kedjelinje fråga
kedjelinje fråga
Min chainline är 2 mm off. Det är 42, 5 där bak och 44, 5 där fram. Jag märkte att en spacer från ett ss-kit passar över gängorna på navet. Min fråga är
1. Är 2mm något att oroa sig över?
2. Kan jag köra med en 2mm spacer innanför drevet där bak? Vad kan gå snett? Detta är mitt första fixedprojekt så har ingen koll på detta.
Tack på förhand /Andreas
PS jag vet att jag kan byta till ett bb med kortare axel, men vill helst slippa.
1. Är 2mm något att oroa sig över?
2. Kan jag köra med en 2mm spacer innanför drevet där bak? Vad kan gå snett? Detta är mitt första fixedprojekt så har ingen koll på detta.
Tack på förhand /Andreas
PS jag vet att jag kan byta till ett bb med kortare axel, men vill helst slippa.
Re: kedjelinje fråga
jag hade kanske lagt i en 1mm-distans innanför drevet (hade och hade, jag kör precis så faktiskt). 2mm känns som om det tar för mycket värdefull gänga i anspråk, och en kedjelinje som bara är 1mm off får väl anses vara mer än ok.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: kedjelinje fråga
ok, då var jag inte helt fel ute då
Med att 2mm tar för mycket gänga, menar du för att få plats med låsring då?
Med att 2mm tar för mycket gänga, menar du för att få plats med låsring då?
Re: kedjelinje fråga
nej jag menar för att gängorna inte ska åka åt helvete när du trampar för hårt och skiddar lika hårt om vartannat. vet inget om detta egentligen det är bara en känsla, bland annat för att jag har blankslitit ett kinamjukostnav själv. finns ju inte jättemånga gängvarv att ta av till att börja med så det känns shaky.Andreas12 wrote:Med att 2mm tar för mycket gänga, menar du för att få plats med låsring då?
finns en tråd där jag själv frågade samma sak för något år sedan och det var då jag la i distansen, minns inte om det sas något mer vettigt där men du kan ju testa att söka lite.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: kedjelinje fråga
Börja med att kolla hur långt in gängan går till nav-kroppen. Ibland är det 1mm utan gänga då kan du utan att tveka slänga på en 1mm distans. Givetvis ska du kolla att låsringen får plats som den ska.
Sen finns det drev ex Dura-ace eller Phil som har drevet lite offset från själva gängan som kan hjälpa till att fixa kedjelinjen ytterligare.
Sen finns det drev ex Dura-ace eller Phil som har drevet lite offset från själva gängan som kan hjälpa till att fixa kedjelinjen ytterligare.
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: kedjelinje fråga
Äh, vad ni krånglar. Flytta hjulet två millimeter med vanliga brickor. Märker du någon skillnad borde du vara sponsrad och därmed få en ny cykel ändå.
Re: kedjelinje fråga
Jag är ju ny på att köra fixed. jag har inte riktigt fattat grejen som du snackar om Svenne. menas det att sätter en bricka på motsatt sida, i det är fallet, och tvingar hela hjulet åt drivsidan till? Eller hur menar du? Är det inte bättre att bara flytta ut kuggen med en spacer?
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: kedjelinje fråga
Nu är det du som sätter dig i skämshörnan och övar på begreppen. KEDJELINJEN ska vara så rak det bara går, det fixar du genom att flytta DREVEN som ibland kallas KUGGHJUL, speciellt om man är maskinkonstruktör. Om du har ett nav där du gängar dit drevet med en låsmutter utanför så behöver du gängorna, speciellt om du kör utan broms. Det är tyvärr ganska lätt att bokstavligen hyvla av gängorna på navet (speciellt om du har ett nav gjort i mesost och de är ganska vanliga). Lite för bra fäste och en panikbromsning så är de avverkade. Har gjort det själv ett par gånger, rätt otrevligt faktiskt. Om brickan _inte_ gör så att du förlorar gänglängd för drevet och låsmuttern så är det okej. Annars flyttar du hela hjulet två mm åt höger genom att sätta dit vanliga brickor på hjulaxeln. Du vet, den där gängade pinnen som du skruvar fast hjulet med i ramen.Andreas12 wrote:Jag är ju ny på att köra fixed. jag har inte riktigt fattat grejen som du snackar om Svenne. menas det att sätter en bricka på motsatt sida, i det är fallet, och tvingar hela hjulet åt drivsidan till? Eller hur menar du? Är det inte bättre att bara flytta ut kuggen med en spacer?
Re: kedjelinje fråga
...Eller byter vevlager. Det är inte så svårt, och verktygen kommer du att ha stor nytta av i framtiden.
Re: kedjelinje fråga
Så SKRUVPINNEN, som sitter i HJULKLYKAN trycks med andra ord åt TRAMPHÅLLET. Jag tror jag löser det, även om jag inte är maskinkontruktör
Allvarlig talat, så ser faktiskt det lite tajt att få plats med en låsring om jag sätter en spacer (rymdare på svenska) innanför, så jag testar nog din variant.
Allvarlig talat, så ser faktiskt det lite tajt att få plats med en låsring om jag sätter en spacer (rymdare på svenska) innanför, så jag testar nog din variant.
Re: kedjelinje fråga
byta vevlager har jag gjort, det är lite det som är grejen. lagret är helt nytt och det tar emot att köpa ett nytt till när det rör sig om 2 ynka ynka millimeter.ravelax wrote:...Eller byter vevlager. Det är inte så svårt, och verktygen kommer du att ha stor nytta av i framtiden.