Svetsa dropouts

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Flowridan
Posts: 1
Joined: 26 Nov 2012 22:03

Svetsa dropouts

Post by Flowridan » 05 Dec 2012 17:15

Image
Någon som har tips på vart man ska kapa och svetsa?
Någon som gjort, som hade kunnat knipa ett kort?

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Svetsa dropouts

Post by svennelainen » 06 Dec 2012 22:21

Börja med rita en rät linje (eller lägg en tejp) på en bänk eller på golvet. Lägg ramen så att vevhuset ligger mot linjen och sen "väger" du in ramen så att den är i våg med linjen. Det ska alltså vara lika långt till hjulaxelns läge både i bakgaffel och framgaffel från tejpen sett. Nu ser du hur track-dropen ska sitta för att vara horisontell (dvs parallell med linjen) när cykeln står upp. Det är viktigt för att ramen ska vara hyfsat i samma nivå när du spänner kedjan.
Sätt gärna dropsen lite lägre än originalen så att du inte tappar frihöjd mellan pedal och asfalt, så får du lite kvickare styrgeometri också.

Sen måste du mäta vinkelrätt från droppens innersta hjulläge och mot sadelröret så att det inte blir för trångt för fälg+däck. Mät med en måttstock (tumstock, döh) vinkelrätt mot sadelröret rakt ner i droppens radiecentrum. Om det är mycket extra avstånd mellan däckets radie och sadelröret så kan du "flytta in" droppen lite så att det blir snävare. Det blir snyggare och du får återigen lite kvickare cykel.

Utöver det, se till att de hamnar rakt. Har du en sunkfälg så sätt i den samtidigt så att du har koll på vinklarna när du syr fast dem.

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: Svetsa dropouts

Post by K-dregg » 06 Dec 2012 22:32

"Börja med rita en rät linje (eller lägg en tejp) på en bänk eller på golvet. Lägg ramen så att vevhuset ligger mot linjen och sen "väger" du in ramen så att den är i våg med linjen. Det ska alltså vara lika långt till hjulaxelns läge både i bakgaffel och framgaffel från tejpen sett. Nu ser du hur track-dropen ska sitta för att vara horisontell (dvs parallell med linjen) när cykeln står upp. Det är viktigt för att ramen ska vara hyfsat i samma nivå när du spänner kedjan.
Sätt gärna dropsen lite lägre än originalen så att du inte tappar frihöjd mellan pedal och asfalt, så får du lite kvickare styrgeometri också."

Lite förenklat så bör spåret bakaxeln löper i vara parallellt med marken, inte kedjestaget.. (Men det funkar vilket som :D )


"Sen måste du mäta vinkelrätt från droppens innersta hjulläge och mot sadelröret så att det inte blir för trångt för fälg+däck. Mät med en måttstock (tumstock, döh) vinkelrätt mot sadelröret rakt ner i droppens radiecentrum. Om det är mycket extra avstånd mellan däckets radie och sadelröret så kan du "flytta in" droppen lite så att det blir snävare. Det blir snyggare och du får återigen lite kvickare cykel"

Jag brukar använda bakhjulet som "Ful Jig"..

Skruva fast droputsen på bakhjulet och se hur långt du kan få in dom utan att hjulet tar i samt/att du har lite till godo i om du vill köra med bredare däck, det är där du vill bränna fast dom.

Just go for it, it's not rocket science.. :D


Patrik T
Posts: 60
Joined: 15 Aug 2008 19:23
Location: 414
Contact:

Re: Svetsa dropouts

Post by Patrik T » 09 Dec 2012 11:35

Jag brukar låsa gaffeländarna i rören med stift. Du kan använda tex spikar eller bitar av 2 mm svetstråd.
Gör en lödning i taget låt det svalna och kontrollera med ett hjul med en "perfekt" riktad fälg.

När du ska ta bort den ursprungliga gaffeländan är det smart att dela den i två delar.
Det mycket enklare att ta bort en lödning än två samtidigt!
Jag brukar fästa en tyngd i den del som ska tas bort, och sedan orientera ramen så att tyngden verkar i rörets längsriktning.
All värme läggs på gaffeländsbiten, som du inte behöver vara rädd om, värmen stiger upp mot röret och när lodet flyter knackar du på röret med en hammare.
Har du värmt tillräckligt ska vibrationen göra att gaffeländan faller ut ur röret.

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Svetsa dropouts

Post by peteholmberg » 15 Dec 2012 00:25

Lånar tråden lite.

Ni som har gjort den här lilla operationen, vad har ni använt er av för utrustning. Närmare bestämt, vilken typ av brännare har ni använt för att värma bort de gamla dropoutsen ?

Jag har en ram där jag är 90 % säker att dropoutsen är lödda med mässingslod, då behöver man lite högre temperatur om jag har förstått det rätt?

Och när man ska löda fast trackendsen? Silverlod eller mässing? Kan man använda samma brännare ?


Har sett att det finns ett gäng gamla trådar som avhandlar ämnet men det kanske har dykt upp nya erfarenheter sen dess.


(Alternativt, är det någon med utrustning som kan tänka sig att hjälpa till mot en kardemummalängd eller ett sexpack blue ribbon?:))

/Fulmeckare Peter

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Svetsa dropouts

Post by svennelainen » 15 Dec 2012 18:14

Om du är en riktigt fulmekare använder du MIG. Välkommen till fulmeket. ;)

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Svetsa dropouts

Post by bankiren » 05 Feb 2013 14:21

Jag brukar förbereda alla snitt, tillverka dropouts sen skruva fast dropoutsen på ett skithjul för att sedan föra in dom i spåren.

Det gör det hela ganska enkelt att få rätt avstånd och vinkel på dropsen

när hjulet ser rakt ut, punkta fast, ta ut hjulet och använd en tumstock så mkt det går så dom sitter lika, sen är det bara att helsvetsa.

men sen gillar jag ju fulmekens enkelthet med.
@fistasthlm

Post Reply