När jag var till ECI i slutet på åttiotalet stod Thordan bakom disken. Han hade nyligen fått hem ett gäng ramar från Geliano. Jag trodde såklart att de var italienska. Namnet gjorde sitt till. Fick snabbt dock klart för mig att de kom från Frankrike och att de var riktigt special. Priserna gjorde att de var ouppnåeliga för mig. Jag var också inne i min dåvarande värld av ”less is more” och tyckte lackeringarna var helt och hållet smaklösa.
Nu många år senare så gillar jag fortfarande funktionalism och ren, avskalad, design. Dock har jag med tiden öppnat upp för att det ibland är ”less is a bore”. Kan idag uppskatta överdrifter och pyntning. Lite generat kommer jag ibland fram till att livet blir rikare, känslo- och intrycksmässigt, om man inte hela tiden skalar av allt ”onödigt”.
Jag har varit intresserad av att forska i historien kring Geliano. Min touringcykel är en Meral. Det finns en nära koppling mellan Meral, Geliano och CYFAC. Kopplingen heter Francis Quillon. Han var racer men började istället att bygga specialramar. Anpassning av ram till cyklist och aero är hans ”grej”.
Här finns lite om honom:
http://cyfac.fr/cyfac-history/
http://www.classicrendezvous.com/France ... /Meral.htm
Jag själv förstod kopplingen mellan Meral och Geliano ganska tidigt. Före allmänt utbrett internet. Thordan sålde Geliano och en gång när jag var på ECI så stod det en begagnad Geliano touringcykel i butiken. Till salu. Min bror ville ha en och så blev det. Min Meral och hans Geliano var helt klart byggda likadant i många och tydliga speciella detaljer. Kopplingen till CYFAC och Quillon kom dock inte till mig förrän med nätet.
Har kikat lite då och då för att hitta en Geliano. Den enda som jag visste kunde vara till salu var denna:
http://www.cykelhobby.com/geliano.html
Men någon cykel med rak framgaffel kommer nog aldrig att finna ett hem hos mig.
Nu för ett tag sedan kom denna ut på blocket. Rätt risig bild men jag tog kontakt.
Säljarens bild.
Killen var trevlig men andra låg på och ville ha den. Det gick en tid och sedan ringde han upp och erbjöd mig cykeln till annonserat pris (5000). Åkte dit. Köpte.
Cykeln är i extremt fint skick. Den hade varit hans fars och denne hade kört sex vätternrundor på den. Skött om den. Sedan hade säljaren själv använt den som pendlare ett tag men inte kommit riktigt överens med den.
Till cykeln kom fem hjul, ett par med kanttråd och Dura Ace-nav, ett par med Mavic 550RD-nav och tub samt ett singel bakhjul med Campagnolo Record och tub. Utöver det ett par oanvända tubdäck i förpackning, ett Scott tempostyre med Campagnolo Record bromshandtag, extra nya bromsklossar samt lite andra smådelar.
Originalkvitto från ECI daterat april 1990 specificerat med modell 115 S, Campagnolo C-record-utrustning samt ramnummer (ramnumret verkar vara från 1988-9) och datum för första service. Priset har jag just nu glömt bort men det var högt för den tiden. Bromsarna gissar jag var de så kallade ”cobalto”. Det finns några saker som tyder på det – muttrarna med den blå stenen fattas - förmodligen stulna, texten på bromsarmarna är ifyllt med blått samt att det skulle passa med cykelns blå tema i övrigt. Det som talar mot att det var cobalto är att gummiringen på vajerjusteringen är svart istället för vit och att Campagnolo bromshandtagen inte är den modell som normalt hörde till dessa bromsar - utan är vanliga Super Record. Svårt att veta. Jag har dock cobalto-muttrar i lådorna...
Cykeln är i min storlek vilket (normalt) är ett kriterium för att jag skall vara intresserad. Känns som en riktigt skön och trevlig affär samt att cykeln är ett bra komplement till samlingen.
Vad är då framtiden för denna? Renovera (ta bort reflexer och annat löst som vätterndekaler m.m. samt tvätta och vaxa) som den är - eller? Jag har en nästan komplett grupp Mavic… NOS Starfish, ZAP, etc… Det som fattas är sadelstolpe och styrlager. Mavics svarta sadelstolpe kommer jag inte vilja använda men ett styrlager skulle sitta fint. En ”nästan” tout francais eller tout Mavic är inom räckhåll.
Har inte riktigt bestämt mig än.
Hemma på slottet:
Jag har nu faktiskt fyra cyklar som är sålda av Thordan och ECI. Två Champion, en Colnago Master Piu och en Geliano 115 S. Har beslutat att ECI-dekalen skall få sitta kvar på dem alla. En del av historien och en hyllning.
Grön våg för grå man...