tips?

Post by boffe » 10 Jun 2012 19:25

Patrik T wrote:Så här kan man göra.
http://www.flickr.com/photos/57641994@N ... 033934037/
Att slipa på ramen är enligt mitt sätt att se det rätt knasigt, har man sedan även ambitionen att det ska vara klart på 5 minuter ...
Knasigt? Har du en svarv, svets, svetsjigg och en extra gaffel hemma? Om ja, så borde du hjälpa Oscar istället för att racka ner på en fullt fungerande lösning. Jag måste släppa den här tråden innan jag får spel.

Puss

Patrik T
Posts: 60
Joined: 15 Aug 2008 19:23
Location: 414
Contact:

Re: Liiiite för kort gaffelrör. Tips?

Post by Patrik T » 10 Jun 2012 20:22

boffe wrote:
Patrik T wrote:Så här kan man göra.
http://www.flickr.com/photos/57641994@N ... 033934037/
Att slipa på ramen är enligt mitt sätt att se det rätt knasigt, har man sedan även ambitionen att det ska vara klart på 5 minuter ...
Knasigt? Har du en svarv, svets, svetsjigg och en extra gaffel hemma? Om ja, så borde du hjälpa Oscar istället för att racka ner på en fullt fungerande lösning. Jag måste släppa den här tråden innan jag får spel.

Puss
En fullt fungerande lösning, och det på 5 minuter dessutom, visst.
Och inget ifrågasättande för då får man ett spel.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Liiiite för kort gaffelrör. Tips?

Post by Indurain » 10 Jun 2012 20:53

Patrik, vad tror du om lösningen där man skarvar exempelvis med ett 22.2mm rör
från en slaktad styrstamm och svetsar ?
Image
Rule #242 - More is good ... all is better.

Patrik T
Posts: 60
Joined: 15 Aug 2008 19:23
Location: 414
Contact:

Re: Liiiite för kort gaffelrör. Tips?

Post by Patrik T » 10 Jun 2012 21:42

Det går bra och är egentligen bättre än det jag beskrev. Men det förutsätter som sagt att styrröret är tillräckligt långt så att både hylsa och styrstam ryms i röret. Tänk på att styrröret är butted/reducerat i sin nedre del och att hylsan måste hamna ovanför den reduceringen.
Bygger man istället samtidigt om till ahead set så slipper man dom problemen och då kan skarven läggas högre upp.
Det finns ganska enkla hållare för att kapa gaffelrör som gör det lätt att få ett rakt snitt. Men det går att få till det med en bågfil och en vinkelhake.
Krom molybden 22,2 mm rör, och även 25,4 mm rör kan köpas från http://www.arigoteknik.se/svenska.htm.

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Re: Liiiite för kort gaffelrör. Tips?

Post by boffe » 10 Jun 2012 22:09

Image

Post Reply