Vevlager
Vevlager
Tjena!
Har en gammal Peugeot som jag vill byta vevlager på. Har mätt innerdiametern till 34 mm med skjutmått. Om man står med bakhjulet mellan benen och spänner vevlagret skruvar man framåt på båda sidor, så det borde vara Engelsk gänga.
Jag får in koppen på non drive side helt utan problem, men på drive side får jag in den lika mycket som på bilden. Någon som vet vad det kan vara?
Det går fint att skruva in utan våld och sen tar det bara stopp...
Har en gammal Peugeot som jag vill byta vevlager på. Har mätt innerdiametern till 34 mm med skjutmått. Om man står med bakhjulet mellan benen och spänner vevlagret skruvar man framåt på båda sidor, så det borde vara Engelsk gänga.
Jag får in koppen på non drive side helt utan problem, men på drive side får jag in den lika mycket som på bilden. Någon som vet vad det kan vara?
Det går fint att skruva in utan våld och sen tar det bara stopp...
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Vevlager
Ja, jag har dragit runt längst hela gängan med en tandpetare, så jag tycker allt skit borde försvunnit...
Re: Vevlager
Gjorde det igen, mer noggrannt. Fortfarande strul.
Re: Vevlager
Kapslat lager? Jag hade nog testat att lossa kopp-sidan och kolla om drivsidan går in hela vägen då för att utesluta gängstrul. Kan ju vara mot insidan av koppen på andra sidan det kärvar... Isåfall, fett
Re: Vevlager
Stålborste brukar nämnas som ett bättre alternativ. Du har väl inte glömt fett förresten? Ser torrt ut på bilden. Fett kan ibland hjälpa mer än man tror.midi wrote:Gjorde det igen, mer noggrannt. Fortfarande strul.
Re: Vevlager
Haha, tack, visste inte att det var fett med kapslat vevlager, men visst!
Jodå, jag har kört både med och utan fell. Testat ta ut konen också. Men det kanske är stålborste som gäller i så fall.
Det konstiga är att det gamla vevlagret (där kulor och axel och allt satt fritt) går finfint att skruva in....
Jodå, jag har kört både med och utan fell. Testat ta ut konen också. Men det kanske är stålborste som gäller i så fall.
Det konstiga är att det gamla vevlagret (där kulor och axel och allt satt fritt) går finfint att skruva in....
Re: Vevlager
Alltid fett på gängor!
Hur långa gängor är det på det gamla då? Moderna lager har ju avsevärt mycket mer gäng generellt och längre in kanske det är rost- och kobajsfest? Stålborste är the shit.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128