Motobecane - singelspeed
Motobecane - singelspeed
Någon som har erfarenhet av att konvertera motobecaneracers till singlespeed? För- & nackdelar?
Re: Motobecane - singelspeed
Nackdelen är väl att gängor och mått är franska. Det är lite svårare att hitta grejer som passar.
Re: Motobecane - singelspeed
Har sett dina trådar om ss.
Tycker det är bra att frågar en massa, fortsätt med det.
Du verkar inte riktigt veta vad du vill ha för cykel, helt normalt i början.
Mitt råd är att köpa en gammal räcer som är rätt storlek och som du tycker är snygg.
Se till att inget väsentligt är trasigt, tex ramen är krokig etc...
Det bra om den har dropouts som funkar för ss, kolla SheldonBrown.com för detta
När du hittat din cykel kan du lätt montera av växlar korta av kedjan och köra ss.
Det går att köra ss utan att köpa en enda ny del.
Sen om det känns bra kan du börja uppgradera, det är så de flesta gör (jag gjorde iaf så).
Jag lovar att du om ett år kommer ha en helt annan cykel än den du började med, förhoppningsvis har du kvar samma ram om du fortfarande gillar den.
Tycker det är bra att frågar en massa, fortsätt med det.
Du verkar inte riktigt veta vad du vill ha för cykel, helt normalt i början.
Mitt råd är att köpa en gammal räcer som är rätt storlek och som du tycker är snygg.
Se till att inget väsentligt är trasigt, tex ramen är krokig etc...
Det bra om den har dropouts som funkar för ss, kolla SheldonBrown.com för detta
När du hittat din cykel kan du lätt montera av växlar korta av kedjan och köra ss.
Det går att köra ss utan att köpa en enda ny del.
Sen om det känns bra kan du börja uppgradera, det är så de flesta gör (jag gjorde iaf så).
Jag lovar att du om ett år kommer ha en helt annan cykel än den du började med, förhoppningsvis har du kvar samma ram om du fortfarande gillar den.
FISTASTHLM
Re: Motobecane - singelspeed
Jag har verkligen ingen koll på vad jag vill ha, mer än att den ska vara rolig och ganska lättcyklad typ. Antar att man alltid vill komma snabbare till målet än vad som är realistiskt .
Har hittat en gammal motobecaneracer som jag kan få för 500 kr, så tror att jag börjar där. Sen får jag väl, som du skriver, uppgradera efter hand. Om inte annat för att sprida ut kostnaderna lite... Det är väldigt svårt att definiera vad man vill ha, fast väldigt lätt att identifiera schyssta cyklar på stan. Typ. Blir dock lite nojig när jag läser om alla bekymmer folk stöter på under byggandet, men det är väl å andra sidan oftast problem som löser sig efterhand.
Har hittat en gammal motobecaneracer som jag kan få för 500 kr, så tror att jag börjar där. Sen får jag väl, som du skriver, uppgradera efter hand. Om inte annat för att sprida ut kostnaderna lite... Det är väldigt svårt att definiera vad man vill ha, fast väldigt lätt att identifiera schyssta cyklar på stan. Typ. Blir dock lite nojig när jag läser om alla bekymmer folk stöter på under byggandet, men det är väl å andra sidan oftast problem som löser sig efterhand.
Re: Motobecane - singelspeed
då ska du nog inte ha en motobecane, "franska mått" som nämns ovan är ett bekymmer i sig och har du otur är det till och med schweiziska mått. enklast är nog en japansk historia, idel standardmått, eller en europé från 85 och framåt. i grova drag snackar jag nu alltså. *men* som du säger själv saker löser sig och det är kul att lösa, så om bara vevlagret på motobecanen är helt tycker jag du ska köra. det är den jobbigaste saken att byta.sifter wrote:Blir dock lite nojig när jag läser om alla bekymmer folk stöter på under byggandet
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Motobecane - singelspeed
Jag är också väldigt ny med att meka hoj, och håller just nu på med mitt första SS projekt. Mitt tips är att börja med en grov grundidé av vad du vill göra med cykeln. Sen tar du det steg för steg, utan stress. Under tiden kommer du få nya idéer av vad du vill göra, vad du kan testa och förändra.sifter wrote:Jag har verkligen ingen koll på vad jag vill ha, mer än att den ska vara rolig och ganska lättcyklad typ. Antar att man alltid vill komma snabbare till målet än vad som är realistiskt .
Har hittat en gammal motobecaneracer som jag kan få för 500 kr, så tror att jag börjar där. Sen får jag väl, som du skriver, uppgradera efter hand. Om inte annat för att sprida ut kostnaderna lite... Det är väldigt svårt att definiera vad man vill ha, fast väldigt lätt att identifiera schyssta cyklar på stan. Typ. Blir dock lite nojig när jag läser om alla bekymmer folk stöter på under byggandet, men det är väl å andra sidan oftast problem som löser sig efterhand.
Kommer du över en billig ram är det lättare att testa sig fram, du har ju inte så mycket att förlora!
Ett sista tips: innan du skruvar av allt, testa dig fram till vilken utväxling som passar dig bäst. När du hittat en som känns bra, köp ett SS-kit (brukar vara billiga) så att du slipper att kedjan hoppar ur.
Re: Motobecane - singelspeed
Äh, franska mått, det är ju bara ett problem om du ska byta prylar som vevlager, styrlager, ibland pedaler.
En fem hunka är ett bra projekt att börja med.
Men med begagnat vet man ju aldrig, du kommer definitivt lära dig en massa under tiden.
Men du kan ju känna lite på vevarna och styret så det inte glappar nånstans.
En fem hunka är ett bra projekt att börja med.
Men med begagnat vet man ju aldrig, du kommer definitivt lära dig en massa under tiden.
Men du kan ju känna lite på vevarna och styret så det inte glappar nånstans.
FISTASTHLM
Re: Motobecane - singelspeed
Jag tänker nog att ett användbart vevparti är ett krav för köp, har förstått att det kan vara ganska klurigt. Enligt uppgift har cykeln använts ytterst sparsamt, och mest stått i en sommarstuga sedan den skaffades. Kan man hoppas på att ett singlespeedhjulset kan monteras utan större problem då eller? Har inte riktigt förstått det här med kedjelinje, är det i regel ett problem? Och löser man det (vanligtvis) med spacers?
Re: Motobecane - singelspeed
Vad har den för dropouts?sifter wrote:Jag tänker nog att ett användbart vevparti är ett krav för köp, har förstått att det kan vara ganska klurigt. Enligt uppgift har cykeln använts ytterst sparsamt, och mest stått i en sommarstuga sedan den skaffades. Kan man hoppas på att ett singlespeedhjulset kan monteras utan större problem då eller? Har inte riktigt förstått det här med kedjelinje, är det i regel ett problem? Och löser man det (vanligtvis) med spacers?
http://sheldonbrown.com/singlespeed.html
Re: Motobecane - singelspeed
...och styrstam, och i peugeotfallet även sadelstolpe. som jag sa, funkar vevlagret och ännu bättre även vevpartiet är det ju inte så komplicerat så kör på.NKDMS wrote:Äh, franska mått, det är ju bara ett problem om du ska byta prylar som vevlager, styrlager, ibland pedaler.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Motobecane - singelspeed
du tänker köpa nytt bakhjul, det underlättar ju och ja det kommer passa så länge bredden på navet är någorlunda rätt. bara att skruva ihop eller bända ut om det bara är upp till ett par cm skillnad. hjulet kommer säkert vara 110 eller 120 och din ram 126 så det är cool. kedjelinjen blir garanterat tillräckligt rätt med klingan antingen på insidan eller utsidan av veven. kedjelinje kommer du aldrig att förstå för det är aldrig som man tror. bara att prova sig fram.sifter wrote:Kan man hoppas på att ett singlespeedhjulset kan monteras utan större problem då eller? Har inte riktigt förstått det här med kedjelinje, är det i regel ett problem? Och löser man det (vanligtvis) med spacers?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Motobecane - singelspeed
Dropoutsen ser bra ut!proclaim wrote:Vad har den för dropouts?sifter wrote:Jag tänker nog att ett användbart vevparti är ett krav för köp, har förstått att det kan vara ganska klurigt. Enligt uppgift har cykeln använts ytterst sparsamt, och mest stått i en sommarstuga sedan den skaffades. Kan man hoppas på att ett singlespeedhjulset kan monteras utan större problem då eller? Har inte riktigt förstått det här med kedjelinje, är det i regel ett problem? Och löser man det (vanligtvis) med spacers?
http://sheldonbrown.com/singlespeed.html
Ok, det låter ju inte helt omöjligt. Förstår inte riktigt vad "...med klingan antingen på insidan eller utsidan av veven" betyder, men det gör jag kanske när jag ser det framför mig.abacaxi wrote:du tänker köpa nytt bakhjul, det underlättar ju och ja det kommer passa så länge bredden på navet är någorlunda rätt. bara att skruva ihop eller bända ut om det bara är upp till ett par cm skillnad. hjulet kommer säkert vara 110 eller 120 och din ram 126 så det är cool. kedjelinjen blir garanterat tillräckligt rätt med klingan antingen på insidan eller utsidan av veven. kedjelinje kommer du aldrig att förstå för det är aldrig som man tror. bara att prova sig fram.sifter wrote:Kan man hoppas på att ett singlespeedhjulset kan monteras utan större problem då eller? Har inte riktigt förstått det här med kedjelinje, är det i regel ett problem? Och löser man det (vanligtvis) med spacers?
Men det brukar alltså gå att bända till någorlunda bra även om ramen är lite för stor/liten? Är det en bra, men kanske dyr, idé att köpa ett schysst hjulset och har ni isf några tips på var man kan hitta ett sådant?
Re: Motobecane - singelspeed
Franska vevlager går att få tag på Velo-Orange
Styrstammar finns att köpa men är dock lite klurigare, det finns en tillverkare utav nyproduktionen av det franska måttet 22.0mm.
Det som jag hört vara jobbigt är att hitta pedaler till Franska vevpartier.
Styrstammar finns att köpa men är dock lite klurigare, det finns en tillverkare utav nyproduktionen av det franska måttet 22.0mm.
Det som jag hört vara jobbigt är att hitta pedaler till Franska vevpartier.
Re: Motobecane - singelspeed
se en låt oss säga 12-växlad cykel framför dig. den lilla klingan sitter då på insidan och den stora på utsidan. svårare än så var det inte.sifter wrote:Förstår inte riktigt vad "...med klingan antingen på insidan eller utsidan av veven" betyder
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Motobecane - singelspeed
Många bakhjul för växlat går att konvertera till single speed. Det tycker jag är bra...
Re: Motobecane - singelspeed
Get it! Fast på utsidan av veven vetefan om den sitter, eller är jag helt ute och snurrar?abacaxi wrote:se en låt oss säga 12-växlad cykel framför dig. den lilla klingan sitter då på insidan och den stora på utsidan. svårare än så var det inte.sifter wrote:Förstår inte riktigt vad "...med klingan antingen på insidan eller utsidan av veven" betyder
Nåja. Det kan nog bli ett bra projekt det här, ska ta en närmare koll på ramen i nästa vecka och därefter förhoppningsvis kunna påbörja arbetet...
Re: Re: Motobecane - singelspeed
om du ser hela aluminiumklumpen som "veven" så jo.sifter wrote:Fast på utsidan av veven vetefan om den sitter
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Motobecane - singelspeed
scarboni wrote:Franska vevlager går att få tag på Velo-Orange
Styrstammar finns att köpa men är dock lite klurigare, det finns en tillverkare utav nyproduktionen av det franska måttet 22.0mm.
Det som jag hört vara jobbigt är att hitta pedaler till Franska vevpartier.
Jag har själv en gammal Motobecane super mirage, med franskgängade vevarmar. De gick jag med till Veloform häri Götet och lät gänga om. Funka klockrent.
Re: Motobecane - singelspeed
Jag kör också på en Motobecane Mirage. Dock köpte jag den fixed så jag har ju inte varit i processen med vevlager och dess historia. Det satt orginal Motobecane vevar men vevlager har jag för mig är Sakae om jag inte minns fel, kanske är den omgängad då?!
Mitt feta problem är nu att hitta styrstam som jag gillar och passar, men det ska lösas med att borra upp gaffelfanskapet istället.
I övrigt tycker jag den funkar fint som insteg till fixed/SS, ska bytas lite hjul och annat inom snar framtid bara.
Mitt feta problem är nu att hitta styrstam som jag gillar och passar, men det ska lösas med att borra upp gaffelfanskapet istället.
I övrigt tycker jag den funkar fint som insteg till fixed/SS, ska bytas lite hjul och annat inom snar framtid bara.
Re: Motobecane - singelspeed
Jag började med en Motobecane Grand Sprint för 400 spänn som jag konverterade till singlespeed. Det enda jobbiga jag kommer ihåg var att jag var tvungen att köpa nya insexnycklar i inch-steg. Den hade originalpedaler med standardgänga t.ex.
Lite halvjobbigt kan det vara om man vill byta bakhjul också då man kan bli tvungen att spacea om på bakaxeln för att få en fin kedjelinje, men det ger sig!
Lite halvjobbigt kan det vara om man vill byta bakhjul också då man kan bli tvungen att spacea om på bakaxeln för att få en fin kedjelinje, men det ger sig!