Gänga om vevlagerhylsa i Malmö

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
JacobSvenberg
Posts: 36
Joined: 22 Apr 2012 14:17
Location: Malmö

Gänga om vevlagerhylsa i Malmö

Post by JacobSvenberg » 12 Jun 2012 14:55

Hejej, var för en stund sedan på mitt postombud och hämtade ut ett stort paket innehållandes nytt vevlager, vevparti samt däck. Sjukt lycklig var jag.
Men, när jag skulle sätta på vevlagret märker jag till min enormt j*vla stora besvikelse att det inte går på. Ena sidan går på utan problem men andra sidan (höger) vill inte.
Gängorna va fel helt enkelt.

Jag skruvade på hållet som vevlagret var gängat och tog i så mycket att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Var så arg så jag tänkte att jag bryr mig inte om ramen.
Nu går det inte längre. Mycket möjligt att ramen är fucked nu men undrar ändå om det finns någonstans i Malmö där de kan gänga om en vevlagerhylsa, gärna så snabbt som möjligt.

Eller, går det att lösa på något annat sätt?

Ramen är en Crescent världsmästarcykel och vevlagret är från Eight inch
http://www.eighthinch.com/bottombracket.html

tja
Posts: 25
Joined: 05 Oct 2008 12:41
Location: Stockholm

Re: Gänga om vevlagerhylsa i Malmö

Post by tja » 12 Jun 2012 16:23

Kan det vara så att din cykel har Italiensk gänga i vevlagerhylsan? Det betyder att den i så fall är högergängad på bägge sidor och du får köpa ett nytt lager med italiensk gänga.

kingbuxton
Posts: 71
Joined: 14 Dec 2011 20:53

Re: Gänga om vevlagerhylsa i Malmö

Post by kingbuxton » 12 Jun 2012 16:32

Vad är det för cykel? Crescent Världmästare kan vara vad som helst egentligen. Äldre crescent-cyklar hade ofta franska vevlager, man kan lura sig till att tro att det kommer att gå men det går inte.

Ramen är stål och jag antar att vevlagret är aluminium så du har antagligen inte förstört ramen än (stål brukar vinna över aluminium :))

Är det det som är problemet så skulle jag köpa ett franskt vevlager (velo orange t.ex.). Att gänga om till engelst är risky business, stor risk att det hela går åt helvete. Är det bara så att gängorna är lite tröga kan nog vilken affär som helst hjälpa dig gänga om.

User avatar
JacobSvenberg
Posts: 36
Joined: 22 Apr 2012 14:17
Location: Malmö

Re: Gänga om vevlagerhylsa i Malmö

Post by JacobSvenberg » 12 Jun 2012 16:39

Jag tror faktiskt inte det är italiensk gänga. Har adrig hört eller sett en crescent med det, har nyss googlat som en dåre. Men vad kan det vara för gänga?
Det står Japan på ena sidan av mitt nuvarande vevlager så jag antar att det är vanligt engelskt. Frågan är då bara varför inte mitt nya vevlager funkar. Ena sidan funkar bara som sagt.
Men, båda sidorna av det nya vevlagret passar på ena sidan av min vevlagerhylsa. Alltså har min cykel olika gängor. Vad är det då jag ska söka efter?
Och vad tror ni, känns det lönt att gänga om?

Edit: Nej det är inte fransk gänga heller, jag köpte ett just från velo orange men fick sälja det här på forumet direkt efter.
Jag undrar om det bara är gängorna som är tröga, jag tog verkligen i för allt jag hade och jo, tyvärr så är gängorna i ramen fördärvade. Dock fick jag på mitt gamla vevlager, nästa iallafall. Men jag ska köra så sålänge.

Bör kanske tilläggas att jag är ute efter ny, billig ram så om någon ser detta..

User avatar
lugosi
Posts: 300
Joined: 27 Sep 2011 06:56
Location: Sthlm

Re: Gänga om vevlagerhylsa i Malmö

Post by lugosi » 12 Jun 2012 17:19

Franskt vevlager är det.

Franska vevlager hittar du enklast på velo-orange.com

Annars så kan oftast göra i ordning vevlagret som följer med, om du nu har det kvar. Jag rensade mitt (också på en världsmästarcykeln; "competition 12", anno -80, 81) på fett, olja och smuts och fettade om det och installerade det på nytt, funkade skitbra.

kingbuxton
Posts: 71
Joined: 14 Dec 2011 20:53

Re: Gänga om vevlagerhylsa i Malmö

Post by kingbuxton » 12 Jun 2012 17:32

Vill du komma förbi min verkstad så kan vi se om det går att fixa.

kingbuxton
Posts: 71
Joined: 14 Dec 2011 20:53

Re: Gänga om vevlagerhylsa i Malmö

Post by kingbuxton » 12 Jun 2012 17:38

Alltså det låter verkligen som ett franskt vevlager.

User avatar
JacobSvenberg
Posts: 36
Joined: 22 Apr 2012 14:17
Location: Malmö

Re: Gänga om vevlagerhylsa i Malmö

Post by JacobSvenberg » 12 Jun 2012 17:43

Om jag har franskt så vet jag inte vad jag gör. Köpte som sagt ett franskt på velo orange. När jag hade fått hem det så stack jag direkt til cykelköket för att sätta på det. En av de som jobbar där kom då fram till mig och frågade vad jag höll på med och han skrattade nästan åt mig när jag sa att jag behövde franskt vevlager. Han va absolut 100% säker på att det inte var franskt. Det är därför jag inte tror att det är franskt, jag sålde sedan vevlagret här sjukt billigt.

Ångest.

User avatar
JacobSvenberg
Posts: 36
Joined: 22 Apr 2012 14:17
Location: Malmö

Re: Gänga om vevlagerhylsa i Malmö

Post by JacobSvenberg » 12 Jun 2012 17:44

kingbuxton wrote:Vill du komma förbi min verkstad så kan vi se om det går att fixa.
Men ja, jag kommer förbi dig någon dag, din verkstad låg nära cyklism va?
Det är ju dig jag har köpt cykeln av, för det är väll Barry?

kingbuxton
Posts: 71
Joined: 14 Dec 2011 20:53

Re: Gänga om vevlagerhylsa i Malmö

Post by kingbuxton » 12 Jun 2012 17:48

Jaha, folk som skrattar åt en när man mekar, kul! Kolla på gängorna på högre sidan, se om de går åt samma håll som skålen du har. Går de åt "fel" håll så är det franskt.

User avatar
JacobSvenberg
Posts: 36
Joined: 22 Apr 2012 14:17
Location: Malmö

Re: Gänga om vevlagerhylsa i Malmö

Post by JacobSvenberg » 12 Jun 2012 17:51

Ska kolla det sedan, hinner inte idag. Har skruvat på allt nu och det sitter som berget pga. att gängorna är fucked.
Men åter till topic title: Var kan man gänga om i Malmö? Pallar verkligen inte hålla på och klydda med franskt. Samt vad kan det kosta?

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Gänga om vevlagerhylsa i Malmö

Post by Indurain » 12 Jun 2012 17:55

Skit i gängorna kanske ?, fast det inte värt tid och pengar på att få ordning på "världsmästaren", Crescent borde stämmas för att ha klistrat på världsmästardekaler
på en pissram med skitkomponenter.
Rule #242 - More is good ... all is better.

kingbuxton
Posts: 71
Joined: 14 Dec 2011 20:53

Re: Gänga om vevlagerhylsa i Malmö

Post by kingbuxton » 12 Jun 2012 18:03

Ja fast är det en Pepita är det väl en fin cykel (har nyligen mekat med 2 som båda hade franska gängor förresten). Reynolds rör, Nervex muffrar och Campa Record komponenter, inte direkt en pisscykel....

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Gänga om vevlagerhylsa i Malmö

Post by Indurain » 12 Jun 2012 18:23

jo, det finns undantag, fast dom är lätträknande
Rule #242 - More is good ... all is better.

kingbuxton
Posts: 71
Joined: 14 Dec 2011 20:53

Re: Gänga om vevlagerhylsa i Malmö

Post by kingbuxton » 12 Jun 2012 19:04

Sedan är det också kanske så att den vanligaste cykeln här på forumet är just Crescent Världsmästare, kanske då lite onödigt att rå dissa en stor del av folk på forumet cyklar (inte minst JacobSvenberg) just för att man själv väljer att lägga mycket pengar på en dyr cykel.

Det finns de som måste ha allt NJS-stämplat och lägger stora summor på det trotts att de aldrig aldrig kommer att tävla, och så finns det de som lägger det de själv tycker är en vettig summa på en cykel som uppfyller deras krav, bara man cyklar är jag glad!

Ge mig en Crescent så cyklar jag gärna på den!

Post Reply