Är PowerLink en dålig idé?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
gaisan
Posts: 227
Joined: 11 Apr 2008 13:07
Location: GBG 413

Är PowerLink en dålig idé?

Post by gaisan » 06 Jun 2008 19:27

Är det en dum idé att använda PowerLink eller liknande produkt när man kör fixed? Funderar på om det försvagar kedjan så pass mycket att man riskerar att kedjan bryts under stress.
På min fabrixie sitter det en KMC Missing Link så jag misstänker att det är OK.

Image

T.K
Posts: 74
Joined: 19 Apr 2008 10:44
Location: I buskarna utanför Göteborg

Re: Är PowerLink en dålig idé?

Post by T.K » 06 Jun 2008 20:09

gaisan wrote:Är det en dum idé att använda PowerLink eller liknande produkt när man kör fixed? Funderar på om det försvagar kedjan så pass mycket att man riskerar att kedjan bryts under stress.
På min fabrixie sitter det en KMC Missing Link så jag misstänker att det är OK.

Image
Varför vill du ha en PowerLink?
Om den försvagar din kedja beror väl till stor del på om PL:en har lägre hållfasthet, eller på sättet du bryter och monterar ihop delarna, men om du gör det korrekt så bör det hålla.
Om du vill ha en enkellänkskedja så finns det ju alltid Image
bland annat hos
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=12076

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 07 Jun 2008 18:12

T.K: Ehhh, tror att du har missuppfattat vad PowerLink är för någonting. Den gör att man slipper använda en kedjebrytare när man ska öppna kedjan. En halvlänk gör att man kan förkorta/förlänga kedjan en halv länk. En vanlig kedja måste kapas två länkar i taget eftersom varannan länk är smal och varannan bred medans en halvlänk är smal i ena änden och bred i den andra. Vad jag vet finns det ingen PowerLink eller annan snabbkoppling för halvlänkar.

User avatar
Tommypistolen
Posts: 129
Joined: 04 Feb 2008 19:45
Location: Hisingen
Contact:

Re: Är PowerLink en dålig idé?

Post by Tommypistolen » 07 Jun 2008 18:19

gaisan wrote:Är det en dum idé att använda PowerLink eller liknande produkt när man kör fixed? Funderar på om det försvagar kedjan så pass mycket att man riskerar att kedjan bryts under stress.
På min fabrixie sitter det en KMC Missing Link så jag misstänker att det är OK.

Image
under stress? stressa inte då, försök att ta det lugnt... ta en pilsner i skuggan på verandan. luta dig tillbaka lite. det är ju trots allt lördag.
...Damn the man, save the empire...

neodym
Posts: 35
Joined: 17 Dec 2007 16:32
Location: Sthlm

Post by neodym » 07 Jun 2008 18:39

Om jag körde brakeless skulle jag nog inte våga ha en Powerlink. De gör mig lite nojjig med fixed, men kanske helt obefogat, jag har trots allt kört det länge utan problem på MTB.

KMCs masterlink för 1/8" kedjor har jag iaf alltid använt på fixed och det funkar utmärkt, de ska tydligen vara rätt starka : Image

ArvidSvennson: Vet inte om jag uppfattade det sista rätt, men det finns halflinks med masterlink i ett. Izumis variant finns på hubjub:
Image

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 07 Jun 2008 18:42

neodym wrote: ArvidSvennson: Vet inte om jag uppfattade det sista rätt, men det finns halflinks med masterlink i ett. Izumis variant finns på hubjub: http://www.hubjub.co.uk/etc/etc.htm
Ahh... Coolt.

User avatar
gaisan
Posts: 227
Joined: 11 Apr 2008 13:07
Location: GBG 413

Post by gaisan » 07 Jun 2008 21:11

Kedjan är nu "ihopnitad" på normalt sätt. Skall införskaffa en MasterLink så att jag har en hemma nästa gång det skall grejas med kedjan.

kalis
Posts: 297
Joined: 28 Jan 2008 22:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by kalis » 08 Jun 2008 10:40

Jag kör med Powerlink och har inte haft några problem och det känns INTE nojjigt heller ;)
.:: Infixiecated ::. твёрдыйступица велосипедист

User avatar
freddie
Posts: 141
Joined: 28 May 2008 15:04
Location: Öland

Post by freddie » 08 Jun 2008 10:47

jag känner mig faktiskt tryggare med en master link eftersom då behöver jag inte nita ihop kedjan vilket är riskabelt att göra om man inte vet vad man håller på med. dessutom är master link/power link jättebra att ha för att lätt kunna ta av kedjan och rengöra den vilket i längden gör den säkrare också.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 08 Jun 2008 11:34

Om man inte har kedjelås, vad har man då och hur gör man?

User avatar
gaisan
Posts: 227
Joined: 11 Apr 2008 13:07
Location: GBG 413

Post by gaisan » 08 Jun 2008 12:14

freddie wrote:jag känner mig faktiskt tryggare med en master link eftersom då behöver jag inte nita ihop kedjan vilket är riskabelt att göra om man inte vet vad man håller på med.
Det var faktiskt anledningen till frågan från början. :P Men nu är den som sagt ihopnitad på vanligt sätt. Skall ta en ordentlig kontroll av alla länkarna innan premiärturen.

Post Reply