Kina cocos tråden
Kina cocos tråden
Om jag inte är ensam om frågor så drar vi en frågetråd, någon moderator får väl smälla in oss i hjultråden eller vice verca, den ligger ju trots allt i mekdelen.
Mina frågor:
1: Finns det någon som gjort seriösa tester? Kadens hörde jag på happy vågar förmodligen inte pga. sponsring och att de inte kan få cyklarna gratis. För det är väll sällan obrandade märkesramar? Tänker komfort och mjukhet
2: Aerodynamik: många moderna ramar verkar ha ett gediget aerotänk bakom sig, är fulkineshjul mindre aero? Det är väll ganska betydelsefullt hur de är formade? Samma sak för ramarna.
3: Hållbarheten verkar ju iaf. vara ungefär lika pålitlig som kolfiber i allmänhet (se: busted carbon)
Sedan är det väll som med all piracy att man inte betalar för utveckling och reklam när man köper pirat vilket i första fallet är synd och det senare ganska skönt. Alltså en moralisk fråga som blir upp till var och en.
Mina frågor:
1: Finns det någon som gjort seriösa tester? Kadens hörde jag på happy vågar förmodligen inte pga. sponsring och att de inte kan få cyklarna gratis. För det är väll sällan obrandade märkesramar? Tänker komfort och mjukhet
2: Aerodynamik: många moderna ramar verkar ha ett gediget aerotänk bakom sig, är fulkineshjul mindre aero? Det är väll ganska betydelsefullt hur de är formade? Samma sak för ramarna.
3: Hållbarheten verkar ju iaf. vara ungefär lika pålitlig som kolfiber i allmänhet (se: busted carbon)
Sedan är det väll som med all piracy att man inte betalar för utveckling och reklam när man köper pirat vilket i första fallet är synd och det senare ganska skönt. Alltså en moralisk fråga som blir upp till var och en.
Last edited by Jonatan F on 11 Jan 2013 14:59, edited 1 time in total.
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Kina cocos fråge tråden (äshvafan)
Det sista argumentet är kanske inte bara vart R&D hamnar - utan även under vilka omständigheter och förhållanden som produkten framställs. Det är ingen garanti att en vanlig, massproducerad vara (som en cykelram) som kommer från ett stort eller litet företag som står för sitt varumärke är tillverkad av gladare, äldre, bättre betald och mindre piskad arbetsstyrka än den som kommer från en pirattillverkare...men mycket talar för det. Om man som fabrikör inte skyr att sno design, utformning och namn/dekalering från ett annat företag för sin cykel skulle det förvåna mig om man tar så enkla saker som ventilation, arbetstider och mänskliga fri- och rättigheter på speciellt stort allvar.
I handen kanske en Pinarello och en Kinarello verkar lika, men jag är rädd för att det är stor skillnad på vägen. Nu säger jag inte att alla måste lägga pengarna hos Royce, Masi eller nån skäggig amerikansk gubbe med lödkolv och mustasch, men det är i vilket fall som helst trevligare för samvetet och världen att det går till taiwanesiska industrirobotar än den som håller kinesiska barnslavar i piratindustrin (som dessutom har lite andra, otäcka förgreningar).
I handen kanske en Pinarello och en Kinarello verkar lika, men jag är rädd för att det är stor skillnad på vägen. Nu säger jag inte att alla måste lägga pengarna hos Royce, Masi eller nån skäggig amerikansk gubbe med lödkolv och mustasch, men det är i vilket fall som helst trevligare för samvetet och världen att det går till taiwanesiska industrirobotar än den som håller kinesiska barnslavar i piratindustrin (som dessutom har lite andra, otäcka förgreningar).
Re: Kina cocos fråge tråden (äshvafan)
Fredde hade en bra recension på kina-hjul på sin blogg men jag hittar den inte just nu...
Re: Kina cocos fråge tråden (äshvafan)
Jag har köpt endel kina-prylar och i mitt tyckte är det samlade intrycket på prylarna: betyg 3.
Det verkar finnas ett fåtal fabriker som prånglar ut stora mängder prylar och en uppsjö av "återförsäljare" som kränger ungefär samma sortiment.
Har man någon mer ingående fråga vill gärna återförsäljaren "fråga fabriken". De jag handlat av (hong-fu och flyxxi) har varit mycket reko och kör med kommunikation över msn.
Smart att kolla leveranstid innan man beställer, den kan variera.
Skulle vilja påstå att man får det man betalar för.
Det verkar finnas ett fåtal fabriker som prånglar ut stora mängder prylar och en uppsjö av "återförsäljare" som kränger ungefär samma sortiment.
Har man någon mer ingående fråga vill gärna återförsäljaren "fråga fabriken". De jag handlat av (hong-fu och flyxxi) har varit mycket reko och kör med kommunikation över msn.
Smart att kolla leveranstid innan man beställer, den kan variera.
Skulle vilja påstå att man får det man betalar för.
Re: Kina cocos fråge tråden (äshvafan)
de är alltså 17 år och du handlade senast 2006? hade de någon myspacesida?Fredde wrote:kommunikation över msn
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Kina cocos fråge tråden (äshvafan)
Singular: Det är mitt största problem! Och jag är inte så sugen på att betala för en Rolocykel som är den enda cykeln jag kan lita på kommer från välbetald och socialt skyddsnätad person... Inte för att jag inte värderar sociala skyddsnät utan för att jag inte känner ett behov av typ världens bästa cykel eller vad det är de/ni siktar efter.
Känns dock bra att slå kommersialismens enorma cykelmastodonter på nosen med att gå förbi dem, tyvärr går jag ju bara till en lite sunkigare kommersialism...
Lutar nog åt fincocosracer (när den dagen kommer) och sedan köpa fulcocos till typ cross/slitdelar/hjul... Men tack för input!
Känns dock bra att slå kommersialismens enorma cykelmastodonter på nosen med att gå förbi dem, tyvärr går jag ju bara till en lite sunkigare kommersialism...
Lutar nog åt fincocosracer (när den dagen kommer) och sedan köpa fulcocos till typ cross/slitdelar/hjul... Men tack för input!
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Kina cocos fråge tråden (äshvafan)
Priset på en vara behöver inte relatera till arbetsformerna. Att en sak i Asien kostar 1/5 av Sverigepriset är inget konstigt, snarare helt normalt.Singular wrote:Det sista argumentet är kanske inte bara vart R&D hamnar - utan även under vilka omständigheter och förhållanden som produkten framställs.
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: Kina cocos fråge tråden (äshvafan)
Att en ram ser "high speed" ut är inte samma sak som att en grupp ingenjörer har flödesberäknat sig till döds för att få den trimmad i luften, det är snarare någon som har gått bananas i ett designprogram tills det ser coolt ut.
Ofta (eller alltid) är Kinarello tyngre än Pinarello, vilket innebär mer slabb i fabriken, mer fiber av lägre kvalitét och mer kinesepoxi (dvs inte blandad av en tysk i vit rock). Det i sig behöver inte vara sämre, faktum är att de ramarna faktiskt håller rätt bra, om inte bättre till vanlig cykling.
Om jag gör ett statistiskt överslag på de ramar jag har reparerat de senaste åren så är en klar majoritet av dyra, kända märken. Vissa apjävla svindyra ramar är frekventa. Självfallet ökar svinnet i de lägre prisklasserna, en del lagar inte sina ramar utan köper en ny istället. Eller byter upp sig. Med tanke på mängden ramar som passerar i verkstan ser jag det som försumbart i det här fallet. En dyr exklusiv ram är lättare och tunnare och är (om man är en van cyklist) mer responsiv och skönare att cykla på. Den är också ömtåligare och därmed mer utsatt för skador.
En Kinarello däremot, är inte alls lika kvick, saknar känslan och är en tyngre cykel. Den har dock större chans att överleva en rejäl smäll tack vare mer gods.
Det andra perspektivet är att det är en grov generalisering. Hur många amerikanska, danska, franska, tyska eller italienska kolramar tror ni tillverkas i märkets hemland?
Just det, ett fåtal. Om ens det.
De ramar som går att ta hem som no-name behöver inte vara dåliga på något sätt. Vad är dåligt; mycket vikt, lite vikt, dyrt pris, ömtålighet, flex?
Samma fabrik som gör ramar åt ett känt märke gör också no-names.
Däremot, många kända märken gör sina ramar i Taiwan. Min egen erfarenhet är att allt som tillverkas i Taiwan har bättre kvalitét än det som tillverkas i Kina oavsett om det är cyklar, surfbrädor eller metallsvarvar.
Hittar du en ram som är gjord i Taiwan, välj den före en Kina-dito.
Ofta (eller alltid) är Kinarello tyngre än Pinarello, vilket innebär mer slabb i fabriken, mer fiber av lägre kvalitét och mer kinesepoxi (dvs inte blandad av en tysk i vit rock). Det i sig behöver inte vara sämre, faktum är att de ramarna faktiskt håller rätt bra, om inte bättre till vanlig cykling.
Om jag gör ett statistiskt överslag på de ramar jag har reparerat de senaste åren så är en klar majoritet av dyra, kända märken. Vissa apjävla svindyra ramar är frekventa. Självfallet ökar svinnet i de lägre prisklasserna, en del lagar inte sina ramar utan köper en ny istället. Eller byter upp sig. Med tanke på mängden ramar som passerar i verkstan ser jag det som försumbart i det här fallet. En dyr exklusiv ram är lättare och tunnare och är (om man är en van cyklist) mer responsiv och skönare att cykla på. Den är också ömtåligare och därmed mer utsatt för skador.
En Kinarello däremot, är inte alls lika kvick, saknar känslan och är en tyngre cykel. Den har dock större chans att överleva en rejäl smäll tack vare mer gods.
Det andra perspektivet är att det är en grov generalisering. Hur många amerikanska, danska, franska, tyska eller italienska kolramar tror ni tillverkas i märkets hemland?
Just det, ett fåtal. Om ens det.
De ramar som går att ta hem som no-name behöver inte vara dåliga på något sätt. Vad är dåligt; mycket vikt, lite vikt, dyrt pris, ömtålighet, flex?
Samma fabrik som gör ramar åt ett känt märke gör också no-names.
Däremot, många kända märken gör sina ramar i Taiwan. Min egen erfarenhet är att allt som tillverkas i Taiwan har bättre kvalitét än det som tillverkas i Kina oavsett om det är cyklar, surfbrädor eller metallsvarvar.
Hittar du en ram som är gjord i Taiwan, välj den före en Kina-dito.
Re: Kina cocos fråge tråden (äshvafan)
Det ifrågasätter jag inte - bara rimligheten i att kanske väga in vad det kanske innebär att köpa lite goa piratprylar och på vilket sätt man använder sin konsumentmakt.Fredde wrote:Priset på en vara behöver inte relatera till arbetsformerna. Att en sak i Asien kostar 1/5 av Sverigepriset är inget konstigt, snarare helt normalt.Singular wrote:Det sista argumentet är kanske inte bara vart R&D hamnar - utan även under vilka omständigheter och förhållanden som produkten framställs.
Re: Kina cocos fråge tråden (äshvafan)
det är inte du som betalar för reklamen, det är företaget som betalar för att du ska köpa, vilket ger en ökad volym och det är där de räknar hem det hela medan priset på en enskild cykel snarare går ner.Jonatan F wrote:inte betalar för utveckling och reklam när man köper pirat vilket i första fallet är synd och det senare ganska skönt
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Kina cocos fråge tråden (äshvafan)
Jag håller med dej! Men i praktiken säljs ju de flesta kina-prylar som "noname"/omärkt och utan någon uppenbar föregångare bland "finmärkena" om man säger så, i alla fall vad gäller cykelprylar.Singular wrote:Det ifrågasätter jag inte - bara rimligheten i att kanske väga in vad det kanske innebär att köpa lite goa piratprylar och på vilket sätt man använder sin konsumentmakt.Fredde wrote:Priset på en vara behöver inte relatera till arbetsformerna. Att en sak i Asien kostar 1/5 av Sverigepriset är inget konstigt, snarare helt normalt.Singular wrote:Det sista argumentet är kanske inte bara vart R&D hamnar - utan även under vilka omständigheter och förhållanden som produkten framställs.
Men det verkar bli vanligare och vanligare att företag köper kina-gods, sätter på egna klibbor och höjer priset rejält, det vill man kanske undvika.
Svenne: Tack för intressant input!
Re: Kina cocos fråge tråden (äshvafan)
Svenne!
Det vore ju intressant att veta vilka ramar som lider av sämre hållbarhet. Din erfarenhet är ju unik, det är inte många som besitter sådan kunskap, man läser aldrig tester eller annat på detta ämne. Trots allt är det ju en massa pengar i omlopp och det vore bra att veta något om brottsbenägenheten innan man investerar.
Det vore ju intressant att veta vilka ramar som lider av sämre hållbarhet. Din erfarenhet är ju unik, det är inte många som besitter sådan kunskap, man läser aldrig tester eller annat på detta ämne. Trots allt är det ju en massa pengar i omlopp och det vore bra att veta något om brottsbenägenheten innan man investerar.
Brist på riktning kan inte kompenseras med ökad hastighet
Re: Kina cocos fråge tråden (äshvafan)
Jag hade en kinaram som jag upplevde lite svampig. Sen köpte jag en märkesram i samma storlek och jag kände direkt skillnaden. Den var styvare och kvickare.
Kände att kinaramen var bra instegsram i kolfiberträsket innan man bränner hela sin veckopeng.
Har en vän som hade samma ram som sprack i sadelstaget, av vad jag tror, utan yttre påverkan. Så som sagt, man får vad man betalar för. För jag vet inte hur garantiärenden ser ut på kinafronten. Men jag kan tänka mig att det säkert också läggs på lite på priset på märkesramar.
Sen kan man inte byta namn på tråden till nått mer gångbart?
Kände att kinaramen var bra instegsram i kolfiberträsket innan man bränner hela sin veckopeng.
Har en vän som hade samma ram som sprack i sadelstaget, av vad jag tror, utan yttre påverkan. Så som sagt, man får vad man betalar för. För jag vet inte hur garantiärenden ser ut på kinafronten. Men jag kan tänka mig att det säkert också läggs på lite på priset på märkesramar.
Sen kan man inte byta namn på tråden till nått mer gångbart?
Re: Kina cocos tråden
Bättre?
Särskrivning för sökbarhetens skull
Särskrivning för sökbarhetens skull
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Kina cocos tråden
Fast vem söker på cocos?Jonatan F wrote:Bättre?
Särskrivning för sökbarhetens skull
Re: Kina cocos tråden
kinacocos är en term jue!
Kinakolfiberfrågetråden - bättre?
Kinakolfiberfrågetråden - bättre?
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Kina cocos tråden
Om jag skall vara riktigt lökig så skulle "kinakokos" vara mer korrekt för att inte blanda engelska och svenska. Det går alltså att söka på saker även om de är ihop- eller särskrivna.