VISA: Din/a växelcyklar.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Gjorde om gjorde rätt.
Bianchi titanium megatube.
IMG_3504
IMG_3506 IMG_3513[url=https://flic.kr/p/24ykyHw]IMG_3517
Bianchi titanium megatube.
IMG_3504
IMG_3506 IMG_3513[url=https://flic.kr/p/24ykyHw]IMG_3517
VISA: Din/a växelcyklar.
Förfärligt stilig!DawWwes wrote:Gjorde om gjorde rätt.
Bianchi titanium megatube.
IMG_3504
IMG_3506 IMG_3513[url=https://flic.kr/p/24ykyHw]IMG_3517
Skickat från min iPad med Tapatalk
VISA: Din/a växelcyklar.
Jag har inte provat att cykla på titanram.. hur är det jämfört med stål, alu och kolfiber?DawWwes wrote:Gjorde om gjorde rätt.
Bianchi titanium megatube.
IMG_3504
IMG_3506 IMG_3513[url=https://flic.kr/p/24ykyHw]IMG_3517
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Dödsfet!
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Tackar tackar!
Inte cyklat många mil på denna men den är riktigt styv och rapp, en av de skönaste och snabbaste äldre hojjar jag har iaf.
Inte cyklat många mil på denna men den är riktigt styv och rapp, en av de skönaste och snabbaste äldre hojjar jag har iaf.
- SåsenFrÅsen
- Posts: 478
- Joined: 09 Jun 2015 14:04
- Location: Stockholm
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Om det känns skönt, gjört! Haterz gonna hateMatKar wrote:Till mitt försvar ska sägas att ambitionen aldrig var att bygga originaltroget. Då hade det givetvis blivit Campa och helt annan cockpit och sadel. Jag har helt enkelt plockat ihop grejor jag trivs att hoja på och försökt få det så ofult som möjligt.MatKar wrote:Fångad med byxorna nere.. jo det stämmer precis. Hade ett overzise Alu-Richey med klassisk bock liggande så jag beställde en 31.8 quill på bukten.ravelax wrote:Vad är det för stam? Ser lite knasig ut på bilden, som en quill-stam för oversize-styre?
Jag hamnar förmodligen i någon slags cykelhelvete där jag tvingas lyssna på en evighetslång sändning från JSM i elcykelmaraton kommenterad av en övertrött Fomin på valium.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Ah, missade svaret på den frågan! Nä, orka vara för petig. Jag är generellt sett för "gladbyggen". Var mest nyfiken på ifall jag såg i syne eller inte!
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Ser riktigt trevlig ut! Suntour-växlar?
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Tack! Ja precis, Superbe pro bakväxel och reglage. På bilden är det dock Shimano 600 framväxel och reglage, men detta är nu bytt till SSP. Väntar på Superbe bromsar då Gran Compe bromsarna är riktigt trötta. Funderar på att byta Dura Ace 7700 vevpartiet mot 7402 för att det ska se lite nättare ut.
VISA: Din/a växelcyklar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
VISA: Din/a växelcyklar.
Testade min rat-sequia. Är ett fan av sleeper-cyklar. Denna klarar både landsväg och singeltracks i Utby galant. Klättrar som en get och far över steniga och vassa partier utan problem. Bara nervös att den gamla ramen ska implodera någon gång...
Jag har också väldigt svårt att se att de här däcken är 42mm. på mina fälgar. Lite för tight clearence.
Jag har också väldigt svårt att se att de här däcken är 42mm. på mina fälgar. Lite för tight clearence.
Har man inget projekt har man inget liv
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
I like it. Vad är det för ram? Chimo ... Cobra... med ny gaffel?
Hur är skivbromsen bak monterad då jag antar ramen inte hade egentligt fäste?
PS. Sugar. Stilig. Neat modern touch med knäcken på sadelstolpen.
Hur är skivbromsen bak monterad då jag antar ramen inte hade egentligt fäste?
PS. Sugar. Stilig. Neat modern touch med knäcken på sadelstolpen.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Helskönt bygge, men är inte gaffeln lite tajt för däcket? Funkar det bra?
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Solklart för tight! Däcket är specat som 42 mm och gaffeln har spacing gott o väl för 45 såvitt jag förstått och mätt mig till. Men verkligheten visade sig vara en annan :/ men det funkar bra såhär långt (torr singeltrack och asfalt). Vill inte lägga pengar på ett nytt par när jag redan köpt ett par :/
Har man inget projekt har man inget liv
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Bara att köra på så länge det funkar då! Jag hade ett liknande problem för några år sen, det funkade hyffsat på slätt underlag men när det blev lite ojämnt tog däcket i ibland.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Och som svar på föregående fråga. Någon chimon ja, den har levt många liv. Först pendelracer för höst/vår. Sedan bytte jag ut växlarna och chimade om bakhjulet till 7-delad mtb-kasett. Nu senast, när kromet på gaffeln började se allt för rostigt ut bytte jag ut gaffeln till en skivbromsad och bad en bekant som svetsar bättre än jag att svetsa på fäste för skivbroms bak.
Har man inget projekt har man inget liv
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Aha! Detta är alltså den omtalade 1" skivbromsgaffeln från skeppshult. Och skivbromsmoddning av mr Tegnér?
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Tegnér förlängde styrröret (gaffelns alltså, inte ramens). Eftersom jag gjort min läxa dåligt. De kommer nämligen i olika storlekar vad det verkar... och jag hade förutsatt att de skulle vara okapade. Dumt i efterhand men kul att supporta mr T. Skivfästet bak är mig-at av duktig bil-etc-svetsare. Inga fina cykellödare här!
Gaffeln funkar som sagt fint. Upplevde lite overstear när jag körde i början men med rätt däck och utan packning på gaffeln känns det prima. Vet någon ett rimligt sätt att i efterhand mäta trail?
Gaffeln funkar som sagt fint. Upplevde lite overstear när jag körde i början men med rätt däck och utan packning på gaffeln känns det prima. Vet någon ett rimligt sätt att i efterhand mäta trail?
Har man inget projekt har man inget liv
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
VISA: Din/a växelcyklar.
Vadå utan packning på gaffeln?