Moderna stålracertråden
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Moderna stålracertråden
Den ser väl nice ut - MaxPower här har en Big Block.
Jag kör en kombo med 105-broms/växelhandtag och TRP Hy/Rd-bromsar (semihydrauliska). Kan rekommenderas - har hållit bra hela sommaren och hösten med nästan dagliga 50km till oktober.
Man kan kombinera t.ex. Tiagra 4700 med TRP-bromsar, för att liksom få ett happy medium.
Kanske är SRAM Apex intressant?
SRAM APEX 1 Groupset 1x11 Compact
https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... ;orderby=2
Jag kör en kombo med 105-broms/växelhandtag och TRP Hy/Rd-bromsar (semihydrauliska). Kan rekommenderas - har hållit bra hela sommaren och hösten med nästan dagliga 50km till oktober.
Man kan kombinera t.ex. Tiagra 4700 med TRP-bromsar, för att liksom få ett happy medium.
Kanske är SRAM Apex intressant?
SRAM APEX 1 Groupset 1x11 Compact
https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... ;orderby=2
Re: Moderna stålracertråden
Ja, alltså SRAM Apex är ju faktiskt intressant, men det jag funderar på är om det är värt det eller ej med tanke på att jag hittat en 105-grupp för 3700 ca på wiggle ex frakt men skulle då behöva komplettera med mekaniska bromsar och ok. Kanske går jämnt ut? Och i så fall är en bättre investering med hydralik direkt baserat på min andra mek-tråd rörande denna fråga... ? Så sjukt, sjukt svårt att besluta i den här frågan.
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Moderna stålracertråden
Ja det är lite jobbigt och det finns blandade åsikter om man vill se hela fälgen som en stor och fin bromsyta eller om slitaget ska ske på en skiva.h.wallin wrote:Ja, alltså SRAM Apex är ju faktiskt intressant, men det jag funderar på är om det är värt det eller ej med tanke på att jag hittat en 105-grupp för 3700 ca på wiggle ex frakt men skulle då behöva komplettera med mekaniska bromsar och ok. Kanske går jämnt ut? Och i så fall är en bättre investering med hydralik direkt baserat på min andra mek-tråd rörande denna fråga... ? Så sjukt, sjukt svårt att besluta i den här frågan.
Allround så tycker jag att skiva är bekvämare än att kanske behöva byta ut ett fint hjul/fälg som är i fint skick men har sliten bromsyta.
Ett kvalitetssystem med full hydraulik är skönast, men kanske inte alltid mest praktiskt för ändamålet, man kan fundera.
Helt mekaniskt känns lite b...
Personligen tycker jag mer om Shimano, mest p.g.a. ett principiellt problem med konstruktionen hos GXP.
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Moderna stålracertråden
Ja det går väl typ jämnt ut om man köper till 2 TRP-ok och skivor för knappa 2500 SEK, men den kombon med 105 är ädlare än Apex.
Re: Moderna stålracertråden
Bra beslut med en stålkross som går att använda till typ allt året runt. Kolla även på All-Citys Macho King. Den är dyr som fan, men är helt klart en drömram. Macho Man är ju nice också, men tyngre.
Jag tycker du är helt rätt ute som kollar på 1x11. Jag kör själv 2x11 på min stålcross, men framväxeln har en tendens att frysa om det är under -10 (Sram Rival) så bättre att köra utan framväxel. Om du skall köra lvg så rekommenderar jag en 50t klinga eller 46t med 11-32 kassett som ger bra möjligheter både i skog och lvg.
Gällande mekaniska/hydraliska bromsar så tycker jag att det duger helt klart med mekaniska. Hydraliska är ju dyrare och inte helt underhållsfria som det påstås på många håll. De skall ju luftas med jämna mellanrum, vilket är rätt krångligt om man inte är van.
Jag tycker du är helt rätt ute som kollar på 1x11. Jag kör själv 2x11 på min stålcross, men framväxeln har en tendens att frysa om det är under -10 (Sram Rival) så bättre att köra utan framväxel. Om du skall köra lvg så rekommenderar jag en 50t klinga eller 46t med 11-32 kassett som ger bra möjligheter både i skog och lvg.
Gällande mekaniska/hydraliska bromsar så tycker jag att det duger helt klart med mekaniska. Hydraliska är ju dyrare och inte helt underhållsfria som det påstås på många håll. De skall ju luftas med jämna mellanrum, vilket är rätt krångligt om man inte är van.
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Moderna stålracertråden
Tänkte uppdatera den här tråden lite. Typ dagen efter att jag bestämt mig för att klicka hem en all-city macho man disc, dyker en annan ram upp som jag inte ens har kollat på innan. En transition rapture i stål, i min size, för halva priset ungefär.
Googlade lite specs o den har typ samma mått som en macho man, kommer med en stock-stål-gaffel och den sammanlagda vikten låg till o med 300~gram under en macho man. Köpte den samma dag och pga snabb affär följde även en kokosgaffel till (og-gaffeln okapad). Sjukt bra skick på setet. Extra nice med tanke på att jag läst att gaffeln var det man nog helst skulle uppgradera på macho mannen.
Nu när ramen är på plats återstår ju allt annat, kanske uppdaterar med bygget här i tråden.
Googlade lite specs o den har typ samma mått som en macho man, kommer med en stock-stål-gaffel och den sammanlagda vikten låg till o med 300~gram under en macho man. Köpte den samma dag och pga snabb affär följde även en kokosgaffel till (og-gaffeln okapad). Sjukt bra skick på setet. Extra nice med tanke på att jag läst att gaffeln var det man nog helst skulle uppgradera på macho mannen.
Nu när ramen är på plats återstår ju allt annat, kanske uppdaterar med bygget här i tråden.
Re: Moderna stålracertråden
^^ Kommer bli bra! Den ramen ska tydligen vara riktigt trevlig.
Pflanzgarten stole my virginity
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Re: Moderna stålracertråden
Ja, eller så kanske jag uppdaterar här lite när framsteg sker.. om ingen annan har några invändningar vill säga. Är så dålig på att dokumentera med bilder när jag bygger mina cyklar.
det jag tänkte göra först var nästan att hitta ett par hjul alt. bygga ett par, letar efter några roliga disc-nav i så fall på 135 mm som jag tycker man borde kunna hitta beggat, typ hope/dt Swiss/annat lite roligare och bygga dem med mavic open pro-fälgar till ett par lätta, starka racerhjul.
sen lutar det just nu åt en 1x11-grupp, kanske på 105 med mekaniska bb5-ok, men har inte så bra koll på om man kan hitta ngn lämplig singelklinga till 105-vevpartiet på ca 46t.
annars är ju en komplett sram apex-grupp 1x11 med tillhörande skivbromsar kanske samma pris i slutändan...
@Matsa vad körde du för grupp på din Kaffenback?
det jag tänkte göra först var nästan att hitta ett par hjul alt. bygga ett par, letar efter några roliga disc-nav i så fall på 135 mm som jag tycker man borde kunna hitta beggat, typ hope/dt Swiss/annat lite roligare och bygga dem med mavic open pro-fälgar till ett par lätta, starka racerhjul.
sen lutar det just nu åt en 1x11-grupp, kanske på 105 med mekaniska bb5-ok, men har inte så bra koll på om man kan hitta ngn lämplig singelklinga till 105-vevpartiet på ca 46t.
annars är ju en komplett sram apex-grupp 1x11 med tillhörande skivbromsar kanske samma pris i slutändan...
@Matsa vad körde du för grupp på din Kaffenback?
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Moderna stålracertråden
Edit: för 5-arm 110bcd.h.wallin wrote:men har inte så bra koll på om man kan hitta ngn lämplig singelklinga till 105-vevpartiet på ca 46t.
46
http://garbaruk.com/chainrings-oval/bcd ... 10bcd.html
42
https://www.sjscycles.co.uk/chainrings/ ... dcoat-42t/
42
https://absoluteblack.cc/cx-rings.html
Finns också hos Bike24.de
44 sen hopp till 50:
http://www.wolftoothcomponents.com/prod ... chainrings
44
http://www.hopetech.com/product/retainer-ring-110-pcd/
44, Race Face CX-Single Narrow
https://www.bikester.se/470106.html
44
http://rotorbike.com/catalog/default/ro ... 0-bcd.html
Last edited by grangeyard on 25 Feb 2017 08:44, edited 2 times in total.
Moderna stålracertråden
Har inte shimano egna mått iom att det bara är 4 bultar i deras vevparti som verkar vara asymmetriskt? De du länkade till var alla 5-bults- 110 bcd, och det känner jag ju till att det finns Skulle i så fall behöva köpa ett nytt vevparti och det förtar ju lite syftet med att köpa en hel 105-grupp om jag inte kommer använda mer än reglagen, bakväxeln och kassett..
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- peteholmberg
- Posts: 529
- Joined: 25 May 2012 13:26
- Location: Sthlm.12648
Moderna stålracertråden
Shimano med 4-bult har 110 bcd. Absolute black och wolftooth har singelklingor till dem
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Moderna stålracertråden
Har ett FC-RS500 med 5 armar och 11s.h.wallin wrote:Har inte shimano egna mått iom att det bara är 4 bultar i deras vevparti som verkar vara asymmetriskt? De du länkade till var alla 5-bults- 110 bcd, och det känner jag ju till att det finns Skulle i så fall behöva köpa ett nytt vevparti och det förtar ju lite syftet med att köpa en hel 105-grupp om jag inte kommer använda mer än reglagen, bakväxeln och kassett..
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Edit: jag som är virrig.
Last edited by grangeyard on 25 Feb 2017 08:50, edited 1 time in total.
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Moderna stålracertråden
Edit: för Shimano 4-arm asymh.wallin wrote:...ngn lämplig singelklinga till 105-vevpartiet på ca 46t.
BOR, finns 46
https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... 969;page=2
Melon, finns 46t
http://garbaruk.com/chainrings-oval/bcd ... etric.html
Wolftooth, max 44t
https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... 2%5D=18969
FSA, 42
https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... 969;page=2
Last edited by grangeyard on 25 Feb 2017 08:50, edited 12 times in total.
Re: Moderna stålracertråden
ok pete holmberg! bra att veta, tack!
Grange, är det äldre eller är det nyköpt? hade ju hellre haft ett 5-bultsvevparti då det är lättare att hitta singelklingor..
Grange, är det äldre eller är det nyköpt? hade ju hellre haft ett 5-bultsvevparti då det är lättare att hitta singelklingor..
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Moderna stålracertråden
Satt på Focusen (2016 års modell) med 11s 105. Kolla högre upp, har lagt till några för asym 4-bult.h.wallin wrote: Grange, är det äldre eller är det nyköpt? hade ju hellre haft ett 5-bultsvevparti då det är lättare att hitta singelklingor..
Last edited by grangeyard on 25 Feb 2017 08:42, edited 6 times in total.
Moderna stålracertråden
Sram Rival 2x11. Funkar helt ok för att vara en budgetgrupp. Men har haft lite strul med att framväxeln strular när det är många minusgrader.h.wallin wrote:
@Matsa vad körde du för grupp på din Kaffenback?
Singelklinga låter schyst som du är inne på, och om du redan har ett 105 vevparti så skulle jag bygga kring det.
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Moderna stålracertråden
85 EURgrangeyard wrote:Satt på Focusen (2016 års modell) med 11s 105. Koll högre upp, har lagt till några för asym 4-bult.h.wallin wrote: Grange, är det äldre eller är det nyköpt? hade ju hellre haft ett 5-bultsvevparti då det är lättare att hitta singelklingor..
https://www.bike-components.de/en/Shima ... ur-p41044/
Årsmodell 2016 enligt denna sida:
https://www.bikester.be/398351.html
Shimanos hemsida:
http://bike.shimano.com/content/sac-bik ... 500-l.html
Moderna stålracertråden
Ok, just det, den gruppen rs500, sitter ju även på kona roadhouse.. ngnstans mellan nya tiagra och 105 sa en jag snackade med som jobbar med cyklar. Men helt klart ett alternativ! Får fundera ett par dagar på det här..
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk