Fråga Ronny
- rallykalle
- Posts: 800
- Joined: 07 Oct 2008 14:46
- Location: Stockholm
Re: Fråga Ronny
Oraklet Ronny, eller någon som känner sig manad att delge sig av sin kunskap. Hur pass mycket påverkar egentligen en buckla en stålram. Surfade lite ebay och såg den här ramen med en bula i.
Den ser oroväckande ut för en som inte riktigt vet. Men finns det några riktlinjer alls för vad som är ok och vad som inte är det i sådana sammanhang? Det känns som just denna är placerad på ett ställe som borde göra ramen mer ömtålig, ganska mycket så faktiskt.
Den ser oroväckande ut för en som inte riktigt vet. Men finns det några riktlinjer alls för vad som är ok och vad som inte är det i sådana sammanhang? Det känns som just denna är placerad på ett ställe som borde göra ramen mer ömtålig, ganska mycket så faktiskt.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
Re: Fråga Ronny
Stålramar tål mycket men toppröret är ingen bra plats för en buckla. Men i överlag är många alltför oroliga för sådana här skador när dem inte förvärrars genom normalt användande. Om det vore en stel mtb ram men denna skada skulle jag varit tveksam om jag hade för avsikt att köra hård terränkörning med den. Men här en banram som säkert komma fisa fram i behagligt tempo. Sen ifall skadan förvärras vid en ev. krock vem bryr sig? Det är ju inte säkerheten i någon bil det handlar om. Ta alla dessa banramar med skador efter styrena i olika grad, inte verkar de gå av på mitten. Man bör dock vara observant att ramen inte är sned när de har fått slag på rören.rallykalle wrote:Oraklet Ronny, eller någon som känner sig manad att delge sig av sin kunskap. Hur pass mycket påverkar egentligen en buckla en stålram. Surfade lite ebay och såg den här ramen med en bula i.
Den ser oroväckande ut för en som inte riktigt vet. Men finns det några riktlinjer alls för vad som är ok och vad som inte är det i sådana sammanhang? Det känns som just denna är placerad på ett ställe som borde göra ramen mer ömtålig, ganska mycket så faktiskt.
Мясо это убийство
Re: Fråga Ronny
När jag prövar att göra det så handlar frågan ändå om just den auktionen även fast jag först är inne på profilen och sen klickat på contact member. Jag har gått in på andra auktioner från samma säljare och jag får inte tag i säljaren genom dom heller.Ronny wrote:^En del säljare avsäger sig kontaktformuläret på enskilda auktioner men det går fortfarande komma i kontakt med säljaren. Klicka på profilen där det finns kontaktformulär. Man kan välja antingen auktionsnr eller ej angående en auktion. Välj det senare när du annars hamnar på samma ruta igen.
Re: Fråga Ronny
Såg det och jag fick gå till feedback profilen sen kolla under Member quick links uppe till höger och kontakta honom på den länken, jävla bökigt och dumt att ha så här. http://feedback.ebay.com/ws/eBayISAPI.d ... world=trueTjejn wrote:När jag prövar att göra det så handlar frågan ändå om just den auktionen även fast jag först är inne på profilen och sen klickat på contact member. Jag har gått in på andra auktioner från samma säljare och jag får inte tag i säljaren genom dom heller.Ronny wrote:^En del säljare avsäger sig kontaktformuläret på enskilda auktioner men det går fortfarande komma i kontakt med säljaren. Klicka på profilen där det finns kontaktformulär. Man kan välja antingen auktionsnr eller ej angående en auktion. Välj det senare när du annars hamnar på samma ruta igen.
Мясо это убийство
Re: Fråga Ronny
Det här med banramar och sadelstolpens offset/setback..
Ska köpa en ny stolpe till min Histogram och har sneglat på Thomsons Elite-stolpe. Verkar vara rätt många som kör den på sina Mashar, men iom att de flesta mashägare är idioter tänker jag mig att det inte säger så mycket. Är orolig för att jag ska komma alldeles för långt fram över vevpartiet om stolpen inte har någon setback, då sadelröret är rätt brant på Mashen (76 grader). Vad säger Ronny om behovet av setback?
Ska köpa en ny stolpe till min Histogram och har sneglat på Thomsons Elite-stolpe. Verkar vara rätt många som kör den på sina Mashar, men iom att de flesta mashägare är idioter tänker jag mig att det inte säger så mycket. Är orolig för att jag ska komma alldeles för långt fram över vevpartiet om stolpen inte har någon setback, då sadelröret är rätt brant på Mashen (76 grader). Vad säger Ronny om behovet av setback?
F‡$†Λ $†HŁΜ
TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES
TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES
Re: Fråga Ronny
^ It's the law, men du kanske inte hade tänkt tävla med den?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Fråga Ronny
Det finns Thomson-stolpar med setback, fast de har en ful böj.
Re: Fråga Ronny
de kommer inte på fråga. asfula är de.
F‡$†Λ $†HŁΜ
TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES
TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES
Re: Fråga Ronny
Inte är dom väl byggda för komfort. Lid.
Re: Fråga Ronny
Jo dem är ju det förutom dig som har funnit denna sanningens tråd;-)Huliganen wrote:Det här med banramar och sadelstolpens offset/setback..
Ska köpa en ny stolpe till min Histogram och har sneglat på Thomsons Elite-stolpe. Verkar vara rätt många som kör den på sina Mashar, men iom att de flesta mashägare är idioter tänker jag mig att det inte säger så mycket. Är orolig för att jag ska komma alldeles för långt fram över vevpartiet om stolpen inte har någon setback, då sadelröret är rätt brant på Mashen (76 grader). Vad säger Ronny om behovet av setback?
Nej, jag skulle inte börja mixtra med seatback när det motverkar syftet med ramens geometri. Branta sadelrör är typiskt även för modern tempo och triathlon fast här många gånger drar man betydligt högre utvxl samt lägre kadens.
Vad som är gemensamt är att muskelgrupperna reagerar olika på hur pass mycket bakåt eller framåt man sitter i relation till vevpartiet. Hamstring och sätesmuskler arbetar mycket när man sitter långt fram (sprinter).
Histogramen är tänkt som en ram man ska hålla en hög kadens till och den bör givetvis byggas med en utvxl. som är anpassad till cyklistens. Jag vet att du gillar stora kedjehjul och visst ser det snyggt ut men i slutändan är det alltid en fråga om hur pass tränad man är att kunna hantera utvxl. och cykeln rätt. Det är lätt att se hur otränade hamnar lite märkligt på cykeln och kör på utvxl. som inte är anpassade till dem som gör dem till väldigt långsamma ineffektiva cyklister. Detta gäller lika mycket fixie som någon vxl. hoj.
En svag cyklist med fel utvxl. skulle säker föredra mer seatback på en Histogram för att kunna få en bättre position då lårmusklerna tar mycket jobb. Medan en som är van att hålla hög kadens till sin anpassade utvxl. kör utan någon seatback. Tränade cyklister kan simulera olika sadelpositioner genom att flytta sig på sadeln vilket jag själv använder mig av vid träning. Visst är det plågsamt ibland när sadeln inte känns bekväm men en mycket bra träning som gör att de olika muskelgrupperna anpassar sig vid olika kadens och mjölksyretålighet.
Så mitt råd blir att skit i seatback utan behåll den som den är och anpassa utvxl. så du kan hålla en högre snitt kadens än vad jag tror du kan för tillfället.
Мясо это убийство
Re: Fråga Ronny
följdfrågan är väl vad som är ett lämpligt avstånd från sadelnos till vev på en relativt sprintinriktad bancykel för gatubruk (hipster)? jag tycker precis som du säger att det passar bättre att sitta längre fram ju mer man ligger på och jag flyttar också rätt mycket i sadeln, men cruisar man utan setback så känns det ju som om man ska ramla framåt eftersom man inte trycks tillbaka av kraften i nedtrampet. på min banhoj för gatubruk kör jag någon sorts mellanting med 5-6cm jämfört med kanske 3cm mer på lvg, gör det mig långsammare än nödvändigt?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Fråga Ronny
Tack för bra svar Ronny. Kontentan av detta blir alltså att jag köper en Thomson Elite utan setback och fortsätter kadensträna och knäböja.Ronny wrote:Jo dem är ju det förutom dig som har funnit denna sanningens tråd;-)Huliganen wrote:Det här med banramar och sadelstolpens offset/setback..
Ska köpa en ny stolpe till min Histogram och har sneglat på Thomsons Elite-stolpe. Verkar vara rätt många som kör den på sina Mashar, men iom att de flesta mashägare är idioter tänker jag mig att det inte säger så mycket. Är orolig för att jag ska komma alldeles för långt fram över vevpartiet om stolpen inte har någon setback, då sadelröret är rätt brant på Mashen (76 grader). Vad säger Ronny om behovet av setback?
Nej, jag skulle inte börja mixtra med seatback när det motverkar syftet med ramens geometri. Branta sadelrör är typiskt även för modern tempo och triathlon fast här många gånger drar man betydligt högre utvxl samt lägre kadens.
Vad som är gemensamt är att muskelgrupperna reagerar olika på hur pass mycket bakåt eller framåt man sitter i relation till vevpartiet. Hamstring och sätesmuskler arbetar mycket när man sitter långt fram (sprinter).
Histogramen är tänkt som en ram man ska hålla en hög kadens till och den bör givetvis byggas med en utvxl. som är anpassad till cyklistens. Jag vet att du gillar stora kedjehjul och visst ser det snyggt ut men i slutändan är det alltid en fråga om hur pass tränad man är att kunna hantera utvxl. och cykeln rätt. Det är lätt att se hur otränade hamnar lite märkligt på cykeln och kör på utvxl. som inte är anpassade till dem som gör dem till väldigt långsamma ineffektiva cyklister. Detta gäller lika mycket fixie som någon vxl. hoj.
En svag cyklist med fel utvxl. skulle säker föredra mer seatback på en Histogram för att kunna få en bättre position då lårmusklerna tar mycket jobb. Medan en som är van att hålla hög kadens till sin anpassade utvxl. kör utan någon seatback. Tränade cyklister kan simulera olika sadelpositioner genom att flytta sig på sadeln vilket jag själv använder mig av vid träning. Visst är det plågsamt ibland när sadeln inte känns bekväm men en mycket bra träning som gör att de olika muskelgrupperna anpassar sig vid olika kadens och mjölksyretålighet.
Så mitt råd blir att skit i seatback utan behåll den som den är och anpassa utvxl. så du kan hålla en högre snitt kadens än vad jag tror du kan för tillfället.
Kanske får det bli lite mer bencurls också så slipper jag vara rädd för att gå ner i dropsen varje gång lårmusklerna blir lite trötta
Du är fan en klippa Ronny!
F‡$†Λ $†HŁΜ
TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES
TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES
Re: Fråga Ronny
Att benen blir trötta botar du genom att träna på cykeln, inte i gymmet. Bencurls skulle jag hålla mig borta från öht. Vill du träna benen för cykling så kör tunga "riktiga" övningar typ knäböj, frivändningar och marklyft.Huliganen wrote:
Tack för bra svar Ronny. Kontentan av detta blir alltså att jag köper en Thomson Elite utan setback och fortsätter kadensträna och knäböja.
Kanske får det bli lite mer bencurls också så slipper jag vara rädd för att gå ner i dropsen varje gång lårmusklerna blir lite trötta
Du är fan en klippa Ronny!
Re: Fråga Ronny
Beror väll lite på vad man vill göra med. Vill man dra långt så är det bara negativt att träna explosivitet vad jag hört. Och vice verca.
Jag vet inte om det är bra men jag brukar ligga på 30 reps när jag gymmar.
Jag vet inte om det är bra men jag brukar ligga på 30 reps när jag gymmar.
Har man inget projekt har man inget liv
Fråga Ronny
https://toppfysik.box.net/shared/h4ks0t6kjsJonatan F wrote:Beror väll lite på vad man vill göra med. Vill man dra långt så är det bara negativt att träna explosivitet vad jag hört. Och vice verca.
Jag vet inte om det är bra men jag brukar ligga på 30 reps när jag gymmar.
Fråga Ronny
Negativt är nog att ta i, det kan ju vara bra att vara lite explosiv om man vill vinna en klungspurt efter 10+ mils hårdkörning.Jonatan F wrote:Beror väll lite på vad man vill göra med. Vill man dra långt så är det bara negativt att träna explosivitet vad jag hört. Och vice verca.
Jag vet inte om det är bra men jag brukar ligga på 30 reps när jag gymmar.
30 reps låter som bortkastad tid tycker jag. Är det styrka som i rejält slätdrag á tony martin du är ute efter, och eftersom detta är ronnytråden, så är det helt klart vettigare att dra en "Ronny" och mata på lite längre(10+ min) intervaller på tunga växlar i motvinden. Gärna på en grusväg med en ss mtb med utväxlingen 55/17 om du skall vara riktigt kosher
- Karateklubben
- Posts: 318
- Joined: 24 May 2012 10:24
- Location: Karateklubben
Re: Fråga Ronny
Huliganen wrote:Kontentan av detta blir alltså att jag köper en Thomson Elite utan setback och fortsätter kadensträna och knäböja.
Lägg ner Elite köp Masterpiece med en gång Snålverner!
Re: Fråga Ronny
Som jag har förstått det handlar spurtare i lvg inte så mycket om att vara explosiv som att över huvud taget ha någon ork kvar att pressa pedalerna lite. Som jag förstått det utvecklas vita muskelceller "på bekostnad av" (väldigt förenklat!!) av röda (förmåga att lagra etc). Därmed är det helt kontraproduktivt att träna explosivitet. Däremot är det såklart bra att ha styrkan att öka hastigheten men att köra några få knäböj med skivstång är nog inte så praktiskt.olebole wrote:Negativt är nog att ta i, det kan ju vara bra att vara lite explosiv om man vill vinna en klungspurt efter 10+ mils hårdkörning.Jonatan F wrote:Beror väll lite på vad man vill göra med. Vill man dra långt så är det bara negativt att träna explosivitet vad jag hört. Och vice verca.
Jag vet inte om det är bra men jag brukar ligga på 30 reps när jag gymmar.
30 reps låter som bortkastad tid tycker jag. Är det styrka som i rejält slätdrag á tony martin du är ute efter, och eftersom detta är ronnytråden, så är det helt klart vettigare att dra en "Ronny" och mata på lite längre(10+ min) intervaller på tunga växlar i motvinden. Gärna på en grusväg med en ss mtb med utväxlingen 55/17 om du skall vara riktigt kosher
Ronnys teori tror jag stenhårt på! Då får man styrka men inte lika mycket explosivitet. Dessutom får man trampteknik etc.
Sedan kan jag i stort sett inte träna benstyrka nu pga. överansträngd vad så det är mest överkropp jag kör. Och målet med den träningen är ju lång längdskidåkning (3-4 mil +), långpaddling kajak etc.
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Fråga Ronny
Det där känslan att ramla framåt kan bero på hur cykeln är komponerad. Att man ev. har för mycket vikt tryckande framtill. Man brukar ha som tumregel en viktdistribution på 55/45 men finns givetvis variationer och oftast med mer vikt bak. På de gatukörda fixies är det nog ofta en för kort styrstam kombinerat med riser som ställer till med inte en optimal körposition om man ser till viktdistribution och få de optimala köregenskaperna hos cykeln.abacaxi wrote:följdfrågan är väl vad som är ett lämpligt avstånd från sadelnos till vev på en relativt sprintinriktad bancykel för gatubruk (hipster)? jag tycker precis som du säger att det passar bättre att sitta längre fram ju mer man ligger på och jag flyttar också rätt mycket i sadeln, men cruisar man utan setback så känns det ju som om man ska ramla framåt eftersom man inte trycks tillbaka av kraften i nedtrampet. på min banhoj för gatubruk kör jag någon sorts mellanting med 5-6cm jämfört med kanske 3cm mer på lvg, gör det mig långsammare än nödvändigt?
Sen en lägre kadens trycker en bakåt och motsatsen drar en framåt. Själv gillar jag inte att flytta omkring sadeln oavsett cykeltyp utan flyttar mig blott på sadeln.
Den enda ändringar jag gör är att justera vinkeln på sadeln beroende på model.
De olika positionerna beroende på ¨disciplin¨ gör en självklart inte långsammare.
Мясо это убийство
Re: Fråga Ronny
Äh, bara onödigt. 30g liksom..Karateklubben wrote:Huliganen wrote:Kontentan av detta blir alltså att jag köper en Thomson Elite utan setback och fortsätter kadensträna och knäböja.
Lägg ner Elite köp Masterpiece med en gång Snålverner!
F‡$†Λ $†HŁΜ
TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES
TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES