Long John - Bullitt inspirerad
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullit inspirerad
Fortsättning följer.
Framdelen svetsad och slipad:
Provmonterad på resten av ramen:
Helsvetsat:
Har även svetsat vinkeljärn till den framtida trälådan som ska bygga:
Framdelen svetsad och slipad:
Provmonterad på resten av ramen:
Helsvetsat:
Har även svetsat vinkeljärn till den framtida trälådan som ska bygga:
Re: Long John - Bullit inspirerad
Riktigt fint!
Instagram.com/rasmus.olofs
Audiophilia, ex-bike mechanic, racing drone pilot.
Audiophilia, ex-bike mechanic, racing drone pilot.
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Long John - Bullit inspirerad
Mycket coolt.
Re: Long John - Bullit inspirerad
Jäklar vad coolt! Smart med att använda avgasrör, det har jag aldrig haft en tanke på att det skulle gå att använda. 51 mm "borde" ju vara tillräcklig diameter...
Vad menar du med "riktiga lager" i styrhuvudet? Lager till moped/mc?
(Var i helskotta finns tråden med ett "identiskt" bygge??? edit: hittade till slut http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=4024 . Skulle själv inte på något vis använda ordet "identiskt" här, men jag kanske är språkfascist.)
Vad menar du med "riktiga lager" i styrhuvudet? Lager till moped/mc?
(Var i helskotta finns tråden med ett "identiskt" bygge??? edit: hittade till slut http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=4024 . Skulle själv inte på något vis använda ordet "identiskt" här, men jag kanske är språkfascist.)
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullit inspirerad
Tack så mycket!
51mm bör räcka, testade att palla upp gaffel och infästning för bakhjul och mina 100kg klara den galant mitt på ramen
Med "riktiga" lager menar jag kraftigare vinkellager. Originallagren till cyklar bygger egentligen på samma princip men dessa är betydligt kraftigare och innetdiamentern är 12mm vilket jag behövde till min gaffel.
Nä inte identisk kanske, lite olika byggteknik bara
51mm bör räcka, testade att palla upp gaffel och infästning för bakhjul och mina 100kg klara den galant mitt på ramen
Med "riktiga" lager menar jag kraftigare vinkellager. Originallagren till cyklar bygger egentligen på samma princip men dessa är betydligt kraftigare och innetdiamentern är 12mm vilket jag behövde till min gaffel.
Nä inte identisk kanske, lite olika byggteknik bara
Re: Long John - Bullit inspirerad
En 12 mm axel (antar att du gjort den massiv så det inte är ett styrrör) för framgaffeln? En 12 mm solid stång är bara en femtedel så stark som ett motsvarande 25,4 mm styrrör med 2,5 mm godstjocklek... och sådana har jag sett många böjda.
I de flesta framgafflar har du dessutom ett starkt krom-molybdenstål, har du inte det i din är den ändå svagare jämförelsevis.
I de flesta framgafflar har du dessutom ett starkt krom-molybdenstål, har du inte det i din är den ändå svagare jämförelsevis.
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullit inspirerad
Förstod inte riktigt vad du menade?
Jag har använt mig av en vanlig 12:9 bult, mycket möjligt att det skulle vara starkare med en vanlig gaffel, men min gaffel är inte klar än, lovar att den blir starkare när det är klart
Jag har använt mig av en vanlig 12:9 bult, mycket möjligt att det skulle vara starkare med en vanlig gaffel, men min gaffel är inte klar än, lovar att den blir starkare när det är klart
Re: Long John - Bullit inspirerad
Jag menade att det låter väldigt klent med en 12 mm infästning av framgaffeln, det borde inte hålla ens med en 12,9-bult och kort framgaffel. Men när du säger att du inte är klar än så kan jag bara gissa på att du kommer göra någon fackverkskonstruktion till övre delen av styrhuvudet, så inte alla brytkrafter hamnar på bulten...? Då kommer det nog att hålla.
Styrröret på en vanlig framgaffel är just en tum, 25,4 mm och har en godstjocklek på ca. 2,5 mm. Säg att det styrröret tål (jag bara gissar nu) 300 kilos belastning av framgaffeln innan styrröret böjs. Då behövs bara 60 kg för att böja styrröret på en framgaffel med ett 12 mm massivt styrrör.
Framgaffel med fackverk:
Styrröret på en vanlig framgaffel är just en tum, 25,4 mm och har en godstjocklek på ca. 2,5 mm. Säg att det styrröret tål (jag bara gissar nu) 300 kilos belastning av framgaffeln innan styrröret böjs. Då behövs bara 60 kg för att böja styrröret på en framgaffel med ett 12 mm massivt styrrör.
Framgaffel med fackverk:
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullit inspirerad
Det var en smart lösning!
Är ganska säker på att min gaffel skulle hålla men är gärna helt säker!
Det gaffeln jag kapade för huvudstyrningen hade bara ca 1mm gods, men det är en gammal cykel.
Hade tänkt göra förstärkning mellan botten och toppen på röret men kan lika gärna bygga ner till infästning för att vara extra säker! Tack för tipset!
Är ganska säker på att min gaffel skulle hålla men är gärna helt säker!
Det gaffeln jag kapade för huvudstyrningen hade bara ca 1mm gods, men det är en gammal cykel.
Hade tänkt göra förstärkning mellan botten och toppen på röret men kan lika gärna bygga ner till infästning för att vara extra säker! Tack för tipset!
Re: Long John - Bullit inspirerad
Var/vad är denna framgaffel tänkt för, modern cargobike i Kina?Naugas wrote: Bild på Framgaffel med fackverk:
Re: Long John - Bullit inspirerad
Nästan alla styrrör har mycket tjockare väggar i nederändan, eller så är en kortare bit förstärkningsrör inlött längst nere. Även med en kort framgaffel är det en lång hävstång som bryter just vid nedre lagret. Chansa inte på det där - man vill inte framgaffeln ska riskera lossna helt enkelt. Det är ju inte lika illa på den där cykeln som på en vanlig genom att lastflaket tar emot marken långt innan ditt ansikte gör det om gaffeln går av, men ändå...
Faktiskt skulle det också i praktiken kunna vara farligare med en infästning med en 12,9-bult än en vanlig. En 12,9-bult går av direkt med ett snäpp utan förvarning, medans en 8,8-bult böjs men fortfarande håller ihop.
Och allt ser ju bara jättebra ut annars, jag blev bara lite fundersam över just framgaffeln.
Du har väl redan svetsat allt med de mått och geometri som du tänkt, men hade jag bara hunnit hade jag annars tipsat om att göra den så att det inte blir så mycket trail som på en standardcykel, och med brantare styrhuvud också. Detta för att bli stadigare och mer lättcyklad med last. 80 graders styrhuvudsvinkel, och trail på 30-40 mm hade nog varit lagom. Men det funkar annars också.
Faktiskt skulle det också i praktiken kunna vara farligare med en infästning med en 12,9-bult än en vanlig. En 12,9-bult går av direkt med ett snäpp utan förvarning, medans en 8,8-bult böjs men fortfarande håller ihop.
Och allt ser ju bara jättebra ut annars, jag blev bara lite fundersam över just framgaffeln.
Du har väl redan svetsat allt med de mått och geometri som du tänkt, men hade jag bara hunnit hade jag annars tipsat om att göra den så att det inte blir så mycket trail som på en standardcykel, och med brantare styrhuvud också. Detta för att bli stadigare och mer lättcyklad med last. 80 graders styrhuvudsvinkel, och trail på 30-40 mm hade nog varit lagom. Men det funkar annars också.
Re: Long John - Bullit inspirerad
Exklusiv mountainbike i titan. Googla "Jones bikes".Q&D wrote:Var/vad är denna framgaffel tänkt för, modern cargobike i Kina?Naugas wrote: Bild på Framgaffel med fackverk:
Last edited by Naugas on 28 Sep 2014 22:48, edited 1 time in total.
Re: Long John - Bullit inspirerad
http://www.jonesbikes.com/framesets/Q&D wrote:Var/vad är denna framgaffel tänkt för, modern cargobike i Kina?Naugas wrote: Bild på Framgaffel med fackverk:
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullit inspirerad
Framgaffel förstärkt! Håller det inte nu så börjar jag promenera istället! Hemska tanke...
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Long John - Bullit inspirerad
Jättekul att följa det här. Har drömt om en cargobike sedan länge. Kul också med Naugas input här och där, verkar mycket kunnig. Mvh.
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullit inspirerad
Såhär blev det monterat, styre och sadel för lite illustration men kommer inte använda det styret sen.
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: Long John - Bullit inspirerad
Så jäkla bra!
Vad gissar du att den kommer väga in på?
Vad gissar du att den kommer väga in på?
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullit inspirerad
Tack. Har ingen aning faktiskt, avgasrören väger inte så mycket som det kanske ser ut, framgaffeln blev lite tyngre såklart men inte helt åt skogen. Får väga vid nästa tillfälle!