Hjälp med bedömning av ram efter olycka/mordförsök

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
MaxPower
Posts: 109
Joined: 13 May 2013 16:41
Location: Bagarmossen

Hjälp med bedömning av ram efter olycka/mordförsök

Post by MaxPower » 26 Jun 2014 15:58

Hej

Efter en dispyt med en bilist vid ett rödljus bestämde bilisten sig för att första förfölja mig och sedan när han fick chansen så tryckte han gasen i botten och körde på mig bakifrån.

Till följd av det är baktriangeln samt gaffeländarna på ramen lite sneda (se bilder). Det är det högra fästet på baktriangeln som är mest snett och högra kedjestaget är cirka en mm för långt ut från mitten.

Finns det en chans att rädda ramen eller är det bara att köpa ny? Om den inte går att rädda söker jag någon form av trackram i strl 55-56 typ.

Image

Image

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Hjälp med bedömning av ram efter olycka/mordförsök

Post by grangeyard » 26 Jun 2014 16:05

shit jag ser så dåligt, är det alu?
supertråkigt att höra, skitläskigt med psykopater. har själv blivit jagad, även prejad,
men klarat mig än så länge.

User avatar
MaxPower
Posts: 109
Joined: 13 May 2013 16:41
Location: Bagarmossen

Re: Hjälp med bedömning av ram efter olycka/mordförsök

Post by MaxPower » 26 Jun 2014 16:09

Ja just det ja det är en aluram.

Var två vittnen på plats och jag fick regnr så jag hoppas att de kan få tag på token.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Hjälp med bedömning av ram efter olycka/mordförsök

Post by grangeyard » 26 Jun 2014 16:18

MaxPower wrote:Ja just det ja det är en aluram.

Var två vittnen på plats och jag fick regnr så jag hoppas att de kan få tag på token.
bra med vittnen o reg.

alu, man vet inte hur bra materialet mår enligt min åsikt.
Folk har försökt, vissa kanske lyckats, men alu flexar och materialet kan vara skadat och ha massor av små sprickor. Säkrast är att slänga den. Det är nog ingen idé att byta ut och svetsa skadade partier heller antar jag eller.

Alu har inte samma draghållfasthet som stål; hoppas att jag använde rätt uttryck.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Hjälp med bedömning av ram efter olycka/mordförsök

Post by Ronny » 26 Jun 2014 21:01

Det går att rikta sneda aluramar till en viss gräns. Har riktat några sneda mtb ramar i alu utan problem. Din verkar vara lite sned och ska då inte vara ett problem om det används korrekta verktyg.
Мясо это убийство

User avatar
CFO@Fista
Posts: 74
Joined: 08 Jan 2014 23:42
Location: Stockholm

Re: Hjälp med bedömning av ram efter olycka/mordförsök

Post by CFO@Fista » 26 Jun 2014 21:41

Fan va tråkigt och vilken idiot!

Tur i oturen är att ramen är fri från lack så du ser om det är sprickor. Hojta till om du behöver kvitto. Vi kan ju handskriva ett om det blir försäkringsfråga. Kan även försöka hitta mitt paypalkvitto om det inte är preskriberat.
/B

User avatar
MaxPower
Posts: 109
Joined: 13 May 2013 16:41
Location: Bagarmossen

Re: Hjälp med bedömning av ram efter olycka/mordförsök

Post by MaxPower » 26 Jun 2014 21:44

Ronny wrote:Det går att rikta sneda aluramar till en viss gräns. Har riktat några sneda mtb ramar i alu utan problem. Din verkar vara lite sned och ska då inte vara ett problem om det används korrekta verktyg.
Låter hoppfullt. Jag funderar på att vända mig till en smidesverkstad för att få hjälp eller har du något annat förslag?

User avatar
MaxPower
Posts: 109
Joined: 13 May 2013 16:41
Location: Bagarmossen

Re: Hjälp med bedömning av ram efter olycka/mordförsök

Post by MaxPower » 26 Jun 2014 21:52

CFO@Fista wrote:Fan va tråkigt och vilken idiot!

Tur i oturen är att ramen är fri från lack så du ser om det är sprickor. Hojta till om du behöver kvitto. Vi kan ju handskriva ett om det blir försäkringsfråga. Kan även försöka hitta mitt paypalkvitto om det inte är preskriberat.
/B
Riktigt tråkigt, trivdes väldigt bra med den där ramen och nu blir det dessutom gips runt armen i fyra veckor. Men verkar ju som att ramen kanske går att rädda och jag har beställt nya fälgar och nav :-)

Ja tur i oturen, inga sprickor i svetsarna i alla fall och gaffeln höll. Hör av mig om försäkringsbolaget vill ha kvitto.

Tack, så länge

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Hjälp med bedömning av ram efter olycka/mordförsök

Post by grangeyard » 26 Jun 2014 22:00

MaxPower wrote:
CFO@Fista wrote:Fan va tråkigt och vilken idiot!

Tur i oturen är att ramen är fri från lack så du ser om det är sprickor. Hojta till om du behöver kvitto. Vi kan ju handskriva ett om det blir försäkringsfråga. Kan även försöka hitta mitt paypalkvitto om det inte är preskriberat.
/B
Riktigt tråkigt, trivdes väldigt bra med den där ramen och nu blir det dessutom gips runt armen i fyra veckor. Men verkar ju som att ramen kanske går att rädda och jag har beställt nya fälgar och nav :-)

Ja tur i oturen, inga sprickor i svetsarna i alla fall och gaffeln höll. Hör av mig om försäkringsbolaget vill ha kvitto.

Tack, så länge
hemskt. hoppas att allt bli bra.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 26 Jun 2014 22:25

Glöm inte att det går på bilens försäkring utan självrisk för dig.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
MaxPower
Posts: 109
Joined: 13 May 2013 16:41
Location: Bagarmossen

Re:

Post by MaxPower » 27 Jun 2014 08:29

abacaxi wrote:Glöm inte att det går på bilens försäkring utan självrisk för dig.
Ja precis bara polisen får tag på honom. Just nu vet jag inte riktigt vad som händer då jag inte får tag på han som är handläggare för ärendet.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hjälp med bedömning av ram efter olycka/mordförsök

Post by abacaxi » 27 Jun 2014 10:49

kan man inte ta reda på regnumrets bolag på nåt vis, det är ju inte knutet till föraren utan bilen? de lägger sig inte i vems fel det är eller något heller, jag anmälde till bilens bolag en gång och fick ersättning för skador på såväl mig som cykeln utan att behöva ha med föraren eller ens bilägaren att göra över huvud taget.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
MaxPower
Posts: 109
Joined: 13 May 2013 16:41
Location: Bagarmossen

Hjälp med bedömning av ram efter olycka/mordförsök

Post by MaxPower » 27 Jun 2014 15:55

Pratade med polisen idag och jag ska i första hand in på en fotokonfrontation. Utredningen skulle tydligen inte sätta igång förs än i aug

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Hjälp med bedömning av ram efter olycka/mordförsök

Post by Ronny » 28 Jun 2014 14:52

MaxPower wrote:
Ronny wrote:Det går att rikta sneda aluramar till en viss gräns. Har riktat några sneda mtb ramar i alu utan problem. Din verkar vara lite sned och ska då inte vara ett problem om det används korrekta verktyg.
Låter hoppfullt. Jag funderar på att vända mig till en smidesverkstad för att få hjälp eller har du något annat förslag?
Jag skulle välja antingen en rambyggare eller en cykelverkstad med erfarenhet.
Smidesverkstäder kan säkert men jag har sett prov på idiotsaker på ramar utförda hos sådana. Så kolla upp kompetensen om möjligt.
Мясо это убийство

User avatar
MaxPower
Posts: 109
Joined: 13 May 2013 16:41
Location: Bagarmossen

Re: Hjälp med bedömning av ram efter olycka/mordförsök

Post by MaxPower » 29 Jun 2014 00:06

Ronny wrote:Jag skulle välja antingen en rambyggare eller en cykelverkstad med erfarenhet. Smidesverkstäder kan säkert men jag har sett prov på idiotsaker på ramar utförda hos sådana. Så kolla upp kompetensen om möjligt.
Ok, verkar som jag har två alternativ i så fall

I första hand känns det som http://patriktegner.se skulle vara lämplig. Verkar dock arbeta mest med stålramar.

Sen finns det en smidesverkstad som ligger i västberga http://www.mattssonsmide.se

Är det någon som har erfarenhet av någon utav dem?

Tack får råden Ronny.

Konvalj
Posts: 43
Joined: 21 Aug 2009 12:59

Re: Hjälp med bedömning av ram efter olycka/mordförsök

Post by Konvalj » 04 Jul 2014 20:22

MaxPower wrote:
Ronny wrote:Jag skulle välja antingen en rambyggare eller en cykelverkstad med erfarenhet. Smidesverkstäder kan säkert men jag har sett prov på idiotsaker på ramar utförda hos sådana. Så kolla upp kompetensen om möjligt.
Ok, verkar som jag har två alternativ i så fall

I första hand känns det som http://patriktegner.se skulle vara lämplig. Verkar dock arbeta mest med stålramar.

Sen finns det en smidesverkstad som ligger i västberga http://www.mattssonsmide.se

Är det någon som har erfarenhet av någon utav dem?

Tack får råden Ronny.
Det finns även Aero Svets i Vällingby. De ska vara duktiga har jag hört.
http://gulasidorna.eniro.se/f/aero-svets:15472248

User avatar
MaxPower
Posts: 109
Joined: 13 May 2013 16:41
Location: Bagarmossen

Re: Hjälp med bedömning av ram efter olycka/mordförsök

Post by MaxPower » 05 Jul 2014 07:10

Konvalj wrote:Det finns även Aero Svets i Vällingby. De ska vara duktiga har jag hört.
http://gulasidorna.eniro.se/f/aero-svets:15472248
Tack för tipset. Låter rambyggaren kolla på den först och sen får vi se vad domen blir.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Hjälp med bedömning av ram efter olycka/mordförsök

Post by Naugas » 05 Jul 2014 09:38

Men fy fan i helvete vilken idiot... :x Jag blir alldeles... alldeles upprörd!

I någon sekund eller så kändes en lynchmobb som en bra sak. Fast det var väl en liknande känsla bilisten hade när han rammade dig. :roll:

Det är väl annars grov misshandel och dråpförsök som är åtalspunkter? Hoppas allt löser sig med dina skador och cykeln, och att bilisten både drabbas av extrem ånger och skuldkänslor samt åker dit så det stänker om det.

Om du skickar ramen till Patrik får du ett bra utlåtande, men de flesta sorters aluminium är tyvärr knepiga att rikta - man kan inte veta helt säkert att materialet inte har blivit för utmattat av böjningarna med risk för brott en tid efteråt... och det går inte att se eller mäta sig till på något vis.

User avatar
MaxPower
Posts: 109
Joined: 13 May 2013 16:41
Location: Bagarmossen

Re: Hjälp med bedömning av ram efter olycka/mordförsök

Post by MaxPower » 07 Jul 2014 14:49

Naugas wrote:Men fy fan i helvete vilken idiot... :x Jag blir alldeles... alldeles upprörd!

I någon sekund eller så kändes en lynchmobb som en bra sak. Fast det var väl en liknande känsla bilisten hade när han rammade dig. :roll:

Det är väl annars grov misshandel och dråpförsök som är åtalspunkter? Hoppas allt löser sig med dina skador och cykeln, och att bilisten både drabbas av extrem ånger och skuldkänslor samt åker dit så det stänker om det.

Om du skickar ramen till Patrik får du ett bra utlåtande, men de flesta sorters aluminium är tyvärr knepiga att rikta - man kan inte veta helt säkert att materialet inte har blivit för utmattat av böjningarna med risk för brott en tid efteråt... och det går inte att se eller mäta sig till på något vis.
Jodå det ska nog lösa sig. Jag kommer få ny cykel och pengar för sveda och värk. Får se om de får tag på bilisten, tyvärr var det inte ägaren till bilen som körde på mig. Polisen prata om mordförsök, grov misshandel eller vållande till kroppsskada som möjlig rubriceringar.

Bra att veta med Patrik. Har också förstått att hållbarheten inte blir densamma efter att det böjs. Hoppas ändå att det ska gå att få ordning på den, trivdes bra med den cykeln.

Nu sitter jag och väntar på att en All city big block ska dimpa ner i brevlådan :-)

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 07 Jul 2014 15:31

^ big block blir väl lite plåster på gipset i alla fall!

Post Reply